Olcsó használt prémium – létezik?
Használtteszt: Mercedes-Benz C180d (W205) Bluetec 7G-Tronic - 2016.
Annak idején, amikor még egy kezemen meg tudtam számolni, hány autóhoz volt legalább pár kilométernyi közöm, megrendíthetetlen BMW-rajongó voltam. Tesztoszteronnal túlfűtött, férfias imázs, a kétezres évek második feléig brutális, szívómotoros M-változatok: abban a világban és koordinátarendszerben szinte nem is volt kérdés, hogy melyik márkáért érdemes rajongani. A világ azonban változik és ha ma választanom kellene a német prémiumok közül, egyértelműen a Mercedes mellett tenném le a voksomat. Pedig a most kipróbált W205-ös C osztály nem minden szempontból hibátlan darab.
A kipróbált autóval négy év alatt 123 ezer kilométert mentek, ami nem különösebben kirívó érték. Inkább amiatt érdekes, hogy az automataváltót leszámítva szinte teljesen alapmodellről van szó – az autós szerkesztőségekhez nem sűrűn jut el ilyesmi új autóként. A flottákban viszont a mai árak mellett reális alternatíva, nem véletlenül szolgált ez a C180d is ilyen feladatkörben az előző gazdájánál.
A W205 most ér modellciklusa utolsó éveibe (2013. végén mutatták be), de egyáltalán nem tűnik öreg autónak. Az S osztállyal szinte egy az egyben megegyező formával, a filozófiát tekintve a legelső, W202-es megoldásához nyúltak vissza. Itt azonban nyoma sincs a szögletességnek: lágy, elegáns vonalakat látunk mindenütt. A C osztály csillag nélkül is drága autónak tűnne, ami ebben a kategóriában alapelvárás.
Ebben nagy szerepe van a gyönyörű, teljesen ledes első fényszóróknak is, melyeket a modell hazai bevezetésekor sokáig ajándékba adtak a vásárlóknak, míg manapság 345 ezer forintos extra. Ez nem a legokosabb verzió, vagyis nem kockázza ki a szembejövőket, de visszavált tompított képre, ha érzékeli az ellenirányú forgalmat, vagy túl közel érünk az előttünk lévőhöz. A lámpák tehát nem csak szépek az ékszerszerű berakásaikkal, de jól is működnek.
A megjelenés ugyan fontos egy Mercedesnél, de nyilván beülve derül ki, hogy mennyire valós az S osztályos párhuzam a hétköznapokban. Nem mondom, a dekontenting-léc itt is rezeg itt-ott, de fájó pont például az üreges külső kilincs, a csúnya óracsoport, a színezetlen kormányküllő és a szörnyű üléstámla-műanyag. Összességében közel sem olyan vészes a helyzet, mint egy kortárs 3-as BMW-ben. Sőt, a W205 mezítlábas verzióban is tud egy sor olyan finomságot, amitől prémium a prémium és igen, Mercedes, a Mercedes.
Az ajtónyitás alapján bármikor fel lehetne ismerni egy vakteszten, hogy ez egy Merci. Bentről kisujjal is el lehet fordítani a kilincset, bezáráskor pedig tudja azt trezorszerű, reccenéssel átitatott halk puffanást, amit ebben a formában csak egy Mercedes tud. Páran most biztosan a homlokukra csaptak, hogy micsoda hülyeségek ezek, és valóban, alapvetően nem ettől lesz jó vagy rossz egy autó tulajdonlása, de a valódi prémiumélményhez hozzátartoznak ezek az apróságok is.
Ugyanilyen fontos, hogy a beltérrel is rendben legyenek a dolgok és a C osztályban itt sem csalódtam. A fekete zongoralakkról sajnos örökké a D Corsa fog eszembe jutni, talán ott használtak először ilyet, de lehet elég szép erezetű fákat is rendelni hozzá. Összességében elég elegáns, egyúttal bátor is az autó belterének formaterve. Használt autónál persze inkább a tartósság lesz a fontos, de ezen a téren a viszonylag kis futásteljesítményű C180d esetében nem tapasztaltam nagy problémát. A zongoralakk persze tele van már karcokkal, sajnos ez elkerülhetetlen. A térkínálat a merészen szélesre húzott középkonzol ellenére is eléggé rendben van, és az előző generációhoz képest 9,5 centis hossznövekedésnek köszönhetően a hátul ülők sem panaszkodtak a lábtérre. Középen persze hátsókerekes limuzintól megszokottan furán terpeszbe rakott lábakkal kell ülni– ez a hely csak jelképes a Mercedesben.
A fapad nem csak a felszereltségre vonatkozott, hanem a motorra is. Ebben az autóban már a Renault-tól származó 1,6-os dízelmotor 116 lóerős változata volt, amin ugyan röhögtünk kicsit Péterrel, mikor átadta az autót, de egyúttal jelezte, hogy egyáltalán nem olyan szar, mint amilyennek elsőre tűnik. 1,6 tonnával párosítva ez az autó bárhol megkapná az alulmotorizált-jelzőt (11,6 mp a 0-100), de hétköznapi használat mellett tényleg egyáltalán nem vészes a helyzet. Mégy úgy sem, hogy a saját fejlesztésű 7G-Tronic automataváltó erősebb gyorsításra elég komótosan reagál. Ebből a C osztályból még létezik kézi hatsebességessel szerelt kivitel is, a 2018-as faceliftnél pedig a kicsit ügyesebb, kilencsebességes 9G-Tronic lett az automata.
Valahogy sikerült úgy összelőni a konfigot, hogy egyedül autózva egészen fürgének érződik a C180d. Szinte meglepően agilis lesz a gázreakció, ha áttesszük az üzemmódválasztót sportmódba. A kormány sajnos így is elég döglött marad, visszajelzés szinte alig van, így a hátsókerekességet sem olyan nagy élvezet kihasználni egy-egy nagyobb gázzal vett kanyarban. A W205-höz persze nem ez illik, hanem a komfortmódban való suhanás, amit nagyon jól tud ez az autó, sőt, a magyar utakon kevés hasonló méretű autóval lehet ilyen ringató kényelemben utazni. És ez még nem is a légrugós változat.
A fizikát azonban nem lehet meghazudtolni, volt például egy emelkedős, padlógázas előzésem 70-ről és kínosan lassan ért véget a művelet. A négyhengeres, közös nyomócsöves motor hangja amúgy nem idegesítő még terhelésen sem, nem hallani semmit a máshonnan ismert dCi-karakterből. Fogyasztásban olyan nagyon nagy mutatványra nem képes az alulmotorizáltság miatt, az 5-6 liter/100 kilométeres vegyes értéket a nagyobb, 2,1 literes Mercedes motor is tudja.
A Renault-motoros dízelből 136 lóerős változat is létezik C200d-néven, de csodát attól sem várnék, inkább a 220d-től felfelé kezdődik az elfogadható menés. Éppen az autó gyártási évében, vagyis 2016-ban volt motorváltás, egy új fejlesztésű, 1 decivel kisebb és 17%-kal könnyebb konstrukcióra (OM654) cserélték az OM651-es blokkot. E köré később konnektorról tölthető hibridet is készítettek, amely a hivatalos adatok szerint 50 kilométert tehet meg tisztán elektromos hajtással. Ha már a hatótávot említjük, érdemes kitérni arra, hogy a W205-öket alapesetben egészen kicsi, 41 literes tankkal gyártották és külön extra a 66 literes változat – akinek fontos a nagy hatótáv, jó, ha ezt is lecsekkolja vásárlás előtt.
Mercedes-Benz C180d Bluetec 7G-Tronic - 2016. forgalomba helyezési és honosítási költségei* | |
Vagyonátruházási illeték | 55 250 Ft |
Forgalmi engedély | 6 000 Ft |
Törzskönyv | 6 000 Ft |
Eredetiségvizsgálat | 18 500 Ft |
Regisztrációs adó | 42 854 Ft |
Rendszám (párban) | 8 500 Ft |
Kötelező biztosítás (éves, 27 éves, budapesti férfi, 3 éves jogsi) | 72 152 Ft |
Gépjárműadó (éves) | 25 550 Ft |
* 2020 januárjában érvényes adatok |
Ha tartaná magát ahhoz, hogy a prémiumautó négy henger fölött kezdődik, akkor a dízel kiesik. Csak a benzinesekből létezik többhengeres motor, azokból is csak duplaturbós 3 (V6) vagy 4 literes (ez már az AMG modelleknél és V8-as, akár 510 lóerővel). Aki jobban belemerülne a downsizingba, itt is talál 1,6-os turbómotort C160 vagy C180 jelöléssel és benzinesből is van mindenféle ma létező hibridfajta, tehát a választék elég bőséges.
A döntést tovább színesíti a négyféle karosszériaváltozat, a W205 családjába tartozik a kombi (S205), a kupé (C205) és a kabrió (A205) is. Egy elismert hazai Mercedes-gurutól azonban elhangzott egy elég megdöbbentő mondat: „Merci-fan vagyok, de az a helyzet, hogy ezek közül valószínűleg inkább a Renault-motorosokat venném”. Valahogy én is így vagyok vele, persze az örök vitatéma, hogy van-e értelme prémiumautót venni viszonylag gyenge motorral. A képlet elég sokdimenziós, hiszen hiába kiforrott a Renault dízele, attól még egy modern, közvetlen befecskendezéses turbós motor marad a hozzá tartozó nyűgökkel. És akkor még a többi típusspecifikus bajról, például az automataváltóéról nem is beszéltünk.
Alkatrész megnevezése | Alkatrész márkája | Alkatrész ára |
Akkumulátor | Exide | 51 611 Ft |
Levegőszűrő | Mann Filter | 6 089 Ft |
Pollenszűrő | Mann Filter | 7 212 Ft |
Olajszűrő | Mann Filter | 4 858 Ft |
Hátsó lengéscsillapító | Sachs | 51 518 Ft |
Első fékbetét garnitúra | Brembo | 26 802 Ft |
A W205 gyártáseleji darabjainál elég hullámzó volt a minőség. Ki tudja, talán azért, mert Németország mellett gyártják a típust Indiában, Brazíliában, Kínában Dél-Afrikában, Amerikában, Indonéziában, Malajziában és Thaiföldön is. Az interneten bőven találkozni elégedett vásárlókkal és olyanokkal is, akik többet a közelébe sem akarnak menni a márkának. Általában apró, elektronikai problémákról van szó: az SD-kártyaolvasó hibája, a Command fedélzeti rendszer váratlan elsötétülése és az ajtó hangulatvilágításának hibája az, ami talán a leggyakoribb.
Sokan panaszkodnak még az erős szélzajra, a gyorsan, akár 10 ezer kilométer után elkopó hátsó gumikra is. Már súlyosabb, de egyáltalán nem egyedi eset a panorámatető mozgatóelektronikájának elromlása és a kiegészítő akkumulátorral kapcsolatos hibajelzés. A rossz tapasztalatok általában a gyártás elejéről, 2014-2016 közötti időszakból származó autóknál a leggyakoribbak, főleg a facelifttől javult sokat a C osztály. A cikk megírásának pillanatáig azért ellőttek 26 visszahívási akciót. Összehasonlításképpen az ebből a szempontból legendás Peugeot 307-esnél ez a szám 12. Attól most megkímélném az olvasót, hogy mindet felsoroljam, legyen elég annyi, hogy a hibák között van ESP szenzorhiba, hibás övfeszítő szenzorok, hibás kormányszervó szenzorok, hibásan működő vészhívó és persze a kötelező: hibásan működő légzsák. Fontos kiemelni, hogy ezek a hibák csak bizonyos motorú és bizonyos időszakban gyártott autóknál érvényesek és egyáltalán nem biztos, hogy hivatalos importon keresztül Magyarországra is jutottak ezekből az autókból. Ha létezik olyan típus, ahol alaposan érdemes utánanézni a visszahívási akciók keretében elvégzett javításoknak, akkor az ez a C osztály lesz.
Jelenleg még nehéz megítélni, hogy mindez inkább azt jelenti, hogy a Mercedes nagyon komolyan vette a vásárlói panaszokat, vagy tényleg egy problémás típusról van-e szó, hiszen például a JD Power megbízhatósági statisztikája 80% fölötti értékeket ad, ha rákeresünk a W205-ös C osztályra.
Nekem nagyon megtetszett az autó, hiszen elegáns, kényelmes és maradt benne néhány a kötelező mercedeses klisékből. Jelen pillanatban viszont nem kizárt, hogy elgondolkoznék egy korábbi W204-esen is, ami ugyan egy kicsit másik kávéház (az a C osztály megpróbált BMW lenni), de talán már nagyobb tapasztalat gyűlt fel hozzá a szerelőknél. Már most is tetemes mennyiségű, több mint négyszáz darab W205-ös várja gazdáját, a legolcsóbbak kicsivel 4 millió fölött indulnak, a határ pedig a csillagos ég.
Alternatívaként még szóba jöhet az F30-as BMW 3-as, de az engem nem igazán győzött meg a bántóan olcsó megoldásaival és az N47 motorkód is jó darabig benne marad az emlékezetünkben. Új A4-et nem vezettem, de például egy aktuális Passat egészen közel áll manapság a prémium minőséghez, ami persze meglátszik az árán is. Kár is lenne a racionalitás irányában tovább folytatni az alternatívák felsorolását, hiszen a legtöbben úgyis szerelemből fognak ilyen Mercedest vásárolni. Kezdem megérteni őket.
Mercedes-Benz C180d (W205) Bluetec 7G-Tronic - 2016. | |
Üzemanyag | gázolaj |
Lökettérfogat (cm3) | 1596 |
Hengerek száma/elrendezése | 4/soros |
Teljesítmény kW (LE)/1/perc | 85 (116) |
Nyomaték | 280 Nm |
Könyezetvédelmi besorolás | Euro 6 |
Váltó | 7 fokozatú automata |
Végsebesség km/óra | 205 km/h |
Gyorsulás 0-100 km/órára mp | 11,1 |
Kombinált fogyasztás l/100 km | 4,2 |
Saját tömeg kg | 1485 |
Hosszúság mm | 4686 |
Szélesség mm | 1810 |
Magasság mm | 1442 |
Tengelytáv mm | 2840 |
Csomagtartó l | 480 |
Tank mérete (l) | 41 |
Újkori ár | 10 491 380 Ft |
A cikkben szereplő autót a CarNext by Leaseplan kínálatából választottuk. Ide kattintva kereshet még hasonló használt Mercedes C osztályokat.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.