Hosszútávon is megéri a sportváltozat?

Használtteszt: Skoda Octavia III RS 2.0 TSI - 2017.

2020.12.03. 06:04

Használtteszt alanyának mindig olyan autót igyekszem választani, amiről még nem írtunk, és legalább 150 ezer kilométert tettek bele. Most mégis egy olyan kocsiról lesz szó, amiről már volt cikkünk, és 113 ezer kilométeres futásteljesítménye sem felel meg a fentieknek. Hogy mit keres itt mégis? Mert ez az Octavia nem az az Octavia.

Baj alapvetően nincs ezzel az Octaviával, de nem is olyan nagyon régen pont egy 108 ezret futott Espace-szal tapasztaltam meg, hogy viszonylag alacsony futásteljesítménynél is dőlhetnek ki hullák. De ne szaladjunk ennyire előre...

Korábban egy 180 ezret futott, fehér dízel kombiról írtam, ami sok szempontból beleégett az emlékezetembe. Nyilván van egy közepesen rejtett átlagautó-fétisem, szóval nem is tagadom, hogy tetszenek a modern Škodák, hiszen hozzák a Volkswagen technikát némileg elfogadhatóbb áron, de ez önmagában azért még kevés. Inkább az lepett meg abban a konkrét példányban, hogy simán szalonautónak néztem volna: csendes volt, nem zörgött semmije, tökéletes állapotban őrizték meg a belsejét, és a 150 lóerős dízellel úgy volt takarékos, hogy ha kellett, azért haladt is rendesen.

Skoda Octavia III RS 2.0 TSI - 2017. forgalomba helyezési és honosítási költségek [Ft]
Vagyonátruházási illeték 143 650
Forgalmi 6 000
Törzskönyv 6 000
Eredetiségvizsgálat 18 500
Gépjárműadó 58 305
Regadó 95 583
Rendszám 8 500
Kötelező biztosítás (28 éves budapesti férfi, 3,5 éves jogsi) 99 255 Ft-tól

Ehhez képest ez a piros, faceliftes RS szedán egy kifejezetten feltűnő jelenség. Amikor 2016-ban bemutatták, én sem értettem ezt a kettéosztott lámpát, de pár hónap után megszoktam, és ma már kifejezetten tetszik. Nekem ez a kamuszedán forma is jobban bejön, mint a kombi, ráadásul mivel ez is ötajtós, még a bringásoknak, sok cuccot cipelőknek sem kell feltétlenül lemondani róla.

Persze, ez is csak egy Octavia, ami kategóriájának padlásán lavíroz, óriási benne a hely, nagyobb autóra a legtöbbünknek semmi szüksége nem lenne. Az RS változat sportosságát se vitték túlzásba, belül van egy kis műkarbon betét, néhány RS logó, fémpedálok, és az egyedi ülések is inkább dizájnosak, mint sportosak. Látszatra minden szép állapotban van, ami a korábbi tapasztalataim fényében elvárható minimum.

Szóval 113 ezer kilométer három év alatt (mondjuk az így viszonylag sok), kívül-belül szép autó, majd biztos menni lesz vele rossz, mi? Természetesen nem, de azért éreztem némi tudathasadást miközben az RS Octaviával jártam. A 230 lóerős 2.0 TSI motornak nincsen túl jó hangja (hiányzott belőle az opciós hanggenerátor), viszont fordulaton tényleg elég komolyan meg tud indulni. Egy olyan autóval, ami 6,8 másodperc alatt van százon, illik jól szórakozni, és ebben is elég jó az Octavia RS. Viszonylag pontos a kormánya, egészen jó a futóműve is, de azért a mechanikus sperrdiffi (csak a fékezgetős, elektronikus van benne) és összkerékhajtás nélkül elég hamar elkaparnak az első kerekek. Kellett is pár nap, mire hozzászoktam, addig inkább éreztem túlmozgásos, túl erős autónak.

Škoda Octavia III modellek

A harmadik generációs Škoda Octaviát 2012-2019 között gyártották a facelift 2016-ban volt. Az új változatot az osztott első lámpákról lehet felismerni, illetve innentől kezdve az opciós bi-xenon fényszórókat ledesekre cserélték.

A Typ 5E jelű Octavia 2012-ben jelent meg,  ez volt első Škoda, ami a VW-konszern könnyű MQB modulrendszerére épült. A kispénzűek választhattak 1,2-es TSI-t 82 lóerővel, de aki nem akar hazardírozni, annak még árulták 1,6-os szívó benzinessel is (igaz, ez a hazai használtpiacon gyakorlatilag fellelhetetlen). Dízelekből már az 1,6-os is bőven elég, a korábbi tesztünkben szereplő kétezres, 150 lóerős szinte túlzás. A leggyengébb 1,2-es benzinmotort és az 1,6-os TDI-t leszámítva alapból hatsebességes kéziváltóval szerelték ezeket a Škodákat, az opciós DSG hétsebességes, az erősebb motorú Octaviákhoz viszont akár összkerékhajtást is lehetett kérni.

Az emelt hasmagasságú Scout változatokat színezetlen lökhárítóikról lehet felismerni, a cikkben is szereplő RS-ek pedig ültetést kaptakkal és persze a 230 lóerős TSI-t. A széria utolsó éveiben megjelent az RS 245 változat, ami további 15 lóerőt és önzáró differenciálművet ad a vásárlóknak.

A turbós benzineseknél közismert a kokszosodási és a vezérműlánc-probléma, de ez főként a korai gyártású Octaviáknál lehet gond, az 1,4-es és az 1,2-es TSI-knél nál már úgy tűnik, kezd sokkal megbízhatóbbá válni a technika, amit a nagyon magas, 8,18-as Népítélet-átlag is jelez. A vízpumpa, a vezérlés feszítőgörgői és a tempomat általában már a garanciaidő alatt cserés, az újabb alkatrészek már a tulajdonosok beszámolói szerint jobban bírják a strapát. Általánosságban véve elég megbízható, és viszonylag olcsón fenntartható autónak néz ki ez az Octavia-generáció is, egyedül a DSG váltó az, ami tényleg nagyon fáj, ha elromlik. Ha ilyen autót néz, mindenképpen ellenőrizze, nem rángat-e váltáskor, illetve nem jön-e gyanús, csattanó hang hátramenetbe váltáskor. Anti cikkéből tudjuk, hogy ezeknek a problémáknak jobb mihamarabb utánanézni, mert a hiba idővel akár félmilliós javítási költséget is generálhat.

Alkatrész megnevezése Alkatrész márkája Alkatrész ára
Akkumulátor Exide 51 611 Ft
Levegőszűrő Mann-Filter 10 533 Ft
Pollenszűrő Mann-Filter 9 989 Ft
Olajszűrő Mahle 5 412 Ft
Kettőstömegű lendkerék Sachs 282 989 Ft
Lengéscsillapító (hátsó) Bilstein 35 980 Ft
Első fékbetét garnitúra Textar 33 989 Ft


A tesztelt autóban a kötelező javításokon kívül a Hűtőközeg pótlás/csere/fokolás tételeket emelném ki, amit 29 ezernél és 88 ezernél is kért az autó. Ez nem egyedi eset, volt olyan Népítélkezőnk, aki szintén panaszkodott arra, hogy a benzines Octavia RS eszegeti a hűtővizet, ami nem feltétlenül katasztrófa, de nagyon könnyen válhat azzá, hengerfejesség, vagy hengerfal-repedés is lehet belőle. A VW-csoportos autókra szokosodott Doni Motorst is megkérdeztük erről a kétliteres beniznmotorról. Szerintük mind a 220, mind a 230 lóerős benzines elég jó konstrukció, a kettős befecskendezésnek köszönhetően a kokszosodásra sem különösebben hajlamosak. Ők eddig lánchajtás-problémáról sem tudnak. Ilyen Octavia RS-ből volt kétliteres TDI változat is, amelyet szerepeltettük a MűhelyPRN-ban is.

Pedig ha nem hajtjuk, ezzel is lehet csendben, kényelemben utazni (van már benne Android Auto!), hiszen az Octavia RS változatban sem túl rázós, finoman kapcsolgat a DSG váltó, és vegyesben el lehet vele járni 7 literből (vároban azért megeszi a tízet is). Viszont van egy elég jelentős különbség a korábbi, polgári változatban szerzett tapasztalataimhoz képest: ebben az autóban zörögtek a beltéri műanyagok, méghozzá nagyon, pedig nem is az elérhető legnagyobb felnik (19 col) voltak rajta, csak a 18-as. Két col különbség (a korábban tesztelt autón 16-os kerék volt) és a keményebb futómű önmagában nehezen hiszem, hogy ekkora különbséget okozna, gyanítom, hogy ezt az RS-t sokkal többet használhatták városban.

Érdekes kérdés ez, mert azt nem tudnám leírni, hogy csak ezért a zörgés miatt lemondanék az RS-ről. Tényleg viccesen jól megy, nagyon jól áll neki az ültetés, a szín és a sport kiegészítők, de ha elsőszámú autóról van szó, azt sejtem, ezeket elég hamar megunja az ember. Főleg, hogy az RS-ből hiányzik az a pizonyos plusz fűszer, amitől tényleg úgy érezni, megéri az a kicsit több gondoskodás, plusz üzemanyagkiadás.

Skoda Octavia III visszahívási akciók:

  • Hibás gyártás miatt elromolhat a hátsó ajtók gyerekzárja, ami emiatt figyelmeztetés nélkül kioldhat (2015.11.25-2016.04.14. közötti gyártás)
  • Hibás légzsákház sérülést okozhat ütközésnél (2018. január-augusztus közötti gyártás)
  • A vezérműtengely állítócsavarjai meglazulhatnak, ami olajszivárgást eredményezhet (2014.01.08-2015.01.29 között gyártott 1.2 TSI és 1.6 MPI motoros modelleknél)
  • A hátsó oldalablakok hibás tömítése miatt szélsőséges esetben akár az ablak is kieshet (2019. augusztus 12-20. közötti gyártás)
  • Előfordulhat, hogy az első tengelyen hibás rugókat szereltek fel, ami instabillá teheti az autót (2019.06.04-07. közötti gyártás)
  • Hibásan felszerelt hátsó fejtámlák (2018. május-augusztus közötti gyártás)
  • Hibás hátsó kerékcsapágy ház (2017.08.24-29. közötti gyártás)

A Népítéleteket olvasva más autókban is elő-elő fordul a zörgés, viszont akárhogy is nézzük, egy sima Octavia biztos, hogy kényelmesebb és alacsonyabb fogyasztású lesz, ráadásul kisebbek a közterhei és olcsóbb biztosítást lehet kötni rá.

Octaviákból hagyományosan óriási a választék, a 2012-ben megjelent harmadik generációból több mint 800 darabot hirdetnek, és ebből 50 darab az RS sportváltozat. Mióta megjelent az új, szépen csökkent az áruk, a sokat futott autókért kevesebb mint négymillió forintot kérnek, de a fiatalabbak még a 8 millió forint fölötti ársávban vannak.

Ekkora méretben, ilyen teljesítményt és értéket kevés más autó tud adni, maximum a hetes Golf kombija jut eszembe, de abból csak R változat volt, ami már összkerekes, 310 lóerős. Konszernen belül a Leon Cupra lehet hasonló vétel, de az is 290-300 lóerős. Még a Ford Focus ST kombija van talán a legközelebb hozzá, amiben 250 lóerős a kétliteres turbómotor. Nekem innen nézve is az Octavia tűnik a legjobb középútnak ezek között az autók között.

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, vizsgáltassa át szakemberrel!
Ismerje meg TotalCheck használtautó-átvizsgálási szolgáltatásunkat.

A műszaki adatokért kattintson ide!
   Skoda Octavia III RS 2.0 TSI - 2017.
Üzemanyag benzin
Lökettérfogat (cm3) 1984
Hengerek száma/elrendezése 4/soros
Teljesítmény kW (LE)/1/perc 169 (230)
Nyomaték 350 Nm
Könyezetvédelmi besorolás Euro 6
Váltó 7 sebességes, duplakuplungos automata
Végsebesség km/óra 249 km/h
Gyorsulás 0-100 km/órára mp 6,8
Kombinált fogyasztás l/100 km 6,5
Saját tömeg kg 1365
Hosszúság mm 4689
Szélesség mm 1814
Magasság mm 1448
Tengelytáv mm 2680
Csomagtartó l 590
Tank mérete (l) 50

A cikkben szereplő autót a CarNext by Leaseplan kínálatából választottuk. Ide kattintva kereshet még hasonló használt Škoda Octaviákat.

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.