Ésszerű döntés 200 ezer kilométerrel
Használtteszt: Toyota Corolla Verso 1,6 – 2006.
Minden autóvásárlás valamiféle szempontrendszer meghatározásával kezdődik. Vannak, akiknél ez nagyon sokrétű, a méretektől a felszereltségen át a fogyasztásig mindent kőbe vésnek. Másoknak pedig elég annyi, ha az autó nem romlik el, és belefér a család.
A családi autó fogalma közel sem egyértelmű. Sokaknak már egy akárhányadik generációs Golf is kimeríti a definíciót, mások a kombiban hisznek, megint mások az egyterűekben vagy kisbuszokban. Nyilván attól is függ, hány tagú a család, és mennyit, mekkora távokat autózik, valamint kötelező útitárs-e a teljes gardrób és a műanyagmotor-gyűjtemény. Az érem másik oldala, hogy a túl nagy autó macerás lehet, amikor parkolóhelyre vadászunk, vagy ha szűk garázzsal gazdálkodunk.
Erre a problémakörre kínáltak megoldást a valaha igen népszerű kompakt egyterűek, de a világ megváltozott, ilyen kocsikat pedig alig találunk az újautó-piacon. Micsoda szerencse, hogy hazánkban a legtöbben használt autót vesznek. Nekik fennakadhat a hálóban mondjuk egy Golf Plus, vagy egy Toyota Corolla Verso. Utóbbiról elsőre azt gondolnánk, hogy a japánok egyszerűen csak fogták az akkor már három éve piacon lévő, E120-as Corollát, és minden irányban beletoldottak egy kicsit. Pedig nem így van.
Toyota Corolla Verso 1,6 - 2006. forgalomba helyezési és honosítási költségei | |
Vagyonszerzési illeték | 36 000 Ft |
Forgalmi engedély | 6 000 Ft |
Törzskönyv | 6 000 Ft |
Eredetiségvizsgálat | 18 500 Ft |
Regisztrációs adó | 34 000 Ft |
Rendszám (párban) | 8 500 Ft |
Kötelező biztosítás (éves, 31 éves vidéki férfi, 14 éves jogsival) | 36 000 Ft |
Gépjárműadó (éves) | 14 800 Ft |
A Corolla Verso nem ugyanarra a platformra épült, ezt nagyon jól mutatja a tengelytáv is. Nem kevéssel, tizenöt centiméterrel nyúlt meg a sima Corollához képest, de még a magasabb kategóriában versenyző Avensisnél is több egy ötössel. Ez a tényező helykínálat szempontjából kimondottan fontos, a már említett Golf Plust például klasszisokkal körözi le e tekintetben. Arról persze szó nincs, hogy külső méreteiben az Avensissel vetekedne a Corolla-arcú kisbusz, de sokat mond, hogy egyáltalán meg merték lépni, hogy hozzácsapnak még két ülést az öthöz.
Rendben van a biztonság
A legcsaládibb Corolla megfelelően óvja a bent ülőket. A felnőttek védelmére megkapta az öt csillagot, és mindössze egy pontot veszített a maximálisan elérhetőből. A sofőrnek a mellkasa és a lábszárai, az utasnak a mellkasa és a bal lábszára van kitéve enyhe sérülésveszélynek frontális ütközésnél. Oldalütközésnél a vezető mellkasánál hasonló a kockázat, a fej biztonsága ellenben példás.
A gyerekek védelmére négy csillag járt. Mind isofixes, mind anélküli gyereküléssel jól teljesített a Toyota. A légzsákokkal kapcsolatos kockázatra is megfelelő módon hívta fel a figyelmet a gyártó. A gyalogosvédelem ugyanakkor a négyből csak két csillagot ért. A motorháztető közepén enyhébb volt a becsapódás, a szélek és a lökhárító viszont fájdalmas.
A kazincbarcikai Szabó Suzukitól kölcsönkapott 2006-os Versóban ugyanis három üléssort találunk, 2-3-2-es kiosztásban. A leghátsó üléspárt a csomagtér padlójából hajthatjuk fel, így pillanatok alatt alakíthatjuk hétszemélyessé a Corollát. Ide bejutni nem annyira nehézkes, mint elsőre gondolnánk, de azzal nem árt tisztában lenni, hogy ez inkább kényszermegoldás, mint fejedelmi páholy, akinek hosszú utazást szán a sors ezeken a székeken, fogadja őszinte gúnykacajomat.
Az első két sorban amúgy teljesen rendben van a helykínálat, az első ülések túl a 200 ezer kilométeren is kényelmesek, de oldalt már meggyűrték az évek a szivacsot, ez a kárpiton is látszik. A középső három szék egyesével is tologatható előre-hátra, így vérmérsékletünktől és testalkatunktól függően kegyelmet gyakorolhatunk a leghátulra száműzötteken. Hogy aztán a felhajtható ülések jók-e, nézőpont kérdése. Egyfelől folyamatosan magunkkal cipelt ballasztot jelentenek, másfelől azonban mindig ott vannak, ha hirtelen szükség támad, és nem kell erőemelnünk sem.
A hosszabb tengelytáv egyben nagyobb rakteret is eredményezett az alap-Corollákhoz képest. A 423 liter annyit tesz, hogy sok kompakt kombinál, így a Corolla Wagonnál is több hellyel gazdálkodhatunk, az üléseket ledöntögetve bő másfél köbmétert kapunk, ami már az ötajtós Avensist is üti. Ha viszont használatban van a harmadik üléssor, csupán jelzésértékű csomagtartónk marad, néhány nem túl kövér iskolatáskát talán besúvaszthatunk. Ilyenkor már elfelejthetjük a babakocsit vagy a családi nyaralást, de még a nagy bevásárlást is, de tegyük hozzá, aligha használják sokan napi szinten ebben a formában.
A kétszázezret futott Toyota-beltér állapotával nincsenek nagy gondok. A minket körülvevő műanyagok nem karcosak, elmondható ez az ezüstszínű középkonzolról is, pedig az ilyenek szokták gyűjteni a sérüléseket. Ezekben az autókban már felszereltségtől függően előfordult nagy központi kijelző is, nekünk az most nincs, cserébe viszont minden hibátlanul működik, beleértve a manuális klímát is. A kormány és a váltógomb bőrözésén látszik egyedül a használat, az első ajtókárpitok ellen pedig válókeresetet nyújtott be a szövetborítás, és egyelőre nyerésre is áll. A gumiszőnyeg egyidős lehet az autóval, lyukat ütött már bele egy sofőrsarok.
Nemcsak a méreteket tekintve tűnik érdekes félútnak az európai piacra Törökországban gyártott Verso a Corolla és az Avensis között. Műszaki szempontból is inkább a nagyobbik Toyota felé húz. Teljesen logikus lépésnek is tűnik, hogy az ötajtós Corollánál majd két mázsával nehezebb kompakt egyterű nem kapta meg az 1,4-es benzinmotort, itt a belépőszintet a tesztautónkban lévő 109 lovas 1,6-os képviselte, fölötte az 1,8-as volt opció. Dízelből szintén az 1,4-es D-4D-t hagyták el, csak a kétliteres és 2,2-es egységeket használták.
A mi autónk egyhatosa gombos indítással kel életre, de a távirányítóként is funkcionáló kulcsot be kell tolnunk ehhez egy nyílásba. Kissé félmegoldás, de legalább a hagyományos gyújtáskapcsoló elfordításokból eredő kopását elfelejthetjük. Gyanús hangokat nem hallat a négyhengeres, annyi viszont feltűnik, hogy a klímát rákapcsolva az alapjárat enyhén ingadozóvá válik. Az 1,6 VVT-i szépen, egyenletesen adja le az erejét, nyugodt karaktere tökéletesen illik a családibusz-jelleghez. Ha azt akarjuk, hogy valamennyire menjen is, akkor forgatni kell, négyezer fölött jön meg a hajlandóság. A német Spritmonitor adatai szerint 7-8 literes fogyasztással lehet számolni, ez az én tapasztalataimmal is egybevág.
Az autó szervizmúltjában, legalábbis annak ismert fejezeteiben semmi kirívót nem találunk, látszólag mindig megkapta a szükséges karbantartást. Kívülről néhány kisebb horpadást látni, a legsanyarúbb sorsa a csomagtérajtónak volt, ott a rendszám mindkét oldalára jutott egy-egy szépséghiba. Nincs viszont rozsda, ami örvendetes. Vásárlás előtt minden autónál ajánlatos csekkolni az esetleges korábbi sérüléseket, például a TotálKáron.
Ezek a Versók még abból a korból származnak, amikor sértetlennek tűnt a Toyoták elpusztíthatatlanságának mítosza. Nem véletlen a 7,69-es Népítélet-átlag sem, de azért belefuthatunk típushibákba. A benzinmotoroknál érdemes például odafigyelni. Az 1,6-os jó választás, de a korai 1,8-asoknak akadtak nyűgjeik. Ezek a motorok a dugattyúk és dugattyúgyűrűk méretezési problémája miatt hajlamosak voltak a jelentős olajfogyasztásra, de 2005 júliusától kiküszöbölték a hibát. Továbbra is lényeges viszont a megfelelő minőségű olaj használata. Dízelek közül a kétliteres a biztosabb vétel, a 2,2-es D-4D-knél az EGR-szeleppel, a vízkörrel, a hengerfejtömítéssel és a részecskeszűrővel lehetnek álmatlan éjszakáink. Az M-MT jelzésű robotizált váltók dobálhatják a fokozatokat, a vezérlésük is bajos lehet, de vannak már erre specializálódott szakemberek is. A rozsdásodás problémaköre nem ölt mazdai méreteket, de nem árt a körültekintés, vannak elrettentő példák.
Alkatrészárak | ||
Alkatrész megnevezése | Bruttó kisker ár | Alkatrész márkája |
Első féktárcsa (db) | 22 998 Ft | Textar |
Első fékbetét (garn.) | 28 360 Ft | Textar |
Első lengéscsillapító (db) | 23 477 Ft | TRW |
Vezérműszíj készlet (szett) | láncos | |
Kuplungkészlet (szett) | 60 608 Ft | Luk |
Olajszűrő (db) | 2 550 Ft | Mahle |
Levegőszűrő (db) | 5 791 Ft | Bosch |
Motorolaj (4 liter) | 24 318 Ft | Liqui Moly (5W-30) |
Ez a példány 1,7 millió forintba kerül, amivel a kínálat felső harmadába tartozik. A belépőszint 700-800 ezer körül van, míg a tetőzés 2,3 milliónál alakul. Az árképzésnél a motorváltozaton, évjáraton, állapoton és futásteljesítményen kívül annak is súlya van, hogy öt- vagy hétüléses az adott autó. A közel 150 hirdetésből egyébként mintegy száz szól hétszemélyes Versóról.
Az ülések számától függ az is, hogy melyik más típusok jöhetnek szóba alternatívaként. Ha ragaszkodunk a hét férőhelyhez és az 1,6-1,8 literes benzinmotorhoz, ebben az árban felbukkannak egyebek mellett Opel Zafira B-k, Mazda 5-ösök – utóbbinál a rozsdára kell kínosan ügyelni. A Citroën Grand C4 Picassóból a Prince-motoros kerülendő, Volkswagen Touranból az FSI kokszosodhat. Ebben a mezőnyben egy gondosan kiválasztott, valóban szervizelt Corolla Verso erős versenyző, jó választás lehet.
A tesztben szereplő autót a Szabó Suzukitól kaptuk kölcsön. Tovább hasonló Toyota Corolla Versókért böngészd a Jóautók kínálatát.
Toyota Corolla Verso 1,6 - 2006. | |
Üzemanyag | benzin |
Lökettérfogat, cm3 | 1598 |
Hengerek száma/elrendezése | 4/soros |
Teljesítmény, kW (LE)/1/perc | 81 (110)/6000 |
Nyomaték, Nm/1/perc | 150/3800 |
Könyezetvédelmi besorolás | Euro 4 |
Váltó | 5 fokozatú, kézi |
Végsebesség, km/óra | 175 |
Gyorsulás, 0-100 km/órára mp | 12,7 |
Kombinált fogyasztás, l/100 km | 7,5 |
CO2 kibocsátás, g/km | 178 |
Fordulókör átmérő, m | 11,6 |
Saját tömeg, kg | 1320 |
Hosszúság, mm | 4360 |
Szélesség, mm | 1770 |
Magasság, mm | 1620 |
Tengelytáv, mm | 2750 |
Csomagtartó, l | 423-1563 |
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.