Tessék, ettől majd megnyugszol

Teszt: Volvo C40 Recharge Twin - 2022

2022.03.07. 06:04

Adatlap Volvo Recharge Twin - 2022

  • cm3-es, hengeres elektromos
  • 231 LE @ rpm
  • 330 Nm @ rpm
  • fokozatmentes automata
  • Gyorsulás 0-100 km/h-ra:
    7.4 másodperc
  • Végsebesség:
    160 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    0.0 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    0.0 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    0.0 l/100km

Az erős villany Volvo terepkupé a prémium autózás élményét kínálja azzal az ígérettel, hogy közben nincs pazarlás, mert olcsón és a környezetet kímélve járhatunk vele. De van egy bökkenő: csak tehetősek kezében lesz tényleg zöld, az amúgy is meglehetősen drágán kínált kompakt crossover.

A BMW X6 klónokra általában haragudni szoktunk itt, a jó ízlés határán innen. Hiszen mi lehet rosszabb egy olyan autónál, ami nagy, nehéz és pazarló mint egy terepjáró, de nincs akkora hasmagassága, nem olyan kényelmes, nem olyan tágas és sokkal kevésbé praktikus? Mindezt ráadásul a sportosság ígéretével, amiből a mérete és tömege miatt csak a látszat és az ahhoz képest marad. Jelzésértékű, hogy a jó ízlésűek pénzére pályázó Volvo idáig nem csinált terepkupét. De most megtört a jég, és megszületett az első olyan C modell, ami valójában crossover. Mielőtt azonban leszednénk róla meg a kínai pénzből dolgozó svéd tervezőbrigádról a keresztvizet: a C40 kizárólag elektromos változatban kapható. Ami divatos és hatékony, de a pazarlást így sem sikerült teljesen elkerülni.

Bár a bemutatón még nem szerepelt, az árlistán már ott van a kálvinista C40 változat is. Tesztre viszont a csúcsmodellt kaptuk, sőt minden létező rubrikába ikszet tettek az alaposan leegyszerűsített megrendelő lapon. A 75 kWh használható aksi kapacitást, és a két motorból kinyert 408 lóerőt karácsonyfaként feldíszítve meglehetősen tetemes 25,5 millióért adja a Volvo, és a WLTP mérés szerint 21 kWh fogyasztással tesz meg 100 kilométert. Eközben a 18,9 millióért kínált alapmodell 18,2 kWh fogyasztást ígér, ami jelentősen kisebb étvágy. Abban egy motor van 231 lóerővel és 65 kWh az akkumulátor használható kapacitása, tehát szó sincs róla, hogy szegényházi taliga lenne a belépő villany Volvo. De a számokat nézegetve mégis úgy tűnik, hogy az alapváltozat szól a világmegváltásról, itt az árlista felső végén pedig a luxus, a vagyon villantása a cél. Tisztának úgyis csak akkor hívhatjuk a villanyautót, ha tiszta forrásból tápláljuk árammal.

Kapcsolódó
Volvo: zöldenergia nélkül nagyot csökken a villanyautók előnye

Volvo: zöldenergia nélkül nagyot csökken a villanyautók előnye

Az átlagos globális energiamixszel számolták ki a villanyos modelljük, a C40 Recharge teljes kibocsátását.

Szerencsére a Volvónál elég jól tudják, hol kell megsimogatni az idegvégződéseim, hogy ellazuljak és csak jól érezzem magam. A 2,2 tonnás C40 egészen semlegesen mozog, döbbenetesen stabil mindenféle helyzetben, száraz úton nagyon nehéz kihozni a sodrából, és közben kezes is, követi a kormány utasításait. A 408 lóerő ekkora tömeggel párosítva rémisztő gyorsításra képes, és a fékek sem viccelnek, ha meg kell fogni – nagyon sokat dolgozhattak azon, hogy ereje és súlya ellenére ilyen kezelhető, ennyire közvetlen legyen a C40 Recharge Twin. Minden úgy történik, mint egy kisebb, könnyebb, alacsonyabb és gyengébb autóban, csak sokkal gyorsabban. Komoly mágia ez, amiben biztosan segít a legaljára, kívülről csavarozott aksi miatti mély súlypont, mert más Volvo városi terepjárók nem szoktak ennyire patent élményt nyújtani.

De még ennél is kellemesebb meglepetés, hogy a feszes futómű és a 20 hüvelykes kerekek ellenére jól simítja az úthibákat. Nem hajókázik, nincs nagyautós ringatás, mint sok nehéz villanyosban, de a bukkanókat-göröngyöket kiválóan szűri. Pedig légrugónak se híre se hamva. A kényelemhez sokat hozzátesz a vezetőülés, amiben a Volvo legendásan jó, és ez itt telitalálat. Ahogy öregszem, egyre háklisabb leszek, számos tesztautóban teljes héten át nem találom a helyem, de ehhez a székhez az első nap állítgatása után nem kellett hozzányúlni. Az ergonómia is hibátlan, értik a dolgukat ott Ikea-földjén, ha enteriőrről van szó. A természetes anyagokat kerülő kárpitozás nagyon kellemes, tetszik a kék szőnyegezés és kellemes minden felület, amihez csak hozzáértem, talán csak a zongoralakk sok. Változatos színek, anyagok és formák mindenfelé, így az utastér annak ellenére drága helynek érződik, hogy a bőr-fa-króm szentháromságot teljesen kigyomlálták.

De talán a legerősebb élmény az egyszerűsítés. Korábban nem így volt, de újabban arra esküsznek a Volvónál, hogy a legnagyobb luxus az, ha magától működik minden. Ezért tüntették el a start gombot, ajtónyitásra egyszerűen feléled az autó, és menetbe pöccintett váltóra a motor is indul. Ez a gondolati világ nem áll meg a felszínen: sok funkció is úgy marad, ahogy kiszálláskor hagytuk. A legtöbb autós rendszer visszalép egyfajta alapállásba, de a C40 állítólag alvó módba megy, mikor bezárjuk, kikapcsolás helyett. Az egyszerűsítés miatt nincs túl sok beállítási lehetőség sem, például az óracsoportban csak azt választhatjuk ki, legyen-e ott térkép, vagy sem, a fedélzeti komputer és a központi menürendszer is leegyszerűsített, nincs sok részlet meg almenü. Szóval ez az egyszerűsítés több marketing maszlagnál, komolyan gondolták. Aki kedveli a letisztult megoldásokat (megint belsőépítészet!) az nagyon fogja szeretni. Jobban bírom a személyre szabható autókat, de az is tény, hogy kellemesebb élmény az egységes elvek mentén tervezett tárgy, mint a sokféle igénynek megfelelni vágyó katyvasz. Szóval végső soron rendben van ez.

Persze azért maga a tény, hogy a C40 létrejöttéhez a teljesen használható XC40 elrontásán át vezetett az út, kikezdi ezt az elvi tisztaságot. Nincs nagy gond a fej feletti térrel, köszönhetően a széria panorámatetőnek, de azért a hátsó hely nem terpeszkedős, inkább két átlagos méretű felnőttnek jó, mint háromnak, átlag feletti magassággal pedig kerülném. Az orrában itt is megvan a 31 literes tárolórekesz, és a csomagtartó is használható 413 liter maradt, szóval a pakolással nincs gond, de na: ugyanekkora alaprajzon, ugyanezzel a hajtáslánccal és vezetői környezettel azért csak praktikusabb és tágasabb az alapváltozat. Ha már ugye egyszerűsítés és célratörő megoldások.

Kapcsolódó
A technikát adják, a humort neked kell vinned

A technikát adják, a humort neked kell vinned

Sokat fogyaszt, dögnehéz és nem is megy annyira messze, mondja a katalógus, de szót kér a Volvo-minőség és 408 lóerő.

És az is van, hogy így tél végén, amikor az éjjeli fagy után reggel pár fokos akkumulátorral kell indulni a kertből, hogy aztán napközben is legfeljebb 10-12 fok legyen, szóval ezekben a hűvös körülményekben az erős villany Volvo fogyasztása jelentős. A műszerfalon nemigen tudtam 25 kWh alá vinni a kiírt átlagot, egy komolyabb, autópályát, országutat és várost is tartalmazó kör végén teletöltve pedig kerek 27 kWh bruttó – tehát töltési veszteséggel is számoló – fogyasztást mértem. Ha csak annyi a különbség, hogy 10 fokkal melegebb van, már attól biztosan alacsonyabb lenne ez legalább 2 kWh-val, tehát nagyjából a fogyasztási sáv tetejét mértem meg. De ettől még tény: a súlyos, nagy homlokfelületű, és két motorjával feleslegesen erős Volvóval nehéz spórolni. Jellemző, hogy ugyanekkora akkuval, de csak egy motorral és jó kétszáz kilóval könnyebben a Kia EV6 kevesebbet evett ugyanilyen körülmények között:

Azért is érdekes élmény volt a Kia időközben Év Autója díjat nyert villanyosából átülni a Volvóba, mert bár árazásban meglepően közel járnak egymáshoz, hasonló teljesítményű változatokat összenézve, mégis egészen máshonnan fogták meg a kérdést. Az EV6 ugyanis jóval tágasabb, ám az ülések és főleg a rugózás a Volvóban kényelmesebbek. Bár mindkét autó bőrmentes, fenntartható belsőt ígér, a Volvóé tűnik kellemesebbnek, szóval amíg csak négy személy utazik, a kisebb svéd nyer. Ám a Kia sokkal autószerűbb vezetési élményt ad hátsókerék-hajtással, és a vezetői környezet is teljesen olyan, mint egy autóban. Ez azt jelenti, hogy sokkal több gombnyomást igényel, de sokkal kevesebb megszokást, és sokkal jobban személyre is szabható, annyi mindent állíthatunk. Lesz olyan, aki sokkal jobban érzi magát abban, mint ebben, hiába tűnik drágább, prémium terméknek a svéd.

Azonban mindkettőre igaz, hogy a belépti díjon túl további költségeket igényelnek, ha tényleg zöldnek akarjuk tudni a villanyautónk. Fűtött garázs kell, hogy ne hűljön ki az aksi éjjel, és napelemről hajtott háromfázisú töltő, ha tényleg tisztán és olcsón akarjuk üzemeltetni a villanyautót. Ezeket tetemes költség kiépíteni, és inkább csak kertes házban lehetséges. A tudatos életet viszont segíti, hogy beállítható a Volvo menüben meddig töltsön. Hiszen kb. 10-80% között érdemes használni, ha lassítani akarjuk az öregedését, és csak egy-egy hosszabb út előtt érdemes 100%-ra felpumpálni. Ha utcán, vagy kertben áll az autó, akkor a telefonos app segítségével indítható a meleg szobából a fűtése, de érdekes, hogy bár az utasteret fél óra alatt kellemesre temperálja, az aksit valamiért nem fűtötte fel nekem.

De talán a legkellemetlenebb élmény a fedélzeti rendszer, ami tisztán Android. Amikor működik, akkor oké, ám a tesztautó a telefonom internetét igényelte volna, hogy fusson a Maps, és ezt elsőre nem is sikerült összekapcsolni vele. Aztán később igen, így a fotók elkészülhettek, viszont egyik este széthullott valami a rendszerben, és feladta a működést az egész miskulancia – még szerencse, hogy legalább a klíma vezérlés működött tovább. A telefon újrapárosítása végül megoldotta ezt az ügyet, amikor magához tért röviden a rendszer, de on-off gomb nélkül még a klasszikus kikapcsolós-bekapcsolós módszert sem tudtam bevetni. Szóval ezen még van mit csiszolni.

Amikor a Volvo megmutatta a belga gyárat, ahol az XC40 és C40 készül, már jelezték, hogy mindent feltesznek a villany átállásra. Az átlagnál talán könnyebb dolguk van, hiszen a vásárlóik eleve tudatosabb népek általában, és a volvóság sosem jelentett könnyedséget. A szép hangú 5-6-8 hengeres motorokat már évekkel ezelőtt elengedték, így tulajdonképp semmit sem veszt a márkahű vásárló a váltással. Sőt: bár a C40 nem tökéletes, az nagyon meggyőző benne, amilyen egységes, végiggondolt, komoly termék, amivel kellemes élmény autózni. Ahogy egy Volvótól elvárjuk. Ha még a műszakilag közeli rokon Polestar 2-n megtapasztalt megbízhatósági gondok is elkerülik, akkor tényleg könnyen emészthető villanyra váltást mutatnak be a svédek, bár én megvárom az első elektromos családi kombit a végső verdikttel. Mégiscsak az az igazi Volvo, nem egy ilyen divatos kistáska.

Kapcsolódó
Ki ölte meg az eheti Tesla-gyilkost?

Ki ölte meg az eheti Tesla-gyilkost?

Ettől a kínai sport-Volvótól kéne Elon Musknak sírva fakadnia, de egyelőre csak a könnyekben vagyunk biztosak

Totalcar értékelés - Volvo Recharge Twin - 2022

7
TC

Kifejezetten kellemes, prémium élmény a Volvo villanyautója, kényelmes és gyors. Viszont amikor már mindent tud, méretéhez képest drága, és kell hozzá napelemes otthoni töltés, hogy tényleg zöld és olcsó legyen a használata. Így csak korlátozottan ajánlható.

Az oldalról ajánljuk

Kimaxolták a Porsche egyedi kéréseit ezen a 911 S/T-n
  • Hírek

Kimaxolták a Porsche egyedi kéréseit ezen a 911 S/T-n

A kivitelezés 10/10, az ízlés szubjektív.

március 29., 08:23
5 autó, aminek őrült tempóban szállt el az ára
  • Közélet

5 autó, aminek őrült tempóban szállt el az ára

Azt hiszed, hogy értelmes áron vehetsz R5 GT Turbót vagy E46 kabriót? Gondold újra. Váratlan tempóban dráguló autók következnek.

március 29., 09:18
Fedetlen hétköznapok a jólét jegyében
  • Tesztek

Fedetlen hétköznapok a jólét jegyébenHasználtteszt: Volkswagen Golf VI Cabriolet 1.4 TSI - 2012.

Minden prózai fröcsögést hátra dobva lássuk meg a lényeget: a kabrió nem csak menőzésre, de az egészségi állapotunk javítására is alkalmas.

március 29., 15:38
A Red Bull szerint Lawson lefokozása Verstappen érdekeit is szolgálja
  • Hírek

A Red Bull szerint Lawson lefokozása Verstappen érdekeit is szolgálja

Ennek ellenére a pilótacserének maga Max Verstappen sem örült.

március 29., 12:28
Drága a német felni a Skodára, vegyek inkább tajvanit?
  • Gumidoktor

Drága a német felni a Skodára, vegyek inkább tajvanit?

Minőségibb annyival a Dezent, hogy megérje a felárat a Hijoinhoz képest?

március 29., 11:27
Az amerikaiak 67 százaléka nem venne Teslát, Elon Musk az egyik fő indok
  • Hírek

Az amerikaiak 67 százaléka nem venne Teslát, Elon Musk az egyik fő indok

Ez derült ki a Yahoo News és a YouGov új kutatásából.

március 29., 13:30
A Nissan és a Dacia is saját verziót épít az elektromos Renault Twingóból
  • Hírek

A Nissan és a Dacia is saját verziót épít az elektromos Renault Twingóból

A Dacia változata 18 ezer euró (7,2 millió forint) alatti áron indul majd.

2 órája
Trump vámjai miatt eltűnhetnek az olcsó autók az USA piacáról
  • Hírek

Trump vámjai miatt eltűnhetnek az olcsó autók az USA piacáról

Ebben a kategóriában a tarifák miatti áremelkedés mértéke 5855 dollár, azaz 2,2 millió forint is lehet.

március 29., 14:36
Új RS Skoda érkezik
  • Hírek

Új RS Skoda érkezik

Jövő héten mondanak el minden részletet róla.

március 29., 10:10
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
  • Hírek

Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók

Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.

március 28., 06:00
Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke
  • Hírek

Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke

Még ő is poénkodik azzal, hogy ilyen őrült világot élünk, hogy neki kell Teslát vennie.

március 29., 07:01
Menekült a rendőrök elől, halálos balesetet okozott egy nő Fejér vármegyében
  • Hírek

Menekült a rendőrök elől, halálos balesetet okozott egy nő Fejér vármegyében

Soha nem volt jogosítványa, az autón pedig nem működött a világítás.

március 30., 08:47
Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”
  • Hírek

Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”

Támadhatatlan logikát támadtak meg a rendőrök Tapolcán.

március 28., 07:06
MERCEDES: helyre áll a világ rendje?
  • Hírek

MERCEDES: helyre áll a világ rendje?TC Híradó 146.

Ez a TC Híradó 146. adása!

március 28., 08:05
A szőlőtőke mellől szedtük ki
  • Technika

A szőlőtőke mellől szedtük kiMűhelyPRN: Renault 5 1,6D – 1988.

Van, aki 50 ezer forintos autóval akar elindulni a Budapest-Bamako futamon, most kiderítjük, mennyit kell még költeni rá ahhoz, hogy rajtkész legyen.

március 29., 07:01
Brabus Merci ellen gyorsult a Porsche 911 Turbo, végül a fal nyert
  • Hírek

Brabus Merci ellen gyorsult a Porsche 911 Turbo, végül a fal nyert

A Hollandiában rendezett gyorsulási verseny egyik futama nem sikerült túl jól.

március 30., 06:43
Elvárható-e, hogy észrevedd a bajt?- Segitség, átvertek!
  • Közélet

Elvárható-e, hogy észrevedd a bajt?- Segitség, átvertek!

Erzsébet néhány hete vásárolta ezt a Nissan Micrát, de a birtoklás első pillanatától kezdve csak hibákkal találkozik.

március 30., 06:37
Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi
  • Hírek

Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi

Elismserték, hogy az A3 méretosztályában tervez piacra dobni egy új elektromos autót.

március 28., 09:35
Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták
  • Hírek

Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták

A főváros hivatásos tűzoltói áramtalanították a járművet.

március 28., 16:37
Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában
  • Hírek

Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában

Videó is készült az egyik ilyen, durván túlpakolt kamionról, ami egyszerre nagyjából 60 tonnányi autót szállít épp.

március 28., 13:01
Hullára tört moslék 30+ millióért
  • Belsőség

Hullára tört moslék 30+ millióért

Oda kell menni, meg kell nézni. Roadmovie 38.

március 28., 17:12
Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!
  • Események

Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!

Május elején az európai büszkeségektől dagadó mellkasunk mellé új programokkal is készülünk!

március 28., 17:07
Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió
  • Hírek

Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió

A marketingigazgató szerint ez csak növeli a népszerűségét.

március 28., 11:07
Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-re
  • Események

Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-reAMTS 2025 – Nulladik nap

Skyline GT-R-t, S1-es Audi Quattrót, 100 éves veteránt vagy egyedi Legót keresel? Az AMTS-en mindet megtalálod!

március 28., 15:56
Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!
  • Hírek

Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!

A gyártó szerint a probléma megoldhatatlan!

március 28., 14:57
Honda Passport daru-teszt
  • Hírek

Honda Passport daru-teszt

március 29., 13:20
Porsche 911 S/T Oneman
  • Hírek

Porsche 911 S/T Oneman

március 29., 08:13
AMTS 2025 – Nulladik nap
  • Közélet

AMTS 2025 – Nulladik nap

március 28., 10:14
Neked ajánlott