Ésszerű döntés 200 ezer kilométerrel

Használtteszt: Toyota Corolla Verso 1,6 – 2006.

2021.06.17. 06:32

Minden autóvásárlás valamiféle szempontrendszer meghatározásával kezdődik. Vannak, akiknél ez nagyon sokrétű, a méretektől a felszereltségen át a fogyasztásig mindent kőbe vésnek. Másoknak pedig elég annyi, ha az autó nem romlik el, és belefér a család.

A családi autó fogalma közel sem egyértelmű. Sokaknak már egy akárhányadik generációs Golf is kimeríti a definíciót, mások a kombiban hisznek, megint mások az egyterűekben vagy kisbuszokban. Nyilván attól is függ, hány tagú a család, és mennyit, mekkora távokat autózik, valamint kötelező útitárs-e a teljes gardrób és a műanyagmotor-gyűjtemény. Az érem másik oldala, hogy a túl nagy autó macerás lehet, amikor parkolóhelyre vadászunk, vagy ha szűk garázzsal gazdálkodunk.

Erre a problémakörre kínáltak megoldást a valaha igen népszerű kompakt egyterűek, de a világ megváltozott, ilyen kocsikat pedig alig találunk az újautó-piacon. Micsoda szerencse, hogy hazánkban a legtöbben használt autót vesznek. Nekik fennakadhat a hálóban mondjuk egy Golf Plus, vagy egy Toyota Corolla Verso. Utóbbiról elsőre azt gondolnánk, hogy a japánok egyszerűen csak fogták az akkor már három éve piacon lévő, E120-as Corollát, és minden irányban beletoldottak egy kicsit. Pedig nem így van.

Toyota Corolla Verso 1,6 - 2006. forgalomba helyezési és honosítási költségei
Vagyonszerzési illeték 36 000 Ft
Forgalmi engedély 6 000 Ft
Törzskönyv 6 000 Ft
Eredetiségvizsgálat 18 500 Ft
Regisztrációs adó 34 000 Ft
Rendszám (párban) 8 500 Ft
Kötelező biztosítás (éves, 31 éves vidéki férfi, 14 éves jogsival) 36 000 Ft
Gépjárműadó (éves) 14 800 Ft

A Corolla Verso nem ugyanarra a platformra épült, ezt nagyon jól mutatja a tengelytáv is. Nem kevéssel, tizenöt centiméterrel nyúlt meg a sima Corollához képest, de még a magasabb kategóriában versenyző Avensisnél is több egy ötössel. Ez a tényező helykínálat szempontjából kimondottan fontos, a már említett Golf Plust például klasszisokkal körözi le e tekintetben. Arról persze szó nincs, hogy külső méreteiben az Avensissel vetekedne a Corolla-arcú kisbusz, de sokat mond, hogy egyáltalán meg merték lépni, hogy hozzácsapnak még két ülést az öthöz.

Rendben van a biztonság

A legcsaládibb Corolla megfelelően óvja a bent ülőket. A felnőttek védelmére megkapta az öt csillagot, és mindössze egy pontot veszített a maximálisan elérhetőből. A sofőrnek a mellkasa és a lábszárai, az utasnak a mellkasa és a bal lábszára van kitéve enyhe sérülésveszélynek frontális ütközésnél. Oldalütközésnél a vezető mellkasánál hasonló a kockázat, a fej biztonsága ellenben példás.

A gyerekek védelmére négy csillag járt. Mind isofixes, mind anélküli gyereküléssel jól teljesített a Toyota. A légzsákokkal kapcsolatos kockázatra is megfelelő módon hívta fel a figyelmet a gyártó. A gyalogosvédelem ugyanakkor a négyből csak két csillagot ért. A motorháztető közepén enyhébb volt a becsapódás, a szélek és a lökhárító viszont fájdalmas.

A kazincbarcikai Szabó Suzukitól kölcsönkapott 2006-os Versóban ugyanis három üléssort találunk, 2-3-2-es kiosztásban. A leghátsó üléspárt a csomagtér padlójából hajthatjuk fel, így pillanatok alatt alakíthatjuk hétszemélyessé a Corollát. Ide bejutni nem annyira nehézkes, mint elsőre gondolnánk, de azzal nem árt tisztában lenni, hogy ez inkább kényszermegoldás, mint fejedelmi páholy, akinek hosszú utazást szán a sors ezeken a székeken, fogadja őszinte gúnykacajomat.

Az első két sorban amúgy teljesen rendben van a helykínálat, az első ülések túl a 200 ezer kilométeren is kényelmesek, de oldalt már meggyűrték az évek a szivacsot, ez a kárpiton is látszik. A középső három szék egyesével is tologatható előre-hátra, így vérmérsékletünktől és testalkatunktól függően kegyelmet gyakorolhatunk a leghátulra száműzötteken. Hogy aztán a felhajtható ülések jók-e, nézőpont kérdése. Egyfelől folyamatosan magunkkal cipelt ballasztot jelentenek, másfelől azonban mindig ott vannak, ha hirtelen szükség támad, és nem kell erőemelnünk sem.

A hosszabb tengelytáv egyben nagyobb rakteret is eredményezett az alap-Corollákhoz képest. A 423 liter annyit tesz, hogy sok kompakt kombinál, így a Corolla Wagonnál is több hellyel gazdálkodhatunk, az üléseket ledöntögetve bő másfél köbmétert kapunk, ami már az ötajtós Avensist is üti. Ha viszont használatban van a harmadik üléssor, csupán jelzésértékű csomagtartónk marad, néhány nem túl kövér iskolatáskát talán besúvaszthatunk. Ilyenkor már elfelejthetjük a babakocsit vagy a családi nyaralást, de még a nagy bevásárlást is, de tegyük hozzá, aligha használják sokan napi szinten ebben a formában.

A kétszázezret futott Toyota-beltér állapotával nincsenek nagy gondok. A minket körülvevő műanyagok nem karcosak, elmondható ez az ezüstszínű középkonzolról is, pedig az ilyenek szokták gyűjteni a sérüléseket. Ezekben az autókban már felszereltségtől függően előfordult nagy központi kijelző is, nekünk az most nincs, cserébe viszont minden hibátlanul működik, beleértve a manuális klímát is. A kormány és a váltógomb bőrözésén látszik egyedül a használat, az első ajtókárpitok ellen pedig válókeresetet nyújtott be a szövetborítás, és egyelőre nyerésre is áll. A gumiszőnyeg egyidős lehet az autóval, lyukat ütött már bele egy sofőrsarok.

Nemcsak a méreteket tekintve tűnik érdekes félútnak az európai piacra Törökországban gyártott Verso a Corolla és az Avensis között. Műszaki szempontból is inkább a nagyobbik Toyota felé húz. Teljesen logikus lépésnek is tűnik, hogy az ötajtós Corollánál majd két mázsával nehezebb kompakt egyterű nem kapta meg az 1,4-es benzinmotort, itt a belépőszintet a tesztautónkban lévő 109 lovas 1,6-os képviselte, fölötte az 1,8-as volt opció. Dízelből szintén az 1,4-es D-4D-t hagyták el, csak a kétliteres és 2,2-es egységeket használták.

A mi autónk egyhatosa gombos indítással kel életre, de a távirányítóként is funkcionáló kulcsot be kell tolnunk ehhez egy nyílásba. Kissé félmegoldás, de legalább a hagyományos gyújtáskapcsoló elfordításokból eredő kopását elfelejthetjük. Gyanús hangokat nem hallat a négyhengeres, annyi viszont feltűnik, hogy a klímát rákapcsolva az alapjárat enyhén ingadozóvá válik. Az 1,6 VVT-i szépen, egyenletesen adja le az erejét, nyugodt karaktere tökéletesen illik a családibusz-jelleghez. Ha azt akarjuk, hogy valamennyire menjen is, akkor forgatni kell, négyezer fölött jön meg a hajlandóság. A német Spritmonitor adatai szerint 7-8 literes fogyasztással lehet számolni, ez az én tapasztalataimmal is egybevág.

Az autó szervizmúltjában, legalábbis annak ismert fejezeteiben semmi kirívót nem találunk, látszólag mindig megkapta a szükséges karbantartást. Kívülről néhány kisebb horpadást látni, a legsanyarúbb sorsa a csomagtérajtónak volt, ott a rendszám mindkét oldalára jutott egy-egy szépséghiba. Nincs viszont rozsda, ami örvendetes. Vásárlás előtt minden autónál ajánlatos csekkolni az esetleges korábbi sérüléseket, például a TotálKáron.

Ezek a Versók még abból a korból származnak, amikor sértetlennek tűnt a Toyoták elpusztíthatatlanságának mítosza. Nem véletlen a 7,69-es Népítélet-átlag sem, de azért belefuthatunk típushibákba. A benzinmotoroknál érdemes például odafigyelni. Az 1,6-os jó választás, de a korai 1,8-asoknak akadtak nyűgjeik. Ezek a motorok a dugattyúk és dugattyúgyűrűk méretezési problémája miatt hajlamosak voltak a jelentős olajfogyasztásra, de 2005 júliusától kiküszöbölték a hibát. Továbbra is lényeges viszont a megfelelő minőségű olaj használata. Dízelek közül a kétliteres a biztosabb vétel, a 2,2-es D-4D-knél az EGR-szeleppel, a vízkörrel, a hengerfejtömítéssel és a részecskeszűrővel lehetnek álmatlan éjszakáink. Az M-MT jelzésű robotizált váltók dobálhatják a fokozatokat, a vezérlésük is bajos lehet, de vannak már erre specializálódott szakemberek is. A rozsdásodás problémaköre nem ölt mazdai méreteket, de nem árt a körültekintés, vannak elrettentő példák.

Alkatrészárak
Alkatrész megnevezése Bruttó kisker ár Alkatrész márkája
Első féktárcsa (db) 22 998 Ft Textar
Első fékbetét (garn.) 28 360 Ft Textar
Első lengéscsillapító (db) 23 477 Ft TRW
Vezérműszíj készlet (szett) láncos
Kuplungkészlet (szett) 60 608 Ft Luk
Olajszűrő (db) 2 550 Ft Mahle
Levegőszűrő (db) 5 791 Ft Bosch
Motorolaj (4 liter) 24 318 Ft Liqui Moly (5W-30)

Ez a példány 1,7 millió forintba kerül, amivel a kínálat felső harmadába tartozik. A belépőszint 700-800 ezer körül van, míg a tetőzés 2,3 milliónál alakul. Az árképzésnél a motorváltozaton, évjáraton, állapoton és futásteljesítményen kívül annak is súlya van, hogy öt- vagy hétüléses az adott autó. A közel 150 hirdetésből egyébként mintegy száz szól hétszemélyes Versóról.

Az ülések számától függ az is, hogy melyik más típusok jöhetnek szóba alternatívaként. Ha ragaszkodunk a hét férőhelyhez és az 1,6-1,8 literes benzinmotorhoz, ebben az árban felbukkannak egyebek mellett Opel Zafira B-k, Mazda 5-ösök – utóbbinál a rozsdára kell kínosan ügyelni. A Citroën Grand C4 Picassóból a Prince-motoros kerülendő, Volkswagen Touranból az FSI kokszosodhat. Ebben a mezőnyben egy gondosan kiválasztott, valóban szervizelt Corolla Verso erős versenyző, jó választás lehet.

A tesztben szereplő autót a Szabó Suzukitól kaptuk kölcsön. Tovább hasonló Toyota Corolla Versókért böngészd a Jóautók kínálatát.

A műszaki adatokért kattintson ide!
   Toyota Corolla Verso 1,6 - 2006.
Üzemanyag benzin
Lökettérfogat, cm3 1598
Hengerek száma/elrendezése 4/soros
Teljesítmény, kW (LE)/1/perc 81 (110)/6000
Nyomaték, Nm/1/perc 150/3800
Könyezetvédelmi besorolás Euro 4
Váltó 5 fokozatú, kézi
Végsebesség, km/óra 175
Gyorsulás, 0-100 km/órára mp 12,7
Kombinált fogyasztás, l/100 km 7,5
CO2 kibocsátás, g/km 178
Fordulókör átmérő, m 11,6
Saját tömeg, kg 1320
Hosszúság, mm 4360
Szélesség, mm 1770
Magasság, mm 1620
Tengelytáv, mm 2750
Csomagtartó, l 423-1563

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.