Hátrahagyott underground

Honda Civic e:HEV Advanced - 2022.

2022.10.10. 13:53

Oszaka egy húszmilliós metropolisz legbelseje, fülledt és mocskos. A városban népi hangszer a Honda Civic, a száztagú cigányzenekar Kanjozoku néven fut, éjszakánként egy 10 kilométer hosszú, négysávos betonszalagon, a Kanjo Loopon játszik fúvós balladákat. Négy emelet magasan, erkélyek előtt szöttyög a forgalom, álmos Dynák és Hinók között cikáznak a szétkönnyített, vágott kipufogós koporsók. Az új Civic ebben az Si/VTEC-közegben nonszensz, pofon a tradíciónak, pedig a mai kompaktok között nagyjából utolsóként képviseli az oldschoolt.

Folyton hápogunk, hogy a crossoverek mára leuraltak mindent, a Hondánál is a CR-V lett a húzónév, de az eladások alapján a Civic-hez sem kell még papot hívni. 50 év és 27 millió eladott példány alatt beleivódott a köztudatba, csak három olyan modell (Toyota Corolla, Ford F-sorozat, VW Golf) van a világon, amiből több fogyott. Európában tavaly kicsit ugyan megzuhant a márka, értetlenül keresik a piaci részesedést mint Vincent Vega, a két legnagyobb piacon, az USA-ban és Kínában viszont továbbra is erősek. Így némiképp furcsán hat, hogy olyat szervíroznak amott, amit mi kérünk itt: az új Civic-et az európai igények alapján tervezték, apróbb módosításokkal, de ugyanez az autó kerül mindenhova.

Kapcsolódó
A Honda második legjobb autója

A Honda második legjobb autója

Városi használat mellet reális a veszély, hogy a hibrid CR-V tankjában megbuggyan a benzin.

 2021  Civic CR-V  Accord  Jazz/Fit HR-V/Vezel
 Európa  14 417  17 312  -  30 503  6 989 
 USA  263 787  361 271  202 676  8 695  137 090
 Kína  159 026  213 791  201 329  96 326  173 899

A hajtás ez alól kivétel: míg az uniós szigornak megfelelően a Civic-et itt már csak egyetlen, hibrid verzióban lehet kapni, máshol meghagyták a 1,5 literes benzinest, sőt a kéziváltót is. Nálunk is elférne a nagyobb választék, de az új, átdolgozott e:HEV elvileg az előző generáció mindhárom motorját lefedi: egyszerre tudja az 1,6-os dízel nyomatékát (315 Nm), a nagyobbik benzines teljesítményét (181 lóerő) és a kisebbik fogyasztását (4,7 - 5 liter). Csak az árukat nem, jönne csípőből, de a versenytársakhoz képest a Civic a gazdag felszereltséggel együtt is korrekt, 11,6 milliótól indul, Advanced csúcsfelszereltségben pedig 13,2 millió forint, így még a kettes BMW-től is elszedhet néhány kuncsaftot.

Kapcsolódó
Ex-BMW-snek nem való

Ex-BMW-snek nem való

Kilenc fokozatú automatával is kapható az új Honda Civic dízel változata. Kipróbáltuk.

A sebességgel arányos fordulatszám és hanghatás jogos igény, de a Toyota már az ezredfordulón megreszkírozta, hogy 4-5 literes fogyasztásért cserébe a vásárlók el fogják engedni. Azóta sincs sok megbízhatóbb és hatékonyabb konstrukció a hétköznapi közlekedésre, szeretik is az emberek, de hibridet sportosan vezetni vitán felül irtózatos: magától kapcsolgat a hajtások között, bőg és a fogyasztás is gyorsan távolodik a legendás 3,8 litertől. A HR-V e:HEV nemzetközi tesztjén is beláttuk, hogy hibriddel igazán a benzinkúton kell keresni a megigazulást, nem a kanyarokban, de a Civic-hez olyan szorosan kapcsolódik a sportosság, hogy muszáj volt élvezetesre programozni. 8 másodperc alatti FWD dragsterek Amerikában; Porsche-verő Type-R-ek a Nordschleifén; baseball sapkás suhancok a Soroksárin – távoli imperatívuszok egy japán lábjegyzetben.

Kapcsolódó
Ha a CR-V sok, de a Jazz kevés

Ha a CR-V sok, de a Jazz kevés

Szigorú arcot és szigorúan hibrid hajtást kapott az új HR-V, de az erényeit azért csak megtartotta.

A Civic-be a jelenlegi CR-V hajtása került, részleteiben továbbfejlesztve: az alapját adó kétliteres, Atkinson-ciklusú szívó benzinmotor teljesen új, már közvetlen befecskendezéses, termikus hatásfoka az iparági csúcs közelében jár, 41 százalék (egyedül a Nissan emleget 50 százalékot az e-Power esetén). A hajtás nagyobbrészt a villanymotor dolga, és mivel a benzinmotor gyengébb (140 lóerő, 186 Nm), a hivatalos teljesítményadatok is az előbbire vonatkoznak.

A Toyota rendszerétől eltérően egy kuplunggal a benzines is képes közvetlenül hajtani a kerekeket, erre azért van szükség, mert bizonyos sebesség felett, autópályán hatékonyabb, mint a tisztán elektromos vagy a hibrid üzemmód: utóbbi esetén a generátor hajtásával látja el árammal a kerekeket hajtó villanymotort. Az autópályás gyorsítás a korábbi e:HEV-ek gyengéje volt, az erősebb motor viszont már egyedül is elbírja a terhelést, nem kell hirtelen a generátor+villanymotor módba lépnie.

A 36,4 kilósra fogyasztott hibrid-akku kapacitása 1,05 kWh, ez harmadával kisebb, mint a CR-V aksija, de majdnem ugyanennyivel nagyobb, mint a négyes Priusé. A hibrid akkumulátorok komoly biztonsági pufferrel működnek, de a Civic-ben azzal a céllal csökkentették ezt (és növelték a használható kapacitást), hogy az akkudegradáció se befolyásolja számottevően az autó használhatóságát. Ezt annyiban érezni, hogy a Civic városban hitelesen adja a villanyautót, a motor alig kapcsol be, akkor is gyanúsan csendes, mint a nyoszolyába dugott csecsemő. A némaság gondosan preparált tesztautó benyomását kelti, a dicséretek meg kitömött újságíróét, de mivel 130-140 környékén zavaróan felerősödik a kerékzaj, egyik hipotézis sem áll meg.

A fortély a gyorsítások természetessége mögött van, a Honda három fronton támad egyszerre: a teljesen elektronikusan vezérelt hajtómű tökéletes ütemben, nyomatékvesztés nélkül elváltott fokozatokat szimulál (Linear Shift Control), a megtévesztést a műszeregységen vetített teljesítmény-méter mutatójának ismerős ugrálása; Sport módban a hangszórókból csörgetett kamu motorhang teszi kerekké. Kotaro Yamamoto a Honda fejlesztési igazgatója azt találta rá mondani, hogy már-már VTEC-es. Nem az.

A G-erők alapján azt is észreveszi a rendszer, ha az autó kanyargós úton siet, ilyenkor fékezés közben is szinten tartja a benzinmotor fordulatszámát, hogy kigyorsításkor se kelljen felpörgetni, neadjisten újraindítani (Winding Control). Szintetikus, művi az egész, a nyers mechanikának az árnyéka is lecsúszik róla, de a Hondának nem célja, hogy átverje a vásárlót, csak a hibridet próbálja élvezhetővé tenni amennyire lehet. Rokonszenves szándék, szerencsére sikerül is: a Civic szórakoztató.

Alapot ad mindehhez a karosszéria, ami a plusz strukturális ragasztások miatt torziós merevségben civilként is ott tart, ahol az előző generációs Type-R. Közben a földre lapul: alacsonyabb és hosszabb, mint a tízes Civic, a súlypont lejjebb került egy centivel, de az ülőlap sincs magasabban egy átlagos titokzokninál. A hátsó nyomtáv és a tengelytáv nőtt (1576 mm; 2734 mm), így a kanyarba is természetesen fekszik bele, német crossover módjára túlbonyolított futómű nélkül sem esik össze: elöl MacPherson, hátul igényes, többlengőkaros. Az egészet 235/40 R18-as Michelin Pilot Sportok húzzák alá kétszer, a felkiáltójelet pedig a gyors (2,2 fordulat) és élő kormány teszi a helyére.

Formatervében is sokat finomodott a Civic, igazolni látszik a trendet, miszerint minden második generációt nehéz belőle kedvelni: az előző gyárilag elfért az éjszakai Lidl Daikoku parkolóban, fel is hánytorgatták neki a lapulevélnyi kamu légbeömlőket. Mostanra kisimult, a képe borotvált, megállapodott, mintha sok év szabadúszás után bejelentett munkát kapott volna valami multinál.

Így is sokat megtartott a fiatalságából, péntek esténként még láthatóan a homlokára köti a nyakkendőt – teret hagy a CR-V-nek: nem nyílnak teljesen 90 fokig a hátsó ajtók, ahogy a gyereküléssel matató szülők szeretik; a hátsó ülések alatti akkucsomag miatt oda a Magic Seat ülésrendszer; a támlák sem dőlnek teljesen síkba; a csomagtér is valamivel szűkebb lett, 410 - 404 liter, ami átlagos, de könnyen pakolható.

A beltérről is lenyírták a sallangokat, a Civic a tavalyi HR-V-vel bemutatott sémát kapta meg, de a következő generációs CR-V-be, és a most még csak szabadalmi képeken látott új Accordba is valószínűleg ez kerül: egyetlen hosszanti, méhsejtszerkezetű csík köré szerveződő dizájn, visszafogott formák, bőr, ujjlenyomatálló borítás, ahol kell, a gyakran használt funkcióknak pedig fizikai gombok és tekerők.

Elcsépelt hasonlat a 90-es évek hifijeit idézni, de az érintőkijelzők korában a Civic kezelőszervei tényleg bizsergetőek, ha mosógépen lenne ilyen programválasztó tekercs, percekig csavargatnám a Media Marktban. Az infotainment gyors és logikus, de sok pluszt nem nyújt azon túl, hogy vezeték nélkül tudja az Apple CarPlayt és az Android Autót, szépséghibája, hogy a tolatókamera képe gyalázat, sötétben használhatatlan. A Honda Sensing biztonsági csomag jól működik, tisztességesen sípol, ha rükvercben keresztforgalmat észlel, újdonsága, hogy az eddigi 65 km/h-s limittel szemben már megállásig, dugóban is képes araszolni.

A felnövésnek és hibrid sportolásnak a hízás az egyetlen hátránya: az e:HEV önmagában 100 kiló pluszt jelent, ezen a részegységek slankítása, a műgyanta alapú (emiatt nem túl kulturáltan csapódó) csomagtértető, és az alura cserélt motorháztető sem segít. A csúcs Civic Advanced 1533 kiló; a Corolla ugyanilyen 2 literes hibriddel 1510, a plugin Golf egy 13 kWh-s akksival 1590. Nem kiugró, de az előző Civic (és a Type-R-je is) ennél több mint egy mázsával volt könnyebb, ezt érezni is rajta.

A fentiek alapján a Civic hátrahagyta az andergraundot, de mindkét irányban kecsegtető: a kétliteres motorral szerelt e:HEV-et globális alaphajtásnak szánja Honda; a Civic-en pedig még a plusz súly mögött is érezni, hogy potens platform, félelmetesnek ígérkezik a Type-R. Aki szórakoztató, de 5 literrel ténylegesen eljáró kompaktot keres, próbáljon rá, ha szerencséje van, az oszakai éjszakában sem feltétlenül köpik le érte.

Az oldalról ajánljuk

A felső-középosztály népautója
  • Tesztek

A felső-középosztály népautójaMenetpróba: Volkswagen Tayron - 2025.

A Tayron Európa második legnagyobb Volkswagenje. 7 személyes, jól fogyaszt, lószállítót képzelek mögé.

március 10., 06:03
Már Musk kirúgását pedzegetik
  • Hírek

Már Musk kirúgását pedzegetik

Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.

március 10., 11:14
Durván altathat a McLaren, Helmut Marko szerint akár körönként 1 másodperc előnyük is lehet
  • Hírek

Durván altathat a McLaren, Helmut Marko szerint akár körönként 1 másodperc előnyük is lehet

Az osztrák szakember úgy látja, a világbajnoki címvédő csapat rejtegette a valós tempóját az előszezoni teszten.

37 perce
Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak
  • Technika

Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak

A Bose rendszere a klasszikus rugók és olajos lengéscsillapítók helyett lineáris villanymotorokat alkalmazott.

március 9., 13:47
Mindenki megúszná Trump vámjait
  • Hírek

Mindenki megúszná Trump vámjait

Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.

március 10., 10:08
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
  • Hírek

Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek

Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.

március 10., 06:03
Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?
  • Gumidoktor

Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?

Két szett helyett egy kéne az öreg Suzukira.

március 9., 16:41
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
  • Hírek

Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést

A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.

március 10., 08:23
Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival
  • Hírek

Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival

Nem kellett rá sokat várni.

március 10., 11:20
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
  • Hírek

140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket

A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.

március 10., 12:28
Kösd be az övet vagy fizess! Újabb akciót hirdetett a rendőrség
  • Hírek

Kösd be az övet vagy fizess! Újabb akciót hirdetett a rendőrség

A rendőrség friss akcióval szeretné rábírni a közlekedőket a biztonsági öv használatára.

március 8., 11:37
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
  • Hírek

Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó

Az OSRAM volt az első.

március 10., 14:02
Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!
  • Belsőség

Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!Kvíz: Ismerd fel Magyarország népszerű autóit! Vol.2

A feladat egyszerű: mutatunk képeket autókról, te pedig tippeld meg, hogy milyen típusokat látsz. Ennyi. Hajrá!

március 9., 09:57
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
  • Hírek

Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe

Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.

március 10., 13:23
Egyszerű szerszámokkal loptak 120 millió forint értékben az ABT tuningcégtől
  • Hírek

Egyszerű szerszámokkal loptak 120 millió forint értékben az ABT tuningcégtől

A lopást valószínűleg nem kispályások követték el.

március 8., 07:06
Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul
  • Hírek

Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul

A tulaj egy autós találkozóról akart stílusosan távozni, de egy domboldalon kötött ki.

március 9., 12:17
Kinyírta a szintetikus olaj az öreg Audi motorját?
  • Olajdoktor

Kinyírta a szintetikus olaj az öreg Audi motorját?

Szintetikus helyett ásványi olajat javasolt a szerelő az Audiba.

március 8., 09:55
Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?
  • Hírek

Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?

Egy kérdés, amin lehet komolyan el kell gondolkozni.

március 9., 10:52
Elkészült az egymilliomodik Suzuki Vitara Esztergomban
  • Hírek

Elkészült az egymilliomodik Suzuki Vitara Esztergomban

A márványkék, GLX felszereltségű, napfénytetős példányt Németországban adják majd át a tulajdonosának.

március 8., 08:37
Már keresi a BYD a második Szeged helyét
  • Hírek

Már keresi a BYD a második Szeged helyét

A kínai gyártó exportrekordot ünnepel.

március 8., 14:34
5,8 méter hosszú, 4 tonna és 4,7 másodperc alatt van százon. Mi az?
  • Hírek

5,8 méter hosszú, 4 tonna és 4,7 másodperc alatt van százon. Mi az?

A Cadillac minden idők egyik leghosszabb sorozatgyártású autóját alkotta meg.

március 9., 07:04
A nagy 2025-ös Forma 1-es szezonelőzetes
  • Közélet

A nagy 2025-ös Forma 1-es szezonelőzetes

Nagyon nehéz olvasni a sorok között, de azért megpróbáljuk!

március 8., 13:14
Hatméteres furgon, mint hibátlan városi kisautó
  • Tesztek

Hatméteres furgon, mint hibátlan városi kisautóTeszt: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – 2025.

13 ezer literes csomagtartó, tágas utastér, rengeteg tárolórekesz és nagyszerű kilátás. Mi kell még?

március 8., 16:10
Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3
  • Közélet

Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3

Ennyi pénzért már egész potens autók is akadnak a piacon - még egy prémium is.

március 9., 07:10
Elfuserálták a visszahívásokat, újra foltozgatni kell rengeteg Fordot
  • Hírek

Elfuserálták a visszahívásokat, újra foltozgatni kell rengeteg Fordot

Az összesen 8 visszahívás többségére azért van szükség, mert korábban nem sikerült kijavítani a hibákat.

március 8., 16:09
Tolod a másikat az autópályán? Van egy rossz hírünk
  • Hírek

Tolod a másikat az autópályán? Van egy rossz hírünk

Összehangolt ellenőrzést tartott a rendőrség az autópályákon, ahol többek között a követési távolságot figyelték.

március 8., 15:44
Akkor lesz a Volkswagen ID.Every1-ból GTI, ha...
  • Hírek

Akkor lesz a Volkswagen ID.Every1-ból GTI, ha...

Ilyen ez a kapitalizmus.

március 9., 08:40
Nem lesz elektromos Maserati MC20, mert nem kell senkinek
  • Hírek

Nem lesz elektromos Maserati MC20, mert nem kell senkinek

Továbbra is a Nettuno V6 az úr.

március 8., 16:35