Óriási csomagtér, nevetséges fogyasztás
Használtteszt: Ford S-Max 1,6 TDCi Trend - 2015.
Hogy mekkorát tud tíz év alatt fordulni a világ, azt az autóiparban talán nem is lehetne jobban érzékeltetni, mint az egyterűek sorsával. Sikerük csúcsán egyértelműen ez a műfaj volt a cinikus megjegyzések céltáblája. A Ford S-Maxot próbálva, és látva a pocskondiázás végeredményét (egyterű műfaj kihalása, az SUV-k előretörése), legszívesebben inkább bocsánatot kérnénk a történtekért.
Mert ugyan hamar rájött mindenki, hogy egy normál autó magasabbá tétele tönkreteszi a vezetési élményt (mintha a legtöbb kommersz autóban lett volna egyáltalán ilyen), de amint sikerült nagyjából jó futóművet rakni az egyterűek alá, eljött az Armageddon: emeljük meg őket pár centivel... A többit már tudják, itt élnek közöttünk azok.
Azok helyett viszont szerencsére még lehet elfogadható használt egyterűt vásárolni, mint például ez a 2015-ös S-Max, közel 160 ezer kilométerrel. Amikor 2006-ban kijött a típus, egyértelműen az egyik kedvencem lett. A túlkoptatott Ford Edge dizájn leváltásával a Kinetic ritka jó belépővel indított: izgalmassá tett egy egyterűt anélkül, hogy a végeredmény röhejessé vált volna. Jók a plusz kerek lámpák az orron, pont elfér az első kerekek mögé rakott kamu-légbeömlő is, hiszen szokatlanul nagy sárvédőszélesítéseket kapott az autó. Az S-Max ütött és nem csak dizájnban, hanem a vezethetőség terén is. Igen, baromi tágas belül, figyeltek arra is, hogy jó alacsonyan legyen hátul a rakodónyílás, de a tárolórekeszek számának növelése helyett inkább a futóműbe a váltóba és a kormányzásba ölték a mérnöki munkaórákat.
Az S-Max gyorsan be is rántotta az európai Év Autója címet, ami a Renault Mégane Scénic 1997-es sikere után először jött össze egyterűnek, és azóta sem sikerült más, hasonló típusnak. Így 13 év távlatából is megérdemeltnek látom a díjat főként, ha megnézzük, milyen mezőnyben nyert: harmadik lett akkor a Citroën C4 Picasso, és mögötte loholt a Škoda Roomster is, melyek a maguk műfajában elég korrekt autók.
Egyetlen egy apró rozsdapötty: ennyi a négyéves S-Max minden külsérelmi hibája. Itt-ott persze akad egy-két apró karc vagy horzsolás a karosszérián, de ez egy 4,7 méteres autónál könnyen előfordul. Belül a kemény műanyagok is jól állták a sarat, sehol egy megkopás, minden tökre egyben van az S-Maxban. Az ergonómia átlagos, viszont a kormányon és a bajuszkapcsolókon tetszett a sokféle jó helyre rakott gomb.
A fedélzeti rendszer ugyan már reagál érintésre és képes bluetooth-os audiolejátszásra, azért nem a legfelhasználóbarátabb. Nem túl logikus a menüpontok elrendezése, a navigációt elég hamar hagytam is a fenébe, miután a beírt címet nem is ismerte. Szerencsére nincs sok funkció benne (főként a Trend-felszereltség miatt), a legfontosabb dolgokat tudjuk gombbal is kezelni.
Bent a tetőkárpit kapott már néhány csúnya foltot, de formájuk alapján szerencsére nem beázásról van szó, vélhetően inkább eltévedt gyermeki kezek, vagy figyelmetlenül bepakolt tárgyak okozhatták őket.
Erre bőven van esély, hiszen a ledöntött ülésekkel 2000 literes (!) csomagteret két órán keresztül pakoltam, mire nagyjából megtelt. Persze, a pár évenként előforduló költözés önmagában még nem magyarázná meg nekem, hogy miért van szükség ekkora autóra, de nyilván más a helyzet, ha vannak gyerekek is, valószínűleg mindenki örülni fog a családban, ha az autó megpakolása nem félnapos tetriszmutatvány. A ledöntött második üléssorral egyébként nem sík a padló, de csak azért, mert lehetett harmadik üléssort is rendelni az S-Maxba, amit ha ledöntünk, valóban sík lesz a raktér. Pótkerék viszont nincs a típushoz, ezzel érdemes számolni. Egyébként ha még ennél is több tér kellene, válogasson a Ford Galaxyk közül, ami nagyon hasonló autó, de kicsit magasabb és közel 10 centivel hosszabb is.
Szóval itt egy használt egyterű, amely tágas, praktikus, jól néz ki és szemre elfogadhatóan öregszik. Már csak menni kell vele és eltűnik a rózsaszín köd, nem? Számítottam erre, és nemcsak a felépítés, hanem az első generációs S-Maxhoz kínált leggyengébb, 1,6-os dízelmotor miatt is.
Ford S-Max 1,6 TDCi Trend - 2015. forgalomba helyezési és honosítási költségek [Ft] | |
Vagyonszerzési illeték | 54 600 |
Forgalmi | 6 000 |
Törzskönyv | 6 000 |
Eredetiségvizsgálat | 18 500 |
Regadó | 29 325 |
Rendszám | 8 500 |
Kötelező biztosítás (26 éves férfi, 3 éves jogsi) | 97 714 Ft-tól |
Marhára meglepődtem. 1,7 tonnányi bálnából nem csinál gepárdot 110 lóerő, de valahogy sikerült úgy összehangolni a dolgokat, hogy nem éreztem hitványnak ezt az összeállítást. Fontos persze, hogy általában egyedül ültem az autóban és telepakolva sem voltak benne túl nehéz tárgyak. Mondanám, hogy a karakterhez és a felhasználási területhez sokkal jobban illik a kétezres dízel, de felesleges, hiszen szinte eleve csak olyat fog találni a használtpiacon is. A facelift előtt 130-tól 175 lóerőig terjedt a teljesítményskálája, utána viszont 210 lóerőig növelték a legerősebb változatot. Titkos tipp lehet az 1,8-as TDCi, ami ugyan nem olyan kiegyensúlyozott karakter, mint a kétliteres, viszont nincs rajta részecskeszűrő – döntse el ön, hogy ez pozitívum-e vagy sem!
Benzinesből a faceliftig a kétliteres, 140 lóerős szívómotor lehet a biztonságos választás, aki viszont egyedi hangot szeretne, a Volvo-féle öthengeres, 2,5 literes turbómotorral lesz boldog. A ráncfelvarrást követően az utóbbit a kétliteres Ecoboost turbómotor váltotta fel, amelyből akár 240 lóerős változatot is talál, aki szívesen tankol sok pénzt az autójába egy kis menésért cserébe.
Amellett, hogy kellemesen el lehet autózni ezzel a kis dízellel is, kapunk még két pozitívumot. Egyrészt elképesztően csendes, másrészt bő ötszáz kilométer alatt 4,6 literes, száz kilométerre vetített vegyes fogyasztást hoztam össze vele, és városon kívül lement 4,4-re is.
Oké, a tesztelt autóban sajnos megadta magát a klíma, de valószínűleg azzal együtt se lett volna több öt liternél. Próbáltam utánanézni, hogy mégis hogy lehetséges ez egy ekkora autó esetében, ellenőriztem a cw-értékeket is (0,313, mint a legtöbb ilyen autónál), de nem lettem okosabb. Az alapdízeles S-Max keveset fogyaszt és kész.
Akkor kedveltem meg igazán, amikor rávittem a futóműtesztelő útvonalamra és közel ugyanolyan jól elvoltam vele, mint a szintén nem odavaló X3-massal, pár héttel korábban. Nem dől félelmetesen a kanyarokban, ügyesen rugózik és érződik, hogy rengeteg mérnöki óra van abban, hogy egy ilyen cettel ne essünk le az útról. Nem azért vettem vissza a tempóból mert egyterűt vezettem, hanem a józan eszem azt gondolta, hogy ez már sok lenne. Ezúttal nem marketingrizsa, a Ford valóban megcsinálta az élvezetesen vezető egyterűt az S-Maxszal és ezt tudja hatévesen is. Kapna egy kis decens csüccsöt, mehetne bele az öthengeres turbómotor, egy rövidebb váltókar, és esküszöm kiadná.
Mennyire biztonságos?
Miután visszaadtam az autót, gyorsan felkutattam a Népítéletet, abban bízva, hogy biztosan megőrültem. Bár sokan írtak az autóról (46), még így is közel nyolcas átlagot kapott az S-Max, ami kivételesen jó értéknek számít. A panaszok között a mélyre húzott csomagtérajtóról nyakunkba zuhanó vízesést (kipróbáltam, működik), a nehézkesen mozgatható üléseket (a tesztautóban már szépen lötyögnek is az állítókarok) emelték ki. Sokan panaszkodnak még az orbitális csomagtartó gyenge praktikumára: sehol egy akasztófül vagy térrendező.
Egyébként elég megbízhatónak tűnik az S-Max, persze ügyelni kell a dízelek megfelelő karbantartására, máskülönben könnyen csökkentett motorteljesítménnyel találhatjuk magunkat az autópályán, akár egy banálisabb hiba miatt is. Turbó, kettőstömegű, EGR, részecskeszűrő, megfelelő minőségű és mennyiségű üzemanyag, gyakori olajcsere...Remélem betéve tudják már önök is. Felhívtam egy típusismerettel rendelkező szervizt is (Ess Motor Kft), ahol a facelift utáni modellek gyengeségeire hívták fel a figyelmemet. Ezeknél a 2010-től gyártott autóknál a kormánymű adja fel hamarabb a harcot (kopogó hang jelzi) és a hosszlengőkar-szilentek is gyorsabban fogynak.
Alkatrész megnevezése | Alkatrész márkája | Bárdi Autó bruttó kisker ár (egységár) |
Akkumulátor | Bosch | 50 524 Ft |
Levegőszűrő | Alco | 3 907 Ft |
Pollenszűrő | Alco | 4 598 Ft |
Olajszűrő | Mann Filter | 4 284 Ft |
Lengéscsillapító (hátsó) | Japanparts | 17 660 Ft |
Első fékbetét garnitúra | Textar | 21 989 Ft |
Nagynyomású szivattyú | VDO | 447 121 Ft |
Kettős tömegű lendkerék | Sachs | 134 680 Ft |
Turbófeltöltő | BTS Turbo | 292 628 Ft |
Ford S-Max (2006-2014) visszahívási akciók:
- A befecskendező o-gyűrűk megsérültek a gyártás során, ami így üzemanyagszivárgást, az pedig szélsőséges esetben akár tüzet is okozhat (2012.01.12-2013.02.11. közötti gyártás)
Nincs mese, az S-Max jó vétel a használtpiacon annak, aki jól kinéző, praktikum tekintetében korrekt, de nem túlgondolt, a műfajhoz képest kifejezetten élvezetesen vezethető autót szeretne. Sok alternatíva van, például a nem olyan rég próbált Renault Scénic, de nekem abban sokkal inkább megvolt a magasan ülős, egyterűs vezetési élmény. Cserébe több benne az egyterűs trükk, mint a Fordban. A műfaj királya még a Citroën C4 Picasso a légies stílusával és hatalmas üvegfelületeivel. Ha egyterűre lenne szükségem, biztosan rápróbálnék egy olyanra is, de nálam az S-Max elég esélyes befutó lenne.
Ford S-Max 1,6 TDCi Trend - 2015. | |
Üzemanyag | gázolaj |
Lökettérfogat (cm3) | 1560 |
Hengerek száma/elrendezése | 4/soros |
Teljesítmény kW (LE)/1/perc | 115 (86)/4500 |
Nyomaték Nm/1/perc | 270 Nm |
Könyezetvédelmi besorolás | Euro 5 |
Váltó | 6 fokozatú, manuális |
Végsebesség km/óra | 180 |
Gyorsulás 0-100 km/órára mp | 13 |
Kombinált fogyasztás l/100 km | 5,2 |
Saját tömeg kg | 1703 |
Hosszúság mm | 4768 |
Szélesség mm | 1884 |
Magasság mm | 1658 |
Tengelytáv mm | 2850 |
Csomagtartó l | 755 |
Tank mérete (l) | 70 |
Újkori ár | 8 090 000 Ft |
A cikkben szereplő autót a CarNext by Leaseplan kínálatából választottuk. Ide kattintva kereshetsz még hasonló használt Ford S-Maxokat.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.