Tizenhárom éves új autó, érdekel?
Használt teszt: Suzuki SX4 1.6 VVT szedán (2008)
A Suzuki SX4 nem igényel bemutatást, hiszen itthon gyártották az ötajtóst, így jelentős népszerűséget ért el, és ma is sok van az utakon. A csomagtartója viszont nem a legtágasabb, ezen segít egy jól irányzott szedán puttony.
2006 már nem most volt, a Suzuki SX4 valahogy mégsem tűnik öreg autónak. És nem csak azért, mert jól eltalált a formaterve, inkább azért, mert az építési elve – szupermini alapokra kissé megemelt crossover – épp manapság őrületesen divatos. Az ötajtós SX4 és közös gyártósoron készülő testvére, a Fiat Sedici (azaz tizenhat, mert 4x4 mennyi is?) azonban hiába magas, széltében-hosszában maradt szupermini, tehát négy felnőtt és 270 liternyi csomag fér el. Ez nem mindenkinek elég a boldogsághoz, ezért a Suzuki készített szedánt is, amit ugyan kizárólag fronthajtással lehetett rendelni, a méretes csomagtérfedél mögött azonban 515 liternyi cucc fér el.
Bár a típust gyártották sokfelé, hiszen Ázsiában és az USA-ban is árulták, egy itthon elérhető SX4 szedán jó eséllyel Japánból érkezik, szemben az Esztergomban gyártott ötajtóssal. Ez a konkrét, 2008-as darab is JSA alvázszámos, azaz Sizuoka prefektúrából hajózott át, de ennek 13 évesen már nincs akkora jelentősége. Sokkal fontosabb tény, hogy a Németországból frissen behozott 1.6 GLX+ csak 77 ezer kilométert futott, és legutóbb épp idén januárban járt márkaszervizben karbantartáson – az előélete, az ápoltsága makulátlan, ennél jobb nem is lehetne. És ezt felfoghatatlan, korát abszolúte meghazudtoló, újszerű állapottal hálálja meg a Suzuki.
Mondjuk mossák bármilyen gyakran, álljon bármennyit száraz garázsban, szép nem lesz az SX4 szedán sehogy sem. A megemelt tető (4,5 centivel magasabb, mint egy Swift), ami olyan jól áll az ötajtósnak, valahogy bumfordi a lépcsős farral párosítva, így oldalról és hátulról ügyetlen az alakja. Annyi a szerencséje, hogy talán a Fiat Lineát leszámítva az ellenfelei sem különösebben mutatósak vagy legalább arányosak, szóval aki a megnyújtott kisautó, vagy másként: török szedán kategóriában nézelődik, annak ezt kell szeretni. Aztán nem sokkal később bebizonyította a Suzuki, hogy tudnak ők szép limuzint is: 2009-ben megkérezett a Kizashi, de az méretben és árban is jóval feljebb lakott, mint az SX-négyajtós.
Suzuki SX4 1.6 VVT (2008) forgalomba helyezési költségek [Ft] | |
Eredetiségvizsgálat | 18 500 Ft |
Vizsga | 27 000 Ft |
Regisztrációs adó | 39 667 Ft |
Vagyonszerzési illeték | 35 500 Ft |
Forgalmi | 6 000 Ft |
Törzskönyv | 6 000 Ft |
Rendszám | 8 500 Ft |
Kötelező biztosítás (éves, 30 éves vidéki férfi, 13 éves jogsi) | 51 264 Ft |
Gépjárműadó (éves) | 14 615 Ft |
Cserébe a belső méretei nagyon rendben vannak. Az orrában kényelmesen szerelhető a technika, az utastérben négy felnőtt komfortosan elfér – a jelentős plafon miatt magasra került a hátsó ülés, ez jót tesz a lábtérnek, miközben a fejtől messze a tető – a csomagtér meg olyan, hogy bár a szedánság kicsit korlátozza, tehát bringát marha nehéz behajtogatni, de tényleg nagyon tágas, és síkokkal határolt a tér. Táskákkal, zacskókkal, bőröndökkel, vagy akár muskátliföldes zsákokkal kényelmesen megpakolható, és az ülésdöntés után szerintem a motoros kasza is simán besiklik, meglepően ügyes ez. Egy ötajtós persze még ügyesebb, de ne legyünk telhetetlenek.
A vezetési élményhez sok hozzáfűzni valóm nincs – az 1,6 literes, változó szelepvezérléses motor 107 lóerős, és bár a forgalomban erőlködés nélkül halad az autó, gyorsnak még hazudni is nehéz lenne. A futómű ehhez illeszkedően szintén olyan pont semmilyen: Budapest útjain jó lenne, ha kicsit puhább lenne, de sportosnak így se mondanám. Valószínűleg arról van szó, hogy a magas építés miatt egy kicsit szikárra hangolták, ugyanis azért a kanyarban nem dől különösebben, tehát békés, biztonságos a viselkedése. Egy szó mint száz: polgári az SX4. Később 120 lóerőre nőtt a motor teljesítménye, a legújabb példányokat már azzal kínálják, de szívó benzinesről van szó, a különbség csak pörgetve jön ki bizonyára.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, vizsgáltassa át szakemberrel!
Ismerje meg TotalCheck használtautó-átvizsgálási szolgáltatásunkat.
Ami azonban döbbenet, hogy minden kezelőszerv mennyire feszes, pontos, újszerű, gyakorlatilag tökéletes. A pedálok hibátlanok, a kormány se túl nehéz se túl könnyű és pontos, de a díszlövést a váltó adja le. A megvezetése olyan pontos, a fogása olyan kellemes, az egész váltási érzet annyira elképesztően jó, hogy drága sportkocsiban is helyénvaló lenne, nemhogy itt. Pár hónapos tesztautóban dícsérnénk, ez meg itt tizenhárom éves, de a használatnak, kopásnak, fogyásnak egyszerűen nyoma sincs. A műszerek és műanyagok is hibátlanok, bár az nagyon vicces megoldás, hogy ha felkapcsolom a fényszórót, akkor leolt a kijelzők megvilágítása – ha nappal is szeretném tudni, hány óra van, a kormánytól balra van egy nyomógomb, amivel visszakapcsolhatom. De ez is csak tervezési hülyeség, a működése példás, és a kijelzők makulátlanok, fakulásnak nyoma sincs.
Megnéztem a kocsit alulról is, és a sztori folytatódik: egy csepp olaj sehol, sőt a rozsda is csak egészen apró nyomokban fedezhető fel, teljesen mellékes csavarfejeken meg néhány lényegtelen varraton. Kétéves kocsinak is elfogadná bárki, és a szakvélekedés szerint nem csak az ennyire megkímélt darabok, de mindegyik benzinmotoros SX4 megbízható, tartós autó. Hallottam olyanról, hogy a japán féktárcsák sokkal tovább bírják, mint az Esztergomban szereltek, ez 4-7 éves korában érdekes kérdés lehetett, ma már nem igazán számít, hiszen mostanra a legtöbb japánt is cserélni kell. És elvileg nem is drágább az alkatrész ehhez, mint az ötajtóshoz, csak arra kell odafigyelni, hogy ne törjük össze, mert a karosszéria elemek viszont húzósabbak.
Alkatrész megnevezése | Alkatrész márkája | Webshop bruttó kisker ár |
Első féktárcsa (db) | Textar | 23 250 Ft |
Első fékbetét (garn.) | Textar | 24 500 Ft |
Lengéscsillapító (első, db) | KYB | 56 074 Ft |
Lengőkar (db) | Moog | 41 354 Ft |
Vezérműlánc készlet | SKF | 73 335 Ft |
Olajszűrő (db) | Jakoparts | 1 888 Ft |
Levegőszűrő (db) | Jakoparts | 3 515 Ft |
Pollenszűrő (db) | Knecht | 5 493 Ft |
Üzemanyagszűrő | Valeo | 14 570 Ft |
Egy ismert típushibája viszont van a korabeli Suzukiknak: az ABS kocka, ami a blokkolásgátló funkció hidraulikus részét végzi, szinte kivétel nélkül, és használattól függetlenül el szokott fáradni. Az első jele, hogy időnként nem keményedik fel a fékpedál úgy, ahogy szokott, le kell taposni még egyszer a teljes fékhatásért, mert egy szelep átereszt. Nem elektromos, hanem valódi mechanikus hiba és cserélni kell az alkatrészt, bár éppen az általánossága miatt a műhelyek a drága új cseredarab helyett átálltak a felújításra. Szakszervizben úgy mondták, hogy nagyjából 80 ezer forint körül mozog a felújított kocka, szereléssel, fékfolyadék cserével. Viszonylag szokatlan amúgy, hogy ennek az alkatrésznek baja legyen, szerencsére azonban a felsorolás itt véget ér: az 1,6 literes benzinmotorral szerelt SX4 ezen túl már csak hathatós tulajdonosi közreműködéssel tehető tönkre.
Nem viccelek, komoly és félelmetes jelenség, ami például korábbi Corolláknál is simán előfordult: annyira megbízható, és olyan kevés karbantartást kér az autó, hogy a tulajdonos elhanyagolja teljesen. Elmaradó olajcserék, évekig tartogatott fék- és hűtőfolyadékok: a használt autó vásárló rémei, mert míg friss állapotukban védik a motort, sok-sok év után már korróziót, fáradást okozhatnak. Az SX4 az a kocsi, ahol a tulajdonos személyisége, gondossága a legfontosabb, mert ha ő megtette az előírt cseréket, karbantartásokat, a többi már nem kérdés.
Mennyire biztonságos?
Az SX4 szupermini alapjai kijöttek a 2006-ban elvégzett törésteszten, mert a kor elvárásainak sem felelt meg teljesen: négy csillagot szerzett. Jó hír, hogy az oldalütközés- és oszlop tesztben maximálisra pontozták, ám a félátfedéses frontális ütközésben nem szerepelt ilyen jól. A légzsák nem védte meg teljesen a vezető fejét, mely elérte a kormányt, és az övek mellkasra gyakorolt nyomása is nagyobb volt a kelleténél. A gyerekek védelmében elsősorban nem megfelelő matricázást rótták fel neki, meglepően jól szerepelt viszont gázolásos tesztben, ugyanis a lökhárító és a motorháztető nagy része is megfelelő védelmet adott az elütött gyerek- és felnőtt bábuknak.
Közel háromszáz vizsgás SX4 hirdetésből csak kilenc szedán ebben a pillanatban, szóval egy nagyon gyakori autó igen ritka kiviteléről van szó. Ezen a szűk piacon nincs nagy szórás árban sem, 1,5 – 2,5 millió között van szinte mind, ezt a konkrét, 2008-as kocsit például kétmillióért hirdetik. 13 éves Suzukiért ez sok-e vagy kevés, az nagyjából ízlés kérdése, én inkább onnan nézem, hogy annyira újszerű a kocsi, a megfelelő ápolással-gondozással ez innen még simán elmegy további húsz évet, és nem kell eladni a házat a fenntartásához közben. Ez az fajta kocsi, hogy egyszer kell megvenni, és kész, évekre le van tudva a gond a napi lótás-futás körül Az ilyen korú használtak többségéről azért ezt nem merném kijelenteni, de olyan meggyőződéssel sugározza az örök élet ígéretét ez a Suzuki, kénytelen vagyok hinni neki. Ha nem lennénk ötfős család, azaz nem lenne nekünk széltében kicsi, esküszöm még rá is kívánnék.
A cikkben szereplő autót a Kedvenc Autókereskedés kínálatából választottuk. Ide kattintva nézhet körül Suzuki SX4 kínálatban a Jóautókon.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.