Magyarországon is bemutatták a Volvo két új villany-SUV-ját, a kisebb crossover EX30-at, valamint a márka zászlóshajóját, az EX90-et. Meghajtani ugyan még nem tudtuk őket, de beleülhettünk, körbetapogathattuk mindkettőt, amivel van egy elképzelésünk, miként látja a Volvo a nem is olyan távoli jövőt.
Már egy ideje köztudott, hogy rengeteg autógyártó teljesen át akar állni a villanyautók gyártására. Ezalól pedig a Volvo sem kivétel. A Volvo azt ígéri, hogy 2025-re új modelljeinek fele tisztán elektromos meghajtású lesz, 2030-ra pedig az összes. Ennek a célnak két előfutára a Volvo EX30 és a Volvo EX90. A két modell viszont nemcsak a villanyosításban elkötelezett terv eredménye, hanem a karbonsemleges autógyártásé is.
Kezdjük is a kistestvérrel, az EX30-cal. A Volvo nagyon elkötelezett az úgynevezett "Thor kalapácsa" LED-fényszóró dizájnja mellett, az EX90-en is ezt láthatjuk - csak az picit extrább, de erről majd később. Villanyautó lévén az EX30-nak nem kell hűtőrács, így helyére egy nagy logót tettek. Viszont az autó orra nem csak ennyiből áll, a fényszóró alatt ugyanis egy aktív légbeömlő van, ami nagyobb sebességnél kinyílik. A lökhárító pedig barázdált, amitől közelebbről karakteresebbé válik az autó megjelenése.
A fényszórók mellett viszont a hátsó lámpák is egységes dizájnvonalat követnek mindkét modell esetében. A zárójelet formáló, hasonlóan LED lámpák fölött találhatunk még egyet a C oszlopban. Az EX30 hátsó lámpái főleg abban térnek el a nagytestvérétől, hogy a végeket fekete elemekkel kötötték össze, a szélesre húzott Volo feliratot is ebben találjuk.
Ez a szeletekre osztott nappali menetfény kimondottan futurisztikus, de ami igazán megfogott, az az apró, világító Volvo felirat.
Mivel egy 4,23 méter hosszú és 1,84 méter széles autóról beszélünk, ezért ne számítsunk egy rettentően nagy csomagtartóra. A 318 liter elsőre nem hangzik soknak, de a rakodópadló alatt megbújik további 61 liternyi csomagtér. Ezt az elválasztót pedig könnyen le lehet billenteni, amivel a 318 literes csomagtartóból 379 literes lesz, ami már nem is hangzik olyan rosszul. Arról nem is beszélve, hogy elöl is van csomagtartó, de oda nagyjából csak a töltőkábelt és az adaptert tudjuk betenni.
Az EX30 hátsó sora kimondottan kényelmesre sikerült, fej- és lábtérben egyaránt. Üléseinek van egy futurisztikus beütése, főleg a fejtámlát illetően. A kabinban látható összes felület újrahasznosított anyagokból készült, amelyek érzésre, tapintásra kellemesek, nem egy olcsó autó érzését adták. Ja, és bőrt ne keressünk az autóban, ugyanis nincs benne. Sehol.
Láttatok már olyat, hogy a hátsó ablakok gombjai nem az ajtóban, hanem a középkonzol végén vannak kettő USB-C csatlakozó társaságában? Ha nem, akkor íme.
De akkor mit raktak az ajtóra? Tevődhet fel a kérdés. Nos, a kilincs kivételével semmit. Hogy ez jó döntés-e vagy sem, az személyenként eltérhet, de nekem ez a dizájn nagyon tetszik, főleg a kilincs.
Az EX30-ban egy 12,3 colos kijelzőt találunk a műszerfal közepén, a kormány mögött nincs kijelző. A váltókart a kormány mögött kell keresnünk jobb oldalt, emiatt viszont bal oldalra került az ablaktörlőkar. Ezt egy darabig biztosan szokni kell majd.
A Volvo legkisebb villanyautója három elektromos hajtással kérhető. A legerősebb a Twin Motor Performance, ami két, vízhűtéses, állandó mágneses szinkronmotort használ, összkerékhajtással. Így a teljesítménye 428 lóerő és 543 Nm, ezzel 460 km WLTP hatótávot ígérnek. A legtöbbet viszont a Single Motor extended range variánssal tudunk menni, aminek hatótávja 480 km, ereje viszont "csak" 272 LE és 434 Nm. Az alap pedig a single motor, ami 344 km megtételére képes. Az egymotoros verziók hátsókerék-hajtásúak.
Jöjjön a feketeleves, az ár. Az alapfelszereltségű, egymotoros verzió a legolcsóbb, aminek ára 14 490 000 Ft. De ezt feltornázhatjuk egészen 20 390 000-ig is, ha a duplamotoros, legjobban felszerelt variánst szeretnénk. Felszereltség terén egyébként három szint van: Core, Plus és Ultra. Az EX30 ötféle színben lesz elérhető, ebből három a szokásos fekete, fehér, szürke trió. Színek terén lesz egy "Cloud Blue" kék és egy "Moss Yellow" sárga. Valamint a hivatalos bemutatón megemlítették, hogy lesz egy Cross Country kiadás is, de erről a mostanin nem esett szó.
Ez pedig az EX90, a Volvo zászlóshajója, az XC90 villanyos utódja. Ez pedig már minden, csak nem kicsi. Picivel több mint 5 méteres hosszával, 1,74 méteres magasságával és tükrök nélküli 1,96 méteres szélességével egy elég termetes jelenség lesz az utakon. Formájában nem tértek el az XC90-étől, fontos a svédeknek, hogy luxusautójuk felismerhető legyen. Lámpadizájnjukat is megtartották, egy-egy lenyúlással kiegészítve. Viszont a különlegessége nem ebben rejlik, hanem a tompított fényszórókban, amik a nappali menetfény mögött bújnak meg. Ugyanis a tompított fényszóró bekapcsolásakor a "kalapács" markolata kikúszik a búra két végébe, amivel előbújik a tompított. Tehát ez egy pop-up fényszóró, csak modern köntösben.
Az EX90 több kijelzőt kap kistestvérénél. A batárnagy központi kijelző mellett egy 9 colos, lapos, de hosszú digitális műszerfal is helyet kapott, valamint a head-up kijelzőt sem aprózták el. Elmondásuk szerit négyszer nagyobb lesz a vetített kijelző a korábbinál, amivel rengeteg fontos információt tol majd az arcunkba az autó. Információkat pedig rengeteg helyről gyűjt, ugyanis olyan sok szenzor van az autóban, hogy kettő központi számítógép van benne egy helyett. Ennek főleg az az oka, hogy az EX90 képes lesz komolyabb fokú önvezetésre, de ez a funkció addig nem lesz elérhető, amíg nem tisztázódik az önvezető autók jogi háttere. Ha viszont zöld utat kapnak, akkor a funkciót egy ingyenes frissítéssel élesítik.
Természetesen itt is csaknem minden burkolat újrahasznosított anyagból van, beleértve az üléseket is. Bőrt itt se keressünk, de ez nem jelenti azt, hogy az ülések ne tudnának hűteni, fűteni és masszírozni. A fejtámla az egyedi stílusán kívül hangszórókat is kapott, mert miért ne. Ha pedig már miért is ne, akár 25 darab, összesen 1610 Wattos Bowers & Wilkins hangszórót is kérhetünk bele.
A váltókar itt is a kormány jobb oldala mögé került, így annak eredeti helyére egy média-forgókapcsolót helyeztek. Az ötlet érdekes, és fizikai gomboknak mindig örülünk, de nem biztos, hogy jó ötlet volt ezért beáldozni a váltókar helyét.
Mivel hétszemélyes autóról beszélünk, ezért egyszerre lehet kicsi és nagyon nagy rakodóterünk. Ha nem hajtjuk le a harmadik sort, akkor 310 literes a csomagtér a 65 literes padló alatti résszel együtt. Ha lehajtjuk a harmadik sort, akkor 655 literes csomagtartóval találkozhatunk. A maximum pedig, ha mindent lehajtunk az első sorig és tetőburkolatig akarunk pakolni, akkort összesen 1915 liternyi helyet kapunk. Ez már több, mint elég. Egyébként a harmadik üléssort gombokkal hajthatjuk le és fel, viszont a második sorra ez nem igaz.
Ez itt nem más, mint a lidar-szenzor háza, ami az önvezetéshez szükséges, de annak aktiválásáig sem egy felesleges bütyök az autó tetején. A Volvo jelenleg Safe Space Technologynak nevezi az összes biztonsági funkcióját. Ebbe tartozik bele minden radar, kamera és ultrahangos érzékelő, ami biztonságossá teszi a Volvót és vezetését. Ma már tényleg számtalan ilyen asszisztens, biztonsági funkció létezik, és a Volvo nagyon ráment arra, hogy az összeset beleépítse autóiba. Ez alól az EX90 és az EX30 sem kivétel, mindegyik alapfelszereltsége a csaknem összes biztonsági rendszer. Csak hogy párat kiemeljek: frontális ütközést elkerülését segítő aktív kormányzás, kereszteződést figyelő rendszer, intelligens, gyorshajtásra figyelmeztető rendszer, automata parkolás.
A nagy testvér esetében is három meghajtás közül választhatunk: a csúcs az ikermotoros performance, ami 590 km-es hatótávot ígér 517 lóerővel és 910 Nm-rel. Akár 2,2 tonnát is el tud vontanti. A sima ikermotoros viszont 10 km-rel nagyobb hatótávval rendelkezik, de "csak" 408 lóerős és 770 Nm a nyomatéka. A leggyengébb hatjás az egymotoros 279 lóerős, 490 Nm-es, ami 580 km-es hatótávot ígér. Ebben 104 kWh-os akkumulátor van a 111 kWh helyett.
Az összes EX90 kétkamrás légrugóval, aktív futóművel érkezik, ami önszintezésre és sebességfüggő menetmagasság beállításra is képes. Az elektromosan vezérelt lengéscsillaptó rendszer másodpercenként félezerszer figyeli az autó és az út viszonyát, hogy a legoptimálisabb dinamikát nyújtsa. Helyzettől függően -20 és +40 mm között tudja magasságát állítani. A választható felnik mérete is követi az autóét: a legkisebb 20 colos, a legnagyobb pedig a 22. A fotón a 22 colosat látjuk.
Sokalltuk az EX30 kezdőárát? Akkor itt a nagy testvéré: a Volvo EX90 32 790 000 forinttól kezdődik. A mindennel megpakolt verzióért pedig csaknem 42,5 milliót is kifizethetünk.