Francia furgonból német luxus

Mercedes T osztály T180d - 2022.

2022.07.24. 12:35

Ültél már Mercedesben? - kérdezem egy közepesen sznob ismerősömet a T osztály mellett ácsorogva. Nem - válaszol, miközben pára ül ki a szemére a csillag láttán. Hát, ezután sem fogsz.

Olcsó oltás ez egy átcímkézett modell kárára, miközben ugye a badge-engineering, a mások tollával ékeskedés egészen közönséges gyakorlat az autóiparban. És még csak nem is újkeletű, az egyik csúcstartó a 70-es években piacra dobott Hillman Avanger, ami tíz különböző néven futott, igaz, a Swift is volt Suzuki, Holden, Geo, Subaru, de még Changan is. Hozzájuk képest a Renault-Nissan-Mercedes hármas maga a protestáns önmegtartóztatás (a Monty Pythont idézném), a Kangoo-ból fialtattak két plusz ikret, hogy saját vezetéknéven, minimális befektetéssel bővíthessék a palettáikat, ahogy anno azt a Navarával/Alaskannal/X osztállyal tették.

A családszállító trió tehát a Renault Kangoo-ból, Nissan Townstar Combiból és Mercedes T osztályból áll - utóbbi voltaképp egy felpimpelt Citan Tourer, forgalmijában is Citan szerepel. Mindhárom modell alapja a Renault-féle közepes CMF-C/D platform, amelyre 2013-as bevezetése óta olyan típusok épültek, mint az Espace vagy épp a Mitsubishi Outlander, a rokonság széles és változatos.

A kereszttulajdonlások és a globális beszállítói háló miatt egyébként sem könnyű szétszálazni, hogy melyik autó hány százalékban az, ami az orrára van pecsételve; az mondjuk legalább már biztos, hogy Renault alapú Mercedest néhány haszongépjárművön kívül már nem sokat fogunk látni: a németek nemrég eladták a részesedésüket a Renault-ban. A Mercedes T osztályon a származását számonkérni tehát erőltetett fajelmélet, ahol már megint a németeknek a legmagasabb az árja: 29 ezer eurótól indul a németországi alapverzió, míg a Nissanért 26 ezer, a Kangoo-ért pedig 25 ezer eurót kérnek.

Magyarországon a személyszállító Kangoo-t üzleti megfontolásból nem is árulják, mondván, túl drága lenne, így csak a Nissan és Mercedes küzd meg a szintén ikernek számító Volkswagen Caddyvel és a Ford emblémás párjával, a hamarosan érkező Tourneo Connecttel. Itt jegyezzük meg, hogy a Stellantis alá tartozó Berlingóból, Rifterből és Combóból az emissziós szabályok miatt már kizárólag elektromos változatot kapni, így ezek a típusok felfelé buktak ki ebből a ligából.

A tesztautót az erősebbik dízellel és egy hétfokozatú automatával szerelték, ez a kombináció 11 millió forint környékétől indul, a csúcsfelszereltségért pedig 13,5 millió körüli árat kér a Mercedes. A Nissan Townstar, jóllehet olcsóbb, annyiban hátrányt szenved, hogy egyetlen kivitelben lehet csak kapni, ami egy 1,3 literes, 130 lóerős benzinest (1.3 DIG-T) és egy hatos kéziváltót jelent közepes vagy magas felszereltséggel. Aki tehát választékot, urambocsá' dízelt akar, a Mercedesnél vagy egyebütt kell keresgéljen.

Az 1461 köbcentis, 114 lóerős dízel nem egy kortárs választás, de a T osztály jellegéhez ez passzol: utazóautó, amivel nem a kifinomult motorkarakterisztika vagy a környezetbarát imidzs a cél, hanem az, hogy a Hamburg-München távot mindkét üléssorban élve lehessen vele teljesíteni. A benzinesek biztos kulturáltabbak, mert bár ezt a dízelt is ügyesen kiiktatták az ember hallásából, az indítás utáni kerregés valahogy azért csak keresztültalál a csöveken, és fülbemászként kotorja a dobhártyát. Nem túl prémium.

Ha a Mercedes ügyelne a trendekre, biztos kínálna belőle plug-int, de a Volkswagen Multivan esetén láttuk, hogy nagy homlokfelülettel nehéz csodát tenni. Jó ez így, gázolajjal. Teljesen elektromos verzióban is adná magát a T osztály, hamarosan érkezik is, eCitan/EQT név alatt. Ez csak azért lehet problémás - de ne legyen igazam - , mert nem egy dedikáltan villanyos padlólemezre épül majd, hanem ezt a meglévő, belső égésűekre tervezett architektúrát fogják megerőszakolni a villanyhajtással - amiből már szintén láttunk mérsékelten meggyőző darabot, ráadásul Mercedest, az EQA-t.

A motor ereje 5 felnőttel és hosszú hétvégére való csomagjaikkal megpakolva is elegendő volt, 5,5 és 6 liter között fogyasztott, 1673 kilós önsúllyal ez dicséretes, bár a teljes élettartam (mind az ezertíz kilométer) átlagára 6,4 litert írt, városban persze gyorsan el tud szaladni 8 liter felé. A 260 Nm nyomaték is rendben megindul a főtengelyen át, de a 7 fokozatú, duplakuplungos váltóban elakad a svung, mint munkába igyekvő ember a szomszéd kisnyugdíjasban. Kombinál mind a kettő, hajaj, édes fiam, szabad-e már, illik-e már ereszteni a lovakat. Bizalmaskodón oldalba is lök, azok a WLTP-sek, tudod, szarháziak.

A gázzal emiatt nem lehet finomkodni, a pedálállás felső 10 százalékában mintha csak a spétet lehetne mérsékelni. Mintha a világ összes számítási kapacitását erre az egyetlen gyorsításra használná a váltóelektronika, és mire letelik a válaszidő, a sebességmérő is kelletlenül megugrik. Manőverezéskor nem a legélesebb kés, belegázol a T osztály harmóniájába.

A harmóniába, ami magasabb sebességnél elkezd szétzilálódni: nem sikerült elrejteni, hogy a T osztály a mély padlizsán-metál fényezés, az átprogramozott motorok, a bőrözött beltér és a plusz zajszigetelések alatt azért mégis csak egy körbeablakozott furgon. (Bár a korábbi változatokhoz nem volt szerencsém, a külföldi szaksajtó szerint így is érezhetően kulturáltabb a korábbi generációknál.)

Mozgása kissé zsibbadt, mintha a kormánymű és a felfüggesztés üveggyapot lenne a sofőr és az út között; a magas építés és a puhaság miatt pedig hajlamos a dőlésre. A célcsoport nagy részének ez nem prioritás, fontosabb nekik, hogy az autó kisimítsa az utat. Ezt a Mercedes meg is ugorja, nem igazán érezni az úthibákat, de hallani őket igen. Igaz, hogy templomban is minden zaj hatványozódik, a T osztály a beltér mérete miatt pedig simán elmegy kiskápolnának. A fejtér óriási, a hátsó sor három felnőttnek sem szűk. Az 520 literes raktér szintén elég - a teszt alatt az öt embernyi málhával, két darab SUP-pal és kramancaikkal (evező, pumpa) is csak kalaptartóig sikerült tölteni. Az üléseket (majdnem) síkba hajtva 2127 liternyi hely adódik.

A belteret első ránézésre nem könnyű megkülönböztetni a mezei Citanétól, de az anyaghasználat, a műszerfal tetejének bőrözése - és az onnan hiányzó, nyitható fedelű rekesz - azért szemet szúr. Sokat dobna a luxus-érzeten, ha a sofőr előtti műszeregység így 2022-ben már teljesen digitális lenne, cserébe a központi kijelzőn futó MBUX kezelőfelület kifogástalan.

Felépítése logikus, a szoftver gyors, a kép éles, ahogy azt illik, bár a nagylátószögű tolatókamera adhatna finomabb rajzolatot. Android Auto és Apple CarPlay is elérhető, a középkonzol alján pedig ott a vezeték nélküli töltő. Ezzel összefügg, sőt valószínűleg a telefontükrözés következménye, hogy nincs olyan hely a műszerfalon/középkonzolon, ahova úgy lehetne betámasztani a telefont, hogy látható maradjon.

A T osztály összességében csapatszállítónak hibátlan, hiszen óriási és praktikus (tetősín, kétfelé nyíló hátsó ajtó, majdnem síkba dőlő hátsó ülések), a mercedes-sége viszont nem eléggé átütő, a presztízsen és az MBUX-on kívül nem nyújt annyival többet, amennyivel a csillagos nimbusz miatt várnánk.

Az oldalról ajánljuk

A Red Bull szerint Lawson lefokozása Verstappen érdekeit is szolgálja
  • Hírek

A Red Bull szerint Lawson lefokozása Verstappen érdekeit is szolgálja

Ennek ellenére a pilótacserének maga Max Verstappen sem örült.

március 29., 12:28
Drága a német felni a Skodára, vegyek inkább tajvanit?
  • Gumidoktor

Drága a német felni a Skodára, vegyek inkább tajvanit?

Minőségibb annyival a Dezent, hogy megérje a felárat a Hijoinhoz képest?

március 29., 11:27
Új RS Skoda érkezik
  • Hírek

Új RS Skoda érkezik

Jövő héten mondanak el minden részletet róla.

március 29., 10:10
Kimaxolták a Porsche egyedi kéréseit ezen a 911 S/T-n
  • Hírek

Kimaxolták a Porsche egyedi kéréseit ezen a 911 S/T-n

A kivitelezés 10/10, az ízlés szubjektív.

március 29., 08:23
Fedetlen hétköznapok a jólét jegyében
  • Tesztek

Fedetlen hétköznapok a jólét jegyébenHasználtteszt: Volkswagen Golf VI Cabriolet 1.4 TSI - 2012.

Minden prózai fröcsögést hátra dobva lássuk meg a lényeget: a kabrió nem csak menőzésre, de az egészségi állapotunk javítására is alkalmas.

március 29., 15:38
Trump vámjai miatt eltűnhetnek az olcsó autók az USA piacáról
  • Hírek

Trump vámjai miatt eltűnhetnek az olcsó autók az USA piacáról

Ebben a kategóriában a tarifák miatti áremelkedés mértéke 5855 dollár, azaz 2,2 millió forint is lehet.

március 29., 14:36
Az amerikaiak 67 százaléka nem venne Teslát, Elon Musk az egyik fő indok
  • Hírek

Az amerikaiak 67 százaléka nem venne Teslát, Elon Musk az egyik fő indok

Ez derült ki a Yahoo News és a YouGov új kutatásából.

március 29., 13:30
Hátramenetben a Vitara, rákaptak a magyar Kiákra
  • Hírek

Hátramenetben a Vitara, rákaptak a magyar Kiákra

Márkák, modellek, darabszámok, részesedések és százalékok.

1 órája
5 autó, aminek őrült tempóban szállt el az ára
  • Közélet

5 autó, aminek őrült tempóban szállt el az ára

Azt hiszed, hogy értelmes áron vehetsz R5 GT Turbót vagy E46 kabriót? Gondold újra. Váratlan tempóban dráguló autók következnek.

március 29., 09:18
Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”
  • Hírek

Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”

Támadhatatlan logikát támadtak meg a rendőrök Tapolcán.

március 28., 07:06
Elvárható-e, hogy észrevedd a bajt?- Segitség, átvertek!
  • Közélet

Elvárható-e, hogy észrevedd a bajt?- Segitség, átvertek!

Erzsébet néhány hete vásárolta ezt a Nissan Micrát, de a birtoklás első pillanatától kezdve csak hibákkal találkozik.

március 30., 06:37
Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke
  • Hírek

Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke

Még ő is poénkodik azzal, hogy ilyen őrült világot élünk, hogy neki kell Teslát vennie.

március 29., 07:01
A szőlőtőke mellől szedtük ki
  • Technika

A szőlőtőke mellől szedtük kiMűhelyPRN: Renault 5 1,6D – 1988.

Van, aki 50 ezer forintos autóval akar elindulni a Budapest-Bamako futamon, most kiderítjük, mennyit kell még költeni rá ahhoz, hogy rajtkész legyen.

március 29., 07:01
MERCEDES: helyre áll a világ rendje?
  • Hírek

MERCEDES: helyre áll a világ rendje?TC Híradó 146.

Ez a TC Híradó 146. adása!

március 28., 08:05
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
  • Hírek

Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók

Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.

március 28., 06:00
Brabus Merci ellen gyorsult a Porsche 911 Turbo, végül a fal nyert
  • Hírek

Brabus Merci ellen gyorsult a Porsche 911 Turbo, végül a fal nyert

A Hollandiában rendezett gyorsulási verseny egyik futama nem sikerült túl jól.

március 30., 06:43
Menekült a rendőrök elől, halálos balesetet okozott egy nő Fejér vármegyében
  • Hírek

Menekült a rendőrök elől, halálos balesetet okozott egy nő Fejér vármegyében

Soha nem volt jogosítványa, az autón pedig nem működött a világítás.

március 30., 08:47
Hullára tört moslék 30+ millióért
  • Belsőség

Hullára tört moslék 30+ millióért

Oda kell menni, meg kell nézni. Roadmovie 38.

március 28., 17:12
Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió
  • Hírek

Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió

A marketingigazgató szerint ez csak növeli a népszerűségét.

március 28., 11:07
Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták
  • Hírek

Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták

A főváros hivatásos tűzoltói áramtalanították a járművet.

március 28., 16:37
Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!
  • Hírek

Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!

A gyártó szerint a probléma megoldhatatlan!

március 28., 14:57
Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-re
  • Események

Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-reAMTS 2025 – Nulladik nap

Skyline GT-R-t, S1-es Audi Quattrót, 100 éves veteránt vagy egyedi Legót keresel? Az AMTS-en mindet megtalálod!

március 28., 15:56
Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában
  • Hírek

Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában

Videó is készült az egyik ilyen, durván túlpakolt kamionról, ami egyszerre nagyjából 60 tonnányi autót szállít épp.

március 28., 13:01
Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi
  • Hírek

Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi

Elismserték, hogy az A3 méretosztályában tervez piacra dobni egy új elektromos autót.

március 28., 09:35
Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!
  • Események

Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!

Május elején az európai büszkeségektől dagadó mellkasunk mellé új programokkal is készülünk!

március 28., 17:07
Honda Passport daru-teszt
  • Hírek

Honda Passport daru-teszt

március 29., 13:20
Porsche 911 S/T Oneman
  • Hírek

Porsche 911 S/T Oneman

március 29., 08:13
AMTS 2025 – Nulladik nap
  • Közélet

AMTS 2025 – Nulladik nap

március 28., 10:14