Csak annyira német, amennyire muszáj
Használtteszt: Opel Zafira 1,6 DIT - 2017.
Nem sokan akarnak manapság használt egyterűt, főleg ha csak ötszemélyes. Pedig a most kifutott Opel Zafira Tourer jó vétel lehet azoknak, akik egy tágas, nem túl öreg autót akarnak franciás hülyéskedésen innen, németes túlszabályozottságon túl.
Vannak autók, amelyek ügyesen trükköznek a nevükkel vagy a megjelenésükkel, és egészen más kategóriába helyezik magukat, mint ahová valók. Vannak, akiket a Mazda CX-30-as ver át, mások a Volvo számozásának dőlnek be. Az Opel Zafira sosem próbált meg átverni számozással, de sokáig valami igazán nagy dögnek hittem. Pedig csak közepes egyterű, közepes alapokon. Ami a Volkswagen Tourannak a Golf, az a Zafirának az Astra. A névnél még érdemes időzni kicsit: eleinte Zafira Tourer volt a teljes neve, hiszen bevezetésekor még árulták a B Zafirát is párhuzamosan, csak a faceliftnél szabadultak meg az utótagtól.
Mint minden ilyen közepes egyterűből, ebből is van öt- és hétüléses változat, azonban a Zafiránál hagyomány, hogy nincs kis méret, csupán az ülések száma változik. A nálam járt Zafira már 2016-os facelift utáni kocsi, viszonylag alacsony felszereltséggel, de LED lámpákkal. Ó igen, és a két év alatt beleraktak 120 ezer kilométert, ami hazai viszonyok között egész sok. Százhúszezer kilométer egy családi dízel egyterűnél persze még szinte új autó kategória, és ebben ez a Zafira sem okozott csalódást. Szép fényezés, szinte sértetlen felnik és persze sehol egy horpadás.
Opel Zafira 1,6 DIT - 2017. forgalomba helyezési és honosítási költségek [Ft] | |
Vagyonszerzési illeték | 74 250 |
Forgalmi | 6 000 |
Törzskönyv | 6 000 |
Eredetiségvizsgálat | 18 500 |
Regadó | 52 275 |
Rendszám | 8 500 |
Kötelező biztosítás (27 éves férfi, 3 éves jogsi) | 96 956 Ft-tól |
Nem kell számítani orbitális formai trükkökre, de valahogy az unalmat is sikerül elkerülni. A 2015-ös facelifttel veszített egy kicsit a karakteréből a Zafira (például agyartalanították az orrát), de homogén maradt a forma. Az agresszivitást inkább az elegancia váltotta fel, főleg ebben a sötét bordó színben.
Bent sem fogunk hasra esni a Zafirától, de legalább az anyagminőség jó. Ennyi idő alatt lényegében semmi baja nem lett a műszerfalnak, ami el is várható. Én egyedül a facelift előtti kormányt sírom vissza, de ez igazán részletkérdés. Ötletből és tárolórekeszből nekem kicsit kevés, amit nyújtott, de fontos észben tartani, hogy a Zafirákhoz sok praktikus okosságot csak a drágább verziókba adtak. Vezető feje fölé nyúló panoráma szélvédő elcsúsztatható napellenzőkkel, ülés alatti fiókok, plusz tárolórekesz a kesztyűtartó fölötti műszerfalrészben, rendszámtábla síkjából kihúzható kerékpártartó fiók... Sok-sok extra, amik igazi fekete öves egyterűvé varázsolnak egy Zafirát.
Akad még azért így is hiányosság egyterű-fronton. A hátsó üléssorban csak két isofix rögzítési pont van, pedig érzésre lenne hely háromnak is. Az üléseket könnyű lehajtani és síkba is dőlnek, de mögöttük lesz egy lépcső, ahonnan könnyen az ülések alá pottyannak a dolgok egy erőteljesebb fékezéskor. Harmadik üléssorral megoldódnak ezek a gondok, de oda tényleg csak gyerekeket érdemes ültetni, korábbi tesztjeink alapján nem túl kényelmes székek azok.
Az alap erényeit persze így is élvezhetjük a Zafirának. Öt embernek végtelen sok tér jut, helyhiányra senkinek nem lehet panasza. Jó dolog, hogy a telefonnak találtak helyet a műszerfalban, viszont kár, hogy tölteni csak egy közvetlenül felette lévő fiókból lehet. Ezt leszámítva nem sok kifogásom van az ergonómiára, a központi kijelzőt is könnyű kezelni, felülete matt, ahogy az elvárható. Állítólag Apple CarPlay és Android Auto kompatibilis a rendszer, de az én Huawei telefonommal sehogy sem sikerült előhívni a funkciót. Talán lemaradt egy szoftverfrissítés, esetleg én voltam béna, de akinek fontos ez a funkció, jobb ha tüzetesen átnézi, mert a korai Zafirák központi rendszerével akadtak problémák.
Furcsamód menet közben jön el a Zafira ideje, pedig egy egyterűtől nem ezt várnánk. Nem hozza azt, amint a kategória egyik legjobbja, a Ford S-Max, de a Watt-kitámasztós futóművével feszesen tartja magát a kanyarokban, közben pedig még pont nem rázza szét az embert rossz úton még a 17-es kerekeivel sem (19-es egyébként a legnagyobb hozzá). Akit jobban érdekelnek a műszaki részletek, Csikós korábbi cikkében belemélyedhet a wattos futómű rejtelmeibe.
Mennyire biztonságos?
A 2011-2019 között gyártott Opel Zafira egészen jól felszerelt már alapáron is: hat légzsák, ABS, ESP és az Isofix rögzítési pontok minden autóban benne vannak. Mindezt az autóban is lévő LED lámpák, sávelhagyásra figyelmeztető rendszer, radaros tempomat, holttérfigyelő, automata vészfék és táblafelismerő egészíti ki a jobban felszerelt változatokban.
A Zafira elég magas 94%-os eredménnyel zárt az EuroNCAP felnőtt utasok biztonságát vizsgáló tesztjén, így megkapta az ötcsillagos minősítést. A gyerekeket is óvja (83%), a gyalogosok viszont jobb ha futnak előle (53%).
Élményautó azért így sem lesz, a váltója is inkább a nyugodt vezetési stílust szereti. Az 1,6-os suttogó nevű dízel sem az a versengő fajta, és persze nem is annyira suttogó. Vicces, számítógépes játékszerű az indításhangja, olyan mintha a beröffentéshez egy külön hangfájlt csatoltak volna, mert egyébként az alapjárati zajt alig hallani. Dízeles kerregést csak terhelésen ad ki magából, de akkor nem túl kellemes. Általánosságban azért a zajkomforttal nem lesz baj, a Zafira Tourer egy modern, csendes egyterű, a futómű és a szélzaj is mérsékelt még nagyobb sebességnél is. Az erejével sincs baj, 136 lóerő nem kevés, de a Zafira sem egy pillekönnyű jószág, 1,6 tonna fölött van bőven ezzel a motorral.
Ennek ellenére abszolút élhető ezzel a motorral, még előzni sem lehetetlen vele. Olyan oltári nagy takarékosságra a kicsi dízel ellenére ne számítson, 6,4 liter körül fogyaszt vegyesben, 5 alá csak tartós országúti menetben lehet vinni. Kétliterest inkább azoknak ajánlanám, akik gyakran járnak fullra pakolt autóval. Benzin-fronton már nincs szívómotoros kibúvó, 120-tól 200-ig terjed a teljesítményskála. A 140 lóerős 1,4-esből és a 150 lóerős 1,5-ösből van CNG-s változat is. Ha igazán kitartóak vagyunk találhatunk 1,8-as szívómotorral is ilyen Zafirát, de nagyon ritka, a cikk írásakor egyetlen találatra bukkantunk.
Alkatrész megnevezése | Alkatrész márkája | Alkatrész ára |
Akkumulátor | Exide | 51 081 Ft |
Levegőszűrő | Mann Filter | 8 345 Ft |
Pollenszűrő | Alco | 2 762 Ft |
Olajszűrő | Bosch | 2 889 Ft |
Kettőstömegű lendkerék | Sachs | 226 709 Ft |
Lengéscsillapító (hátsó) | Bilstein | 27 029 Ft |
Első fékbetét garnitúra | Textar | 24 853 Ft |
Megbízhatóság terén egyelőre kevés információ van a Zafira Tourerekről. Ahogy említettem központi rendszer hajlamos fura dolgokat művelni, és hamar elkezd nyiszogni a kalaptartó is, amit a kipróbált autóban is tapasztaltam. Egyelőre tehát nem tűnik betegágynak a Zafira, de a szokásos, modern dízeleket érintő problémákkal ennél a típusnál is számolni kell. Összesen hét visszahívási akció volt eddig a Zafira Tourerre, ami átlagosnak tekinthető.
Az Opel Zafira Tourer semmilyen téren nem nyújt kiemelkedőt a szegmensben, de összes tulajdonságát tekintve az egyik legerősebb csomagot hozza az egyterűek között. A nagy súlya miatt nem a takarékosságáért fogjuk szeretni, de szerencsére ügyes a futómű és egyelőre egészen megbízhatónak is tűnik. Érdemes jól körbenézni a piacon, mert az egyes felszereltségek között elég nagy különbség lehet. Ilyen Zafirába 2 millió forinttól ülhetünk bele, a határ pedig a csillagos ég az épp kifutó, keveset futott szalonautók miatt. A közel háromszáz darabos kínálatot a dízelek uralják, a paletta kétharmada ilyen motorral szerelt autó.
Alternatívaként biztosan ránéznék egy vele egykorú Renault Scénicre, ha fontos, hogy egyterű igazán praktikus legyen, aki pedig a vezetési élményt keresi, az egy Ford S-Maxszal lesz boldog.
A cikkben szereplő autót a CarNext by Leaseplan kínálatából választottuk. Ide kattintva kereshet még hasonló használt Opel Zafira Tourereket.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.