25 éve reszelik, de csak most lett tökéletes

Civic Type R – 2023.

2023.05.02. 06:06

50 év, 11 generáció és több, mint 27 millió eladott Civic a világ 170 országában. Kell ennél több? Bizony kell! - láttak bölcsen a jövőbe a Honda mérnökei 25 éve, amikor 1997. augusztus 19-én bemutatták az első Civic Type R-t. A sokáig csak rizskoporsónak becézett, könnyű és erős hot hatch végül negyed évszázad alatt felnőtt, de nem csak tudásában, hanem méretében is.

A haverom Izi a határmenti Helemba polgármestere már hónapokkal ezelőtt meghívott az újonnan épült Ipoly menti híd bemutatására. Helemba a magyar határ szlovák oldalán fekvő, 700 lelket számláló község, lakói nagyrészt magyarok. Csendes kis falu Szobtól néhány kilométerre az Északnyugati-Kárpátok lábainál, a helyiek főleg mezőgazdaságból és bortermelésből élnek.

Az Ipoly felett átívelő Károly Róbert híd fél óra spórolást jelent majd Helemba életében, ha lakói át akarnak kocsikázni a közeli Szobra. De ezzel akad egy kis gond, ugyanis a novemberben elkészült, majd a terhelési próbát is sikerrel teljesítő átjáró utolsó pecsétje még hiányzik. A híd lezárva áll, a helembaiak pedig békességben várnak.

Na és ebbe az idilli miliőbe csapódtunk be hétezres tiltáson a babakék Type R-rel, kukoricaként pattogó kipufogóval, csikorgó fogakkal, esőt és villámokat hozva. Én a nehéz, Alcantara kormányból facsartam vizet, a csajom a vörös hangulatfényes lambériából, katalizátorunk pattogott, a piros Brembo meg csak bűzlött - de ne rohanjunk ennyire előre.

Amikor először megláttam a szerkesztőségi garázsban, hirtelen nem is tudtam hova tenni. Nagy, lapos, széles és minden porcikájából erőt sugalló Civic-kel néztem farkasszemet, az aggodalom és a vezethetnék bizsergető érzése egyszerre járta át testem. Az új széria végre szakít a regnáló Type R túldimenzionált, már-már nevetségesnek ható, aliexpresses tuning stílusával, sokkal menőbb és ezerszer könnyebben dekódolható az európai szemnek is. 

Kapcsolódó
Ez nagyon komoly, mert viccnek durva volna

Ez nagyon komoly, mert viccnek durva volna

Kipróbáltuk versenypályán, megnéztük milyen az elődeihez képest és referenciának mellétettünk egy Ford Focus RS-t. Tudományos alapossággal keressük a vezetés élményét az új Honda Civic Type R-ben.

“Fogja a világ a kezem, és húz le a porba, nem vagyok gondba, kaparok, mint egy Honda” (ÁBi - HONDA ft. P.Y.F.U.)

Az első pillantásokat követte a többi, láttam a légiesre rajzolt, 19 colos felniket, a rájuk festett 265-ös gumikkal, a géptető légbeömlőjét és a három kipufogót az óriási hátsó szárny, meg a valós funkciót betöltő diffúzor alatt. Innentől komolyan aggódni kezdtem, ráadásul tudtam, hogy lassú autóba nem tesznek piros kagylót, vagy feleslegesen nagy és lyuggatott féket, de kint meg szakadt az eső és perceken belül indulni készültem vele Szlovákiába a hegyeken át.

A vége pedig pontosan az lett, amire most gondolsz: egy órával később már 30 fokos szögben csúsztunk át az S kanyar közepét átszelő híd alatt nyélgázon, szemgödreimből adrenalin spriccelt, a csatazajt aláfestő váltásjelző kisípolta minden hörgésem. 

Tudtam én, tudtam, tudtam, már előre megmondtam magamnak, hogy ide hallgass, az rohadtul nem jó ötlet, ha Dobogókő felől közelítünk a párkányi hídhoz. De az agyam minden racionális érve ellenére győzött a szív, hajtott a vérem, tengóztam a kuplunggal, lőttem a váltót, kettes - hármas - mégis kettő - durrog, a műszerfal vörösen izzott, a turbó meg csak töltött, mint japán katona a fronton, és elhittem, hogy sose halunk meg.

“Szórja a lángot a Type-R, maradt erő a lábamban. Tisztára mostam a lelkem, tudom már nem lehetek ártatlan.” (ÁBi - HONDA ft. P.Y.F.U.)

Mert a Civic sose hal meg, ahogy a hatodik generációs béka sem akart elpusztulni soha, amikor üveghangon csatáztattuk a kétezres évek szombat éjszakáiban. Mondom újra: 25 év, 11 generáció. Ennyi idő és nekifutás kell egy autógyártónak, hogy tökéletesre élezzen egy beszkárból kovácsolt szamurájkardot.

Érkezésünk után hűtőkört vettünk a helyiek nagy örömére. A nem éppen visszafogott Civic áldozat-fürkésző Watatsumiként gurult kimérten a szűk utcákban, LED szúrófényei éket vágtak a zivatar utáni párába. Szokatlan jelenségünk láttán mintha megállt volna az amúgy sem pörgős falusi élet, gyermekek dobták el örökre kerékpárjaikat, a helyi munkások talpukba dekkelve vágtak epekedő arcokat. Senki sem tudta pontosan mi ez, de azt mind érezték, hogy valami különleges szemtanúi.

Az új Civic Type R már nem önmaga karikatúrája, szárnyainak sincs többé extra szárnya. Elődjénél sokkal letisztultabb, laposabb (1415 mm), és hét centivel szélesebb is, ami veszettül jót tett az arányoknak. Többé már nem olyan, mint egy hámozóból kirepült krumpli, viszont a három kipufogó megmaradt, de azokat már úgyis megszoktuk.

Alapjáraton csak a két szélső köpi a lóerőket, majd fordulaton nyit a középső, és olyan tűzijáték veszi kezdetét, hogy azt hiszed te vagy a Senna kettő. Oké, talán a hifi is rájátszik néha, de ez valójában érdekel? Hát, amikor remegő végtagokkal kiszállsz egy gyorsabb etap után, és félsz visszanézni, na akkor kétlem.

“Kék fények az ablakon, kezek a verdán, jogsi, szonda. Úton vagyok, ha jön fel a nap, Pagani Zonda” (ÁBi - HONDA ft. P.Y.F.U.)

Másnapra napsütést jósoltak, és tapadós aszfaltot. Hajnalban már a búgó autó körül sercegtem, és vártam, hogy a LogR képernyőjén melegedjen minden folyadék. A csajom érezte, hogy csatába indulok, és nem is szólt semmit, csak hogy ne haljunk meg, én pedig megnyomtam újra az R gombot. A kis kapcsoló szinte minden menetbiztonsági extrát kiold, a műszerfal átvált sport módba, innentől nem véd meg semmi, a magad ura vagy.

Egyes, padló, ébredek, kettes, padló, hármas leforog, de jön egy alagút, pirosan villog arcomba a váltásjelző kilencvenes éveket idéző ledsora. Tolom, mint Toretto, a falakról fütyül vissza a turbó, és még öt perc sem telt el, mégis akkora cirkuszt csináltunk a falu kihalt bekötőjén, mint ide Tokió.

Ez az egész autó egy kincs, egy hiba a rendszerben, ami nem lesz többé, mert valójában már most sem lehetne. Nincs hibrid buzulás, nincs rásegítés, nincs akkupakk, csak a kétezer köbcenti, a turbó, a Torsen, a malomkerék fékek, meg egy olyan váltó, amit önmagában az érzésért is gangolgatsz. Pontos, precíz, feszes, meg az összes klisé, amit ilyenkor szokás ellőni, ráadásul visszaváltásnál nem felejt el gázfröccsöt adni sem, ami végleg elhiteti veled, hogy tudsz vezetni.

És mondhatjuk, hogy a Civic hosszabb (4647mm) és nehezebb (1460 kg) is lett az évtizedek alatt - kevésbé hotheccs, inkább hotszedán - , de én az Accord Type R-t is szerettem. Az átvariált, adaptív futómű gombnyomásra keményedik vagy puhul, a kasztni merev a gyártásnál használt extra ragasztó miatt, ezért akárhogy ugratgatsz, soha semmi nem cicereg vagy röcörög. Ha induláskor nem is, de íven már betapad, gázadásra önzár a diffi, és csak kúpoljátok a kanyart, mintha nem lenne holnap.

Kapcsolódó

Nyugalmazott autóversenyző

Kis- és nagymamák, szeles fiatalemberek és középkorú családapák egyaránt megtalálják számításukat az Accord Type-R-ben. Vigyázat, fékevesztett ömlengés következik a világ egyik legjobb sportlimuzinjáról.

Négyen. Mert a Civic Type R hiába hízott ex-Accord méretűre, mégis négyszemélyes lett, és méretét tekintve már nem is szamurájkard, hanem sokkal inkább egy ballisztikus rakéta. Sebaj, sok pénzért sok autót illik adni, és így legalább elfér benne az egész család, sőt a 410 literes csomagtartóban még a cókmókok is. Békán edződött apukák, újra itt a ti időtök!

“Üres a város, Civik-es arcok a tereken, megtisztultam mikor megfáztam, így lett a viharból szerelem” (ÁBi - HONDA ft. P.Y.F.U.)

Az átfaragott, K20C1 kódnéven futó - ma már nagynak mondható - turbómotor olyan hangon sikítja az arcodba 329 lóerős búcsú-nótáját, hogy örömkönnyekben ázva taposod még utoljára tovább a kétliter négyhengert, hiszen a kisagyadban már érzed, hogy ez talán az utolsó. A gázpedál pedig olyan lelkesen reagál minden parancsra, mintha senki sem merte volna elárulni a szívből dobogó technikának, hogy a zöldek szerint ez ma már nem divat.

Aztán megnyugszol, mert jön egy újabb falu, egy újabb ötvenes tábla, kiveszed R-ből, és csak komótosan úszol a forgalommal, hogy a csajod is magához térjen. Könnyű belőle kilátni, vékonyak az oszlopok, óriásiak a tükrök és a mérnökök még arra is figyeltek, hogy a hátra kilátást ne vágja keresztbe a leszorító erőt termelő deszka.

A Civic Type R igazi erénye nem is csak a sportosságában rejlik, sokkal inkább abban, hogy gombnyomásra képes karaktert váltani. Miközben a szürke hétköznapokon egy remekül használható, kényelmes és multifunkcionális autó öt ajtóval, ha azt akarjuk, hétvégén egy pillanat alatt megvadul, és a legbénább sofőrből is kihozza a maximumot. 

De a pénztárcából is kihozza a maximumot. Az ára közel 25 millió forint, ami nem kevés, de nincs kihívója, és ezt a Honda is pontosan tudja. A Focus RS-t évekkel ezelőtt kinyírta a(z) Unió szabályozása, a Corolla GR pedig ugyanezen okból meg sem érkezett Európába. A Volkswagen Golf R jelenleg nem rendelhető, a Civic ikonikus ellenfelét, vagyis a Renault Megane RS-t pedig épp kivezetik az Ultimate Edition név alatt futó különleges, utolsó kiadással.

Kapcsolódó
A Renault, ami lezár minden vitát

A Renault, ami lezár minden vitát

A Mégane RS generációk óta etalon, de az új Trophy-R készítésekor annyira elgurult a gyógyszer a gyárban, hogy felmerül a kérdés, kell-e egyáltalán rendszám rá?

Senna lennél, vagy inkább Toretto?

A Civic Type R ma már egy fogalom, egy óda az autós underground életmód emlékéhez, és azoknak gyújtson most jelzőfényt a szívében, akiknek a vezetés öröm, fájdalom, boldogság, sport, érzés, meghalás és újjáéledés minden alkalommal egyszerre, amikor kimennek délután csapatni a közeli hegyekbe. Grétának pedig üzenem, hogy százas benzint égettünk és fergetegeset autóztunk a Dunakanyarban, Szob körül. 

Az oldalról ajánljuk

Olcsó villanyautóból durva versenygép? Jön a Hyundai Insteroid
  • Hírek

Olcsó villanyautóból durva versenygép? Jön a Hyundai Insteroid

Egy Inster alapú versenyautóról mutatott néhány kedvcsináló képet a Hyundai.

március 26., 09:21
Az autósok agyát is összehabarják Trump cikk-cakkos vámfenyegetései
  • Hírek

Az autósok agyát is összehabarják Trump cikk-cakkos vámfenyegetései

Büntetővámok lesznek, csak nem tudni, kire vonatkoznak. E

március 25., 17:54
Ha a Teslának Gigafactoryja van, akkor ez mi?
  • Hírek

Ha a Teslának Gigafactoryja van, akkor ez mi?

Óriási gyártóbázis épít a BYD. Már most 60 ezren dolgoznak, élnek ott, de 200 ezerre növelhetik majd a létszámot.

március 26., 06:01
Még idén nyáron visszatérhetnek a V8-as Hemi motorok
  • Hírek

Még idén nyáron visszatérhetnek a V8-as Hemi motorok

Egy szivárogtatás szerint három különböző méretben kezdik meg a híres V8-as motorok gyártását.

március 26., 06:01
A Xiaomi egyetlen autója kelendőbb, mint a Ford vagy a GM villanyautói egyben
  • Hírek

A Xiaomi egyetlen autója kelendőbb, mint a Ford vagy a GM villanyautói egyben

A kínai telefongyártó az autópiacon is nagyon sikeres hazájában.

március 25., 17:19
Ha nem tolatva állsz be a parkolóhelyre, hamar kész a baj!
  • Közélet

Ha nem tolatva állsz be a parkolóhelyre, hamar kész a baj!

Az autózásban is el lehet spórolni dolgokat, de könnyen visszaüthet, ha rutinból parkolunk.

március 26., 06:00
Döbbenet! Úgy tűnik, tényleg kirúgja két futam után a szenvedő újonc versenyzőjét a Red Bull!
  • Hírek

Döbbenet! Úgy tűnik, tényleg kirúgja két futam után a szenvedő újonc versenyzőjét a Red Bull!

A Japán Nagydíjon így már Yuki Tsunoda lehet Max Verstappen csapattársa.

március 26., 07:48
Még mindig lehet foglalót tenni az új Tesla Roadsterre, pedig már öt éve hitegetnek vele
  • Hírek

Még mindig lehet foglalót tenni az új Tesla Roadsterre, pedig már öt éve hitegetnek vele

Először 2020-ra ígérték a megjelenését, utána 2021-re, majd 2022-re és így tovább 2025-ig.

március 25., 06:00
A Ford anno csinált egy hátsókerekes Focust, 420 lóerős V8-as motorral
  • Technika

A Ford anno csinált egy hátsókerekes Focust, 420 lóerős V8-as motorral

Azt akarták demonstrálni, hogy az új külön is megvásárolható motorjuk milyen könnyen elfér a kisebb motorterekben is.

március 25., 16:52
Erre nem vagy félkészülve: Nissan Muranóból csinálnak GT-R-t
  • Hírek

Erre nem vagy félkészülve: Nissan Muranóból csinálnak GT-R-t

Valaki nagyon vágyott egy SUV GT-R-re.

március 25., 07:10
Olaszország kedvence volt az öreg Ypsilon, az újjal durván bezuhantak az eladások
  • Hírek

Olaszország kedvence volt az öreg Ypsilon, az újjal durván bezuhantak az eladások

A rendkívül gyenge eladásokat valószínűleg több tényező összjátéka okozza.

március 26., 12:32
A Hyundai ráönt egy csomó pénzt az amerikai piacra
  • Hírek

A Hyundai ráönt egy csomó pénzt az amerikai piacra

A Hyundai és a Kia azt tervezi, hogy a jelenlegi 700 ezer darabos autógyártó kapacitást 1,2 milliósra növeli.

március 26., 13:40
Mi történik, ha 23 ezer liter tej ömlik az útra? Büdös lesz
  • Hírek

Mi történik, ha 23 ezer liter tej ömlik az útra? Büdös lesz

Egy tartálykocsit vontató kamion felborult Baltimore közelében.

március 26., 14:40
Méretes jégtáblákkal bombázta egy kamionos az autósokat az M7-esen
  • Hírek

Méretes jégtáblákkal bombázta egy kamionos az autósokat az M7-esen

Valószínűleg elfelejtette indulás előtt letakarítani.

március 25., 07:58
Cukorkával csalogatják a villanyautósokat, hogy éjszaka töltsék autóikat
  • Hírek

Cukorkával csalogatják a villanyautósokat, hogy éjszaka töltsék autóikat

Havi háromezer forintot lehet spórolni az autók sz éjszakai töltéssel Floridában.

március 25., 16:13
BMW-s szakemberekkel erősít a Xiaomi Európában
  • Hírek

BMW-s szakemberekkel erősít a Xiaomi Európában

Európa sem marad ki a Xiaomi autóiból.

március 25., 09:27
H-alakú váltót szabadalmaztatott elektromos autóiba a Ford
  • Hírek

H-alakú váltót szabadalmaztatott elektromos autóiba a Ford

Jó vagy felesleges ötlet?

március 25., 13:07
Valaki épített egy RC autót, 44 köbcentis, V8-as motorral
  • Hírek

Valaki épített egy RC autót, 44 köbcentis, V8-as motorral

Az apró motornak elképesztően jó hangja van és egész hevesen mozgatja az autót, amibe beszerelték.

március 25., 15:12
Feketelista készül a szabálytalankodó autósokról
  • Hírek

Feketelista készül a szabálytalankodó autósokról

A sebességtúllépők mellett az ittas vezetők és a mobilozók is felkerülnek a visszaesők listájára.

március 25., 14:16
Már az FBI foglalkozik a Tesla-vandálokkal
  • Hírek

Már az FBI foglalkozik a Tesla-vandálokkal

Trump belső terrorizmusnak nevezte, úgyhogy ennek megfelelően kezelik a helyzetet.

március 25., 14:24
Újabb kínai autómárka érkezik Európába, 1000 kereskedés megnyitása a cél
  • Hírek

Újabb kínai autómárka érkezik Európába, 1000 kereskedés megnyitása a cél

A márka 2025 végéig 10 országban nyitna kereskedéseket. Elsőként Németország, Norvégia, Dánia és Hollandia kerülhet sorra.

március 25., 11:44
Végre egy rendes hibrid rendszeren dolgozik a Volkswagen
  • Hírek

Végre egy rendes hibrid rendszeren dolgozik a Volkswagen

A Volkswagen eddig csak plug-in hibrid és lágy hibrid rendszereket kínált.

március 25., 11:54
F1: az Audi nagyon nem örülne a V10-es motorok visszatérésének
  • Hírek

F1: az Audi nagyon nem örülne a V10-es motorok visszatérésének

Bár a gyártó közleménye diplomatikusan fogalmaz, egyértelmű üzenetet hordoz.

március 25., 10:20
Nissan bejelentések
  • Hírek

Nissan bejelentések

március 26., 14:58
Hyundai Insteroid 2025
  • Hírek

Hyundai Insteroid 2025

március 25., 11:33