Fél karom a stílusért

Teszt: Peugeot 308 SW 1.2 PureTech - 2022.

2022.08.31. 06:02

Van otthon egy régi körfűrészünk. 40 centis lapot hajt áttétel nélkül egy 30 kilós villanymotor, a fogakat fagyárban élezik meg évente kétszer. A Peugeot is elment egy ilyen fűrészüzembe, odaszíjazta a meglustult formatervezőit a futószalagra, hogy az összemaszatolt milliméter-papírjaikon is látszódjon valami élet vagy legalább az odafreccsenő vér feldobja a skicceket. Ilyesmi ösztönös vadság látszik az új 308-ason: minden ízében ki van fenve, sehol az előző generáció hanyag, tompa eleganciája, kimunkált formák vannak rajta, ívek, csúcsok és csipkék, amilyennek egy francia autónak lennie kell.

Okkal ennyire bátor a Peugeot. A Stellantison belül 15 másik márkával kell osztozni az erőforrásokon és a piacokon, muszáj valami egyedivel elhazudni a redundanciát. Hunyorítva az Opel, a Peugeot és a Citroën is ugyanarra a közönségre céloz, de az igényeken kicsit tágítva még a Fiat is közéjük fér. Ha azt mondaná nekik Brian, hogy ti mind egyéniségek vagytok, egyszerre visszhangozná a négy márka 29 modellje és a többszáz PR-os, hogy igen, mi mind egyéniségek vagyunk... csak a platformokon, a motorokon és a kezelőszerveken osztozunk néha. Ilyen ez. A Citroën a bohém fiatalokra/cukiságra bazírozik, az Opel a neonosztalgiát tolja, a Peugeot meg véresen komolyan veszi a stílust - teheti ezt, mert az EMP2 platform és a motorok gyakorlatilag változatlanul kerültek át az előző generációból, maradt pénz másra.

Kapcsolódó
Kijelző orrú Mantát mutogat az Opel

Kijelző orrú Mantát mutogat az Opel

Úgy tűnik, elektromos hajtásúra építettek át egy első szériás Mantát az Opelnél, de ebből aligha lesz megvehető termék.

A 308 bemutatásával egyidőben meg is nyerték az Auto&Design Magazine legjobb márkaarculatért járó díját, valószínűleg joggal: az 508 vészjóslóbb, mint a kimért német szedánok közül bármelyik, az új 408 meg úgy viseli a szedán-kabátot az SUV-testen, hogy a konzervatívok is csak kis habozás után köpik le érte. Adalék, hogy a 308-as az Év Autója szavazáson hagyományos hajtással egyedüliként került be az utolsó körbe, ami azért jelent jót, mert a tesztelésre kapott SW minden szempontból csak jobb nála, hiába csak egy-kétszázezer forinttal kerül többe.

Kapcsolódó
Érdekes SUV-fastback lett az új Peugeot 408

Érdekes SUV-fastback lett az új Peugeot 408

A 408-asról azt állítja a Peugeot, hogy egy teljesen új autófajta. Azért ez nem biztos, hogy száz százalékig megállja a helyét.

Így se olcsó. A tucat-crossoverek dűnéi között minden kompakt, kombi és szedán oázis, ahol a szem és a pénztárca is örömkönnybe lábad, közben viszont az a helyzet, hogy a 308-as mezítláb, hatos kézi váltóval, alapfelszereltségben is 9 millió forinttól indul, a 8 gangos automatával megtoldott 1,2 literes, 130 lóerős háromhengeres SW-ért, közepes Allure Pack felszereltséggel meg egyenesen 11,3 milliót kérnek. Hőguta.

Nem csak ezért a Peugeot-ért tűnik soknak ennyi pénz, de a C-szegmensben bármiért, ami nem prémium, és nem lakik benne egy alulfizetett törpe, aki gombnyomásra lepucolja a sarat a sofőr cipőjéről. Az emberek törpe nélkül is megvesznek bármit, úgyhogy muszáj kitekinteni: a 308-as ára nem magától kirívó, a megbicsakló gazdaság hajtotta fel. A konkurens Golf Variant, a Focus kombi és Corolla TS több mint egymillióval drágább, eközben a Megane Grandtour és a kombi Ceed egy-másfél millióval olcsóbb nála. Érdekes lesz látni, az Opel mennyit kér majd az Astra Sport Tourerért, ami ugyanez az autó, csak ebéd után rajzolták.

Kapcsolódó
Szép élet, pulzus nélkül

Szép élet, pulzus nélkül

Emlékszel még a rendes kombira? A Golf Variantnak nem sok hibája van, épp csak vágyni nehéz rá.

A motor kis köbcentis (1199 cm3), turbóval megfújt háromhengeres, könnyű lenne érte csúfolni, kidobós-csapatba is utolsónak válogatnák be. Ugyanez a motor, ugyanebben a 130 lóerős és 230 Nm-es változatban a mázsákkal nehezebb DS7 Crossbacket és az Opel Grandlandet is elvonszolja valahogy, de a 308-asban is csak kicsit szuszog az 1372 kilós összsúly alatt. Adekvát, mondhatnám, de a nagycsaládos nyaralást felfújható krokodillal a tetőn, szerpentinen felfelé azért már megérezné.

WLTP szerint 5,6 litert kér, de a valóságban ez inkább a 6 liter alját jelenti: nekem többnyire egyedül, mindenféle vezetési habitust színlelve jött ki 6,4 literes átlag. Azt nyilván nem tudjuk, hogyan fest majd 15 év múlva a sokadik tulajdonos arca egy átvizsgálás után, de a PureTech-hel egy korai, azóta javított vezérműszíj-problémán kívül eddig nem igazán volt gond, nem valószínű, hogy az EcoBoost sorsára jut.

A nyolcas EAT8 automata tisztességesen végzi a dolgát: jól eltalálja a fokozatokat, nem is bántóan lassú, de kevés hozzá ez a motor, svungosabbat a nyomatékosabb dízellel lehet vele menni. Pedig pörgetné az ember, mint budai műparaszt a moldvai csángó dorombot - a háromhengeres hangja és rezgései egyébként stimmelnek is - , de az extázis elmarad. Nyilván egy családi kombi nem is erre való, de a sima 308-asénál majdnem 6 centivel hosszabb tengelytáv és a feszes futómű kárpótol, stabilan fekszik az úton, úgy lehet vele kerülgetni a G osztályos Mercedesek kerekeit, ahogy a sakálok rohangásznak az elefántok lábai között. Üdítő, bár az út és a kerekek között történő dolgokból nem sokat érezni.

Kapcsolódó
Van még helye a dízelnek 2022-ben?

Van még helye a dízelnek 2022-ben?

Automata, dízel, és még jól is néz ki. De a néppel, amelyik kitalálja a szögletes kormányt, azzal lehet, hogy vigyázni kéne.

Az SW 27 centivel hosszabb a csapott hátúnál, így a vonalak sem csorbítják a praktikumot: a csomagtér 608 literes (az üléseket lehajtva 1634), ez egy kategóriával feljebb is rendben lenne. A kötelező felszerelések, a defektjavító, piros háromszög, stb. külön nyitható fakkokat kapott, a csomagtérpadló kétállású, rögzítőszemből is van négy darab, bár egy bevásárlószatyrokra szabott műanyag akasztó elfért volna még. A nagyobb tengelytávtól nem nőtt a hátsó lábtér, de így is kényelmesen elfér egymás mögött két átlagos méretű felnőtt. A fejtér is bőséges, széltében viszont inkább két és fél emberes a hely, a középre kényszerített fél embernek pedig kétujjnyi magas alagúton is át kell emelgetni a lábát - pedig aztán kardán sincs.

Az első ülések feszesen tartanak, figyelmes részlet, hogy a fejtámla alsó állásban egy neki kialakított mélyedésbe illeszkedik, de a csuklyás izomként kitüremkedő felső, szürke válltámasz is mutatós. Az üléspozíció az alacsonyra épített kormánnyal szokatlan lehet, a digitális műszeregységbe pedig úgy is beletakar a kormány, hogy a teteje le van csapva: az új 308-asban nyolcszögletűre nyesték a hagyományos formát. A vezetésben engem nem zavart, de azt is megértem, ha a kerekség-fetisiszták hiányolják a kanyar után egyenesbe forgó, tenyeret simogató karima töretlenségét.

A műszerfal tervezőit így is ünnepelni kell, amiért mind a három dimenzióban mertek vonalakat húzni: vannak mélységek, kiemelkedések és törések, csak a fent, katanaként ívelő fémes betétben több kreatív energia feszül, mint az összes Tesla belterében együttvéve. Lesz, akinek mindez már sok, az infotainment főképernyője alatti panel is inkább tűnik a koherens formaterv és a marketing-érték miatt született toldatnak, semmint ergonómiailag megindokolható megoldásnak.

A teszthét alatt nagyjából kétszer ha használtam, egyszerűen nem nyújt olyat, amit a főképernyő vagy az alatta lévő fizikai gombsor ne tudott volna, igaz, legalább olyan apróságokat is rá lehet programozni, mint egy bizonyos rádióállomás. A szoftver cserébe gyors, egyszer sem fagyott le, üdvös részlet, hogy a felületek elég komolyan személyre szabhatók, a CarPlay és az AndroidAuto pedig vezeték nélkül képes csatlakozni.

És még egy apróság a stílus oltárán: a műszeregységen és az infotainmenten is külön animáció vezet át az egyes funkciók között. Meg lehetne oldani ezt cicoma nélkül, vagy fantáziátlanul, oldalról beúsztatva, de nem, itt minden színes és dinamikus. Egy puritán Octaviában vagy akár a nemezis Golfban ordító giccs lenne - akár a többi formai játék - , nyilván haszna semmi, de a Peugeot-ban épp ezért van helye. 

Az oldalról ajánljuk

Még idén nyáron visszatérhetnek a V8-as Hemi motorok
  • Hírek

Még idén nyáron visszatérhetnek a V8-as Hemi motorok

Egy szivárogtatás szerint három különböző méretben kezdik meg a híres V8-as motorok gyártását.

március 26., 06:01
A Hyundai ráönt egy csomó pénzt az amerikai piacra
  • Hírek

A Hyundai ráönt egy csomó pénzt az amerikai piacra

A Hyundai és a Kia azt tervezi, hogy a jelenlegi 700 ezer darabos autógyártó kapacitást 1,2 milliósra növeli.

március 26., 13:40
Olaszország kedvence volt az öreg Ypsilon, az újjal durván bezuhantak az eladások
  • Hírek

Olaszország kedvence volt az öreg Ypsilon, az újjal durván bezuhantak az eladások

A rendkívül gyenge eladásokat valószínűleg több tényező összjátéka okozza.

március 26., 12:32
Döbbenet! Úgy tűnik, tényleg kirúgja két futam után a szenvedő újonc versenyzőjét a Red Bull!
  • Hírek

Döbbenet! Úgy tűnik, tényleg kirúgja két futam után a szenvedő újonc versenyzőjét a Red Bull!

A Japán Nagydíjon így már Yuki Tsunoda lehet Max Verstappen csapattársa.

március 26., 07:48
Ha nem tolatva állsz be a parkolóhelyre, hamar kész a baj!
  • Közélet

Ha nem tolatva állsz be a parkolóhelyre, hamar kész a baj!

Az autózásban is el lehet spórolni dolgokat, de könnyen visszaüthet, ha rutinból parkolunk.

március 26., 06:00
Az autósok agyát is összehabarják Trump cikk-cakkos vámfenyegetései
  • Hírek

Az autósok agyát is összehabarják Trump cikk-cakkos vámfenyegetései

Büntetővámok lesznek, csak nem tudni, kire vonatkoznak. E

március 25., 17:54
Ha a Teslának Gigafactoryja van, akkor ez mi?
  • Hírek

Ha a Teslának Gigafactoryja van, akkor ez mi?

Óriási gyártóbázis épít a BYD. Már most 60 ezren dolgoznak, élnek ott, de 200 ezerre növelhetik majd a létszámot.

március 26., 06:01
Erre nem vagy félkészülve: Nissan Muranóból csinálnak GT-R-t
  • Hírek

Erre nem vagy félkészülve: Nissan Muranóból csinálnak GT-R-t

Valaki nagyon vágyott egy SUV GT-R-re.

március 25., 07:10
Bréking: Itt a legújabb Nissan Leaf!
  • Hírek

Bréking: Itt a legújabb Nissan Leaf!

A harmadik generáció jelentősen más lesz, mint eddig.

március 26., 15:03
Méretes jégtáblákkal bombázta egy kamionos az autósokat az M7-esen
  • Hírek

Méretes jégtáblákkal bombázta egy kamionos az autósokat az M7-esen

Valószínűleg elfelejtette indulás előtt letakarítani.

március 25., 07:58
Mi történik, ha 23 ezer liter tej ömlik az útra? Büdös lesz
  • Hírek

Mi történik, ha 23 ezer liter tej ömlik az útra? Büdös lesz

Egy tartálykocsit vontató kamion felborult Baltimore közelében.

március 26., 14:40
A Xiaomi egyetlen autója kelendőbb, mint a Ford vagy a GM villanyautói egyben
  • Hírek

A Xiaomi egyetlen autója kelendőbb, mint a Ford vagy a GM villanyautói egyben

A kínai telefongyártó az autópiacon is nagyon sikeres hazájában.

március 25., 17:19
Még mindig lehet foglalót tenni az új Tesla Roadsterre, pedig már öt éve hitegetnek vele
  • Hírek

Még mindig lehet foglalót tenni az új Tesla Roadsterre, pedig már öt éve hitegetnek vele

Először 2020-ra ígérték a megjelenését, utána 2021-re, majd 2022-re és így tovább 2025-ig.

március 25., 06:00
A Ford anno csinált egy hátsókerekes Focust, 420 lóerős V8-as motorral
  • Technika

A Ford anno csinált egy hátsókerekes Focust, 420 lóerős V8-as motorral

Azt akarták demonstrálni, hogy az új külön is megvásárolható motorjuk milyen könnyen elfér a kisebb motorterekben is.

március 25., 16:52
BMW-s szakemberekkel erősít a Xiaomi Európában
  • Hírek

BMW-s szakemberekkel erősít a Xiaomi Európában

Európa sem marad ki a Xiaomi autóiból.

március 25., 09:27
Cukorkával csalogatják a villanyautósokat, hogy éjszaka töltsék autóikat
  • Hírek

Cukorkával csalogatják a villanyautósokat, hogy éjszaka töltsék autóikat

Havi háromezer forintot lehet spórolni az autók sz éjszakai töltéssel Floridában.

március 25., 16:13
Újabb kínai autómárka érkezik Európába, 1000 kereskedés megnyitása a cél
  • Hírek

Újabb kínai autómárka érkezik Európába, 1000 kereskedés megnyitása a cél

A márka 2025 végéig 10 országban nyitna kereskedéseket. Elsőként Németország, Norvégia, Dánia és Hollandia kerülhet sorra.

március 25., 11:44
F1: az Audi nagyon nem örülne a V10-es motorok visszatérésének
  • Hírek

F1: az Audi nagyon nem örülne a V10-es motorok visszatérésének

Bár a gyártó közleménye diplomatikusan fogalmaz, egyértelmű üzenetet hordoz.

március 25., 10:20
Végre egy rendes hibrid rendszeren dolgozik a Volkswagen
  • Hírek

Végre egy rendes hibrid rendszeren dolgozik a Volkswagen

A Volkswagen eddig csak plug-in hibrid és lágy hibrid rendszereket kínált.

március 25., 11:54
H-alakú váltót szabadalmaztatott elektromos autóiba a Ford
  • Hírek

H-alakú váltót szabadalmaztatott elektromos autóiba a Ford

Jó vagy felesleges ötlet?

március 25., 13:07
Valaki épített egy RC autót, 44 köbcentis, V8-as motorral
  • Hírek

Valaki épített egy RC autót, 44 köbcentis, V8-as motorral

Az apró motornak elképesztően jó hangja van és egész hevesen mozgatja az autót, amibe beszerelték.

március 25., 15:12
Már az FBI foglalkozik a Tesla-vandálokkal
  • Hírek

Már az FBI foglalkozik a Tesla-vandálokkal

Trump belső terrorizmusnak nevezte, úgyhogy ennek megfelelően kezelik a helyzetet.

március 25., 14:24
Feketelista készül a szabálytalankodó autósokról
  • Hírek

Feketelista készül a szabálytalankodó autósokról

A sebességtúllépők mellett az ittas vezetők és a mobilozók is felkerülnek a visszaesők listájára.

március 25., 14:16
Nissan bejelentések
  • Hírek

Nissan bejelentések

március 26., 14:58
Hyundai Insteroid 2025
  • Hírek

Hyundai Insteroid 2025

március 25., 11:33