*De főleg az enyém. Már ha nem jár arra valami AMG Merci vagy Porsche. A többiek hagyjanak békén, ha kérhetem.
Megmondom a tutit, gyűlölöm ezeket a C220 CDI Merciket, meg a 320d-ket. Sok hülye most asziszi, hogy megfogta az isten lábát, ezen túl csak a bal indexet kell használni, azt is csak az autópálya belső sávjában. És soha többé nem kell a tükörbe nézni, ha bent felejti magát.
Hát kis barátom, pont ezért vettem RS-t. Jó, hivatalosan nem én vettem, hanem a cég, de hát szegények megkérdezték, hogy a fizum egy részét nem kérem-e autóban, és én igent mondtam. Az olyan, mint ha én venném. Ennyiért biztos ugyanezt vettem volna egyébként. És semmiképp sem a dízelt, mert az pont úgy megy, mint ezek, bár a futómű akkor is sokat hozzátesz az RS-hez. És a belső sáv huszárjai sajnos már az első nyújtott ívű kanyartól besz.rnak, haha!
Meg ott a sportülés. Mintha Darth Vader nagyurat húzták volna rá a székvázra, kicsit kilapult az öreg, de jól körbeölel. Nem mondom, bajban voltam, amikor konfigurálni akartam, mert van az alap RS kárpit, meg van ez a jó kis Alcantara, RS-hímzéssel, csakhogy ez a kárpitozás magával ránt közel egy milliónyi extrát. Nem baj, belefér a keretbe, és olyan cuccok jönnek vele, mint az elektromos ülésállítás, masszázs(!), sötétedős/becsukódós külső tükör. Sőt, a földre vetített Skoda feliratot is adják hozzá. Amúgy jópofa, bár annyira kínosnak érzem néha, mert még nem tudtam a Bodrit lenevelni arról, hogy az autóbeállóra csináljon, és ami ott van... a márkanév néha méltatlan környezetben is feltűnik.
De ha beülsz, megérted Kelet-Európát, ahol mindent egyetlen autóval akarunk/kell elintézni. Férjenek be öten? Megvan. Legyen bazinagy a csomagtartó? Megvan. Legyen ötajtós, hogy nagy dolgokat is be lehessen rakni, ha már 600 literes a csomagtartó? Igen. Mégis nézzen ki úgy, mint egy szedán? Pipa. Ez az RS annyiban több egy egyhatos dízelnél, hogy megy. És Alcantarával bevarrva, karbonbetéttel már nem olyan sivár a szerelvényfal sem. Tudod, van, aki nemcsak eljutni A-ból B-be ember, hanem szeret gyorsan is menni. És van akkora kerete cégautóra, hogy beleférjen.
Kérhettem volna kombit is, de őszintén: közel egymillás felár listaáron? Már ez is olyan BAZI nagy, egy BMW 3-as kombi ehhez képest egy Mini, hová kérjek még kombit?! Inkább a Darth Vader-ülések, nem? Igaz, a kollégám, Rikárdó most akarta megrendeltetni az ő RS-ét, hát... mindkettőre egy évnél többet kell várni, de az ötajtósra még többet vagy két-három hónappal. Ha mákod van. Ő most tovább nyomja a hármas Octaviában, de azért ezt túl lehet élni. Amúgy van itt visszalépés is, mert ebből a generációból már kimaradt a zseblámpként kivehető csomagtartó-világítás, csak esernyő és jégkaparó van. Hová lesz így a világ?!
A gyötrelmeim a holttérfigyelőnél folytatódtak, mert azt nem lehet Darth Vader-üléssel rendelni, a pofám leszakad, de valamiért a csomagrögzítő hálókészlet is üti a jobbik ülést. A Travel Assist (táblafelismerő, dugóasszisztens, adaptív tempomat és társai) esetében mellékbüntetésként meg kell venni a Columbus offline navigációt 400 ezerért, itt azért megremegett a kezem, de nem bántam meg. Egyrészt Columbus elvégre felfedezte Amerikát, szemben a korábbi Amundsen Skoda-navikkal, mert ugye tudjuk, hogy halt meg a nagy sarkutazó? Igen, eltűnt. Sosem találták meg.
Ez navi nem rossz akkor sem, ha nem használod. Olyanokat tud, hogy ha körforgalomhoz közeledsz, szól, hogy most már ne tiporjad. Azt írja ki: „Le a lábat a pedálról” – hát nem túl alázatos, de ha dolgoztál már német cégnél, fel sem veszed. Kicsit darabos amúgy az egésznek a nyelvezete, sok a rövidítés meg a bikkfanyelv, de azért eléggé magyarul vannak a menük. És ez a Skoda tudja azt, hogy ha csatlakozol Android autóval (vezeték nélkül), akkor a műszer és a head up diplay is a Google Maps vagy a Waze navigációs utasításait jeleníti meg.
Egész jó ez a multimédia, bár akad azért pár bukfenc benne. Vannak például olyan menüoldalak, ahonnan a vissza (virtuális) gomb megnyomásával lehet szabadulni, van, ahol a bezárás (X) megnyomásával. A kedvencek menüt viszont fentről kell lehúzni, de eltüntetéséhez nem felhúzni kell, hanem az alsó két milliméteres sávot megbökni... és vannak olyan oldalai, ahonnan semelyik sem, csak az oldalsó Home gombbal lehet kiszabadulni, a vissza a kályhához elv alapján a fő képernyőre. Kár. Fájna, ha mindenhol lenne vissza gomb?
Az nem tetszik, hogy a klímának nincsenek valódi gombjai, de hamar megszoktam. Képzeld, van a klímavezérlésben egy oldal hülyéknek, de ezt nem lehet odaírni, így „okosklíma” a neve. Le van rajzolva egy cipő és oda van írva, hogy „Lábak melegít.” – hát ezen besz.rtam. De van Kezek melegítése is, és persze Lábak hűtése is. Van egy másik tab, „Klassz. klíma” néven, na az olyan, amilyennek megszoktad. És ez háromzónás, kisapám!
Lehet, hogy a cseheknek nem gond, de legalább a belső keringetésnek meghagyhatták volna a fizikai gombját. A tetves keréknyomás-beállító gombot simán beáldoznám érte. Elmondjam, hogyan lehet egyszerűen bekapcsolni a keringetést, ha előtted okádja a kokszot a lomis Ducato? Hát először is berakod a „kedvencek” panelre. Aztán ha facsarja valami az orrodat, lehúzod a panelt, megnyomod az ikont és utána becsukod a panelt. A start-stop kikapcsolásához is ez az egyetlen egyszerű módszer. Ehhez hadd gratuláljak.
De az ilyesmit kireseteli az agyad, amikor a műszeregység kijelzőjén megjelenik vörös alapon az RS logó. Beindítod a motort, és... hát nálam már automatikus a mozdulat, hogy az üzemmódot Comfortra állítom. Ennek egyetlen oka van: végtelenül kínos V8-paródiát szintetizál a Skoda a motorhang alá hangszóróból, amit csak így lehet megúszni. Hiába regisztrálsz a Skodához, hogy jegyezze meg a beállításaidat, egy pont fix, hogy a normál üzemmódban fog beindulni, a megbokrosodott négyszögjel-generátorral. Amikor először beindítottam, azt hittem, valami baja van a motornak.
A vicc az, hogy a kétliteres TSI-nek nincs is rossz hangja, ha forgatod. Nem hangos, de szépen szól. A V8-hangról csak annyit, hogy mikor azt akarod hinni, hogy hú, most begördülök valahová ezzel a bubogással, mindenki engem fog nézni – rád sem bagóznak, azt csak te hallod, olyankor csak vinnyog a motor kifelé. Ha meg nagyon tolod, minden más elnyomja a V8-paródiát.
A komfort üzemmód persze a normál közlekedéshez jó, mert az állítható lengéscsillapítás (opció ez is) ilyenkor el tud bánni viszonylag fájdalommentesen a hazai utak bajaival. A kátyúkat persze megérzi, de a sima hepehupákon zseniális. Ha viszont sportos akarsz lenni bubogás nélkül, ott a Custom üzemmód, ahol mindent be tudsz állítani, ahogy tetszik.
De ahogy megy az RS, az mindenért kárpótol. A 7 gangos DSG jobb, mint volt, már finomabban lehet vele elindulni, de a hagyományos automaták még mindig jobbak nála, ha centizni kell. A váltás már más téma, ezt csodásan tudja a duplakuplungos váltó, a motor meg tolja a nyomatékot. Mintha a világ legtermészetesebb dolga volna, hogy 370 Nm kijön belőle. Mármint egy belső égésűből. De nem akarnék plug-int, én szeretem a kanyarokat is.
Van sok nézete a műszernek, csak győzz válogatni köztük, de egy fix: még a legsportosabb verzióban is a bal alsó csücsökben, lábjegyzetben írja ki, hogy mi az aktuális fokozat. Ez nem volt jó ötlet. Viszont azt folyamatosan tudom nézegetni, hogy hány a newtonméter meg a kilowatt, tudod, control-freak vagyok, bírom az ilyet!
Pedig tényleg csak 245 lóerő, amivel lehet normálisan és ökör módjára közlekedni, semmi dráma nincs, csak menés. Éppenséggel, ha akarod, pakolhatod a gangokat a váltófülekkel, ha egy kanyargós utat találsz valahol, van értelme. Amúgy motorféket nem sokat ad, mint a mai motorok általában, de arra meg ott van a fék. Nem is akármilyen. Persze kötelező megvenni az 18-as helyett a 19-es felniket, minek bohóckodni?
Az sem gáz, hogy fronthajtásos. A kenődősebb téli gumival talán már érzed, amikor a a felső 10 százalékot feszegeted, hogy tolja az orrát szűk kanyarban, de addig rohadt kiegyensúlyozott. Meg is lepett, pedig volt már dolgom RS-sel, hidd el. Akármennyire is fáj, de mindig a benzines volt a jobb. A dízel is tudott kanyarodni, de nem ennyire, gyorsulni is, de nem ennyire. És nem ennyire fáradhatatlanul. Ja, hogy ez sokat fogyaszt? Céges benzinkártyával szerinted kit zavar? És ezt nem fogják kitiltani sehonnan. (Oké, az Euro 6-os dízelt se, figyeld csak meg...)
Őszintén, arra használom, hogy közlekedjek vele. Amikor pályán megyek, tolom neki, de 10-11 literes átlaggal már egész rendes ámokfutást lehet rendezni, 12-vel már önveszélyes vagy. A dízelek lemorzsoldónak mögüled, kivéve a nagyobb SUV-kat, mert azok bazi erősek. De még mindig ott vannak a kanyarok, ahol összecsinálják magukata bakon a sofőrjeik, te pedig ülsz egy stabil, magabiztos valamiben, amit úgy hívnak, hogy Octavia. Egy Skoda!!! Vehettem volna ennyiből Passatot, Kodiaq-ot vagy sok más SUV-t, de ezt imádom. Persze 12,7 környékéről könnyű elérni a 15-16 millát, de ez persze listaár.
Valójában a lelkem negatív lenyomata az RS, és hidd el, normálisan használom. Megsúgom, országúton elmegyek 8,5 liter alatt, ha pedig bent ül a család is, még kevesebbel. Nem mintha számítana, de a tank nem nagy, 50 lityó. Tudod ki szeret kútra járni...
Ha meg az izmos autókat nézzük a Focus ST az egyetlen, ami kísértést jelent, az 280 paci és vagy kis ötajtós, vagy nagy kombi. Ez az Octavia pont a kettő között van, a DSG-váltóban jobban bízok, mint a Fordéban. 35 lóerő pluszban, az csábító, meg az is, hogy a Ford eszement jó futóműveket tud csinálni. De a Skoda egyszerűen élhetőbbnek tűnik azokban a pillanatokban, amikor vinni kell asszonyt meg gyereket. Golf GTI – akármilyen hihetetlen, nem vonz. Ugyanez a kraft, csak épp kisebb az autó, ha nem kombi. De ha kombi is, akkor meg az Octavia Combi RS-nél kisebb. Nem is értem, mitől drágább.
Tudom, Qualität. Hagyjuk, már pont jó a Skoda is, és hol adnak a többihez jégkaparót? Na ugye.