A divat nem hagyta érintetlenül a Škoda palettáját sem, megjelent egy újabb SUV a Kodiaq és Karoq alá, a Kamiq. Franciaországban, Elzászban csináltunk egy kiadós menetpróbát az újdonsült mindenessel.
A SUV-ok térhódítása kitermelte magából már azokat az modelleket is, amelyek nem sportosak, nem rendelhetők négykerékhajtással, nem utcai terepjárók, nem többcélúak, hanem csak magasított személyautók. És pont. A Ford Fusion volt az első ilyen megoldás, idősebb emberek vitték, mert derékfájás mellett is könnyű volt a beszállás a magas ülésre. Ennyit a sportosságról. A szuperzöld világnézet és a széndioxid-grammokért folytatott küzdelem barikádja sem a feleslegesen puffasztott autókból van kirakva, az értékesítés 30 százaléka mégis ebből a szegmensből szemezget. Virágzik a piac.
A Škoda új modellje a szegmens legnagyobb belső méretével rendelkezik. Pazar a tér minden irányban és mindkét üléssorban. A választott anyagok minősége kiváló, érintés után is. A csomagtér vizsgálatakor úgy értékeltük, hogy rendes, nagy babakocsit csak a kalaptartó billentésével lehetne berakni, de mivel a Kamiq műszakilag egy megemelt Scala, nem biztos, hogy ez elvárás lehet. Négyszáz litert ad meg a gyári adatlap, érzésre kevesebbnek tűnik.
A műszeregység elérhető digitális formátumban, két tablet kerül így a műszerfalra. Virtual Cockpit néven jön a minden igényt kielégítő, szabadon testre szabható képorgia a kormánykerék mögé. Szépen kidolgozott ikonok, gyorsan működik, mindkét kijelző remek képet ad, még akkor is, ha rásüt a nap. Külön pont jár a két darab USB-C port ízléses kivilágításáért.
Sajnos a Škodát is elérte a fizikai gombok száműzésének szele, öngerjesztő folyamat indult meg. A szellőzés irányításának egy része már csak menükben való turkálással érhető el, ezért a gyár fejlesztőcsapata Laura, a hangfelismerő rendszer fejlesztésében nyújt könnyítést. Laura hat nyelven ért, és nem csak parancsszavakat, hanem szabadon lehet utasítani. Többen próbálkoztunk, de egyelőre maradt a menüben keresgélés, mert Laura valószínűleg egy vidéki kisváros szomszédasszonyának algoritmusát kapta. Ha nem értette az utasítást, akkor fülelt, csöndben várt, majd vagy a törlés utasításra, vagy a beszűrődő magyar szavakból próbált - a navigáció megnyitása után - utcaneveket keresni, ezzel megakasztva az addigi munkát a multifunkciós kijelzőn. Laura is szeretné visszakapni gombokat.
Gondolom, most mindenki felsóhajt vagy meglepődik: megjelent a Shop feliratú gomb is a kijelzőn. Ott lehet majd applikációkat vásárolni, és az autó mobilkeretét feltölteni. Remélem lesz majd olyan applikáció is, ahol különböző Škoda modelleket lehet kiválasztani. Ha megnyomnánk az Š100 gombot, csak a hátsó hangszórókból jönne a jellegzetes motorhang, a balból egy kis ventilátorfütyülés is, a motor teljesítménye pedig leesne 43 lóerőre.
A hangrendszer nagyon szépen van tervezve, minőségi hangélményt nyújt minden ülésből. A motorzaj a benzines és a dízel modellek esetében is moderáltan szűrődik be, a háromhengeres hangja is csak a magasabb fordulatszámokon jelzi, hogy a hengerlekapcsolás nem átmeneti. A megfelelő üléspozíció könnyen megtalálható, széles tartományban állítható a kormány is. Zsebek, tárolók terén sem fukarkodik a Kamiq, felszereltségi szinttől függően az első ülések háttámlájára lehet kérni - valóban jól használható - tálcákat is.
Külső megjelenésében csak a nagyobb hasmagasság és az első traktus osztott lámpaegységei különböztetik meg a Scalatól. Immár elöl is dinamikus irányjelzőket kapott, azaz jön-megy a világító bitkolbász, a divat az divat. A Scalához képest a futómű 39 milliméterrel lett megemelve, a karosszéria magassága 6 centiméterrel növekedett, szélessége nem változott, hosszra 12 centimétert fogyott.
Először az erősebb, 1.0 TSI (115 LE) modellt kaptuk fel a bázeli reptéren, a kanyargó hegyi utat választva Strasbourg felé, manuális váltóval támogatva az élményt. Alul meggyőzően nyomatékos, felül is kitart, szépen forog a motor, de csak átlagos menetteljesítményekkel rendelkezik. Ketten ültünk benne, minimális csomaggal. Ha hátra beülne még három, közepesen testes Laura, akkor azt már nagyon megérezné a kis háromhengeres.
Félúton átültünk az 1.6-os TDI motorral meghajtott és a legszebb zöld ruhába bújtatott Kamiqba. Lóerőben ugyanazt nyújtja, mint az erősebb ezres motor, de nyomatékban ötvennel hosszabb. Alsó fordulatszám-tartományokban mégis kelletlenebbnek tűnik, a váltó áttételezése hosszú, táncba ez a motor sem viszi a kis városi autót. A Škoda – ügyes, elektromosan kihajtható - vonóhorgára lakókocsi nem való, hegyvidéken főleg nem.
Itthon szeptember közepétől rendelhető a Kamiq, kizárólag benzines motorokkal, négykerékhajtás lehetősége nélkül. Az 1,5-ös verziót érdemes választani, ha nem csak anyu jár majd vele fonalért, azzal már nem kell annyira beosztani az erőt.
A Kamiq tágas, nagyon jól összerakott, kitűnő minőségű, magasabbra emelt személyautó. Biztonsági és kényelmi extrákkal teletömve, kissé túlbonyolított kezelőrendszerrel, amit egy még magyarul nem értő hangfelismerő szoftvernek kéne támogatnia. Egyszer majd kész lesz, de addig marad az érintőképernyő nyomkodása menet közben.
Motortípus | 1.0 TSI 95 LE | 1.0 TSI 115 LE | 1.5 TSI 150 LE | 1.6 TDI 115 LE |
Hengerűrtartalom (cm3) | 999 | 1498 | 1598 | |
Váltófajta/-fokozat | kézi/5 | kézi/6 (DSG/7) | ||
Teljesítmény LE (1/min) | 95 (5000-5500) | 115 (5000-5500) | 150 (5000-6000) | 115 (3250-4000) |
Nyomaték Nm (1/min) | 175 (1500-2000) | 200 (2000-3500) | 250 (1500-3500) | 250 (1500-3250) |
Végsebesség (km/h) | 181 | 194 (193) | 213 (212) | 193 (192) |
Gyorsulás 0-100 (km/h) | 11,1 | 9,9 (10,0) | 8,3 (8,4) | 10,2 (10,4) |
Kombinált fogyasztás (l/100 km) | 5,1-6,3 | 5,3-6,6 (5,5-6,8) | nincs adat | 4,8-5,5 (5,0-5,8) |
CO2-kibocsátás (g/km) | 116-143 | 120-150 (125-154) | nincs adat | 126-144 (132-153) |
Saját tömeg (kg) | 1214 | 1231 (1251) | 1265 (1277) | 1336 (1364) |
Megengedett össztömeg (kg) | 1702 | 1710-1746 (1732-1765) | 1687-1790 (1699-1800) | 1825 -1843 (1825-1857) |