Az Audi utolsó lakossági üvöltése

Használtteszt: Audi RS 5 - 2012.

2020.09.29. 06:23 Módosítva: 2020.09.29. 10:31

Mikor nálam volt az MX-5 csúcsváltozata, akadtak kommentelők, akik azt írták: elég legyen már a sok ajnározó cikkből, akármelyik RS Audi megeszi reggelire a japán cicakabriót. Sturcz Anti, mint ideiglenesen ex-MX-5 tulaj, gyorsan a típus védelmére kelt, és azt írta, hogy neki már az összes német prémium sportmodell megvolt, de egyikben sem akkora a bugi, mint az MX-5-ben. Autóval még talán sosem voltam akkora türhő, mint az Audi RS 5-össel, ennek ellenére Antinak nagyon is igaza van. Persze, így is van, amit csak egy ilyen német izomautó tud.

Egy titka van ezeknek: túl kell élni.” – ezt már Papp Tibi mondta, mikor elmeséltem neki, mennyire hamar hülye lesz az ember, ha a hegyoldalról visszaverődve meghallja a 450 lóerős, V8-as gázfröccsét. Én túléltem, de a legfontosabb, hogy olvasónk, Ervin autója is, aki imádja RS 5-ösét. „Tehenekkel foglalkoztam Skóciában, súlyos meló, de jól fizetett. Gondoltam, egyszer az életben csak veszek magamnak egy ilyen autót” – meséli, miközben próbál jó arcot vágni minden tulajdonos rémálmához: amikor más keni a túlmotorizált prémiumautójának.

RS Audit még a Totalcarnál sem vezetünk mindennap, de nem csak emiatt volt érdekes a felajánlás, hanem azért is, mert az RS 5-ben több mint 200 ezer kilométer van. „Egy svájci üzletembertől vásároltam, napi szinten használta autópályázásra” – meséli Ervin, hogyan került ilyen sok kilométer a nehézatlétába.

Az Audi RS modelljei sosem a feltűnésről szóltak, a német prémiumtrió sportmodelljei közül talán mindig is ezek néztek ki a legkonzervatívabban. Az RS 5 sem kivétel, ráadásul klasszikus kupéként sem mondanám kifejezetten szépnek. A Single Frame persze kölcsönöz némi agresszivitást, de ebben a fekete színben inkább az óriási, 20 colos kerekek és a mögöttük lévő nyolcdugattyús féknyergek azok, amik elárulják, hogy nem egy 2.0 TDI-t látunk.

Audi RS 5 - 2012. forgalomba helyezési és honosítási költségek [Ft]
Vagyonátruházási illeték 248 250
Forgalmi 6 000
Törzskönyv 6 000
Eredetiségvizsgálat 20 000
Regadó 100 000
Rendszám 8 500
Kötelező biztosítás (27 éves férfi, 3 éves jogsi) 113 763 Ft-tól
Gépjárműadó 76 130

Próbálom keresni a 200 ezres futásra utaló jeleket, nagy nehezen hátul észreveszem, hogy az RS-logó pirosa nyolc év alatt rózsaszínné mattult. Ha már itt tartok, feltűnnek az ovális kipufogóvégek, amelyekben oldalanként kettő csővégződés lakik – a dizájn ismerős a V10-es R8-ról, ami azért elég szívmelengető tudat.

Hogy belül milyen? Olyan, mint bármelyik S-line csomagos A4 vagy A5. Ok, van egy-két RS logó, meg karbonbetét, a kormány alja is lapított, de hasra esésre nem kell számítani. Csak szép, minőségi beltérre, ahogy az Auditól az elvárható. Vigyáztak erre az autóra, a világos RS sportülések is makulátlan állapotban vannak.

Gombbal indul, mint jó ideje minden Audi, de nincsen semmilyen vérmes gázfröccsentés, vagy horkantás. Amennyit hallani a V8-asból, az alapján lehetne az RS 5 teljesen polgári változat is. Szúrok egy D-t, negyed alatti gázpedál-állással pillanatok alatt 60-nal megyünk, a hangja meg továbbra is alig van. A futóműhangolás sportos, persze, de nincs elviselhetetlen pattogás, mint egy régebbi Imprezában - nem csodálom, hogy az előző tulaj a mindennapokban is használta az autót. Talán emiatt maradt jó állapotban az Audi belseje is, egyedül a biztonsági öv környékéről jön egy kis nyöszörgés néha.

Sokszor panaszkodom a teljesen haszontalan üzemmódválasztókra. Az Audinál sem kell olyan átváltozásokra számítani, mint egy E60 M5-nél, de azért Dynamic módban megjön a V8-as hangja, valóban érezhetően felkeményedik és direktebbé válik a kormány is, szóval van értelme átkapcsolni. Ebben az üzemmódban az RS 5 padlógázra azonnal visszavált és kíméletlenül végigforgat minden fokozatot.

Elképesztő hangorkánt kapunk a tarkónkba 7000 fölött és a 450 lóerős csúcsteljesítményt 8250-es fordulaton adja le a motor. A hétsebességes S-Tronic váltó pontossága nagyon kell ide, mert a leszabályozás 8300-nál van. Nem csoda, hogy kézi váltós RS 5 nincs, a 4,5 másodperces 0-100-at ember valószínűleg nem tudná hozni.

A Győrben gyártott, CFSA kódjelű, 90 fokos hengerszögű motor sokak szerint a Totalcar egyik emlékezetes TV adásában is szereplő, második generációs RS4-ben is torka szakadtából üvöltő V8-asának leszármazottja, de valójában az R8 V10-eséből alakították ki két henger leválasztásával. Dugattyúi kovácsolt alumíniumból készültek, és ugyanígy alumínium az alsó forgattyúsház is. Egy ilyen sportos, sokat forgó motoron már 2010-ben is rengeteget kellett dolgozni, hogy egyáltalán az Euro V-ös normát hozza, ezért gázelvételkor és lassításkor visszatáplálja az energiát az akkumulátorba, hogy a következő gyorsításkor felhasználva csökkentsék a motor és a generátor terhelését. Hogy mennyire nem csak a közvetlen befecskendezéses turbódízelek sajátja a kettős tömegű lendkerék, azt jól mutatja, hogy ebben a hajtásláncban is találunk ilyet.

Alkatrész megnevezése Alkatrész márkája Alkatrész ára
Akkumulátor Exide 66 562 Ft
Levegőszűrő Müller Filter 21 344 Ft
Pollenszűrő Mann Filter 12 989 Ft
Olajszűrő Mahle 12 721 Ft
Hátsó fékbetét garnitúra Brembo 35 989 Ft

Mindamellett, hogy elképesztő hangja van az RS 5-nek, meglepett, hogy mennyire megmaradt benne a túrakupé-jelleg. Néhány ismerkedő kigyorsítás után már elég bátran mentem be a kanyarokba – néha túl gyorsan is – mégsem szálltam ki vezetés után csatakosra izzadt háttal. Valahogy hamar egyértelművé vált, hogy iszonyatosakat lehet vele fordulni. A Mercedes C63 AMG és a BMW M3 tuti, hogy sokkal izgalmasabb autó, de összkerékhajtása miatt majdnem biztosra veszem, hogy az RS 5-tel lehet a legbiztonságosabban gyorsan menni. Az Audi ráadásul elég konszolidált volt a quattro összkerékhajtás hangolását illetően, ugyanis míg az R8 alapból 90%-ban hátul hajt (szélsőséges esetben is csak 35% vonóerőt enged az első kerekekre), addig az RS 5 alapból 40/60-ban működik és szélsőséges esetben is csak 85%-ot enged hátra.

Ebből is adódik az RS 5 viszonylagos konszolidáltsága. A kanyarokban mindenféle dráma nélkül fordul, az óriási motor miatt persze kicsit orrnehéz, viszont az elektromechanikus differenciálmű enged egy kis játékot, ha állórajtból kanyarodnánk – csak hogy azt higgyük, vezetni is tudunk. Nincs az a hátba vágó váltási érzet sem, mint a kortárs BMW-knél és a motorfék is viszonylag barátságos gázelvételnél. Ha már itt tartunk, nekem talán pont kevésnek tűnt a fék, pedig az Audinál nagyon igyekeztek: alapáron nyolcdugattyús nyergek lassítják az autót, akinek pedig semmi sem drága, karbon-kerámiaötvözetű tárcsákat is rendelhetett.

Kapcsolódó
Először féltem a kormány mögött

Először féltem a kormány mögött

Kipróbáltuk a felfrissített Miniket, de kit érdekel, amíg az S változatok közveszélyes őrültet csinálnak az emberből?

450 lóerő és 430 Nm nem tűnik olyan nagyon soknak a mai turbóval fújt világban egy 4,2 literes motortól, ráadásul az RS 5, nehéz, mint a sár (1,8 tonna), de a hang mindenért kárpótol. Minis tapasztalataimból kiindulva erősen elgondolkodnék egy Convertible változaton, de sajnos az már majdnem a két tonnát súrolja. Az Audi szívómotor-korszakának egyik utolsó tomboló őrültje a Spritmonitor szerint átlagosan 13 liter benzinnel beéri, amit kb. el is hiszek, mivel a fedélzeti számítógép is ennyit írt a próbaút alatt. A probléma inkább az, hogy mindössze 61 literes tank jár az autóhoz, így viszonylag kicsi a hatótávja.

Örök élet plusz egy nap egy ilyen autónál?

Alacsonyan csüngő gyümölcs lehet egy ilyen gyári állapotú, első generációs Audi RS 5, ugyanis 2010-től 2015-ig tartó ciklusa során nagyjából 25 millió forintért árulták nálunk, ma viszont már 10 millió forint környékén hozzá lehet jutni a használt piacon. Persze, a kerámiafékes, keveset futott kabriókért még mindig elkérhetnek akár 14 millió forintot is. Ami igazán vonzóvá tette az RS 5-öt számomra, az az, hogy a tulajdonosok beszámolói szerint kategóriájához mérten elég tartós konstrukcióról van szó.

Kapcsolódó
Jól nézd meg, milyen motorral veszed!

Jól nézd meg, milyen motorral veszed!

Ebben az A4-esben már hátul is elférni, így ideális belépő lehet a prémiumok világába. Egyben marad 180 ezer kilométer után?

Nagyon közeli rokonához, az A4-eshez hasonlóan apróbb elektronikai problémák persze előfordulhatnak (MMI rendszer fagyogatása, központi zár, tolatószenzor, elektromos kézifék elromlása), és ezeket általában elég drága is javítani. Az Audikkal is foglalkozó Doni Motors szervizvezetője, Krisztián (akinek egyébként szintén volt RS 5-öse) szerint komoly költségtétel lehet a hátsó differenciálmű elektromos problémája, és azt is tudjuk, hogy az S-Tronic váltó sem örökéletű.

Az RS 5-nek rendes sportautóhoz méltóan ablakkeret nélküli ajtajai vannak, így mindenképp ellenőrizzük, hogy a kilincs meghúzásakor rendesen működik-e az ablaklehúzó mechanika. Jellemző RS 5 probléma még a féktárcsák, fékbetétek gyors elfogyása is. A kerámifékek hosszú távon költséghatékonyabbak.

A motor viszont elég jól bírja a strapát. Az interneten több tulajdonos is elég sokat rakott az RS 5-ösébe, és egyedül a szívóoldali kokszosodás jellemző igazán erre a V8-asra, de ez szinte minden közvetlen befecskendezéses benzinmotor rákfenéje. Egy E92 M3 tulajdonos (hajtókar csapágyasság, olajfogyasztás, gázpedál aktuátor hibák stb.) valószínűleg el sem hiszi, hogy ennyire problémamentes lehet játszós autót birtokolni. Krisztián ezen ponton megemlíti, hogy találkozott már csörgő vezérműlánccal és a motorvezérlő-elektronika is hajlamos a meghibásodásra. Az egyedi felnik, lökhárítók cseréje szintén elég komoly tétel lehet, de aki ilyen sportautót vásárol, az jobb, ha ezzel számol. Hiába tűnik megbízható típusnak, az S-Tronic váltó (az olajcserék hiánya változatos hibákat produkálhat) és az osztómű (elektromos problémák) szintén nem két fillér, ha egyszer elromlik. Természetesen lényegében minden alkatrész sokszorosába kerül egy átlagautóéhoz képest.

Csak egy példa az apróságok közül: a légszűrő 21 ezer forinttól indul (sebesség és fordulatszám függvényében változtatja a nyílását), a négy darab Pirelli P Zero gumiabroncs közel 400 ezer forint és sok alkatrészre még csak ajánlatot sem találtam, tehát a beszerzésük sem lehet könnyű. Ez évről-évre valószínűleg egyre nehezebb lesz, de az is biztos, hogy még néhány évnyi esést követően meredeken felfelé fog ívelni az RS 5-ök ára a használtpiacon, hiszen egyre nehézkesebb lesz ilyen sportos, szívó V8-assal szerelt autót találni.

A műszaki adatokért kattintson ide!
   Audi RS 5 - 2012.
Üzemanyag benzin
Lökettérfogat (cm3) 4163
Hengerek száma/elrendezése 8/V
Teljesítmény kW (LE)/1/perc 335 (450)
Nyomaték 430 Nm
Könyezetvédelmi besorolás Euro 5
Váltó 7 rsebességes, duplakuplungos automata
Végsebesség km/óra 250 km/h
Gyorsulás 0-100 km/órára mp 4,5
Kombinált fogyasztás l/100 km 10,5
Saját tömeg kg 1715
Hosszúság mm 4649
Szélesség mm 1860
Magasság mm 1366
Tengelytáv mm 2751
Csomagtartó l 455
Tank mérete (l) 61
Újkori ár 25 602 000 Ft

Ide kattintva kereshet még hasonló használt Audi A5-ösöket.

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk

Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán
  • Hírek

Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán

A lángoló kamion miatt a Budapest felé vezető oldalon egy sávon halad a forgalom.

március 27., 11:36
Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek
  • Hírek

Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek

A legtöbb jegytípus ára emelkedni fog, de van itt egy közepesen jó és egy nagyszerű hír is.

március 27., 11:00
Hű maradt terepes múltjához az első elektromos Vitara
  • Tesztek

Hű maradt terepes múltjához az első elektromos VitaraBemutató: Suzuki e Vitara – 2025.

Hamarosan kapható lesz a Suzuki első villanyautója, az Indiában készülő e Vitara, ami összkerékhajtással tűnik ki a kategóriából.

március 27., 16:10
Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub
  • Hírek

Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub

A szakembereiknek a Trabanttól a Tesláig mindenhez érteniük kell. Erről beszélt a MAK elnöke.

március 27., 12:36
Unod már a kínai autókat? Erről ne maradj le!
  • Tesztek

Unod már a kínai autókat? Erről ne maradj le!Bemutató: Jaecoo 7 PHEV - 2025.

A gánti bauxitos talajon, természetes terepen nyúztuk a kínai Range Rovert, a plug-in hibridként is kapható Jaecoo 7-et.

34 perce
Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont
  • Hírek

Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont

Az F1 újonca nem sokáig húzta a Red Bullnál. Mondjuk ez az eredményei alapján érthető is.

március 27., 14:40
Indul az autóháború
  • Hírek

Indul az autóháború

Trump fejszével esett neki a piacnak.

március 27., 07:29
Klasszikusok a TC flottában
  • Égéstér

Klasszikusok a TC flottában

Két klasszikus, szinte már közhelyes autóval bővült a Totalcar flottája, Pásztor Csabi egy korai, BMW-féle Minire cserélte a Honda Accordját, Sturcz Berci viszont nem egy retróautót, hanem egy igazi veteránt, egy 1974-es Volkswagen Bogarat fogott be napi használatra a Peugeot 1007-ese helyett. A két autóvásárlás okai és indokai mellett az új Renault Rafale előnyei és hátrányai is szóba kerülnek.

március 27., 14:11
Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok
  • Hírek

Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok

Forintban milliós drágulás vár az autókra az USA-ban Trump vámjai miatt.

március 27., 10:26
Ha a Teslának Gigafactoryja van, akkor ez mi?
  • Hírek

Ha a Teslának Gigafactoryja van, akkor ez mi?

Óriási gyártóbázis épít a BYD. Már most 60 ezren dolgoznak, élnek ott, de 200 ezerre növelhetik majd a létszámot.

március 26., 06:01
Döbbenet! Úgy tűnik, tényleg kirúgja két futam után a szenvedő újonc versenyzőjét a Red Bull!
  • Hírek

Döbbenet! Úgy tűnik, tényleg kirúgja két futam után a szenvedő újonc versenyzőjét a Red Bull!

A Japán Nagydíjon így már Yuki Tsunoda lehet Max Verstappen csapattársa.

március 26., 07:48
Még idén nyáron visszatérhetnek a V8-as Hemi motorok
  • Hírek

Még idén nyáron visszatérhetnek a V8-as Hemi motorok

Egy szivárogtatás szerint három különböző méretben kezdik meg a híres V8-as motorok gyártását.

március 26., 06:01
Egy újabb eredetvizsgás kalamajka
  • Közélet

Egy újabb eredetvizsgás kalamajkaMotorcserés autót adnál el? Erre is készülj!

Motorszám-motorkód: A jogalkotó egyszerűsíteni próbál, de a jogalkalmazók ezt is túlbonyolítják néha. Az autósok így könnyen elvesznek a részletekben.

március 28., 06:00
Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota
  • Hírek

Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota

Újfajta üzemet nyit a Toyota az Egyesült Királyságban.

március 27., 05:55
Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk
  • Hírek

Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk

Drágult a benzin és a gázolaj is.

március 27., 17:47
Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más
  • Hírek

Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más

Majdnem minden kontinensen mással készülnek.

március 27., 05:55
Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t
  • Hírek

Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t

A videóban láthatsz még sok más idiótát, akiket nem érdekelnek se a szabályok, se a többiek.

március 27., 17:12
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
  • Hírek

Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók

Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.

március 28., 06:00
10 millióért cuki fapad
  • Tesztek

10 millióért cuki fapadTeszt: Hyundai Inster Launch Edition (42 kWh)

A legolcsóbb villanyautók közé érkezett az Inster, egyelőre nincs sok ellenfele.

március 27., 05:55
Kerekszemű furcsaság az új Nissan Micra
  • Hírek

Kerekszemű furcsaság az új Nissan Micra

Az új Micra a Renault 5 alapjaira épül, de ez nem biztos, hogy baj.

március 26., 15:59
Bréking: Itt a legújabb Nissan Leaf!
  • Hírek

Bréking: Itt a legújabb Nissan Leaf!

A harmadik generáció jelentősen más lesz, mint eddig.

március 26., 15:03
A Hyundai ráönt egy csomó pénzt az amerikai piacra
  • Hírek

A Hyundai ráönt egy csomó pénzt az amerikai piacra

A Hyundai és a Kia azt tervezi, hogy a jelenlegi 700 ezer darabos autógyártó kapacitást 1,2 milliósra növeli.

március 26., 13:40
Olaszország kedvence volt az öreg Ypsilon, az újjal durván bezuhantak az eladások
  • Hírek

Olaszország kedvence volt az öreg Ypsilon, az újjal durván bezuhantak az eladások

A rendkívül gyenge eladásokat valószínűleg több tényező összjátéka okozza.

március 26., 12:32
Mi történik, ha 23 ezer liter tej ömlik az útra? Büdös lesz
  • Hírek

Mi történik, ha 23 ezer liter tej ömlik az útra? Büdös lesz

Egy tartálykocsit vontató kamion felborult Baltimore közelében.

március 26., 14:40
Kaliforniában már jóval könnyebb áramot tankolni, mint benzint
  • Hírek

Kaliforniában már jóval könnyebb áramot tankolni, mint benzint

A 700 ezer otthoni töltőhelyet nem számolva.

március 26., 17:34
Olcsó villanyautóból durva versenygép? Jön a Hyundai Insteroid
  • Hírek

Olcsó villanyautóból durva versenygép? Jön a Hyundai Insteroid

Egy Inster alapú versenyautóról mutatott néhány kedvcsináló képet a Hyundai.

március 26., 09:21
Suzuki e Vitara - 2025.
  • Tanácsok

Suzuki e Vitara - 2025.

március 27., 12:53
Nissan bejelentések
  • Hírek

Nissan bejelentések

március 26., 14:58