Másfél perc alatt az orgazmus sem olyan
YOYO a Drivingcamp pályán
Mielőtt részletezném, miért is vezettem a sokkal drágább és sokoldalúbb, ám szintén elektromos Volkswagen ID. Buzz tesztautót a Drivingcamphez, felhívom rá minden kedves olvasónk figyelmét, hogy az XEV Yoyo már járt a Totalcarnál, és Horváth Máté írt róla remek cikket, miközben Papp Tibi és Szentkuti Ákos még videót is forgattak. Ne bántsd a kétlábú kutyát címmel érdemes rákeresni!
Tehát a Yoyo. Egy Olaszországban tervezett, ám Kínában gyártott elektromos mopedautó, cserélhető akkumulátorokkal és papíron 80 km/h-s, kis segítséggel pedig 90 km/h-s végsebességgel. Hatótávolsága reálisan nézve 100 és 120 kilométer közé esik, a célcsoport pedig a városi autómegosztók egyre bővülő tábora. Ám mit keres ez Magyarországon, mennyibe kerül, és milyen vezetni? Mondom, mit sikerült kiderítenem.
Első körben 35 XEV Yoyót hozott be a forgalmazó Royal-Kert kft. A cég 23 éve van a magyar piacon, és a kertek és játszóterek tervezése és kivitelezése mellet kistraktorok, illetve mindenféle kerti gépek és Corvus UTV-k kereskedelmével foglalkozik. Kishalmi Tibor tulajdonos-ügyvezető szerint most a világon mindenhol az elektromos közlekedésről szólnak a fejlesztések, így a Yoyo is egy remek kezdeményezés, amihez csak vásárlókat kell találni itthon.
Direkt rákérdeztem, hogy amennyiben megjelenek az eseményen egy sűrű munkahét közepén, garantáltan vezethetem-e az autót, ami hivatalosan nem is egy autó, mivel az L7e kategóriába esik, mint valami négykerekű motorbicikli. Azt a választ kaptam, hogy persze. Aztán jöttek a celebek. Hosszan. Négy híresség, oda-vissza a rántópadon át.
Ezért végül durván másfél percet kaptam a volán mögött, mivel ennyi ideig tartott a pálya, ha csapattad neki. Én verettem, amennyire csak mertem. 68 km/h az egyenes végén, nagy fék és a reménykedés, hogy nem borulunk. Ám nem borultunk, mert a Yoyo egész olaszosan kezeli az abúzust. A rövid tengelytávnak és az apró és olcsó gumiknak hála hol alul, hol túlkormányzott, de a csúszkálásnak köszönhetően stabil is marad, ami igazán szép tőle. Nem szabad túlgumizni.
A matek a következő: jelenleg hatmillió hatszázezer forint a Yoyo bruttó ára itthon, ám mivel az ÁFA visszaigényelhető, ebből lejön 27 százalék a legtöbb potenciális vásárló számára. Tehát nettó négymillió nyolc. Ennyiért is lehet használtan jó villanyautót találni, de a Yoyo más világ, és a felhasználási köre is ehhez a jogi státuszhoz igazodik.
Cuki, egyszerű, nagyon pici helyen megfordul, könnyű parkolni, nem kér sokat, és még az akkumulátora is cserélhető. Olaszországban a cég már leszerződött az Eni olajvállalattal, így a Yoyo akkumulátorcseréjét elvileg dedikált benzinkutakon is elvégzik, nagyjából egy kávészünet ideje alatt.
Ha belegondolunk, a módszer működhetne szinte bárhol. Egy nagyobb Yoyo flotta a városban, több akkucserére alkalmas pont, és működik is az autómegosztás úgy, hogy ezzel a vidám és színes bagázzsal a létező legkisebb az ökológia lábnyomunk. A 10,3 kWh kapacitású akkumulátorok ráadásul a lítium-vas-foszfát (LiFePO4) kémiát használják, tehát olcsók és tisztábbak is.
Az XEV szerint ez az elektromos kétszemélyes jármű a maga elfogadható csomagtartójával és biztonsági felszereltségével a mopedautók és a szuperminik közé esik. Az biztos, hogy az ajtaja és a kilincse érzetre pont olyan, amilyennek tippeled.
A beltér viszont nem rossz ahhoz képest, hogy ez egy startup első terméke. A kormány meglepően jó a viszonylag lassú áttételezéstől függetlenül is, az ablak pedig elektromos. A kéziféket lábbal kell aktiválni, mint valami régi Mercedesben.
Ezen felül nincs sok teendő. Két fokozat van. A takarékosban 55 km/h a vége, a sportos állásban pedig 80, de valójában 90, ha elég sík az út. A gyorsulás egyik módban sem tépi le senki fejét sem.
Nem volt idő a klíma tesztelésére, de úgy láttam a saját videónkban, hogy hangos kissé a szellőző rendszer.
Mi a Yoyo konkurenciája? Kinézetre a Smart Fortwo ugrik be, de az egyrészt egy rendes elektromos autó sokkal meredekebb áron, másrészt egy kifutó termék az új Geely-alapú Smartok érkezése előtt.
Kitalálod, ez mit csinál. Minőségi darab.
15 kW, 400 kiló, hátsókerékhajtás.
Ha 'S' módba tekered, jobb, ha készen állsz.
39 km/h-nál még lehet fényképezni az anyósülésről, ám utána nem árt kapaszkodni, mert jön az ideális ív. Hogy a Yoyóból lehet-e valami Magyarországon, a piac dönti majd el. Én drukkolok, mert városi járműnek közel tökéletesnek tűnik, cukisága pedig megkérdőjelezhetetlen. Ha pedig esetleg 16 éves kortól felfelé lehet majd használni, az sem árt, hogy nem borulékony.