Amit csak akarsz, itt van benne
Menetpróba: Peugeot e-208, Mortefontaine, Év Autója-tesztelés – 2019.
Pár éve még az volt a nagy szó a Peugeot-nál, hogy van hibridje. Egy dízel... Be is fürödtek vele. Aztán láttuk a sűrített levegős Air Hybrid-rendszer mindenféle kezdeti prototípusát. Nem lett belőle semmi. Ráadásul a PSA kivételes súllyal a dízelmodellekre alapozta az eladásait, márpedig ez a szegmens óriási csapásokat kapott a közelmúltban. És lám, itt zúz tovább a cég, előbukkanva a robbantások füstjéből, a gyilkos hullámzásból, távolodva az üldözők elől, mint motorcsónakjával James Bond, alias Pierce Brosnan a kikötőben. Röpke nyakkendő-igazítás, nagyobb gázadás, csapatás még gyorsabban – íme az e-208.

Nehéz nem odalenni az új 208-as Peugeot-ért. Évtizedek óta nem volt ilyen csinos kisautó, utoljára talán épp a Peugeot, épp a 208-as elődjével, a 206-ossal találta ennyire fején a szöget. Úgy tűnik, a recept szerencsére változott – a 206-os ugyanis meglehetősen sok sebből vérző műszaki kreálmány volt, silány minőséggel, sok-sok balhéval a háta mögött. Talán a dízelei jók voltak, illetve az alap 1,1-es benzines is kiváló kis blokk volt, oszt annyi.
A 208-as azonban bűntudat nélkül vehető, szinte. Én ugyanis nehezen emésztem meg a dízelmotor nagyon nem odaillő brummogását – ezt a furgon-feelinget azt hittem, személyautóból már száműzte az iparág. De a benzinmotorok finomak, ügyesek, takarékosan és alig emittálnak bármit, a villany-208-as meg tényleg tömör gyönyör. Messze a legjobb 208-változat, holott a többi sincs lent a skálán.
Persze, kár pampognom, mert a vevők 80 százaléka meglátja ezt a kocsit és rohan a szalonba letenni a kezdő részletet, annyira vagány. A maradék 20 százalék még meggyőzésre váró fele aztán beül, felkattintja a gyújtást, megjelenik neki a háromdimenziós műszerfal, és vigyorogni kezd, mint gyerekkorában, amikor tíz cascós kártyanaptárért végre sikerült cserélnie egy vetkőzős golyóstollat a busa fejű Pistitől a kilencedikből.
Nem kétséges, a 208 nagyon jól keveri a parasztvakítós kártyákat, de szerencsére tesz mögé rendesen tartalmat is. Egy káprázatos biztonsági arzenál, a számomra istenien – de akadnak, akiknek kissé kevésbé – használható i-Cockpit műszerfalrendszer legújabb generációja, finoman illeszkedő panelek – az új 208 abszolút 2020-nak és az azt követő éveknek szól.
Oké, csomagtartója alig van, a hátsó üléseire is szinte lehetetlen beülnöm, mert hiába akkora a doboz, mint a második sorban jóval kényelmesebb Clióé, a 208-asban nagy mélyre kell tenni a vezetőülést, hogy jó helyen legyen kormány s műszerfal, ilyenkor pedig a mögöttünk ülőnek szétpasszírozzuk a lábfejét. Peugeot-szokás szerint a mindennapi használhatóságból szép nagy adag elvérzett a szépség oltárán.
De ez a villanyváltozat... Ez isteni jó. A 100 kW nem a világ, itt nyoma sincs annak a rémisztő mindentgyorselőrébenlátok-nak, mint mondjuk a Teslákban. Itt a villany a virágzó mezőkről, a bébifókákról, az unokáinkról szól, illetve fantasztikus zajkomfortról. Az e-208 ugyanis nagyon csendes, kiskocsiban ennyire zajtalan talán nincs is jelenleg más.
Menni pedig azért megy tisztességesen, mert ha nem is vészesen erős, azt azért senki ne feledje, hogy a villanyautóknál folyamatos a gyorsítás, nincsenek kihagyások a váltási pontokon, s mindig, azonnal ott van a lábunk alatt egy vékányi bevethető nyomaték (maximum 260 newtonméternyi, ami nem kevés), mindennemű késlekedés nélkül. Magáért beszél a gyorsulási adat: 8,1 másodperc százra. Ja, aki ügyes, 450 kilométeres hatótávot is ki tud hozni az 50 kWh-s akksikból, s az ügyetlenebbje (vadabbja) se tudja nagyon 270 kilométer alá vinni a rádiuszt, ha feltöltve indul útnak. Nem rossz ez se. Persze, a rugózás nem valami finom, az alapverziókban nincs háromdés műszerfal, ledes fényszóró és egyéb nyalánkságok. De a lehetőség ott van, sokan élni is fognak ezekkel.
Ezzel elértünk a hét Év Autója-döntősből álló kör utolsó tesztjéhez – a 208-ast pedig ugye, azért hagytam a végére, mert a Peugeot szorgalmas volt, ezért rögtön három villanyos modellt is elhozott a tesztelésre, tehát mindig hozzá lehetett férni. És hogy mi lesz a sorrend? Honnan tudjam?
Mire ez a teszt megjelenik pénteken, én talán már le is adom a csütörtökön, nagy Excel-írogatással, jegyzetolvasgatással, mások tesztjeivel, felszereltségi listák böngészésével meghozott szavazati listámat. Rajtam kívül ugyanazon a csütörtökön ötvenkilenc kollégám pontosan ugyanúgy fogja ceruzahegyezőnek használni a fogsorát, miközben a Koh-i-noor végét majszolgatja, mint én. Aztán a pénteken leadott voksok mint Alberto Sabbatini olasz kollégánk (reméljük, még nem vírusfertőzött) gépében landolnak, végigfut a számlálóprogram, és ő, de csakis ő már talán szombat este látja az eredményeket.
Mi, többiek az olvasókkal együtt viszont remélem, ugyanúgy izgulunk majd a genfi COTY-ceremónia lezajlása közben, hétfő délután három órától. Igen, már hivatalos, hogy elmarad az autószalon, nyilván én is tudom órák óta, de ennél még frissebb hír, hogy a három intézőbizottsági tag mégis odamegy Genfbe, s az autók előtt állva megtartja a ceremóniát, élő sugárzással az egész médiának. Elvégre az Év Autója-díj kihirdetését nem állíthatja meg holmi koronavírus...

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Trump vámjai miatt eltűnhetnek az olcsó autók az USA piacáról
Ebben a kategóriában a tarifák miatti áremelkedés mértéke 5855 dollár, azaz 2,2 millió forint is lehet.
- Hírek
A Nissan és a Dacia is saját verziót épít az elektromos Renault Twingóból
A Dacia változata 18 ezer euró (7,2 millió forint) alatti áron indul majd.
- Tesztek
Fedetlen hétköznapok a jólét jegyébenHasználtteszt: Volkswagen Golf VI Cabriolet 1.4 TSI - 2012.
Minden prózai fröcsögést hátra dobva lássuk meg a lényeget: a kabrió nem csak menőzésre, de az egészségi állapotunk javítására is alkalmas.
- Közélet
5 autó, aminek őrült tempóban szállt el az ára
Azt hiszed, hogy értelmes áron vehetsz R5 GT Turbót vagy E46 kabriót? Gondold újra. Váratlan tempóban dráguló autók következnek.
- Hírek
A Red Bull szerint Lawson lefokozása Verstappen érdekeit is szolgálja
Ennek ellenére a pilótacserének maga Max Verstappen sem örült.
- Gumidoktor
Drága a német felni a Skodára, vegyek inkább tajvanit?
Minőségibb annyival a Dezent, hogy megérje a felárat a Hijoinhoz képest?
- Hírek
Az amerikaiak 67 százaléka nem venne Teslát, Elon Musk az egyik fő indok
Ez derült ki a Yahoo News és a YouGov új kutatásából.
- Hírek
Kimaxolták a Porsche egyedi kéréseit ezen a 911 S/T-n
A kivitelezés 10/10, az ízlés szubjektív.
- Hírek
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.
- Technika
A szőlőtőke mellől szedtük kiMűhelyPRN: Renault 5 1,6D – 1988.
Van, aki 50 ezer forintos autóval akar elindulni a Budapest-Bamako futamon, most kiderítjük, mennyit kell még költeni rá ahhoz, hogy rajtkész legyen.
- Hírek
Menekült a rendőrök elől, halálos balesetet okozott egy nő Fejér vármegyében
Soha nem volt jogosítványa, az autón pedig nem működött a világítás.
- Hírek
Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”
Támadhatatlan logikát támadtak meg a rendőrök Tapolcán.
- Közélet
Elvárható-e, hogy észrevedd a bajt?- Segitség, átvertek!
Erzsébet néhány hete vásárolta ezt a Nissan Micrát, de a birtoklás első pillanatától kezdve csak hibákkal találkozik.
- Hírek
Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke
Még ő is poénkodik azzal, hogy ilyen őrült világot élünk, hogy neki kell Teslát vennie.
- Hírek
Brabus Merci ellen gyorsult a Porsche 911 Turbo, végül a fal nyert
A Hollandiában rendezett gyorsulási verseny egyik futama nem sikerült túl jól.
- Hírek
Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi
Elismserték, hogy az A3 méretosztályában tervez piacra dobni egy új elektromos autót.
- Belsőség
Hullára tört moslék 30+ millióért
Oda kell menni, meg kell nézni. Roadmovie 38.
- Hírek
Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták
A főváros hivatásos tűzoltói áramtalanították a járművet.
- Hírek
Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!
A gyártó szerint a probléma megoldhatatlan!
- Események
Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!
Május elején az európai büszkeségektől dagadó mellkasunk mellé új programokkal is készülünk!
- Események
Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-reAMTS 2025 – Nulladik nap
Skyline GT-R-t, S1-es Audi Quattrót, 100 éves veteránt vagy egyedi Legót keresel? Az AMTS-en mindet megtalálod!
- Hírek
Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában
Videó is készült az egyik ilyen, durván túlpakolt kamionról, ami egyszerre nagyjából 60 tonnányi autót szállít épp.
- Hírek
Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió
A marketingigazgató szerint ez csak növeli a népszerűségét.
- Hírek
Szélesített, emelt hasmagasságú VW Golf R-t tesztelnek a Nürburgringen
Ez mi lehet?
