A drága Golfok ellenszere?

Használtteszt: Seat Leon III 1,6 TDI – 2015.

2020.02.20. 14:20 Módosítva: 2020.02.20. 17:59

A Leon a jól kinéző olcsóbb Golf, ami nem Škoda, és nem is Audi. Első hallásra jól hangzik, de menet közben azért kiderül, hogy nincsen ingyenebéd. A Leonnal ideális esetben akár egy átírásnyi költséget is megspórolhatunk, de nagyon ügyesen kell választani.

Nyolc éves lehettem, amikor a szomszédnál gyerekkorom egyik legnagyobbra becsült ralis játékával, a Colin McRae Rally 2-vel játszottunk. Ma már nevetséges, de gyakran a Seat Cordoba WRC-t választottam. Azért a Seat rövid és nem túl sikeres ralikorszakának utolsó autóját választottam, mert a többiek úgyis mindig a 206-ossal vagy az Imprezával mentek, másfelől – ciki vagy sem – a Cordobát kifejezetten menőnek tartottam. Azóta is ezt a sportosságot kérik számon a Seaton, pedig néhány Cupra-változatot leszámítva nem annyira jött össze.

Mindezt nem azért meséltem el, mert akkora Seat-rajongó vált volna belőlem. Inkább arra próbálok rávilágítani, hogy nem sok nehezebb állás lehet ma az autóiparban, mint a Seat vezetőjének lenni. Akik követik a híreket, legyintve mondanák, hogy a márka újabb felemelkedését csak a három SUV-juknak köszönhetik, pedig ez nem teljesen igaz. A Seat legkelendőbb típusa 2019-ben is a Leon volt, amiből egy 160 ezret futott, szinte teljesen fapados példányt próbáltam ki, 1,6-os, 110 lóerős dízelmotorral.

Nekem már a 2012-es megjelenéskor is tetszett, kívül-belül óriási előrelépést hozott az új Leon, akárcsak testvérmodellje a VII-es Golf. Annál valamivel izgalmasabban is nézett ki, bár ez még az egyterű-korszakban is igaz volt a Seatokra. A probléma inkább akkor kezdődött, amikor az ember beült az autóba. Itt is hatalmas az előrelépés, de közben a konszernen kívül és belül is nagyot fejlődött a konkurencia. Felismerni az egyen VW-kapcsolókat, de összességében a Leonnak nagyon olcsó hatású a belseje, és erről nem csak az alacsony felszereltség tehet. Nyilván sokat számít, hogy sehol egy krómdíszítés, de a műanyagok textúrája szemre és tapintásra is hervasztó. Közel sem VW-szint, de abban sem vagyok biztos, hogy a Škodát felülmúlja. Aki nem munkaautónak keres Leont, mindenképpen nézzen meg jobban felszerelt autókat is.

Seat Leon III 1,6 TDI - 2015. forgalomba helyezési és honosítási költségei*
Vagyonátruházási illeték 52 650 Ft
Forgalmi engedély 6 000 Ft
Törzskönyv 6 000 Ft
Eredetiségvizsgálat 18 500 Ft
Regisztrációs adó 36 550 Ft
Rendszám (párban) 8 500 Ft
Kötelező biztosítás (éves, 27 éves, budapesti férfi, 3 éves jogsi) 72 152 Ft
Gépjárműadó (éves) 24 300  Ft
* 2020 februárjában érvényes adatok

Sajnos az első benyomásra menet közben sem igazán cáfol rá a Leon. A hagyományosan vett autóipar egyik remekművének tartott MQB modulrendszer nemcsak arról híres, hogy milyen könnyű és alapvetően jó autókat lehetett rá építeni (két Év autója díj, Golf és Passat). Az MQB a széleskörű variálhatóság miatt is hizlalja a konszern számláját, aminek ékes példája a Leon. Formára és méretre is nagyon hasonlít a Golfra, de menetkomfortban messze elmaradt tőle. Zajosabban fut, csúnyán dübörög a futómű az úthibákon, és ezt remekül visszaverik a műanyagok az utastérben. Nem fárasztó a Leonnal utazni, de egyáltalán nem olyan kényelmes, mint egy Golffal vagy Octaviával.

Mindemellett a Volkswagen dízelei sem a csendességükről híresek, az 1,6 TDI végig ott morog a háttérben. A karaktere viszont egészen jó, nem fuldoklik vészesen alacsony fordulaton és el lehet boldogulni a 110 lóerővel is. A kézi váltó öt fokozata bőven elég, de 130-nál 3000 körül forog a motor, így vegyesben körülbelül 5,5 liter gázolajat nyel le az autó. Alapvetően viszonylag megbízható arany középút a motor, bár ennél a konkrét autónál szerepel egy turbócső-javítás/csere tétel már 2000 kilométernél. Új akkumulátort 135 ezernél kért.

Alkatrész megnevezése Alkatrész márkája Alkatrész ára
Akkumulátor Bosch 43 378 Ft
Levegőszűrő Bosch 6 388 Ft
Pollenszűrő Wix 3 833 Ft
Olajszűrő Mann Filter 4 566 Ft
Hátsó lengéscsillapító Monroe 32 428 Ft
Első fékbetét garnitúra Brembo 31 868 Ft
Kettőstömegű lendkerék Sachs 276 271 Ft

Ha igazán elfogadható menést szeretne, nézhet kétliterest is, az szinte ugyanennyit fogyaszt. Benzinesekből szívót ne is keressen, 1,2-től 2 literig terjed a skála a TSI-knél, a faceliftnél megérkeztek az ezres háromhengeresek is a kínálatba. Ez utóbbi karakteres, de fordulaton érezni a vibrációt a kormányon és a váltón is. Az 1,2-es szupercsendes, de a kezdeti gyártásnál láncos vezérléssel szerelték, ami hajlamos volt a láncszakadásra. Ugyanez igaz az 1,4-es, 1,8-as és kétliteres TSI-kre is, amelyek a kokszolódási hajlamuk miatt is okozhatnak kellemetlenségeket. Minél későbbi gyártást választunk annál nagyobb az esélyünk, hogy már javított, esetleg szíjas hajtással szerelt konstrukcióval találkozunk. Ennél a pontnál még érdemes kiemelni, hogy a 150 lóerő feletti változatokat igényesebb, multilink futóművel szerelte a gyár.

Összetörték! Mennyire?

Ezt az autót is ellenőriztük a Totalcar új, használtautó-ellenőrző rendszerében, amely az alvázszám megadása után elárulja, hogy a kiszemelt autónak korábban lehetett-e olyan sérülése, melyet hivatalos helyen javítottak. A Totálkár kártörténet szerint a Seaton 2016-ban szélvédőt cseréltek 100 ezer forintért, illetve tavaly márciusban enyhén sérült az eleje, ekkor a lökhárító, a motorháztető, illetve a jobb első fényszóró javítása 300 ezer forintba került. A Totálkáron te is szabadon kereshetsz, a szolgáltatás ára 3990 forint autónként, de fizetned csak akkor kell, ha tudunk információkkal szolgálni. 

A sportos karaktert nyíltan kiszervezte a márka a Cupra almárkába, így a Leontól sem érdemes túl sokat várni. Visszajelzés nélküli kormány, kenődős, de mégsem a kényelemre hangolt futómű és szintetikus érzetű váltó. A Leon egy teljesen hétköznapi, modern tucatautó, aki nem vár tőle többet, az igazából el lesz vele. Ahogy német testvérmodelljénél, így itt is elég jók a Népítélkezők visszajelzései, 8,7-es átlagértékelést kapott a típus 10 ítélkezőtől. Gyenge pont a kézi váltó hátrameneti fokozata, de a DSG-k sem hibátlanok, és javítani is sokkal költségesebb őket.

Mivel funkcionalitásban egy az egyben ugyanolyan, mint a korabeli Golf, így joggal sejlik fel a remény egy kis spórolásra a megvásárláskor. A helyzet nem ennyire egyértelmű, ugyanis óriási a választék a hetes Golfokból és hármas Leonokból. Az igen széles felszereltség- és motorpaletta csak tovább nehezíti a döntést, így ember legyen a talpán, aki képes a lehető legjobb vételt kifogni. Két és félmillió forint környékén van a belépő egy ilyen Leonba, ennyiért a sokat futott, 1,6-os dízeleket kínálják, és az a helyzet, hogy sokkal nem tűnnek drágábbnak a Golfok sem. A különbség általában alig több mint 100 ezer forint, és ekkor még csak képeket és nyers adatlapokat láttunk az autókról. Lehet, hogy én megkönnyíteném az életemet és inkább megállapodnék egy Golf mellett az igényesebb beltér és a kulturáltabb menetkomfort miatt.

A helyzetet tovább bonyolíthatja, ha III-as Octaviákat is beleteszünk a keresésbe. Itt már szemmel láthatóbb az árkülönbség, pedig a Škoda egyáltalán nem rosszabb autó, mint a Seat. Amiben még el tudom képzelni, hogy a Leon lesöpri a többieket (a kinézeten kívül), az az új korában elég kedvező áron kínált full-led fényszóró. A világítás egy teljesen új korszakát hozták el ezek a lámpatestek, de nagyon sokba kerülhet, ha összetörnek. Erős versenyző a K Astra is, bár azok még elég drágák, hiszen az utódot be sem mutatták.

A műszaki adatokért kattintson ide!
   Seat Leon III 1,6 TDI - 2015.
Üzemanyag gázolaj
Lökettérfogat (cm3) 1598
Hengerek száma/elrendezése 4/soros
Teljesítmény kW (LE)/1/perc 82 (110)
Nyomaték 250 Nm
Könyezetvédelmi besorolás Euro 6
Váltó 5 fokozatú kézi
Végsebesség km/óra 199 km/h
Gyorsulás 0-100 km/órára mp 10,5
Kombinált fogyasztás l/100 km 3,8
Saját tömeg kg 1185
Hosszúság mm 4263
Szélesség mm 1816
Magasság mm 1459
Tengelytáv mm 2636
Csomagtartó l 380
Tank mérete (l) 50
Újkori ár 5 812 700 Ft

A cikkben szereplő autót a CarNext by Leaseplan kínálatából választottuk. Ide kattintva kereshet még hasonló használt Seat Leonokat.

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.