Ének a minden kanyart győző kövér hősről

Teszt: Ford Mustang 55 – 2020.

2020.10.11. 15:55

A jó sportkocsi könnyű, mondja a szabály, és ez alól kevés a kivétel. Most azonban az elhízás és a túlzásba vitt gyúrás hazájából, Amerikából mutatják meg, hogy lehet sok kilóval is finoman táncolni.

Kevés dologban értünk egyet, de a Ford Mustang aktuális generációját nagyjából mindenki komálja, aki közel került hozzá. Nem csoda, ezt a Mustangot nagyon könnyű szeretni, hiszen nyílt, közérthető és közvetlen személyiség. Könnyű szeretni, mert filozófiai szempontból hibátlan egész, nem bicsaklik meg sehol az előadás, nem hámlik a vakolat, ha közel hajolsz: pontosan azt adja, amit ígér, talán többet is. És könnyű szeretni, mert úgy nagyon jó sportautó, hogy nincsen utána „de” – még az ára is rendben van.

Tehát a V8-as Ford Mustang GT-hez menthetetlenül vonzódunk, mi benzinvérűek. Többek között azért is, mert tulajdonképpen nem szabadna e korban léteznie, hiszen csak látszólag modern konstrukció. Hiába az elektromos szervokormány meg a vezetéstámogató rendszerek garmadája. Hiába, hogy az ötliteres motor számtalan trükkel és műszaki finomsággal igyekszik károsanyag-kibocsátását szalonképessé tisztítani. Ez akkor is egy klasszikus elvek szerint megépített sportkocsi, régi vágású erényekkel és old-school hibákkal. A kevés új autók egyike, aminek van esélye rá, hogy keresett veteránná érik egyszer.

Ezzel a generációval végre Európában is meg akarta mutatni a Ford, hogy még mindig nagy spíler a forint/sebességmámor piacon. Így a csábos formaterv meg a bivaly motor mellé, a Mustang történetében először, a tuningmentes szériamodell is tisztességes futóművet és erős féket kapott. Persze ezt már számtalanszor megénekeltük, hisz több mint öt éve mutatkozott be a széria , amit azóta frissítettek is . Most pedig egy 55 éves évfordulós modellt hoztak ki, amit menő borászatok látogatásával tett emlékezetessé a hazai képviselet. És bár a víruspara miatt országhatáron belül maradtunk, ez így is utazás, autópályás szaladással, országúti kergetőzéssel, falusi poroszkálással. És ettől nekem muszáj dalba fordulnom, nincs mit tenni, mert ha valamit igazán szeretek az autózásban, az a jó sportkocsi, a tele tank és a csodás utak háromszöge .

Maga a tény, hogy idén jött ki 55 éves évfordulós széria, kicsit furcsa, hiszen 1964 már ötvenhat éve volt. Biztos a modellév lesz a megfejtés, amit az USA-ban már előző gyártási évvel megkezdenek, az első Mustang hivatalosan 1965-ös. A lényeg, hogy az évfordulós modell gyakorlatilag egy Mustang GT, amiben pár extrát már előre beikszeltek számunkra, meg hozzácsaptak egy spéci felnit, azt a fekete szépséget, ami a videóban látszik. Ez azonban lecserélhető másikra, nekem például most is elgyengül a térdem, ha arra az ötágú kerékre gondolok, ami a magyar 55-ös tesztautón van. Amit egyébként én is vezettem sokat, ezért a sajtóút nagy részét inkább Convertible-ben töltöttem, hogy végre az is meglegyen, mennyivel hangosabb a V8, ha nyitva a tető.

Vannak, akik szerint bármilyen autó jobb lesz attól, ha nyitható a teteje, hiszen nő a sebességérzet, nő az élvezet. Sturcz kolléga mantrázza ezt sokszor az MX-5 mellett érvként, de míg a kis roadster a rongytető ellenére is viszonylag merev, egy ekkora karosszérián általában megérezni, hogy nekiestek fűrésszel. E próba alapján úgy tűnik, nem kivétel ez alól a Mustang sem, így hepehupás úton sokat veszít a kupé magabiztosságából. Nem olyan pontos, nem olyan éles eszköz, de azért így is kiváló élvezet. Hiszen simogat a nap, felhúzott ablakkal az első üléseken még országúti tempónál sem zavaró a szél, és az amúgy is hangos V8 még jobban szól. Meg persze rajtolni, sederinteni is kiválóan lehet vele.

Én azonban nem csak a jaszkarit szeretem az aktuális Mustangban, sőt főleg nem azt. Gumit füstölni meg farolni egy jobb Zsigulival, és ezáltal a hozzá műszakilag meglepően közel álló korábbi Mustangokkal is simán lehet. Vitán felül jó buli, de ez a mostani Ford kupé, ez valami csodát tud: bekapcsolt elektronikával, kanyargós úton tempót menni is alkalmas. Mert végre olyan kormányt, olyan féket és olyan futóművet tettek alá, ami méltó a motor erejéhez, így bár továbbra is nehéz batár, mozgásban felveszi a kesztyűt bármelyik európai GT-vel. Ehhez azonban kell a merevség, tehát kell a tető, hiába szeretem a nyitottságot, nekem a kupé az igazi.

Ahogy Csikós Zsolti írta a tesztben, nem lehetünk biztosak benne, hogy valaha gyártanak még ilyen autót. Figyelemmel a bolygó gondjaira, ez talán nem is baj, bár az igaz, néhány tízezer V8-as még nem tesz tönkre semmit. De bárhogy alakul, nagyon jó, hogy ez a kocsi most itt van, mert már 2020-ban is nagyítóval kell keresni azokat a gépeket, amik ennyire őszinték, ilyen erősek és ekkora élvezet vezetni őket. A Mustangnál van jobb sportkocsi, van szebb kupé és van finomabb utastérrel szerelt GT, nem is egy. De ezek mind drágábbak, a legtöbb sokkal, úgyhogy ár-érték arányban a Ford Mustang GT talán a ma kapható legjobb sportautó. Mit mondjak, sosem gondoltam volna, hogy ezt egy olyan amerikai nagyvasról írom le, ami szélesebb, hosszabb és nehezebb, mint a legtöbb hétszemélyes egyterű.

Az oldalról ajánljuk

Trump vámtarifái az amerikai autóipart is kegyetlenül megszívatják
  • Hírek

Trump vámtarifái az amerikai autóipart is kegyetlenül megszívatják

Nincs olyan amerikai autó, ami megúszná a vámokat.

április 5., 08:49
Horvát tulajdonba kerülhet a Bugatti
  • Hírek

Horvát tulajdonba kerülhet a Bugatti

A Rimac teljesen felvásárolná a Bugattit.

április 5., 07:01
Forrest Gump motorolajat keres
  • Olajdoktor

Forrest Gump motorolajat keres

És mert hogy már milliomos voltam, de imádtam füvet nyírni, attól fogva ingyen csináltam.

április 5., 11:23
Trump vámjai jelenthetik az utolsó szöget az Alfa Romeo és a Maserati koporsójában
  • Hírek

Trump vámjai jelenthetik az utolsó szöget az Alfa Romeo és a Maserati koporsójában

A Stellantis egyre kevésbé teheti meg, hogy életben tartja a küszködő márkáit.

6 órája
A BMW áprilisi tréfája a legfájdalmasabb
  • Hírek

A BMW áprilisi tréfája a legfájdalmasabb

Nem jó poén, mert ezeket meg kell csinálniuk.

április 5., 13:10
Brutál gyorsulást és horror árcédulát ígér az Icon restomod Ford Broncója
  • Hírek

Brutál gyorsulást és horror árcédulát ígér az Icon restomod Ford Broncója

A legtöbb katalógusadat kiváló, de ennek megkérik az árát.

április 5., 10:19
6 éves a téligumi, merjem még használni?
  • Gumidoktor

6 éves a téligumi, merjem még használni?

A szett hibátlanul viselkedik, a profilmélysége is rendben, de aggaszt a kora. Használhatom még vagy már kuka?

április 6., 07:09
Örökölt kabrió hírhedten hitvány motorral - mennyiért szabadulhatok meg tőle?
  • Nepperűző

Örökölt kabrió hírhedten hitvány motorral - mennyiért szabadulhatok meg tőle?

Esztétikailag sérült, eszegeti az olajat, néha kerreg. Sosem adtam el autót, ez mennyit érhet?

április 5., 07:01
Megjött a Tesla negyedéves eredménye és gyalázatos
  • Hírek

Megjött a Tesla negyedéves eredménye és gyalázatos

Ennél mindenki jobbra számított.

április 4., 06:06
Az első kapavágás
  • Belsőség

Az első kapavágás

Az ember holtig tanul, csak itt drága a tandíj.

április 4., 17:02
Nyert egy 911 GT3 RS-t, részegen rommá törte
  • Hírek

Nyert egy 911 GT3 RS-t, részegen rommá törte

Az új tulaj nem volt okos, így hamar szomorú véget ért a pompás nyereményautó.

április 4., 06:06
A tárgyiasult modern burzsoázia
  • Tesztek

A tárgyiasult modern burzsoáziaTeszt: Renault Rafale 300 - 2024.

Az autóipar a megszokásokról és a trendekről szól, amelybe a Renault Rafale beleillik, de egy picit mégis más.

április 5., 16:45
Most szombaton MűhelyPRN 300. adás élőben!
  • Technika

Most szombaton MűhelyPRN 300. adás élőben!

A 300. részt élő közvetítéssel ünnepeljük, tartsatok velünk!

április 4., 07:33
Verstappené a pole pozíció a Japán Nagydíjon
  • Hírek

Verstappené a pole pozíció a Japán Nagydíjon

Ez pályafutása 41. pole pozíciója.

április 5., 15:27
Így néz ki a használtautó-cunami a Dacia hazájában
  • Hírek

Így néz ki a használtautó-cunami a Dacia hazájában

Ömlik a használt autó a szomszédba.

április 4., 12:36
A BYD szerint csak kevés kínai gyártó marad majd Európában
  • Közélet

A BYD szerint csak kevés kínai gyártó marad majd Európában

Elképesztően tartós akkumulátort és villámgyors töltést is ígér a BYD, Szegeden pedig sokkal több készül, mint egy egyszerű gyáregység.

április 4., 16:24
Alig 40-nel döcögött az autópálya középső sávjában egy fogalmatlan suzukis bácsi
  • Hírek

Alig 40-nel döcögött az autópálya középső sávjában egy fogalmatlan suzukis bácsi

De legalább végig indexelt. Részletkérdés, hogy nem akart sávot váltani.

április 4., 09:38
Súlyos baleset történt a Forma-1-es Japán Nagydíj szabadedzésén, ezért félbeszakították
  • Hírek

Súlyos baleset történt a Forma-1-es Japán Nagydíj szabadedzésén, ezért félbeszakították

Az Alpine pilótája 260 km/h-nál dobta el a versenyautót.

április 4., 14:58
Szétrúgott egy Cybertruckot, de biztosan megbánta
  • Hírek

Szétrúgott egy Cybertruckot, de biztosan megbánta

A férfi a tulaj szeme láttára abuzálta a Teslát, végül a Cybertruck kamerái buktatták le.

április 4., 14:09
Pánikszobát kapnak a Tesla-kereskedések az erőszakos ügyfelek és vandálok miatt
  • Hírek

Pánikszobát kapnak a Tesla-kereskedések az erőszakos ügyfelek és vandálok miatt

Így védenék az alkalmazottakat a támadásoktól.

április 4., 08:32
Lenyűgöző, nyúlánk kupét és kabriót mutatott a Genesis
  • Hírek

Lenyűgöző, nyúlánk kupét és kabriót mutatott a Genesis

Mindkét pompás vonalú alkotás a Genesis G90-en alapul.

április 4., 11:45
BMW M3 Touring GT3 Evo
  • Hírek

BMW M3 Touring GT3 Evo

április 5., 13:06
BMW M2 Dakar
  • Hírek

BMW M2 Dakar

április 5., 13:05
Audi Abt RS3-R
  • Hírek

Audi Abt RS3-R

április 5., 14:03
Renault Austral FL
  • Hírek

Renault Austral FL

április 4., 16:27
Icon EV Bronco
  • Hírek

Icon EV Bronco

április 4., 08:18
Honda 0 SUV Prototype
  • Hírek

Honda 0 SUV Prototype

április 4., 15:49
BYD Encounter Hungary
  • Közélet

BYD Encounter Hungary

április 4., 15:59