Erősen felhasználási módtól függ az, hogy kinek jó egy plug-in hibrid. Én általában hülyeségnek látom, hiszen aki villanyautózni akar, az feleslegesen fogja magával cipelni a belső égésű motort, a többiek meg úgyis csak a zöld rendszámra mennek (vagy magukról a gyártókról van szó, akik el szeretnék kerülni az EU büntetőadóit). Ettől függetlenül a Kia ügyesen elvégezte a házi feladatot a plug-in Ceeddel, lassan tényleg ez lesz a kikezdhetetlen autó.

A Kia kompaktja sosem szakította át a sztratoszférát a különlegességével, viszont egyértelműen olyan modellről van szó, ami tényleg felhelyezte Európában is a térképre a márkát. A Ceed a harmadik generációra már simán megengedheti magának a nagypályázást, vagyis hogy látszólag alig változtatnak az autón – ilyet korábban csak a Volkswagen mert a Golffal.
Formára ugyanis alig van különbség az előző Ceedhez képest, pedig az első generáció után nagy volt az ugrás: lendületes vonalak, Bangle 5-ös BMW-szemek és legalább ugyanekkora volt a fejlődés belül is. A mostani Ceed formája kevésbé meghökkentő, de nekem továbbra is tetszenek a Kiák, mert az egyes típusok elég jól megkülönböztethetők, mégis látni rajtuk az egységes márkaarculatot. Térdre borultam a ProCeed előtt, amikor a gyártás beindításánál először láttam, de most, hogy egy sima kombi (SW) volt nálam egy hétig, azt kell hogy mondjam, már ez is elég jól néz ki. Meglepő, hogy ennyire kellemes arányú kombi mellett be mertek vállalni még egy hasonló karosszériaváltozatot, de állítólag mi, újságírók akartuk így.
Ez a gyár menti meg a szép autókat?
Az olcsó kupék és háromajtósok ma eladhatatlanok. A Shooting brake az új SUV?

A nagypályázás könnyen csapódhatna le könnyelműségként, ha a konkurencia közben brutálisan összeszedi magát, de a Kia odafigyelt arra is, hogy a megfelelő pontokon fejlessze a Ceedet. A tengelytáv változatlan, ennek ellenére tök új a platform, a gyártó állítása szerint 50%-kal több nagy szilárdságú acélt használtak a karosszériánál, mint a második generáció esetében. A négycsillagos törésteszt alapján felmerülhetnének bennünk kétségek, de egyrészt az EuroNCAP az olcsó alapváltozat miatt húzta le a Ceedet, másrészt a Kia szavahihetőségét pont ez a plug-in hibrid változat jelzi.

Ugyanis bármilyen platformba nem lehet bepakolni az akkumulátorokat. A Ceednél a cellák a hátsó ülések alá kerültek, így a csomagtér sem lett kisebb a normál változatokéhoz képest (437 liter). A trükk az üzemanyagtanknál van: 50-ről 37 literesre csökkent, vagyis az abszolút összhatótávja egy ilyen autónak biztos, hogy kevesebb lesz.
Autóipari szinten már látszik, hogy az észrevétlenül villanyosított vonal lesz a nyerő a vásárlók számára, és a Ceed is ezt az irányt követi. Hátul kapott egy Eco plug-in feliratot és ennyi. Furcsa belegondolni, hogy pár éve a gyártók még a fogyasztásra optimalizált dízeleikkel pont ugyanígy jaszkariztak (Bluemotion, Greenline és egyéb modellek).

Beülve is inkább evolúciót érzek, mint forradalmi megújulást, de ez így is eléggé rendben van. Az anyagminőség egy leheletnyivel jobb a második generációnál, vagyis továbbra sem prémium, de simán a kategória legjobbjai közé sorolnám. Alapvetően ez nem az a belső, ami érzelmeket vált ki, mégis folyton az volt a benyomásom amikor a Ceedben ültem, hogy a tervezők elképesztően jó arányérzékkel válogatták meg az anyagokat. Van egy kis króm és ezüst betét, ahol kell, de sehol sem estek túlzásba. Mondjuk beszálláskor a Windows XP indításhangját eszembe juttató dallamot én már ugyanúgy elengedném, mint anno a szent kvarcórával tették.
Nagyon jó hír, hogy nem tuszkoltak feleslegesen mindent az egészen nagy érintőképernyőre, így a hőmérséklettel, biztonsággal és vezetést támogató elektronikával kapcsolatos dolgokat továbbra is fizikai gombokkal és tekerőkkel működtetjük. Jó egyébként az infotainment is, mert nem idegesítő a kezelése, gyorsan párosodik a telefonnal, viszont furcsának találtam, hogy az Android Auto nem használja ki teljes szélességben a képernyőt, és még érthetetlenebb, hogy az igen méretes üres helyet miért azzal töltötték ki, hogy kiírja, milyen telefont dugtunk rá az autóra. Mondjuk erős a gyanúm, hogy ez nem a Kia hibája, hanem a Google-é.
A térérzetre még úgy sem panaszkodtam, hogy egyértelműen érezni, ez a kategória egyik legalacsonyabb autója. Ennek megfelelően viszonylag közel mélyen is ülünk, de minden irányban kényelmesnek éreztem a Ceedet, és hátul is bőséges a fej- és a lábtér is. Sokszor elmondtam már, de ennél nagyobb autót négy főnek teljesen feleslegesnek tartok.
Első útra pont egy harmadrészt város kétharmadrészt autóút kombót csináltam tisztán villany módban. A teletöltött autó 53 kilométernyi hatótávot írt ki, végül 45 kilométer után merült le az akkumulátor. Azt nézve, hogy városból indultam, és hogy az M2-esen 110-zel menve végig 80-90%-os teljesítményen ment a 80 lóerős villanymotor, szerintem elég tisztességesen becsült a számítógép. Tölteni Type 2-es csatlakozóval lehet a köztéri állomásokról, de nagy csodára nem érdemes számítani. Hiába csak 8,9 kWh-s az akkucsomag, maximum 3,3 kW-tal tud tölteni az autó (csak 1 fázison), DC töltést nem tud a plug-in Ceed. Így több mint két óra kell neki nulláról a 100%-ra töltéshez.

Egyébként egészen jól el lehet suhangatni ezzel a gyengécske villanymotorral is, de kell hozzá azért önmérséklet. Főleg, hogy közel padlógáznál még EV módban is beindul a benzinmotor, aminek elég csúnya, felbőgő hangja van. A bégetés ellenére nem CVT a váltó, hanem egy hatsebességes duplakuplungos, ami ráadásul a villanymotornál is kapcsolgat (három fokozata van). Ez elsőre furcsa lehet annak, aki sima villanyautókhoz szokott. Tetszett az is, hogy a villanyautóknál kötelező szellemhangot nem engedték be az utastérbe, a Ceed csak suhan csendesen, ahogy azt egy villanyautótól elvárjuk.

Normál hibrid üzemmódban nálam átlagban 6 liter alatti fogyasztásokat csinált a Ceed. Érdekes volt nézni, hogy feltöltött akksikkal városon belül nagyon ráment arra, hogy amikor csak lehet, villannyal menjen, de pályán már nem is nagyon erőltette a dolgot. Ennek ellenére az elsővel megegyező, szűk 60 kilométeres táv végére azért majdnem kifogyott az akksi. Van valami power mód is, de annyira kelletlen hangja van fordulaton az 1,6-os szívó, de közvetlen befecskendezéses motornak, hogy semmi kedvem nem volt nyomni neki. A rendszerteljesítmény egyébként 141 lóerő, viszont az autó 1,6 tonna, szóval tök átlagos a menetdinamika (10,8 mp a 0-100 km/h). Feleslegesebbnek még egy autóban sem éreztem a kormány mögötti flepniket, ugyanis a plug-in Ceedben nincs fordulatszámmérő, a helyén egy teljesítménymutató van.

Nem teljesen értem a Hyundai-Kia ideológiai elosztását, ugyanis a többiek tesztjeit olvasva a Ceed-i30 párosból egyértelműen a Hyundai a kényelmesebb autó, mégis abból készül sportváltozat és Michelisz is azzal vereti. Nekem a második generációs Ceedben pont a kényelmes rugózás az, ami nagyon tetszett, ehhez képest a plug-in tesztautót sem mondanám kényelmetlennek, de a nagyobb kátyúkon kicsit olyan érzésem volt, mintha beremegett volna a karosszéria. Néha valami minimális zörgés is jött a műszerfal felől, pedig a 17-es kerekeket nem mondanám olyan hű, de nagynak. A mai mezőnyben inkább a kevésbé szervózottak közé tartozó, jól súlyozott kormánnyal párosítva viszont tök jó vezetni a Ceedet, kicsit a K Astra jutott eszembe róla. A nagy akkucsomag nélkül és egy erős motorral tök jó kis élményautó lenne belőle.
Ér valamit a hét év garancia?
A második generációs Ceed olyan mint az ember, aki jó géneket örökölt: tippre 15-től 20 évesig bármennyinek mondanád, aztán kiderül, hogy 29.
A fentiek egyébként még nem is olyan súlyos dolgok, ezektől még simán kedvelném a Ceedet, de azért volt benne pár furcsaság. Beüléskor például tökre zavaró, hogy néhány másodpercnek el kell telnie rendszerellenőrzés címén, mire indulhatunk. Kicsit fura a fék is, sokszor volt olyan érzésem, hogy a szokott láberővel már nem csak visszatöltenie kellene az autónak. Ebből néha elég kellemetlen bebólintásokat csináltam, a hét végére inkább nem is fékeztem rövideket, úgy azért kiszámítható volt a dolog. Különösen autópályán bosszantó a dolog, amikor a tempomatba belefékeznék. Ugyanígy a sávtartótól sem voltam elájulva: pingpongozik a sávok között és egy nem száz százalékos vidéki, kanyargós úton folyamatos sípolgatásokba kezd. A ráfutásgátló legalább nem szívbajos, felesleges helyzetekben nem hozza rá az emberre a frászt.

A Kia Ceed SW Plug-in Hybrid 10,3 millió forintba kerül, ezért full-LED fényszórókat, Android Autós, de a tesztautóénál kisebb, 8 colos infotainmentet kapunk, és ha kérjünk ingyen félig műbőrbe varrják az üléseket is. Ebből a felsorolásból csak az fáj, hogy az ülésfűtéshez már a félmillióval drágább Gold csomagot kell kérni, ami egy félig villanyautónál eléggé alap dolog kellene, hogy legyen - főleg ebben az árkategóriában.
Ettől függetlenül a Kia biztos, hogy elég népszerű lesz ebben a szűk szegmensben egy darabig, főleg, hogy elég szűkös a konkurencia. A VW-konszernnél a Golf Variant GTE és az Octavia RS iV jöhet szóba, de mindkettő jóval erősebb a Kiánál, és valószínűleg drágábbak is lesznek (bár ezt még nem tudjuk, mert nincsen magyar áruk). Egyedül a Renault Mégane E-Tech lehet erős kihívó, ráadásul ott 160 lóerős a benzinmotor, habár az ár ennél a modellnél is kb félmillióval magasabb, mint a Ceednél.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
A motorra állított pezsgőspoharak a múlté, a tetőn álló kung fu mester most a divat
Az autó vagy a Wing Tsun mester ügyesebb?
- Hírek
Szélesített, emelt hasmagasságú VW Golf R-t tesztelnek a Nürburgringen
Ez mi lehet?
- Hírek
Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi
Elismserték, hogy az A3 méretosztályában tervez piacra dobni egy új elektromos autót.
- Események
Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-reAMTS 2025 – Nulladik nap
Skyline GT-R-t, S1-es Audi Quattrót, 100 éves veteránt vagy egyedi Legót keresel? Az AMTS-en mindet megtalálod!
- Hírek
Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták
A főváros hivatásos tűzoltói áramtalanították a járművet.
- Hírek
Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában
Videó is készült az egyik ilyen, durván túlpakolt kamionról, ami egyszerre nagyjából 60 tonnányi autót szállít épp.
- Hírek
Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió
A marketingigazgató szerint ez csak növeli a népszerűségét.
- Hírek
Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!
A gyártó szerint a probléma megoldhatatlan!
- Hírek
Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”
Támadhatatlan logikát támadtak meg a rendőrök Tapolcán.
- Közélet
Egy újabb eredetvizsgás kalamajkaMotorcserés autót adnál el? Erre is készülj!
Motorszám-motorkód: A jogalkotó egyszerűsíteni próbál, de a jogalkalmazók ezt is túlbonyolítják néha. Az autósok így könnyen elvesznek a részletekben.
- Hírek
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.
- Technika
A szőlőtőke mellől szedtük kiMűhelyPRN: Renault 5 1,6D – 1988.
Van, aki 50 ezer forintos autóval akar elindulni a Budapest-Bamako futamon, most kiderítjük, mennyit kell még költeni rá ahhoz, hogy rajtkész legyen.
- Hírek
Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota
Újfajta üzemet nyit a Toyota az Egyesült Királyságban.
- Belsőség
Hullára tört moslék 30+ millióért
Oda kell menni, meg kell nézni. Roadmovie 38.
- Események
Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!
Május elején az európai büszkeségektől dagadó mellkasunk mellé új programokkal is készülünk!
- Hírek
Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más
Majdnem minden kontinensen mással készülnek.
- Hírek
Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke
Még ő is poénkodik azzal, hogy ilyen őrült világot élünk, hogy neki kell Teslát vennie.
- Hírek
Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek
A legtöbb jegytípus ára emelkedni fog, de van itt egy közepesen jó és egy nagyszerű hír is.
- Hírek
Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk
Drágult a benzin és a gázolaj is.
- Tesztek
Hű maradt terepes múltjához az első elektromos VitaraBemutató: Suzuki e Vitara – 2025.
Hamarosan kapható lesz a Suzuki első villanyautója, az Indiában készülő e Vitara, ami összkerékhajtással tűnik ki a kategóriából.
- Hírek
Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán
A lángoló kamion miatt a Budapest felé vezető oldalon egy sávon halad a forgalom.
- Hírek
Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok
Forintban milliós drágulás vár az autókra az USA-ban Trump vámjai miatt.
- Hírek
Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub
A szakembereiknek a Trabanttól a Tesláig mindenhez érteniük kell. Erről beszélt a MAK elnöke.
- Hírek
Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t
A videóban láthatsz még sok más idiótát, akiket nem érdekelnek se a szabályok, se a többiek.
- Hírek
Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont
Az F1 újonca nem sokáig húzta a Red Bullnál. Mondjuk ez az eredményei alapján érthető is.
- Égéstér
Klasszikusok a TC flottában
Két klasszikus, szinte már közhelyes autóval bővült a Totalcar flottája, Pásztor Csabi egy korai, BMW-féle Minire cserélte a Honda Accordját, Sturcz Berci viszont nem egy retróautót, hanem egy igazi veteránt, egy 1974-es Volkswagen Bogarat fogott be napi használatra a Peugeot 1007-ese helyett. A két autóvásárlás okai és indokai mellett az új Renault Rafale előnyei és hátrányai is szóba kerülnek.

