Ezt a Carrera 4S-t nem villantani választotta a tulajdonosa, hanem ütni-vágni, úgyhogy négy év alatt összegyűlt némi felhasználói tapasztalat. Meg jó pár tétel a cserélt alkatrészek listáján.
A Porsche 911 legendáját eredetileg csillagászati lóerőszámok helyett a megbízható működésre és a mindennapi használhatóságra építették. Ha valaki elkezdi görgetni a használtautó-hirdetéseket, ezt a mai napig igazolva láthatja, hiszen gyakoriak a kétszáz- vagy akár háromszázezer kilométer felett futott Porschék. Megfelelő karbantartás mellett az értékük sem ezen múlik elsősorban, bár azért az extrém keveset használt garázskirálylányokért érezhető felárat kérnek. Roland nem a számláló állása alapján keresett autót, amikor ezt a szürke 911-et vette, hanem olyan Porschét szeretett volna, amit nem félt esőben, hóban, jégen sem. Azóta tényleg kapott az eredetileg amerikai piacra készült 996-os hideget-meleget.
Sasszemű olvasóknak feltűnhet, hogy ezt a kocsit bemutattuk már, de időközben eltelt pár év és néhány tízezer kilométer, gyűltek a tapasztalatok, meg a szervizszámlák. Úgyhogy tavaly nekiláttunk videót készíteni arról, milyen használt autóként a 996-os generációhoz tartozó 911, ám a mechanika istene közbeszólt, és komoly motorhiba tette mozgásképtelenné a 4S-t.
Sokáig az is kérdéses volt, lehetséges-e megnyugtatóan kezelni a bajt, de aztán sikerült, és több hónapos kényszerpihenő végén ismét életre kelt a Porsche. Fogtuk hát a kockás füzetet meg a számológépet, friss kártyát fűztünk a kamerába, és nekiláttunk felderíteni, valójában mennyi pénzzel kell készülnie annak, aki be akarja váltani gyerekkori álmát, és korai vízhűtéses Porsche 911-et venne.
Porsche 911 Carrera (2000) forgalomba helyezési költségek [Ft] | |
Vételár (€25.000) | 8 750 000 Ft |
Vagyonszerzési illeték | 143 650 Ft |
Eredetiségvizsgálat | 20 000 Ft |
Vizsga | 40 000 Ft |
Forgalmi | 6 000 Ft |
Törzskönyv | 6 000 Ft |
Regisztrációs adó | 261 776 Ft |
Rendszám | 8 500 Ft |
Kötelező biztosítás egy évre (41 éves férfi, 24 éves jogsi, 3 gyerek) | 74 880 Ft |
Indító szerviz (olaj és szűrők, fékek, szilentek, ami kell) kb. | 500 000 Ft |
Összesen: | 9 810 806 Ft |
Mivel valós képem van arról, mennyibe kerülne egy népszerű, 2004-es évjáratú, nagy, erős és jól felszerelt dízel családi autó fenntartása, ha olyan állapotban szeretném tudni, mint Roland 911-e, az évi átlag félmilliós karbantartást reálisnak érzem. Azon sincs vita, hogy állapottól függően 6-8-10 milliót megér az a tudás, amit egy ilyen Porsche ad, pláne az idén radikálisan megemelkedett újautó-árak fényében. Mert oké, hogy ügyes a 184 lóerős MX-5, meg a japán minőségre adott gyári garancia is sokat ér, de azért 11 millió forintból már tud nagyobbat is álmodni az egyszeri sportautó-bubus.
Viszont a motorcsere réme még mindig elgondolkodtató. A videóban nem mondtunk rá egzakt árat, mert minden eset egyedi. Például mióta Roland megcsináltatta, közel 30 forintot romlott az euróval szemben a forint, tehát ma már jelentősen többet kéne fizetnie. Ne legyenek illúzióink, egy gyári új motor beépítése még a legegyszerűbb Opel Corsába vagy Suzuki Swiftbe is milliós tétel lenne, csak kis értékű autóknál fel sem merül opcióként. Úgyhogy maradjunk annyiban, ha már az a sportautó egyenértéke itthon, hogy egy szuper állapotú használt Mazda MX-5 kényelmesen megvan a Porsche-motorcsere számlájából.
Hogy megéri-e, az innentől akár tízensok millió forintra rúgó összköltséget az 1997-2004 között gyártott, 996 szériájú 911-es? Mint általában lenni szokott a sportautóknál, ez érzelmi kérdés. Rolandról tudom, hogy nem bánta meg, sem a vásárlást, sem a motorcserét, mert számára a vezetés az élet, és az utolsó cseppig kiautózza, ami a 4S-ben van. Azt sem szabad elfelejteni, hogy a szupersportkocsi mindig drága – a Nissan GT-R, vagy a Honda NSX tulajok sem ússzák meg kevesebből, hogy a Ferrari 360-at ne is említsük. De biztosan akad, akinek megkeseredik a szájíze egy ilyen vaskos javítási számlától, pláne most, hogy kicsit bizonytalan lett a gazdasági helyzet a koronavírus hatásai miatt. Úgyhogy akinek együtt van a pénze a Porschéra, akár jó vásárt is csinálhat, ha frissen javított, még garanciális példányt talál. Ha megnézi a videót azt is tudni fogja, mire kell rákérdezni az eladónál.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.