Gyíktestű és szőrös, mégis imádják

Használtteszt: Volkswagen Tiguan 2.0 TDI SCR 4Motion BlueMotion Technology, Sport & Style - 2015.

2020.01.10. 06:27

Ön venne olyan autót, amit egy sosem létezett, szőrös, ragadozó-fejjel és pikkelyes gyíktesttel megáldott torszülöttről neveztek el? Nem? A Volkswagen szűk tíz év alatt, csak Európában több mint egymillió vevőt talált rá.

Emellett ugyan Amerikában csak néhány tízezrekkel döcögött a tigris és leguán képzeletbeli házasságából létrehozott Tiguan, addig Kínában további 1,2 millió ment el a Volkswagen első kompakt SUV-jából. Az érdeklődés akkora volt, hogy fél évvel a bevezetés után is 6 hónapos várólista volt a szabadidőautóra. Ha fogalmunk sem lenne az autóiparról, azt gondolhatnánk, hogy valami korszakalkotót kellett gurítania a németeknek, ha egy teljesen új kategóriában sikerült ekkorát kaszálniuk. Ezzel szemben a valóság az, hogy a Tiguan a világ egyik legunalmasabb autója.

Hogy kicsit részletezzem, elárulom, hogy mostanában minden autóról írok néhány gyors széljegyzetet már akkor is, amikor még nálam van, hiszen a cikk megjelenéséig előfordulhat, hogy hetek telnek el. A Tiguanról lényegében egy épkézláb mondatom nem volt, pedig viszonylag sokáig volt nálam.

Annak idején, amikor az első Tiguan kijött (2007), nagy autószpotter voltam, így tökre megörültem, amikor a József Nádor téren megláttam a kocsit alig néhány nappal a Frankfurti Autószalonon megtartott bemutató után. Később az Autó-Motorból tudtam meg, hogy a típus nemzetközi sajtóbemutatóját Budapesten tartották, jó SUV-hoz méltóan a Citadellán, mesterséges akadályokon lehetett nyúzni a kocsit. Nekem a Tiguan már akkori szemmel is tetszett, és azon kevesek közé tartozom, akik szerint a most kipróbált, (2011-es) faceliften átesett verzió már kevésbé néz ki jól. A táskás szemekben még volt valami egyediség és a pajzsszerű hűtőrács is jobban állt neki.

Ez a példány már a 9 évig tartó gyártás utolsó harmadából, 2015-ből származik, 144 ezer kilométert raktak bele, és hátulján lévő parkolási sérülést leszámítva köszöni szépen, jól van. Sokan elég nagy autónak gondolják és igazából az is: húsz centivel hosszabb, mint a kortárs hatos Golf és kettővel szélesebb is nála. A padlólemeznél kiderül a turpisság: a PQ46-os készletre épült, amit annak idején nagyobb autók, például a B6/B7-es Passat használtak.

Bent még inkább hajlamosak lehetünk azt hinni, hogy szoros a Golffal való hasonlóság, hiszen a Golf Plus műszerfala köszön vissza a jellegzetes 2x4 kerek légbeömlőjével. Az alul lyuggatott kormányt már a facelift hozta, ahogy a gazdagabban alkalmazott krómdíszítést is. Ezzel a fekete színnel igazából nem különösebben szép a Tiguan belseje, de pont ugyanúgy néz ki és működik benne minden, mint nullkilométeres korában, szóval legalább tartós. Az alcantara bevonatú ülések is tök jó állapotban vannak, oldaltartásukkal sincs baj, ami azért ekkora futásteljesítménynél már nem minden esetben egyértelmű.

A Volkswagentől megszokottan az ergonómia is rendben van, az érintőkijelzős infotainmentre is könnyű telefont csatlakoztatni. Ez mondjuk az olcsóbb, vagy a gyártás elejéről származó autóknál azért nem egyértelmű. A tárolórekeszeket nem vitték túlzásba, de jó nagyok az ajtózsebek és úgy általában senkinek nem lesz panasza a helykínálatra egy ilyen Tiguanban. Vicces, hogy a középkonzol-szélességű kis polcra manapság éppen hogy befér egy okostelefon.

Az első generációs Tiguanba a dízelek közül csak kétliteres TDI-t lehetett választani, de elég széles teljesítményskálán. A 110 lóerős változat az 1,5 tonnához elég gyengusz lenne (a Skoda Yetiben próbáltam, ott is éppen, hogy jó volt), a tesztautóban a 150 lóerős változat volt, ami már tűrhetően mozgatja a kocsit. A Tiguannak hosszú modellciklusa volt, így a 2 literes dízelnél a 177 lóerős csúcsig elég nagy a szórás a teljesítményváltozatokban. A gyártás elején még Euro IV-esként is árulták, csak 2009-re jött meg az Euro V-ös minősítéshez (ezekbe általában már AdBlue-t is kell tölteni) szükséges szoftverfrissítés, amit a gyártó ingyen elvégzett a tulajdonosoknak. Bár már 2015-ben bemutatták az utódot, ebben az évben még az első Tiguan is kapott csendben egy frissítést, amivel Euro 6-osak lettek a motorjai, így ne csodálkozzunk, ha néhány lóerőnyi eltérés és ennek megfelelő környezetvédelmi szabvány szerepel a forgalmiban egy kései gyártású kocsinál.

Talán már le sem kellene írnunk, hogy ez a motor érintett volt a Volkswagen dízelbotrányában, ennek keretében a gyártónak ingyenesen át kellett alakítaniuk az autókat úgy, hogy azok valóban teljesítsék a katalógusban megadott kibocsátási értékeket. Ez többnyire egy szoftverfrissítésben merül ki a motorvezérlőn, illetve bizonyos modelleknél egy műanyag rácsot szerelnek a légtömegmérő elé. Ezeket a módosításokat a német hivatalok elfogadták és tapasztalatok alapján nincsen komolyan érzékelhető változás az autó menetdinamikai képességeiben (és a fogyasztásban sem).

Volkswagen Tiguan 2.0 TDI SCR 4Motion BlueMotion Technology, Sport & Style - 2015. forgalomba helyezési és honosítási költségei*
Vagyonszerzési illeték 71 500 Ft
Forgalmi engedély 6 000 Ft
Törzskönyv 6 000 Ft
Eredetiségvizsgálat 18 500 Ft
Regisztrációs adó 58 725 Ft
Rendszám (párban) 8 500 Ft
Kötelező biztosítás (éves, 27 éves, budapesti férfi, 3 éves jogsi) 90 964 Ft
Gépjárműadó (éves) 33 000 Ft
* 2020 januárjában érvényes adatok

A Tiguant már nem árulták szívó benzinmotorral, egyike volt az első Volkswageneknek, amiknél a TSI-k átvették a hatalmat. A viszonylag gyenge, 6,78-as Népítéletét ezeknek az 1,4-es és 2 literes turbómotoroknak köszönheti. A gyártás eleji darabokkal rengeteg probléma volt. A kokszlerakódásokat rendszeresen el kell távolítani, a vezérműlánc pedig későbbi gyártásoknál se nagyon bírja tovább 100 ezer kilométernél. Egy korábbi cikkemben cikkszámokat és konkrét tanácsokat is olvashat Novoth Tibitől az 1,4 TSI motorokhoz. Ezeken egyébként 2015-től már szíjas vezérlést alkalmaz a gyártó, ami sokkal megbízhatóbb. A kétliteres TSI ritkább a piacon, ott a láncfeszítővel akadhatnak gondok a 2012-ig gyártott autóknál (utána tartósabbra cserélte a gyár az alkatrészt). A kezdődő bajt csörgő hang jelzi.

Nekem egyébként ezzel a 150 lóerős dízellel is tetszett, van még egy kicsi a PD-k seggberúgós karakteréből, de nem botrányosan nyomatékszegény alacsony fordulaton sem. A hatsebességes váltó finoman jár, ahogyan a kuplung is szépen tartja magát, pedig a szerviztörténet szerint nem nyúltak hozzá. Ezzel szemben kicsit meglepő, hogy már 26 ezer kilométernél szerepel a részecskeszűrő regeneráció/csere az elvégzett műveletek listáján. A hangja nem a legszebb ennek a dízelnek, de különösebben nem is bántó és ugyanez az igaz a fogyasztására is: nálam vegyesben 6,5 l/100 km körül fogyasztott.

Váltófronton a hatsebességes kézi (ilyen volt a tesztautóban, nagyon könnyen jár és egész pontos) valamint a hagyományos automata a megbízhatóbb darabok. A hétsebességes DSG már problémásabb, 2013-ban volt is rá egy visszahívás. Ha ilyen autót keres, figyeljen arra, hogy a váltások finomak legyenek, különösen a hátra- és előremenet közötti váltásnál történő megugrás lehet árulkodó. És persze, olvassa el a DSG-k pusztulásáról szóló anyagunkat is, mielőtt elmegy ilyen autót nézni.

Alkatrész megnevezése Alkatrész márkája Alkatrész ára
Akkumulátor Exide 51 611 Ft
Levegőszűrő Mann Filter 6 507 Ft
Pollenszűrő Wix 3 396 Ft
Olajszűrő Mann Filter 4 348 Ft
Hátsó lengéscsillapító Bilstein 27 932 Ft
Első fékbetét garnitúra Textar 25 742 Ft

Kettőstömegű lendkerék Luk 249 589 Ft

Használati szempontból a Tiguannak elég kevés gyenge pontja van, abban viszont egyeznek a vélemények, hogy egy kicsit pattogós a futóműve még alapkonfigurációban is. Árulták sportosabb gátlókkal és adaptív futóművel is, de a sztenderdet próbálva biztosan maradnék ennél a verziónál. Az elektronikus kézifék – mint minden hasonló korú Volkswagenben – nem egy örök életű darab, ráadásul a hill hold funkció sokszor kicsit ragadósan enged fel. Jellemző hiba volt még a gyártás elején a külső kilincs hibája, de azt általában garanciában cserélték.

Volkswagen Tiguan (2007-2017) visszahívási akciók:

  • A légzsákvezérlő hibája miatt a légzsákok ok nélkül is működésbe léphetnek (2015. január 6-december 22 közötti gyártás)
  • Egy hibásan rögzített rugó miatt az indítómotor túlmelegedhet, szélsőséges esetben akár tüzet is okozhat (2011. március-július közötti gyártás)
  • Gyártás közbeni hiba miatt a hátsó ajtók gyerekzára figyelmeztetés nélkül kioldhat (2015. november 15-2016. április 14. közötti gyártás)
  • Hibás patron miatt gond lehet a légzsákok felfújódásával (2013-ban gyártott autóknál)
  • A fék vákuumcsöve kicsúszhat a helyéről, így megszűnhet a fékrásegítés (2007. október 4 - 2008. október 10. közötti gyártás)

Ha körbenézek, milyen alternatívák vannak a szegmensben, rögtön kiderül, miért van még Magyarországon is 140 darab eladó Tiguan. A második generációs Qashqai nekem sokkal kevésbé tűnt minőségi kocsinak, a Ford Kuga viszont igen. Szintén nem volt túl meggyőző a Mazda CX-5 első generációja sem, így akár unalmas, akár nem, majdnem biztos, hogy maradnék a Tiguannál. A kínálat alja 2,1 millió forintnál kezdődik, ezek bőven 200 ezer kilométer fölött futott, gyártás eleji kétliteres dízelek. Egy-egy jól karbantartott, keveset futott autóért azonban még ma is simán elkérhetnek 5-6 millió forintot, szóval Tiguanozni nem éppen a legolcsóbb mulatság.

A műszaki adatokért kattintson ide!
   Használtteszt: Volkswagen Tiguan 2.0 TDI SCR 4Motion BlueMotion Technology, Sport & Style - 2015.
Üzemanyag gázolaj
Lökettérfogat (cm3) 1968
Hengerek száma/elrendezése 4/soros
Teljesítmény kW (LE)/1/perc 110 (150)
Nyomaték Nm/1/perc 340 Nm
Könyezetvédelmi besorolás Euro 6
Váltó 6 fokozatú manuális
Végsebesség km/óra 191 km/h
Gyorsulás 0-100 km/órára mp 9,8
Kombinált fogyasztás l/100 km 5,7
Saját tömeg kg 1636
Hosszúság mm 4426
Szélesség mm 1809
Magasság mm 1703
Tengelytáv mm 2604
Csomagtartó l 470
Tank mérete (l) 64
Újkori ár 9 637 140 Ft

A cikkben szereplő autót a CarNext by Leaseplan kínálatából választottuk. Ide kattintva kereshet még hasonló használt Volkswagen Tiguanokat.

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.