Néma gyereknek az anyja se

Teszt: Audi Q8 e-tron Sportback – 2024.

2023.08.18. 16:29

A három német prémium közül kettő azt csinálja, amit unatkozó 14 évesek és Toyota Priusok szoktak: direkt néznek ki hülyén szokatlanul. A Mercedes fekete BDSM álarcot húz az EQ modelljeire, a BMW meg a müncheni központ pincéjében, pszichoaktív zselében kitenyésztett elmeháborodottakkal rajzoltatja meg a (villany)autóit. Ott lennének még a koreaiak, meg a japánok is, csak hát a Genesist még nem ismeri senki, a Lexust meg már nem, így az Audi marad a luxuskompániából az egyetlen, aki még a normalitásra épít.

De hiába 2 milliós rajtad a Galamb zeke, a Burning Manen vagy a velencei karneválon a kutyát nem érdekel. Ellenpélda lehetne ugyan a Tesla, aminek dizájnja egyáltalán nincs is, de náluk a tech, a hájp és Musk biztosít kellő extravaganzát. 30-50 millió forint már látszani akar, a számok is azt mutatják, hogy a visszafogottság, az understatement ezen a szinten nem működik, az Audi eladásai elmaradnak a két közvetlen versenytárstól. Csak a dizájnra fogni a lemaradást nyilván túlzás, de hiba volna elbagatellizálni a szerepét (ld. a kínai ízlés).

A Q8 e-tron, az Audi legnagyobb elektromos SUV-je, technikailag nagyot frissült, a nómenklatúrában is rendet vágtak azzal, hogy behúzták a Q8 név alá, de ha tippelni kellene, mindennek dacára sem lesz nagyságrendekkel sikeresebb az elődjénél. Anti anno “Ha hal lenne, visszadobnám” címmel hozta le az eredeti e-tron tesztjét, de ez a hal ezekkel a génekkel kapitális sosem lesz.

   e-tron 2023  Q8 e-tron 2024  e-tron Sportback 2023  Q8 Sportback e-tron 2024 
Akkumulátor (bruttó)  95 kWh  114 kWh  95 kWh 114 kWh 
 Teljesítmény  408 LE 408 LE  408 LE  408 LE 
 0-100 km/h  5,5 mp 5,4 mp  5,5 mp  5,4 mp 
 Légellenállási együttható  0,31 Cd  0,29 Cd 0,28 Cd  0,27 Cd 
 EPA hatótáv (a WLTP-nél reálisabb)  363 km 458 km   362 km 476 km

De még mielőtt felhív a hazai forgalmazó, hogy rámcsapja a telefont, a Q8 e-tron egy tisztességes, jó kiállású villany-SUV. A facelift minimális: új a hűtőrács, kicsit húztak az első-hátsó lámpákon, a logó innovatíve fehér és kétdimenziós, de a legmarkánsabb részlet továbbra is a sportbackség. Az Audi tudja, hogyan kell lejtős tetőívet rajzolni, a Q8 e-tronon is jól eltalált és lendületes, nem krumpli, mint a GLE Coupé, de nem is egy X4/X6-féle bárgyú Valton-tarkó.

A műszaki tartalom frissítésére az angol refurbished szó illik legjobban, nagyjából gyárilag felújítottnak lehet fordítani. Kapott egy új akkumulátort, ami a régi, nettó 95 kWh-s kapacitás fizikai helyére tuszkol be 106-ot (öröm, hogy a korábbiaknál kevesebb kobaltot használtak benne), a töltési teljesítményt 170 kilowattra tekerték fel a korábbi 150-ről, a töltési görbe pedig 80 százalékos töltöttségnél kezd csak beesni. A villanymotorok 14-szer tekercseltek a korábbi 12 helyett, így hatékonyabb a működés, a teljesítmény viszont maradt 408 lóerő. Becsületesen mozog is a 2,5 tonnás test, de az élmény csak annyira emlékezetes, mint manapság fizetni bárhol: mellbe vág, de megszoktuk. Ezek a nyomorult villanyautók elinflálták a gyorsulásélményünket, he.

Emiatt a teljesítmény helyett már a hatótáv az új mantra: a Q8 e-tronból a hatékonyabb hajtáslánccal, a nagyobb kapacitással és a 0,27-re faragott légellenállási együtthatóval 24 százalék plusz kilométert csikartak ki, így a Sportback a WLTP szerint 533 kilométert is elmegy egy töltéssel. Ezzel hozza a kategória átlagát, a 20-22 kWh/100 km-es fogyasztást hellyel-közzel teljesíti (nyáron), sőt, autópályán, 4 felnőttel, sok csomaggal, klímával, 150 km/h környéki autópályázással is beállt 24 kWh/100 km-re.

Ez nem az Audi hibája

Villanyautóztam már eleget ahhoz, hogy a hatótáv ne paráztasson, kiemelkedően ütődöttnek kell lenni ahhoz, hogy idő előtt kifogyjon az áram. A töltögetés viszont még ezzel az 500+ kilométeres hatótávval is tud macerás lenni, főleg ha bő 900 kilométert akar menni az ember egy nap, mint én: Somogy hónaljából felvinni a családot Pestre, aztán haza, aztán megint vissza. Este nyolckor, egy utolsó töltés után állítottam volna le a balatonkeresztúri Ionityt, nyilván hiába.

A Mobiliti app azt se tudta, hogy az imént töltést indítottunk, az oszlop képernyője szintén nem reagált a stop chargingra. Végül a próbálkozások és a kelletlen telefonálás után a diszpécser egy távoli országban megnyomott egy gombot, a töltő leállt és elengedte az Audi tökét. A 10 ezer forintosra tervezett töltésből meg - a kiszolgálók hibájából - lett 20 ezres.

Ennyi pénzen egy Audi-tulaj nem rugózik (vagy pont hogy de), de nekem nem ért ennyit az idegeskedés, legközelebb majd használom az oszlopon lévő QR-kódot, azzal napközben működött. De hogy egy angolul nem tudó, nálamnál harciasabb természetű tulajdonos mit kezdene egy ilyen helyzettel? Hazaérvén dízelolajba mártaná megfáradt testét, és csendben, összekulcsolt ökleire hajtott fejjel felesküdne a villanyautók ellen indított szent háborúra. Nem is hibáztatnám.

Ez a csomag így rendben van, az egyre nagyobb számok hajszolása meg amúgy sem feltétlenül jó irány, de egy annyira kiélezett versenyben, amilyen most a villanyautók között folyik, az alapvetően belső égésű motorra tervezett MLB Evo platform ballaszt. Mázsás ballaszt: a Q8 e-tron 2510 kiló ("tényleges menetkész tömege" meg 2732 kg), ami több, mint az egy számmal nagyobb, idióta szárnyasajtókkal terhelt Model X legkomolyabb, P100D verziója; de igazán egyéb villanyautós területeken sem nyújt kiemelkedőt. Igaz, hogy az alapoktól elektromosra tervezett EQE SUV-val nagyjából egálban vannak, de a Mercedest se nagyon dicsérte eddig senki a villanyautóiért. Emiatt gondolom azt, hogy igazán az új, 800 voltos, PPE platformra érkező autók mutatják majd meg, hol tart valójában az Audi, a Q8 e-tronból meg addig is kihozták a legtöbbet, amit a technika engedett.

Kapcsolódó
Nem látom benne a 74 milliómat

Nem látom benne a 74 milliómat

Elvileg a luxus netovábbja, gyakorlatilag erősen félkésznek érződő autó, ami minden konkurensénél 10-20 millióval drágább. Ezt nem teljesen értjük.

A beltér szerencsére a status quo felé billenti a viszonyokat. A Teslák belseje bűzlik a Chrysler 300C-féle ócska plasztik-aurától, az EQS 70 millióért nyikorog és a HyperScreen sem osztatlan siker, az iX meg... najó, az iX azért eléggé rendben van. A Q8 e-tronban mindeközben feszített víztükör a csend, csobbanásmentesen műugranak bele a csukódó ajtók, és ha nem kéne spórolni a súllyal, bizisten látszóbetont is öntenének bele. Ezt csak tetézi az intelligens forgalomkövetés, ami gyakorlatilag egy állandóan bekapcsolt adaptív tempomatként dolgozik a sofőr alá. Rákívánsz tőle a fullos önvezetésre.

Egyedül a felhasználó botlik a koncepción, mert az érintőképernyőkön való  kényszerült matatás a haptikus visszajelzések és a megfelelő méretű nyomófelületek ellenére is iszonytató: képernyő a sofőr előtt, képernyő középen az infotainmentnek, képernyő lent a klímapanelnek. És muszáj odanézni. Az összkép persze kifogástalan, körben állítható színű rejtett LED-csíkok mindenütt, annyi a kidolgozott formai részlet, hogy a Biciklitolvajok emberekkel teli római utcaképei jutottak eszembe, könnyű beleszeretni a tumultusba.

   Audi Q8 Sportback e-tron 55 quattro Mercedes EQE 500 4Matic SUV  BMW iX xDrive50
 Akkumulátor (nettó) 106 kWh  90 kWh  105 kWh
 Teljesítmény  408 LE  408 LE  523 LE
Töltési teljesítmény 170 kW 170 kW 195 kW
 Súly  2510 kg  2485 kg  2585 kg
 Valódi hatótáv (evdatabase) 525 km   435 km   505 km
 Hossz / Tengelytáv 4915 / 2928   4863 / 3030 4953 / 3000 
Alapár 36 769 000 39 605 000 40 320 000

Kellemes odabent, és bár a Q8 Sportback e-tron érezhetően kisebb a hagyományos Q8-aknál, a normál Q8 e-tron pedig 2 centivel több fejteret kínál, hely így is van bőven. Hátul befér a tenyér a térd elé, a csomagtartó 528 litere is elég mindenre, külön üdvös, hogy a frunkot sem spórolták el az orrából.

A kerekek és a kormány között nincs késés, az áttételezést szűkebbre vették a korábbi e-tronhoz képest (14,6:1), úgyhogy élénk, az Alpokban és az Autobahnon is ugyanolyan észrevétlenül fordul el. A futómű elöl-hátul multilink, igazából nehéz eldönteni, hogy az úthibákat a légrugók simítják ki, vagy a súlyánál fogva tapos magának síkot az aszfaltba.

Divat manapság hangosnak lenni, a Q8 e-tron nem ordítja magáról, hogy elektromos, de igazából semmi mást sem. Ember nem mondaná meg róla, hogy ebben a felpimpelt S-Line verzióban 49 millió forintot kérnek érte, de aki egy sallangmentes, korrekt villany-SUV-t szeretne, ami púpos is, megelégedhet a 35 milliós változatokkal is, ezekkel egyébként is egy fokkal a konkurensek alá lő az Audi.

Annyira más lett a három német márka karaktere, műszakilag pedig annyira hasonlítanak, hogy rövid távon inkább az ízlés és a márkahűség dönt, a potenciális vásárlók brosúrák hasonlítgatása nélkül is el tudják dönteni, hogy Audi, BMW, Mercedes vagy Tesla logóval akarnak akkumulátort vásárolni.

Az oldalról ajánljuk

Kimaxolták a Porsche egyedi kéréseit ezen a 911 S/T-n
  • Hírek

Kimaxolták a Porsche egyedi kéréseit ezen a 911 S/T-n

A kivitelezés 10/10, az ízlés szubjektív.

március 29., 08:23
Fedetlen hétköznapok a jólét jegyében
  • Tesztek

Fedetlen hétköznapok a jólét jegyébenHasználtteszt: Volkswagen Golf VI Cabriolet 1.4 TSI - 2012.

Minden prózai fröcsögést hátra dobva lássuk meg a lényeget: a kabrió nem csak menőzésre, de az egészségi állapotunk javítására is alkalmas.

március 29., 15:38
Kartell tevékenység miatt 458 millió eurós bírságot kapott a BMW, a Volkswagen, a Toyota és még tucatnyi autógyártó
  • Hírek

Kartell tevékenység miatt 458 millió eurós bírságot kapott a BMW, a Volkswagen, a Toyota és még tucatnyi autógyártó

A vádak szerint az összeesküvő felek "összehangolt magatartást tanúsítottak az elhasználódott járművek újrahasznosításával kapcsolatban."

50 perce
A Red Bull szerint Lawson lefokozása Verstappen érdekeit is szolgálja
  • Hírek

A Red Bull szerint Lawson lefokozása Verstappen érdekeit is szolgálja

Ennek ellenére a pilótacserének maga Max Verstappen sem örült.

március 29., 12:28
Új RS Skoda érkezik
  • Hírek

Új RS Skoda érkezik

Jövő héten mondanak el minden részletet róla.

március 29., 10:10
Az amerikaiak 67 százaléka nem venne Teslát, Elon Musk az egyik fő indok
  • Hírek

Az amerikaiak 67 százaléka nem venne Teslát, Elon Musk az egyik fő indok

Ez derült ki a Yahoo News és a YouGov új kutatásából.

március 29., 13:30
5 autó, aminek őrült tempóban szállt el az ára
  • Közélet

5 autó, aminek őrült tempóban szállt el az ára

Azt hiszed, hogy értelmes áron vehetsz R5 GT Turbót vagy E46 kabriót? Gondold újra. Váratlan tempóban dráguló autók következnek.

március 29., 09:18
Trump vámjai miatt eltűnhetnek az olcsó autók az USA piacáról
  • Hírek

Trump vámjai miatt eltűnhetnek az olcsó autók az USA piacáról

Ebben a kategóriában a tarifák miatti áremelkedés mértéke 5855 dollár, azaz 2,2 millió forint is lehet.

március 29., 14:36
Drága a német felni a Skodára, vegyek inkább tajvanit?
  • Gumidoktor

Drága a német felni a Skodára, vegyek inkább tajvanit?

Minőségibb annyival a Dezent, hogy megérje a felárat a Hijoinhoz képest?

március 29., 11:27
Menekült a rendőrök elől, halálos balesetet okozott egy nő Fejér vármegyében
  • Hírek

Menekült a rendőrök elől, halálos balesetet okozott egy nő Fejér vármegyében

Soha nem volt jogosítványa, az autón pedig nem működött a világítás.

március 30., 08:47
MERCEDES: helyre áll a világ rendje?
  • Hírek

MERCEDES: helyre áll a világ rendje?TC Híradó 146.

Ez a TC Híradó 146. adása!

március 28., 08:05
A szőlőtőke mellől szedtük ki
  • Technika

A szőlőtőke mellől szedtük kiMűhelyPRN: Renault 5 1,6D – 1988.

Van, aki 50 ezer forintos autóval akar elindulni a Budapest-Bamako futamon, most kiderítjük, mennyit kell még költeni rá ahhoz, hogy rajtkész legyen.

március 29., 07:01
Brabus Merci ellen gyorsult a Porsche 911 Turbo, végül a fal nyert
  • Hírek

Brabus Merci ellen gyorsult a Porsche 911 Turbo, végül a fal nyert

A Hollandiában rendezett gyorsulási verseny egyik futama nem sikerült túl jól.

március 30., 06:43
Elvárható-e, hogy észrevedd a bajt?- Segitség, átvertek!
  • Közélet

Elvárható-e, hogy észrevedd a bajt?- Segitség, átvertek!

Erzsébet néhány hete vásárolta ezt a Nissan Micrát, de a birtoklás első pillanatától kezdve csak hibákkal találkozik.

március 30., 06:37
Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”
  • Hírek

Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”

Támadhatatlan logikát támadtak meg a rendőrök Tapolcán.

március 28., 07:06
Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke
  • Hírek

Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke

Még ő is poénkodik azzal, hogy ilyen őrült világot élünk, hogy neki kell Teslát vennie.

március 29., 07:01
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
  • Hírek

Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók

Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.

március 28., 06:00
Hullára tört moslék 30+ millióért
  • Belsőség

Hullára tört moslék 30+ millióért

Oda kell menni, meg kell nézni. Roadmovie 38.

március 28., 17:12
Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió
  • Hírek

Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió

A marketingigazgató szerint ez csak növeli a népszerűségét.

március 28., 11:07
Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!
  • Hírek

Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!

A gyártó szerint a probléma megoldhatatlan!

március 28., 14:57
Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi
  • Hírek

Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi

Elismserték, hogy az A3 méretosztályában tervez piacra dobni egy új elektromos autót.

március 28., 09:35
Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták
  • Hírek

Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták

A főváros hivatásos tűzoltói áramtalanították a járművet.

március 28., 16:37
Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!
  • Események

Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!

Május elején az európai büszkeségektől dagadó mellkasunk mellé új programokkal is készülünk!

március 28., 17:07
Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában
  • Hírek

Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában

Videó is készült az egyik ilyen, durván túlpakolt kamionról, ami egyszerre nagyjából 60 tonnányi autót szállít épp.

március 28., 13:01
Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-re
  • Események

Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-reAMTS 2025 – Nulladik nap

Skyline GT-R-t, S1-es Audi Quattrót, 100 éves veteránt vagy egyedi Legót keresel? Az AMTS-en mindet megtalálod!

március 28., 15:56
Honda Passport daru-teszt
  • Hírek

Honda Passport daru-teszt

március 29., 13:20
Porsche 911 S/T Oneman
  • Hírek

Porsche 911 S/T Oneman

március 29., 08:13
AMTS 2025 – Nulladik nap
  • Közélet

AMTS 2025 – Nulladik nap

március 28., 10:14
Neked ajánlott