Szétvet az erő

Bemutató: BMW X4 M Competition

2021.11.05. 06:20

Ideális hely a kilövéshez - gondoltam a hosszú egyenesbe nézve, miközben a német városka apróra zsugorodott a BMW X4 M Competition tükrében. Ahogy leugrottam a fékpedálról, megnyikkant a négy Michelin Pilot Sport 4S és ez a dög kirántotta alólam a világot.

Mint egy metamfetaminon tartott vaddisznó, úgy csörtet kanyartól kanyarig az X4 M, közben pedig mindennek a tetején ott ülök a Nappa bőrbe csomagolt trónon, aminek perforációja mintát üt a hátamba, annyira présel bele az erő. Nagyon jól áll neki a rövidke turbólyuk a skála elején, mert így baromi impresszív lesz a show, miután beüt a töltőnyomás. Onnantól nem számít neki, hogy száraz az út vagy eső áztatta faleveleken kell elrúgnia magát. 2750-es fordulattól egészen 5500-ig ott a 650 Nm nyomaték, tehát mindenképpen úgy rohan, hogy 3,8 dermesztően hamar elszaladó másodperc alatt simán megvan neki álló helyzetből a 100 km/óra.

Aktív szelepes kipufogórendszere egészen addig szolid marad, amíg nem hevül át a heves veretés közben. Aztán már nem csak a váltások után kíséri mennydörgéssel a száguldozást, hanem minden gázelvételt büszke durrogással ünnepel. Sport módban, fordulaton már szépen betolakodik az utastérbe a sorhatos motor érces hangja, halványan még a turbó süvítése és a lefújószelep diszkrét tüsszentése is jelzi, hogy itt a teljes újhullámos rockzenekar.

Rengeteg módja van a motor, a futómű (elöl MacPherson, hátul ötlengőkaros) és a kipörgésgátló beállításának is, de ebben az esetben az xDrive megkerülhetetlen, nincs hátsó gumikat füstbe borító kombináció. Itt az aktív M-es differenciálmű inkább az atombiztos tempóért van. Még a 8 sebességes ZF automata váltó is tud az észrevétlen krémesség helyett gyors, de gépszerűen ütős váltásokkal hergelni. Kedves geg, hogy a rükverc éppúgy balra előre van, mint a kézi váltós BMW-kben.

Masszív fogása és rendes nehézsége van a kormányzásnak, a levelek erezete helyett viszont inkább a rendíthetetlenséget érezni az egész X4 M-en, ami miatt kanyarban egyszerűen nehezebben nyeri el a bizalmat. Hajtása sem annyira huligán, mint az M4-esé, még az engedékenyebb módban is szigorúan egyenesbe rántja az autót, villámgyorsan osztja előre a nyomatékot, amint felmerül a játékosság gondolata a körforgalom kijáratánál.

Kapcsolódó
Rettegek visszanézni rá

Rettegek visszanézni rá

510 ló, 650 Nm, sorhat, két turbó, mindez hátsókerék-hajtással. A BMW M4 Competition kinőtte a kedvenc szerpentinjeimet és minduntalan versenypályát követel magának.

Idegesen reagál a legkisebb pöccintésre is a gázpedálja, a hatdugattyús fékek meg akkorát harapnak, mintha ki akarnák facsarni a lyuggatott tárcsákat. Minden átkozott porcikája irdatlanul kemény, az egész karosszéria nagyszerűen egy szilárd tömbként mozog, nincs billenés sem, a frissítéssel áthangolt adaptív futómű pedig úgy rázza a 2,1 tonnás X4 M-et, mintha valami pályanapra reszelt E36-os volna. Az élményt itt nem a tökéletesen érintett kanyarcsúcspontok vagy a vidám határon táncolás adják, hanem a 285 km/órás végsebesség, a fizikai hatásokkal megtöltött autós kártya.

Karbon toronymerevítő fut keresztbe az X4 M motorterén, alatta pedig ott az S58-as sorhatos, két turbófeltöltővel és 350 baros csúcsnyomású közvetlen befecskendezéssel, ami miatt alapjáraton sportos dohogás helyett dízeles kattogás szűrődik ki a gépháztető alól. 3D nyomtatással készül a hengerfej öntőformája, így precízebb a belső hűtőjáratok kialakítása, kovácsoltak a hajtórudak és a dugattyúk. Az 510 lóerős Competitionben keményebbek a motortartó bakok és a frissítéssel az M4-es kovácsolt, könnyített főtengelyét kapta, így 650 Nm-re nőtt a nyomatéka (+50 Nm).

Mindenhol hűtő fénylik a ritka rácsozás mögött az orrában, ami nem véletlen: külön hűtést kap a blokk, vizes töltőlevegő hűtője van, amit a szívótorokba építettek, így a lehűtött levegő rövid úton jut a hengerekbe, és kompaktabb is. Váltó- és motorolaj hűtő is van, továbbá az olajszivattyú két kamrából biztosítja a megfelelő kenést, miközben az X4 M hadüzenetet küld a fizikának.

Amilyen tagbaszakadt és erős, megalapozott volna az önbizalom a versenypályás bevetéshez, de az X4 M Competition inkább a mindennapok kegyetlen csapásmérője.  Az 525 literes csomagtartóba nagyon sok Hugo Boss és Calvin Klein szatyor vagy fehérjés bödön elfér a sporttáska mellett. Ennél gyorsabban tényleg kevés autóval lehet a Dunára néző loftlakás mélygarázsától a plázáig sprintelni a Váci úton. Ennek megfelelően belül csak a piros M gombok és a feszesen tartó ülések suttogják, hogy ez itt amolyan gyúrós X4. Digitális óracsoportja középre rendezi a fordulatszámérőt és a sebességet, hogy nagy tempónál minden adat meglegyen egy pillantással, az iDrive kijelzője pedig még mindig működik a forgó tárcsával és érintőképernyőként is.

Nyugodtan közlekedni rendesen idegen az X4 M-mel, mert a tempóval simul ki még akkor is, ha minden a lehető legpuhább fokozatban van. Szórakoztató már a tudat is, hogy bármikor frászt lehet hozni bárkire az autó körül, meg benne is. Az X4 M Competititonben mindig ott a bizsergető érzés, hogy szétszed egyetlen gombnyomásra. A rugalmasan mozgósítható lóerők mellett egy csokor vezetéstámogató rendszerrel teszi könnyebbé a kilométerfalást. Holttérfigyelő vigyáz a környező autósokra, tartja a távolságot, a sebességet és a sávot is. Vészfékez, figyelmeztet a stop táblákra és kiváló képű 360 fokos kamerával könnyíti meg a parkolást.

Ha nem elég a 480 lóerő, akkor 2,5 millió forinttal később, 36,3 milliótól kezdődik a BMW X4 M Competition, amit könnyű felismerni a vagány rajzolatú felnikről és a fekete hűtőmaszkjáról, mely a frissített változatokon már egy darabból készül. 202 ezerért komfort bejutás, több mint félmillióért panoráma üvegtető, 355 ezer a karbon hátsó szárny, aminél hasznosabb a lumeneket gazdagon szóró lézeres LED lámpa, 750 ezerért pedig a egy csomagban (Driving Assistant Professional) jöhet az összes vezetéstámogató rendszer. Reszket a malacpersely az extralista mellett, az biztos.

Kényelmes beszállni és olyan természetességgel lehet használni és belakni az utasterét, hogy szinte megkívántam egy izmos szabadidő-autót. Magasan ülve megszáll a megnyugtató biztonságérzet, ellátni a forgalom felett és az 510 lóval bármikor a kiszemelt résbe ugrik a zsúfolt forgalomban. Igaz, nekem az X3-as bakancs formájában sokkal szerethetőbb az elvetemült technika. De még ennél is jobban várom az M3 Touring-ot, aminek mindennél szívesebben csorgatnám tele a tankját kétnaponta 100-assal. Két pont között iszonyatosan gyors az X4 M Competition, egy nagyon patent minőségben, divatosra megrajzolt, erős és biztonságos autó, ami nem adja meg a szűretlen sportos BMW élményét, de a sebességét maradéktalanul.

Ha megnéznéd az X4 M-et mozgóképen, akkor itt alább jön a play gomb után!

Az oldalról ajánljuk

Ilyen használt autóra vágynak a munkáshitelesek
  • Hírek

Ilyen használt autóra vágynak a munkáshitelesek

Nem a BMW a legfontosabb.

március 14., 06:04
Érkezhet a Porsche következő fejős tehene, egy új SUV
  • Hírek

Érkezhet a Porsche következő fejős tehene, egy új SUV

Méghozzá hibrid és hagyományos hajtáslánccal.

március 14., 09:58
Egy felmérés szerint a németek 97 százaléka nem venne Teslát
  • Hírek

Egy felmérés szerint a németek 97 százaléka nem venne Teslát

Musk politikai megnyilvánulásai miatt (is) esett a népszerűség.

58 perce
Ezen a héten indul a 2025-ös Forma-1-szezon!
  • Égéstér

Ezen a héten indul a 2025-ös Forma-1-szezon!

Látványos, de tartalmilag szegényes autóbemutató után indul a Forma-1 idei szezonja, kollágink pedig személyesen jelen voltak a nagyszabású eseményen, Londonban.

március 14., 09:15
Jövőre érkezik a Skoda hétszemélyes villanyautója
  • Hírek

Jövőre érkezik a Skoda hétszemélyes villanyautója

Már pár apró részletet láthatunk a külsejéről.

március 14., 06:04
A végtelenbe és tovább! A sztratoszférába lőtte a fekvőrendőr a gyorshajtót
  • Hírek

A végtelenbe és tovább! A sztratoszférába lőtte a fekvőrendőr a gyorshajtót

A fehér autó több métert repült a levegőben, majd felborult.

március 14., 12:07
Itt a vadiúj Mercedes CLA, akár 792 kilométeres elektromos hatótávval
  • Hírek

Itt a vadiúj Mercedes CLA, akár 792 kilométeres elektromos hatótávval

A generációváltással kívül és belül is megújult modell tisztán elektromos és hibrid hajtáslánccal is elérhető lesz.

március 14., 10:33
Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...
  • Gumidoktor

Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...

Típusonként elérhetnek a valós méretek. Hogy lehetne kideríteni, hogy melyik mekkora igazából?

március 13., 16:45
A követési távolságról
  • Közélet

A követési távolságról

Jobb lesz az autósoknak, ha másodpercben mérik a rendőrök a követési távolságot. Elvileg igen, a gyakorlat meg majd kialakul.

március 14., 06:04
Így lövi lábon magát Trump az acél és alumínium vámokkal
  • Hírek

Így lövi lábon magát Trump az acél és alumínium vámokkal

Maga az elnök is elismerte, hogy az intézkedések valóban megemelhetik az inflációt, de szerinte ez hosszú távon nem lesz probléma.

március 13., 06:06
73 éves, de nincs vele bírás: újra volán mögé ült a 92 évre eltiltott sofőr
  • Hírek

73 éves, de nincs vele bírás: újra volán mögé ült a 92 évre eltiltott sofőr

Az autó nem jogosítvánnyal megy. Ez az ismert mondás valószínűleg az életfilozófiája a 73 éves ausztrál bácsinak.

március 14., 13:51
A német Ford szakszervezete csődszéli állapotokról beszélt
  • Hírek

A német Ford szakszervezete csődszéli állapotokról beszélt

Elmondásuk szerint az anyacég segítsége nélkül éveken belül lehúzhatják a rolót.

március 13., 06:06
Elektromos pickupot készít a Toyota
  • Hírek

Elektromos pickupot készít a Toyota

A modellről egyelőre csak egy sejtelmes sziluettet mutatott a gyártó.

március 14., 13:07
Tankok készülhetnek a Volkswagen bezárt gyáraiban
  • Hírek

Tankok készülhetnek a Volkswagen bezárt gyáraiban

Erről Armin Papperger, a fegyvergyártó Rheinmetall vállalat CEO-ja beszélt.

március 13., 10:15
11 óra alatt 1,3 millió forint bírságot szórtak ki a rendőrök ittas vezetés miatt
  • Hírek

11 óra alatt 1,3 millió forint bírságot szórtak ki a rendőrök ittas vezetés miatt

Nagyszabású közlekedésbiztonsági ellenőrzést tartottak a rendőrök Budapesten és környékén.

március 13., 08:58
A számháború folytatódik: 2000 lóerővel érkezhet az elektromos Lamborghini
  • Hírek

A számháború folytatódik: 2000 lóerővel érkezhet az elektromos Lamborghini

Az egyelőre névtelen autó a tervek szerint 2030-ban érkezik.

március 13., 11:48
Csődbe ment a svéd Northvolt, Európa legígéretesebb akkumulátorgyártója
  • Hírek

Csődbe ment a svéd Northvolt, Európa legígéretesebb akkumulátorgyártója

A vállalat vezetője szerint minden lehetőséget megvizsgáltak, de nem maradt más reális út.

március 13., 12:06
Instant klasszikus a Morgan legújabb modellje
  • Hírek

Instant klasszikus a Morgan legújabb modellje

A bevált recepten csak fejlesztettek.

március 13., 15:49
Videó: parkoló autó mentette meg a gyalogos életét
  • Hírek

Videó: parkoló autó mentette meg a gyalogos életét

Ilyen szerencse csak a filmekben van. Több térfigyelő kamera is rögzítette a balesetet.

március 13., 13:45
Durván altathat a McLaren, Helmut Marko szerint akár körönként 1 másodperc előnyük is lehet
  • Hírek

Durván altathat a McLaren, Helmut Marko szerint akár körönként 1 másodperc előnyük is lehet

Az osztrák szakember úgy látja, a világbajnoki címvédő csapat rejtegette a valós tempóját az előszezoni teszten.

március 13., 14:59
Chery Tiggo 4
  • Hírek

Chery Tiggo 4

március 14., 10:55
Chery Tiggo 9
  • Hírek

Chery Tiggo 9

március 14., 10:53
2026 Mercedes-Benz CLA
  • Hírek

2026 Mercedes-Benz CLA

március 14., 09:53
Autók, amikben felnőttünk II.
  • Technika

Autók, amikben felnőttünk II.

március 14., 00:06
Top Gear Bentley Turbo R
  • Hírek

Top Gear Bentley Turbo R

március 13., 07:31
Lynx GT1
  • Hírek

Lynx GT1

március 14., 12:54
Munkáshitelből autót
  • Magazin

Munkáshitelből autót

március 14., 13:55
Morgan Supersport
  • Hírek

Morgan Supersport

március 13., 11:25
Új, hétszemélyes Skoda
  • Hírek

Új, hétszemélyes Skoda

március 13., 13:38
Dacia Duster (gáz) – 2025.
  • Tesztek

Dacia Duster (gáz) – 2025.

március 13., 09:26