Gyanús, hogy kategóriaelső lesz
Bemutató: Toyota Yaris Cross
A terasz előtt állt a két esőmosta Yaris Cross: a Toyota, számítva arra, hogy az autó a szegmens egyik legnépszerűbb darabja lesz, nem játszotta ki a Chokito kártyát, nem lett direkt furcsa, mint mondjuk a 4-es Prius vagy az első Mirai.
A lekerekített, lendületes formák ellenére nyolcszor szerepel a sajtóanyagban a robusztus szó, pedig nem az. Nem robusztus. Talán inkább kedves, és a kettő az én fejemben nem összeegyeztethető. Az autó termékfelelőse szerint egyenesen mini-RAV4, szerintem viszont úgy viszonyulnak egymáshoz, ahogy a Times New Roman a Comic Sanshoz.
A szerkesztőségben előre figyelmeztettek, hogy a statikus bemutatók borzasztó unalmasak, hisz az autó, jelen esetben a Yaris Cross, a Toyota újszülött mini-crossovere egy helyben áll. A kötelező kötetlen beszélgetések pedig végül úgyis az autóra futnak ki.
A csomagtartó, igen, a csomagtartó nagy újítás, a Yarisszal azonos tengelytáv (2560 mm) mellett a hátsó túlnyúlás 180 milliméterrel hosszabb, így 397 literes a csomagtér (összkerék esetén 320 liter), és nagyon büszkék vagyunk rá, mert a padlót két szintre lehet helyezni, és két részre is lehet osztani, emellett csomagrögzítő hevederekkel lehet... hát... csomagokat rögzíteni. Emellett lábbal lehet nyitni a csomagtérajtót, amit, igen, talán pont a Totalcaron kifogásoltatok, hogy túl lassan nyílik és záródik a RAV4-en, na, ahhoz képest a Yaris Cross csomagtérajtaja kétszer gyorsabb. Lám, Sturcz kolléga véleménye Japánig elbök.
A magyar Toyota egyébként nagy százalékban várja a hibrid változatok értékesítési arányát, teszik ezt annak ellenére, hogy a Yaris Cross az átlagnál árérzékenyebb szegmensben versenyez, a B-ben. A saját autóvásárlási terveim kapcsán erőltetetten vicceskedve meg is jegyeztem, hogy ez a Yaris Cross jó is lenne, de hát ugye ennyi pénzért... aztán győztem magam után lehűteni a menedzseri idegzsábát, hogy hát én nem úgy értettem, mert 5,99 milliós alapáron tényleg korrekt. A konkurencia ajánlatainak közepére lő: a Ford Puma valamivel drágább, a VW T-Roc és a Hyundai Bayon viszont pártízezer forint híján ugyanennyi.
Feltéve, hogy az alapárat nézzük, ami egy elsőkerékhajtású, 1,5 literes benzines Yaris Cross-t jelent Active felszereltséggel és 125 lóerővel. Ehhez képest az öntöltő hibrid verzió 1,2 millió forinttal, vagyis az alapár ötödével drágábbról indul, de ezt könnyen fel lehet srófolni a kétszeresére is: az összkerekes, 116 lovas, hibrid Premier Edition JBL verzióért 11,34 millió forintot kérnek, és nem kételkedem benne, hogy fogyni is fog. Pro tipp: friss modellről lévén szó, aki gyorsan lecsap az autóra, kedvező bevezető árat is megfoghat.
Közben már kezdett szállingózni a következő turnus újságíró, közéjük bújt egy halvány fehér fényt kibocsátó ember, úgynevezett Király Viktor is, így én jobbnak láttam megfotózni az autókat (egyébként jó kapus a srác). Természetesen előszériás modellek, a végleges változatok összeszerelési minősége ennél csak jobb lesz, kaptam a figyelmeztetést, de semmi kirívó probléma nem volt a minőséggel, bár az ajtópanel barlangosított műanyag tömbjét én bekarikáznám ceruzával. A formák egyszerűek, szerencsére sallangból sincs túl sok, a magasra emelt, 9 colos középső kijelző külön dicséretes, így még akkor is az út közelében marad a sofőr tekintete, ha matatna rajta.
Természetesen Android Auto és Apple Carplay is elérhető, de a MyT (mondjuk ausztrál akcentussal) applikációval távolról is elérhetők az autó egyes funkciói (útvonal beállítás, nyitás-zárás, stb.). A Yaris Crosshoz választható szinte minden, ma elérhető toyotás extra, sőt olyan is, ami Toyotában eddig még nem volt. Említést érdemel az S-VSC oldalszél-kontroll, a kiforduló/lebillenő vezetőülés, és a Toyota Teammate, ami radarokkal és 360 fokos kamerával segít a parkolásban, de a hibrid változathoz egy váltóáramú, 100 Volt feszültségű, 1500 wattos csatlakozó is rendelhető, amiről számos elektromos készüléket lehet működtetni. Csak egy tipp, de az ötlet talán a 2011-es nagy földrengés utáni áramszünetben az autóikat áramforrásként használó túlélőktől eredhet.
A Yaris Cross annak ellenére sem svájci bicska, hogy a szubkompakt testvéréhez képest 30 milliméterrel nagyobb a hasmagassága (20 mm-rel szélesebb), és az összkerekes verzióknál elérhető a terepes (Trail) és havas (Snow) mód is. A Toyota nem is akarja annak mutatni, hisz a honlapon is az a sor van legnagyobb betűvel szedve, hogy “Abszolút városi autó. Abszolút SUV”. Értékeljük az őszinteséget.