Veszett a világ

Teszt: Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio 2021

2021.03.23. 06:02

Adatlap Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio - 2021

  • 2891 cm3-es,V 6 hengeres benzines
  • 510 LE @ 6500 rpm
  • 600 Nm @ 2500 rpm
  • 8 seb. automata
  • Gyorsulás 0-100 km/h-ra:
    4.0 másodperc
  • Végsebesség:
    283 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    11.8 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    0.0 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    0.0 l/100km
  • 29 440 000 Ft

Az Alfa Romeo iszonyú erős márkanév, mégis alig tudnak autót eladni az elmúlt években. A Stelvio sokat javított a helyzeten, és a Quadrifoglio csúcsmodell elképesztően ütős, kár, hogy maradtak benne pontok, amin javítani lehetne.

Hiába magyarázza két évtizede a BMW X5, a Porsche Cayenne, meg azóta számos epigon, a terepjáróból sportautó formulát továbbra se veszi be rendesen a gyomrom. A vásárlóké annál inkább, így az Alfa Romeo sem az egyébként jóravaló Giulia szedánnal, hanem a műszaki alapjaira felhúzott Stelvióval jött meg újra a piacra. Csak sajnos nem eléggé, legalábbis a 2017-18-as, kezdeti felfutás után 2019-ben már újra csökkenésnek indultak az eladások, és most tegyünk úgy, mintha 2020 nem is lett volna – azt hiszem, nem csak az Alfa felejtené.

Kapcsolódó
Nagyon nem mindegy, hol tartunk a hegyen

Nagyon nem mindegy, hol tartunk a hegyen

Az alapmotoros Giulia is fickós, de leginkább az Alföldön.

Ezzel az előzetes tudással beülni a Stelvio Quadrifoglioba (továbbiakban: QV) egy kicsit szomorú volt, pláne hogy az első napok azoknak adtak igazat, akik mást vettek helyette. Kezdve ott, hogy a Giuliával közös műszerfal ugyan vitathatatlanul szép, de ezen az árszinten a többiek sem csúnyák és az Alfa-belső már annyira konzervatív, hogy szinte elavult. Ebben nem a mutatós sebesség- és fordulatszámmérő a gond, sőt, az inkább előnyére válik. Hanem a mindössze 8,8 hüvelykes navigációs kijelző, amit ugyan gyönyörűen illesztettek a környezetbe, de így is meglepően kicsi, használhatatlan tolatókamera-képpel. És minden egyes indítás után jó két percig tart, mire a rendszer kapcsolódik a telefonomhoz, addig a rádió szól – nekem, aki kifejezetten kerülöm a rádióhallgatást, ez idegesítő.

Aztán ott az ülés, amit fenséges anyagokba csomagoltak, és széles határok között testre szabható, de valahogy elsőre túlzónak éreztem az oldaltartását. Ez mégiscsak egy SUV, nem raliautó, amit az is megerősített, hogy a csak le-fel állítható fejtámla túlságosan előrenyomul az ostorcsapás elleni védelem jegyében, így zavart, ha raliautóhoz méltón függőleges közelébe állítottam a támlát. A kormány a feláras karbon- és Alcantara betétekkel gyönyörű és jó fogású, ám a fűtés éppen 9 óra – 3 óránál melegíti át a leglassabban, ahol ugye a kéz helyét kijelölték rajta. És aki először ül ilyen autóba, az szánjon időt az ablaktörlő bajuszkapcsolójára, ezen ugyanis a létező összes funkció másképp van, mint a többi autóban, tehát tanulni kell.

Mindennek el kellene halványulnia a vezetési élmény fényében, de valahogy az sem jött át eleinte. Az igazi gyémánt autók olyanok, hogy még normál tempóban is élmény velük a menet, mert ott lebeg körülöttük az ígéret, hogy ha megtéped, az valódi rodeó lesz. Nekem az utóbbi egy-két évben, a Porsche Cayenne GTS, a Range Rover Sport SVR vagy épp a Ford Mustang V8 voltak olyanok, hogy amikor nem toltam nekik, akkor is jelenlétük volt. Az Stelvio QV kétmilliós Akrapovic kipufogója a DNA üzemmódválasztó legspórolósabb állásában sem halk, de valahogy nem rezgette meg úgy a lágy részeimet. Aztán persze amikor végre lepadlóztam, némi sziszegés-fújtatás után megjött a hangja, meg a katapultszerű gyorsulás, csak hát az ugye olyan, hogy egy Tesla még úgyabbul tudja. Nem ettől döglik ma már a légy.

Néhány napnyi fejcsóválás után azért adtam neki még egy esélyt: elindultam rendesen autózni, ahogy egy sportkocsival tenném. Hátha mégis van itt valami, a mélyben. Némi bemelegítő gurulás után, egy megfelelőnek tűnő kanyargós-dobálós szakaszra érve, Race-re tekertem a kapcsolót, majd nekiláttam a saját kis hegyi felfutómnak. És 500 méter alatt megtérített, mert az Alfa feltekerte a hangerőt, és úgy üvöltötte mindenki arcába: nem táncolsz jobban, mint én!

Kezdjük ott, hogy egy ilyen autónál a menetkész tömeg nem csak egy szám. Fogalmam sincs, hogy csinálták, de a Stelvio QV két mázsával könnyebb a Macan Turbónál és az X3 M-nél is, márpedig ezt visszafordító kanyarokban megérezni: úgy követi az agresszívre áttételezett kormány utasításait, hogy valami könnyű kis sportkocsinak is becsületére válna. Ahogy azt is érezni rögtön, mennyire hátra tol a hajtás, teszi ki a fenekét kanyarkijáratban, mintha muszáj volna. Mert igazából muszáj is, a Ferrari-fejlesztette V6-os motor dühét ugyanis meggyőző közvetlenséggel, és Race módban duplakuplungos váltókat megszégyenítő csapásokkal adja át a 8 fokozatú ZF automata, amit Ferrarit idéző, alumíniumból mart fülekkel vezényelhetünk. És minden váltást irdatlan röffenés kísér a négy aprókavics kidörgőből, szinte szégyelltem magam, mikor bringást előztem, hogy ilyen hanghatással emelem a hegymenettől amúgy is bizonyára tetemes pulzusát.

És innentől már úgyis összeáll a kép, ha egyel visszább veszünk. Dynamic beállításban sem halkul a kipufogó, csak kevésbé táncol a vas, marad viszont a hipertérugrás, amivel az ilyen-olyan országúti szakaszokat lesöpri. Ilyenkor vissza lehet puhítani a futóművet (Race-ben kevésbé), ami dobálós vidékeken jól jön, és ez nem csökkenti, inkább növeli a tempót. Annyira részegítő adrenalinlöket tolni neki, hogy szabályosan elfáradtam, de nem előbb, minthogy a fékek halványodni kezdtek. Ez az a kocsi, amitől nem kell sajnálni a hárommilliós karbon-kerámia szettet, mert nem csak pár utasijesztgető gyorsulásra jó az ereje, hanem lehet vele valódit veretni.

Közben földútra is letévedtem, ahol megmutatta, nem csak díszből SUV – van elegendő hasmagassága hozzá, hogy ne jöjjön zavarba a birtok vagy a lovarda csapásain. Pontosan ez a tudás, meg persze a magas üléspozíció és a kényelmesen megpakolható, 525 literes csomagtér adja el a terepjárót a szedán helyett, de ráadásul a Giulia QV csak hátul hajt. Igen, én is a hátul kaparós, manuális sportkocsikra esküszöm, de amikor 1,8 tonna párzik 510 lóerővel, akkor nagyobb élmény az automata váltó és az összkerék, mint a folyamatos halálfélelem és a megpördülés, ami nem ha, hanem amikor.

A fogyasztás érdekel valakit? Hátul látom néhány troll kezét, a kedvükért elmondom, hogy pár kigyorsítással fűszerezni a hétköznapi furikázást 15,6 literbe volt, a rendes hegymenet viszont 19,7 még úgy is, hogy ebben a kigurulás benne van, közben 22 litert is mutatott a fedélzeti komputer. De minden viccet félretéve, a fogyasztás itt másodlagos, és nem csak azért, amekkora élmény jár cserébe. Hanem mert a kocsi karbantartása bizonyára az árával (29,4 az induló, a tesztautó 34 millió forint körül járt) arányos, és ebben a ligában azok a szabályok, hogy a maximumra srófolt technikával bőven kell foglalkozni.

A Stelvio tehát nem olcsó, és nem is tökéletes. A hétköznapi élet egy Macan Turbóval valószínűleg kellemesebb és különlegesebb élmény egyben, és a Porsche nagyon csinos is. Csak hát milliókkal drágább, miközben 70 (hetven) lóerővel gyengébb. A BMW X3 M árban már stimmel, a Competition csomaggal lóerőben is utoléri az Alfát, azt pedig látatlanban elhiszem neki, hogy a bajorok sem felejtett el futóművet építeni. De annyival nehezebb, hogy azonos teljesítmény ellenére rosszabb a gyorsulása, és a legjobb szöge is égbekiáltóan csúnya az egyszerre szexi és rémisztő Alfához képest. Ez az igazi alaktényező, nem a Cw érték.

Mindennek fényében tehát fürtökben kéne lógnia a jobb plázák parkolójában a Stelvióknak, már úgy értem kellett volna, mielőtt a koronavírus kizavart onnan mindenkit. Hogy nem így van, arra nem tudok jobb magyarázatot, mint azt, hogy míg a szépség szubjektív, a vezetési élményt pedig kevesen fogják tudni igazán értékelni, a belső tér hiányosságait mindenki érzékelheti. És csak azok tudnak átlendülni ezeken az apró bosszúságokon, akik elég érzékenyek a formai gyönyörökre, vagy eléggé érzik a bugit, ami a hajtásláncban lakik. Pontosan tudjuk, hogy ők, mi, milyen kevesen vagyunk.

Ide kattintva kereshet készleten lévő, új  Alfa Romeo Stelviókat a Jóautókon

Totalcar értékelés - Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio - 2021

8
TC

A forma gyönyörű, az anyagok finomak, a helykínálat jó, a menet fenomenális. Az infotainment azonban elmarad az elvárttól, így hétköznap bosszantó apróságokon kell átlendülni, míg ellenfelei szinte hibátlanok

Népítélet - Alfa Romeo Stelvio

8,2
Nép
6.5
8.8
8.8
8.3
8.8

Az oldalról ajánljuk

Idén is autómentes lesz a pesti rakpart a hétvégéken
  • Hírek

Idén is autómentes lesz a pesti rakpart a hétvégéken

A március 15-16-i lesz az első hétvége, amikor lezárják a rakpartot.

március 12., 16:00
Forgalmi: nincs; jogsi: nincs; drog: van! 20 éves nő menekült a rendőrök elől Győrben
  • Hírek

Forgalmi: nincs; jogsi: nincs; drog: van! 20 éves nő menekült a rendőrök elől Győrben

Közúti ellenőrzés elől akart meglépni egy 20 éves nő Győrben.

11 perce
Trump terroristáknak bélyegezné a Teslát támadókat, Musk szerint Soros
  • Hírek

Trump terroristáknak bélyegezné a Teslát támadókat, Musk szerint Soros

Aki nincs velük, az ellenük van.

március 12., 08:11
Ki venné meg a Teslát, ha csődbe menne?
  • Közélet

Ki venné meg a Teslát, ha csődbe menne?

Vad találgatások kezdődtek a gyártó lejtmenete után.

március 12., 17:01
Csütörtökön lélektani határ alá csökkenhet a 95-ös benzin átlagára
  • Hírek

Csütörtökön lélektani határ alá csökkenhet a 95-ös benzin átlagára

Az autósok nagy örömére 2025 kezdete óta folyamatosan csökken az üzemanyagok átlagára.

március 12., 13:57
Gyorsabb töltéssel, áramvonalasabb külsővel és új beltérrel támad a frissített Toyota bZ4X
  • Hírek

Gyorsabb töltéssel, áramvonalasabb külsővel és új beltérrel támad a frissített Toyota bZ4X2025 Kenshiki Fórum

Bár csak 2022-ben jelent meg a bZ4X, a Toyota máris frissítette.

március 12., 09:27
Rendőrautó előtt, iskola mellett nem átengedni egy gyereket a zebrán – hiba
  • Hírek

Rendőrautó előtt, iskola mellett nem átengedni egy gyereket a zebrán – hiba

Két sofőr már tudja: meglepően súlyos büntetés is járhat azért, ha nem állsz meg a zebránál

március 12., 10:58
Frissült a Toyota Corolla Európában
  • Hírek

Frissült a Toyota Corolla Európában

A modell külseje és belseje is megújult kissé.

március 12., 14:43
Pöttöm mopedautót mutatott a Toyota, ebben látják a városi mikromobilitás jövőjét
  • Hírek

Pöttöm mopedautót mutatott a Toyota, ebben látják a városi mikromobilitás jövőjét2025 Kenshiki Fórum

Lényegében terveztek egy elektromos mopedautót, aminek a formája elég különc.

március 12., 12:43
Visszatért a Toyota Urban Cruiser, és félig egy Suzuki
  • Hírek

Visszatért a Toyota Urban Cruiser, és félig egy Suzuki2025 Kenshiki Fórum

A Suzuki és a Toyota közös munkájából született az új Urban Cruiser.

március 12., 11:26
Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek
  • Hírek

Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek

Ügyes paródiát dobott össze a Kia, de rendesen kihúzták a gyufát a Tesla rajongóinál.

március 11., 08:57
Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része
  • Hírek

Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része

Rawdon Glover ügyvezető igazgató szerint csupán a vevőik 15 százaléka marad majd meg.

március 11., 06:06
Ennél németebb új Opelt nem kaphatsz
  • Tesztek

Ennél németebb új Opelt nem kaphatszMenetpróba: Opel Grandland PHEV - 2025

Akinek kevés a háromhengeres, vagy nem akar elektromosat, tökéletes opció a PHEV, amit végre vezethettünk is.

március 12., 05:59
Így lövi lábon magát Trump az acél és alumínium vámokkal
  • Hírek

Így lövi lábon magát Trump az acél és alumínium vámokkal

Maga az elnök is elismerte, hogy az intézkedések valóban megemelhetik az inflációt, de szerinte ez hosszú távon nem lesz probléma.

március 13., 06:06
Bemutakozott az elektromos Toyota C-HR+
  • Hírek

Bemutakozott az elektromos Toyota C-HR+2025 Kenshiki Fórum

Az autó elvileg a hagyományos C-HR testvére, de belül teljesen mások.

március 12., 05:59
A német Ford szakszervezete csődszéli állapotokról beszélt
  • Hírek

A német Ford szakszervezete csődszéli állapotokról beszélt

Elmondásuk szerint az anyacég segítsége nélkül éveken belül lehúzhatják a rolót.

március 13., 06:06
Vannak dolgok, amiket sosem szabadna vegyíteni!
  • Közélet

Vannak dolgok, amiket sosem szabadna vegyíteni!

A gyorshajtás és az elsőbbségadás elmulasztása önmagukban is vezető baleseti okok. Hát még akkor, ha vegyülnek egymással!

március 13., 06:05
Nehéz zsebek: 100 ezer forintot lopott autómosókból egy fiatal
  • Hírek

Nehéz zsebek: 100 ezer forintot lopott autómosókból egy fiatal

24 órán belül elfogtak.

március 12., 07:26
Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül
  • Hírek

Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül

Helyette a Temerario V8-as hajtásláncát kapja.

március 11., 06:06
Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak
  • Hírek

Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak

A Jaguar Type 00 annyira megdöbbentő kint a külvilágban, hogy elsőre úgy tűnik, mintha a mesterseges intelligencia terméke lenne.

március 11., 10:54
Bejelentették: új vezérigazgató a Nissan élén
  • Hírek

Bejelentették: új vezérigazgató a Nissan élén

Sejteni lehetett, hogy a Honda-Nissan együttműködés kudarca után Makoto Uchida repül. Megvan az utódja.

március 11., 14:36
Eszi az olajat a Hyundai, rossz olajat töltött bele a márkaszerviz?
  • Olajdoktor

Eszi az olajat a Hyundai, rossz olajat töltött bele a márkaszerviz?

A legutolsó szerviz után hirtelen megnőtt az olajfogyasztás. A beletöltött olaj, vagy más lehet a gond?

március 11., 17:11
Teherautónak csapódott, majd annak platóján landolt egy motoros Amerikában
  • Hírek

Teherautónak csapódott, majd annak platóján landolt egy motoros Amerikában

Mérföldeken át vitte is tovább a szerencsétleül járt motorost.

március 11., 12:10
Csoda, hogy csak ekkora bajt csinált a részeg kamionos
  • Hírek

Csoda, hogy csak ekkora bajt csinált a részeg kamionos

Az M7-es autópálya egyik pihenőjét zúzta le a horvát sofőr.

március 11., 14:35
Gigantikus befektetésre készül a Ford Európában
  • Hírek

Gigantikus befektetésre készül a Ford Európában

A cél az egyszerűsítés, a költségcsökkentés és a hatékonyság növelése.

március 11., 13:54
Szeretnél egy világbajnok F1-es autót? Most vehetsz egyet magadnak!
  • Hírek

Szeretnél egy világbajnok F1-es autót? Most vehetsz egyet magadnak!

A csapat 2009-ben történelmet írt azzal, hogy fennállása egyetlen szezonjában azonnal világbajnok lett.

március 11., 15:30
Top Gear Bentley Turbo R
  • Hírek

Top Gear Bentley Turbo R

március 13., 07:31
Részeg kamionsofőr kontra pihenő
  • Hírek

Részeg kamionsofőr kontra pihenő

március 11., 11:19
Toyota bZ4X facelift - 2025 Kenshiki
  • Hírek

Toyota bZ4X facelift - 2025 Kenshiki

március 11., 14:04
Toyota Corolla 2025 facelift
  • Hírek

Toyota Corolla 2025 facelift

március 11., 15:22