Senki sem tud szebben virítani
Használt: Audi A7 3.0 TDI quattro S-tronic - 2016.
Nyilvánvalóan teljesen felesleges ekkora és ilyen erős autót vásárolni. Cikk vége? Dehogyis! Játsszunk el a gondolattal, hogy nincs már lakástörlesztő, és belefér egy drágább kocsi. Ha ne adj isten, még sokat is kell autóznunk, már hamar a látótérbe kerülnek a német prémiumok, de melyik közülük a legjobban használható, ugyanakkor szép autó?
Régebben elég egyértelmű volt: vagy nagy és elegáns autót veszel, vagy beszerzel magadnak egy kupét, örülsz az erősebb motornak, a keret nélküli ajtóknak, és talán még a hátsókerék-hajtásnak is. Aztán jött a 2003-as Frankfurti Autószalon, és a kissé gyengébb korszakát élő Mercedes olyat gurított a Vision CLS koncepcióval, hogy mindenkinek lerepült a feje.
Mai szemmel már egyáltalán nem tűnik nagy dobásnak, hiszen eléggé szériaközeli kocsi volt az egy évvel később megjelent végleges változathoz képest, ráadásul nagy erőfeszítésébe se telt a gyártónak a fejlesztés, hiszen az aktuális E osztályon alapult a kocsi. A gyönyörű forma viszont mindenkit levett a lábáról, ráadásul a tanulmányba szerelt 3 literes V6-os dízel a német prémium szedánok egészen új korszakának nyitányát jelezte.
A CLS megjelenése annyira váratlanul érte a riválisokat, hogy egy teljes modellciklus letelt, mire a BMW is kijött a maga 6-os Gran Coupéjával és az Audi is beállt a sorba az A7-essel. Távolról nem tűnhet túl nehéz feladatnak egy már meglévő szedánból ívelt tetejű, keretek nélküli ablakkal szerelt változatot készíteni, de ha nincsenek könnyfakasztó részletek, felesleges volt az erőfeszítés. A vásárlók sem fogják kifizetni azt a minimum 10%-os felárt a sima BMW 5-öshöz vagy az A6-os Audihoz képest.
Formáról beszélni elég szubjektív dolog, de szerintem az Audi korszakos szépséget épített az A7-tel, ezért duplán örültem, hogy pont egy ilyen autó került a kezeim közé. A csótányszerű far egyszerre sportos és elegáns, van benne valami a régi amerikai autók fastbackszerűségéből. Vagy ha házon belül akarnánk maradni, nyomokban az Audi 100 Coupé S juthat eszünkbe róla. Én abszolút forma-geek vagyok, nem titkolom, mégis megemlíteném, hogy minden egyes alkalommal vártam, hogy meglássam a parkolóban ezt a feneket. Ez azért ritka.
Száztízezer kilométere ellenére ez az A7-es kívülről azért kapott jó néhány parkolási sérülést. Az óriási, 21-es felniken és a hátsó lökhárítón látszik leginkább, a jobb oldali kipufogó is kicsit csálén áll, pedig még tolatókamera is van a kocsiban. Hogy törve volt-e, arról majd a Totálkár kártörténete mesél.
A német prémiumtrió közül egyértelműen az Audi csinálja a legszebb beltereket, így nem meglepő, hogy az A7-esben is jó létezni. A fémesen reccenő kapcsolókat semmire nem cserélném le, jól mutatnak az S-Line kiegészítők is (küszöbdísz, kormány, és a fém pedálok). A kormány bőre már kicsit fényesedik, az ülőlap is vetemedik, ami nem túl jó hír egy ilyen viszonylag keveset futott autónál, de sajnos már máshol is ez megy, szokjunk hozzá. A műanyagok viszont jól tartják magukat, minden megfelelően működik a kocsiban. Kicsit archaikus a kétzónás automata klíma hőmérsékletállítása, de a funkcióját ellátja.
Audi A7 3.0 TDI quattro S tronic - 2016. forgalomba helyezési és honosítási költségei* | |
Vagyonszerzési illeték | 170 000 Ft |
Forgalmi engedély | 6 000 Ft |
Törzskönyv | 6 000 Ft |
Eredetiségvizsgálat | 20 000 Ft |
Regisztrációs adó | 135 150 Ft |
Rendszám (párban) | 8 500 Ft |
Kötelező biztosítás (éves, 27 éves, budapesti férfi, 3 éves jogsi) | 70 805 Ft |
Gépjárműadó (éves) | 113 783 Ft |
* 2019 decemberében érvényes adatok |
Az ergonómia olyan, amit a kategóriától elvárnánk, mindent azonnal megtalálni, az ülések is végtelenül kényelmesek. A kupés tetővonal ellenére hátul még talán jobb is ülni, lábtér is van bőven, és a fej is elfér gond nélkül 180 centiig. Haszontalan táncikálással ugrik elő a központi kijelző, de ugyanúgy működik, mint ennek az A7-nek az összes funkciója, ami fontos egy ilyen, új korában közel 20 millió forintos autónál.
200 ezer forint/alkalom
A mindössze hároméves Audi A7-et is ellenőriztük a Totálkár kártörténeti ellenőrzőrendszerével, amely az alvázszám megadásával keres az utóbbi 20 év magyarországi javítási kalkulációi közt, melyeket biztosítók, javítóműhelyek és kárszakértők készítettek. Az autó múltjában eddig két szélvédőcsere költségvetése szerepel, egyenként 200-200 ezer forintos összeggel. A lekérdezés ingyenes, ha a Totálkár nem talál gyanús nyomokat az autó múltjában, amúgy 3990 forintba kerül és erre a linkre kattintva azonnal elérhető.
Ma már csak 14 milliót ér, de ez is az az árkategória, amiért cserébe vár az ember egy kis menést is. „Ne értsenek félre, az A6 rettenetesen jó autó, de annyira vegytisztára csiszolták az utazási élményt, hogy már jobb lenne, ha önmagát vezetné.” – ezt írtam anno egy gyengébbik A6 V6 TDI-ről, ami elméletileg szinte ugyanez az autó csak más karosszériával. A különbség csak az, hogy ebben az A7-ben az egyturbósok közül a legerősebbik, 272 lóerős motor dolgozott, és ez pont elég volt ahhoz, hogy legyen egy kis izgalom is. 5,7 másodperc alatt megfutja a 0-100-at, ami azért már elég gyomorforgató, ráadásul komolyan tol utána 200 fölé is. Mivel V6-os, a hangjával sincsen semmi probléma.
Amikor olvasom a típus marketingelnevezésében a Clean Dieselt, akkor kicsit úgy érzem, hogy ekkora cinizmussal megérdemelte a konszern a dízelbotrányt, de nem eszik ilyen forrón azt a kását. Az 1,8 tonnás A7 ezzel a konfiggal vegyesben gond nélkül elvan 7 liter gázolajjal 100 kilométeren, de a mi a legdurvább, hogy óvatosan vezetve 6 liter alá is bemegy országúton. A magam részéről szinte biztos, hogy ilyen dízelt keresnék, a benzinesek ugyan csendesebbek (egyébként a dízel se hangos), de mind turbós, szóval olyat ekkora autóba inkább csak akkor választanék, ha S7-re vagy RS7-re fájna a fogam.
Ugyan a kipróbált autó nem éppen az állig felszereltek közül való volt (csak kétzónás klímája volt és még ülésfűtést sem rendeltek hozzá), egy extrát azonban mindenképpen kiemelnék. A 2014-es facelifttől megjelent Matrix LED lámpák science-fictionné teszik a vezetést. A rendszer nem pusztán azt csinálja, hogy lekapcsolja a távolsági fényszórót, ha jön szembe valaki, hanem úgy játszik a különböző szegmensekkel, hogy a felénk közeledő tárgyakat folyamatosan kikockázza. Így csökken a kivilágítatlan foltok nagysága és a többiek sem vakulnak meg. Az évtized egyik legzseniálisabb autóipari fejlesztése, nemcsak azért, mert már egyre több autóban van ilyen, hanem azért is, mert sok mással ellentétben ez szerencsére tök jól működik. Egyszer sem villogtak rám, pedig végig automatán használtam a világítást. Úgy játszik a tükrökkel és a lámpákkal, hogy éjszaka még a táblákat is jobban látjuk és természetesen azonnal reagál arra is, ha előttünk bringás vagy autós halad.
Panelszöveg vagy sem, ezen a ponton muszáj megemlítenem, hogy a csodalámpa elképesztően komplex szerkezet, az egyes diódákat ventilátorok hűtik, a kanyarkövetéshez állítómotorok kellenek, az egészet pedig egy elektronika vezérli és akkor még a kamerarendszerről nem is beszéltünk. A rendszer lámpával együtt milliós tétel (konkrétan egy pár lámpa 2,1 millió forint), szóval jó, hogy van és működik, de érdemes vigyázni is rá.
Alkatrész megnevezése | Alkatrész márkája | Alkatrész ára |
Akkumulátor | Exide | 66 562 Ft |
Levegőszűrő | Mann Filter | 10 989 Ft |
Pollenszűrő | Alco | 8 892 Ft |
Olajszűrő | Mann Filter | 5 619 Ft |
Hátsó lengéscsillapító | Japanparts | 14 989 Ft |
Első fékbetét garnitúra | Brembo | 27 989 Ft |
Hogy egyébként milyen vezetni az A7-est? Természetesen nagyjából semmilyen, ahogy azt megszoktuk egy Auditól. Semlegesen viselkedik a kanyarokban, már rég durván az ülés szélébe préselődött az összes szervünk, mire kicsit elkezdi túrni az orrát. Teljesen alászedett kormánynál kicsit ennek is rágott a kormánya, ami nem igazán győzött meg az elektromos szervó tartósságáról, de ne felejtsük el, hogy 21-es kerekek voltak az autón. Amúgy igen, tartottam attól, hogy emiatt nem lesz túl kényelmes az Audi, de a légrugók elég jól végzik a munkájukat: az A7 még így is egy vérbeli, kényelmes utazóautó. Csak be kell tenni a tempomatot a megfelelő sebességre, és elindul akár a dugóban is (a piros lámpát azért nem ismeri!), elég csak a gázra rápöccinteni. Az S tronic duplakuplungos automata szinte észrevétlenül pakolgatja a fokozatokat és a késlekedése is minimális - ha mást tapasztalnánk, akkor itt is érhet a hat számjegyű javítás, szóval ügyelni kell a váltóolajcserére is.
Az a sejtésem, hogy aki 14 millió forintért vesz használt autót, az pontosan tudja, hogy mibe vág bele, és ugyan ez az Audi A7-es a maga 110 ezer kilométerével valószínűleg még jó pár tízezer kilométert el fog futni problémamentesen, jelzésértékű, hogy még csak hatmilliót veszített az értékéből. Ledes lámpák, légrugó, modern dízelmotor a 2010-es évek technikai csúcsát képező fogyasztáscsökkentő és teljesítménynövelő trükkökkel...
Van is pár horrorsztori a Népítéletek között vészüzemmódba álló dízelekkel, de ezek mind új, a gyártás elejéről származó autók. Problémák lehetnek az üzemanyagbetöltő ajtajával, a fedélzeti számítógép kijelzőjét előcsalogató motorral és az elektromos kézifékkel. A facelift utániakról sok rosszat nem hallani (még a légrugók is jól bírják), persze még el kell telnie pár évnek, hogy kiderüljenek az igazán tendenciózus hibák. Ötöt azért a gyártó is észrevett, lássuk ezeket!
Audi A7 (4G8, 2010-2017) visszahívási akciók:
A fékszervóban átereszthet egy membrán, amitől csökkenhet a rásegítés mértéke (2012. március-december közötti 3 literes dízelek)
- Bizonyos esetekben szivároghat az üzemanyag, az üzemanyagcsőnél, ami akár tüzet is okozhat (2013-tól gyártás végéig)
- Az állófűtés egyik elektromos csatlakozóját bizonyos esetekben nem jól rögzítették, ami így túlmelegedhet, vagy akár ki is gyulladhat (2014. július-október közötti gyártás)
- Idegen anyagok miatt eltömődhet a hűtőrendszer, ami miatt a hűtőszivattyú túlmelegedhet, szélsőséges esetben akár ki is gyulladhat (2011. március-2016. december közötti gyártás)
- A légzsákokat és az övelőfeszítőket szabályozó rendszer hibája (2016. július-december közötti gyártás)
Nincs kétségem afelől, hogy egyszer, valakinek sokba fog kerülni egy ilyen autó életben tartása, még akkor is, ha egy megbízhatóbb példányt fog ki. Viszont ha létezik Audi, ami képes kijátszani az érzelmeket néhány elköltött millióért cserébe, akkor az A7 mindenképpen ilyen.
Használtteszt: Audi A7 3.0 TDI quattro S tronic - 2016. | |
Üzemanyag | gázolaj |
Lökettérfogat (cm3) | 2967 |
Hengerek száma/elrendezése | 6/V |
Teljesítmény kW (LE)/1/perc | 200 (272) |
Nyomaték Nm/1/perc | 580 Nm |
Könyezetvédelmi besorolás | Euro 6 |
Váltó | 7 fokozatú, duplakuplungos automata |
Végsebesség km/óra | 250 km/h |
Gyorsulás 0-100 km/órára mp | 5,7 |
Kombinált fogyasztás l/100 km | 5,2 |
Saját tömeg kg | 1830 |
Hosszúság mm | 4974 |
Szélesség mm | 1911 |
Magasság mm | 1420 |
Tengelytáv mm | 2914 |
Csomagtartó l | 535 |
Tank mérete (l) | 73 |
Újkori ár | 19 118 150 Ft |
A cikkben szereplő autót a CarNext by Leaseplan kínálatából választottuk. Ide kattintva kereshet még hasonló használt Aud A7-eseket.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.