Ezért bővítik Paksot

Mercedes-benz eCitaro – 2019.

2019.09.17. 14:24 Módosítva: 2019.09.17. 21:07

A Mercedes a Citaro buszt akkumulátoros elektromos változatban is gyártja, és ugyanolyan jó, mint a dízel. De holnap még ne számítsunk rá BKK-kékben.

Valószínűleg minden gyerek szeretne buszt vezetni, én legalábbis folyton elöl ülve figyeltem, hogyan dolgoznak a sofőrök az Ikarusok volánjánál. Jó pár évtizeddel később az álom valóra vált, úgyhogy a Mercedes Citraróról rosszat többet senki ne mondjon nekem, nem fogom meghallani. Persze ha ez egyike lett volna a várost naponta átszelő buszoknak, annak nem lenne hírértéke, a poén az az egészben, hogy egy vadiúj BEV, azaz akkumulátoros elektromos járművel nem mentem neki semminek.

Sok Mercedes busz fut itthon, még a soros hibrid változat is évek óta dolgozik Kecskeméten. Annak a kerekeit elektromos agymotorok hajtják kardán és diffi helyett, tehát csak a hatótávnövelő dízelt kellett kidobni, hogy teljesen elektromossá váljon. Ezt 2015-ben tették meg a Mercedes, egészen pontosan a az EvoBusnak hívott buszos részleg mérnökei. Aachenben menetrend szerint fut a kizárólag akkumulátorokra hagyatkozó prototípus. Ez fehér pedig már a rendelhető szériaváltozat, abból is egy alaposan felextrázott példány. A budapesti sofőrök és utasok a 212-es vonalon próbálhatták ki, nekünk pedig a VT-Arriva telephelyén mutatták meg.

A látványos külső ugyan mást sugall, valójában nem alakították át a Citaro vázát. Csak azért különbözik kicsit az általunk megszokott buszoktól, mert az ilyen jószágokat mindig a megrendelő igényei szerint rendezik be, és ezt nem a BKK specifikálta. Az elektromos autóknál a padló alá igyekeznek az akkumulátorokat bezsúfolni, városi busznál ez nem jó, mert akkor hogyan lesz alacsony padlós? Ehelyett hátra, a 12 literes dízel helyére tettek négyet a busz akkumulátoraiból, melyek mindegyike 25 kWh energiát tárolhat. További kettőt, négyet, vagy hatot lehet a tetőre kérni, nagyjából oda, ahol a CNG-s változatok gáztartályai lennének, így lesz az összkapacitás 150, 200 vagy 250 kWh, a megrendelő igényei szerint.

Extra helyet tehát nem rabolnak az akkumulátorok, a terhelhetőség azonban legalább ilyen fontos. Márpedig a tíz akksival szerelt eCitaro nagyjából két tonnával nehezebb a dízelnél. Ezért kérésre nagyobb teherbírású tengellyel és abronccsal szerelik, mint a megszokott, így ugyanannyi utast szállíthat. Az áramot két agymotor alakítja mozgássá, egyenként 125 kW csúcsteljesítményt adnak le, 60 kW teljesítményt pedig tartósan szolgáltatnak, a nyomatékuk 485 Nm. Ezek nem olyan nagy számok, ha összevetjük a jármű húsztonnás megengedett össztömegével, de a motorok egy-egy bolygóműves áttételen keresztül hajtják a kerekeket, ez akár 11000 newtonméterig felszorozza a forgatónyomatékot kerekenként. A végsebesség pedig 80 km/h.

Az energiatakarékos klíma természetesen széria, hideg telekkel megáldott országokban pedig gázolajos kályhát kaphat a fűtőrendszer. Mielőtt hangosan elkezdenénk röhögni, ezek a budapesti dízel Citarókban is ott vannak, mert egy Euro 6-os buszdízel annyi hőt sem termel, amennyivel saját magát üzemi hőfokra fűthetné, nemhogy még az ajtónyitogatásnak kitett utastérben is meleget csiholjon. A hőmérsékleti- és útviszonyoktól függően úgy 150-250 kilométer körül alakul a 10 akkus változat hatótávja, a 212-es vonalán, kánikulában nagyjából 200 kilométert tudott. És itt kezdődik az elektromos közlekedés igazán érdekes része, mert ez még éppen kevés: a VT-Arriva szakértői szerint legalább 300 kilométer kellene ahhoz, hogy az átlagos budapesti viszonylaton közlekedve ne kelljen a járművet nappal tölteni, csak éjszaka.

Alapesetben Combo2 csatlakozót használ az eCitaro, amit egyenáramú vezérelt töltést tud, de képes váltóáramot is fogadni Type2 csatlakozón keresztül. Akár 200 Amper átmehet egy ilyen Combo2 csatlakozón, a bemutatóra elhozott mobil töltő 63A áramerősséget biztosított. Ez rengeteg, minden bizonnyal új villamoshálózatot kell kiépíteni a garázshoz, ha mondjuk csak 20 buszt szeretnének egyszerre megetetni. Mivel vezérelt a töltés, akku-élettartam kímélőnek számít, de hogy ne legyen hatótáv-para, spéci áramszedővel, úgynevezett pantográffal is felszerelhető az eCitaro. Ebben az a pláne, hogy amíg a sofőr kávézik a végállomáson, ezt felengedi, és gyorstöltéssel plusz delejt ad a busznak anélkül, hogy kábelen bukdácsolna az utazóközönség. Szuper, csakhogy ez azt jelenti, hogy nem csak a garázsba, de számtalan buszfordulóba is megerősített hálózat szükséges.

Ebben a szférában a forgalmazó már nemcsak buszt, de teljes szolgáltatási csomagot kínál. Így a megrendelő igényei szerinti alkatrészellátáson és szervizháttéren túl a töltőhálózati kérdések megoldásában is igyekeznek segíteni. Ám e jó szándék mellett is rémisztő méretű összefogás szükséges a gyártó, az üzemeltető, a közútkezelő és az elektromos közművek között, hogy az átállás akár csak részlegesen bekövetkezhessen, és arról még nem is beszéltünk, hogy ha mondjuk Budapest nekiáll elektromosan buszozni, az mekkora kapacitás-növekedést igényel erőmű vonalon. Persze most is van villamos, metró és troli, nem a nulláról indulunk, de ennyiből mindenki láthatja, hogy a tömegközlekedés füstmentesítése nem annyi, hogy megrendelünk néhány száz Mercit a legmodernebből, aztán majd lesz valahogy.

A problémákat a gyártó is érzékeli, és bár hálózatot nem fognak az állam helyett kiépíteni, a megoldásban ők is érdekeltek, mert abból lesz a megrendelés. Ezért a busz elektromos rendszerét modulárisra tervezték, és azt ígérik, néhány év múlva az időközben esetleg kifejlesztett nagyobb kapacitású aksik, vagy akár hidrogénnel tankolt üzemanyagcella is kerülhet a mostani szett helyére. Azt hiszem kevesen vannak, akik szerint a világ klímaproblémáját a városi tömegközlekedés teljesen elektromossá alakítása oldja majd meg, ám Budapesten van egy spéci gond, a fűtésszezonban egészségtelenül magas szálló por koncentráció. Ezért sem kizárólag a BKK járatai a felelősek, de ha a sokat futott, füstölő dízeleket elektromos buszok váltanák fel, az könnyen lehet, hogy érezhetően csökkentené a problémát. És vegyes flotta esetén talán nem is lenne szükség még 3-4 blokkra Pakson.

Az oldalról ajánljuk

Nem úszod meg a bíróságot!
  • Közélet

Nem úszod meg a bíróságot!Összetört a motor, a biztosító nem fizet mindent és még a szakértő cég is hárít

Aki komolyan szeretne valamit, az kezdjen egyből a bíróságon? Kinek jó az, ha megegyezés helyett pereskedésre kerül a sor? Legfőképpen senkinek.

április 18., 06:33
A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
  • Hírek

A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen

Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.

április 18., 06:36
Az F1-es Szaúd-Arábiai Nagydíj legnagyobb kérdései
  • Hírek

Az F1-es Szaúd-Arábiai Nagydíj legnagyobb kérdései

Minden okunk megvan azt remélni, hogy a 2025-ös futam is emlékezetesen alakul Dzsiddában.

április 17., 17:22
Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?
  • Hírek

Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?

Néhány Tesla-tulajdonos szerint az autójuk a valósnál több megtett kilométert számol. Szerintük azért, hogy hamarabb lejárjon a garancia.

április 18., 06:35
Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond
  • Hírek

Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond

Finom faceliftet kapott az S90, amiben marad a benzinmotor és megtartották az elegáns dizájnt. Beszerezni viszont nem lesz egyszerű.

április 18., 08:57
Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)
  • Olajdoktor

Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)

Eddig szépen járt olyan olajjal, ami elvileg nem is jó bele. Most előírt viszkozitásúval fut, és rossz hangja van. Mi a teendő?

április 18., 12:06
A lázadóknak semmi esélyük
  • Tesztek

A lázadóknak semmi esélyükBemutató: Mercedes-Benz CLA 2025

Ott voltunk a stuttgarti Csillagok háborúja budapesti premierjén.

április 18., 06:32
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
  • Hírek

Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos

Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.

április 18., 10:42
Akkor mi most elhúztunk Kínába!
  • Belsőség

Akkor mi most elhúztunk Kínába!

Shanghai Auto Show, gyárlátogatás és tesztvezetés is vár ránk a következő egy hétben.

2 órája
Kész van a csarnok
  • Belsőség

Kész van a csarnok

Lehetett volna sokkal olcsóbb is.

április 18., 17:03
Mesterségem címere: 992.2 - PORSCHE Carrera S - USA VLOG
  • Szerelem

Mesterségem címere: 992.2 - PORSCHE Carrera S - USA VLOG

San Diego, óceánpart, Porsche. Borsodi fenekem végre révbe ért és kipróbálhattam a világ egyik legjobb sportautóját.

április 17., 17:15
A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot
  • Hírek

A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot

A mai napig nagy számú eredeti alkatrész áll rendelkezésre a legjobb esetben is 51 éves modellhez.

április 17., 06:19
Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett
  • Hírek

Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett

A bűnözők amerikai roncsautókat importáltak majd adtak el törvénytelenül Európában, többek között Magyarországon is.

április 18., 13:44
Elektromos modelleken tér vissza a Ford ST és RS jelölése
  • Hírek

Elektromos modelleken tér vissza a Ford ST és RS jelölése

Ugyanúgy vad és sportos modelleket jelölnek majd.

április 17., 06:13
Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)
  • Hírek

Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)

A tempója még autópályán is nagyon durva lenne. Nem ott ment.

április 18., 14:52
Cáfolta a Volkswagen egy új Audi R8 érkezését
  • Hírek

Cáfolta a Volkswagen egy új Audi R8 érkezését

Egy középmotoros, belső égésű motorral szerelt sportautó nem szerepel a terveik között.

április 17., 16:08
Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek
  • Technika

Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek

Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.

április 18., 16:05
Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát
  • Hírek

Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát

A Budapest felé vezető oldalon az 59 és 60 kilométer között történt a baleset.

április 17., 07:42
Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés
  • Hírek

Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés

A Subaru bemutatta a Trailseekert, amiről még azt se könnyű megmondani, hogy milyen kategóriában játszik. Viszont rohadt gyors.

április 17., 14:14
Az új Subaru Outback sokkal kevésbé kombi és sokkal jobban SUV, mint eddig bármikor
  • Hírek

Az új Subaru Outback sokkal kevésbé kombi és sokkal jobban SUV, mint eddig bármikor

Aki nem elégszik meg az alap Outback terepezési képességeivel, annak elérhető a Wilderness Edition is.

április 17., 12:24
Ultimátumot adott az ügyfeleknek a Volkswagen
  • Hírek

Ultimátumot adott az ügyfeleknek a Volkswagen

A német gyártó azt ígéri, hogy a vámtarifák miatt növekvő költségek ellenére se emel árat. Legalábbis egy darabig.

április 17., 10:46
cover video teszt
  • 404

cover video tesztez itt az alcím

lorem ipsum blablabla

április 17., 11:09
Hol tart a Hyundai, a Kia és a többiek?
  • Hírek

Hol tart a Hyundai, a Kia és a többiek?

És még csak most jön az amerikai vámvihar.

április 17., 13:16
Subaru Outback 2026
  • Hírek

Subaru Outback 2026

április 17., 11:09
Subaru Trailseeker - 2026.
  • Hírek

Subaru Trailseeker - 2026.

április 17., 13:13
Volvo S90 facelift - 2026.
  • Hírek

Volvo S90 facelift - 2026.

április 17., 15:21