A villanyautózás innen kezdődik
Teszt: Jeep Avenger
Amikor kezembe vettem az Avenger kulcsait, egy kérdésre szerettem volna megtalálni a választ: miért egy Jeep emblémával ellátott, Stellantis-márkák alkatrészeiből összelegózott villanyautó lett az Év Autója. A válasz keresése közben viszont ráébredtem, hogy az Avengernek kell lennie a kompromisszummentes villanyautózás mércéjének.
Villanyautó ide vagy oda, az Avenger teljes mértékben hozza a Jeepek dobozos formavilágát modern köntösben. Megtartották a klasszikus hétlyukú "hűtőrácsot", sárvédője szögletes maradt, ahogy a hátsó lámpája is, benne a marmonkannákat idéző X jellel. Az autót alulról fekete műanyagburkolat öleli körbe, de hátul láthatunk védőlemezt imitáló burkolatot is. Nappali menetfénye egyből a motorháztető alatt foglal helyet pár fokkal bedöntve, ami picit aggresszív hatást ad az autónak szemből.

Fotókon sokkal nagyobbnak tűnik, mint amekkora: az Avenger a márka jelenlegi legkisebb modellje 4,08 méteres hosszával és 1,78 méteres szélességével. Viszont platform-társaihoz (eCMP) képest is az egyik legkisebb, például az Opel Mokka 67 mm-rel, a DS3 pedig 34 mm-rel hosszabb. És hasonló a különbség a három autó magasságában és szélességében egyaránt. A kabinja mégis tágasnak érződik, a DS3 volánja mögött kimondottan a klausztrofóbia érzése fogott el, a Jeepben ilyen nem tört rám.
Viszont nemcsak kis méretével, hanem papíron a terepképességeivel is kitűnik testvérei közül. Húsz centis hasmagassága elég magabiztosságot ad, hogy fennakadás nélkül áthuppanj egy-egy nagyobb járdaszegélyen vagy akár kividd terepre. A terepezéshez motivációt ad, hogy terepszöge hátul 32, elöl 20 fokos, ahogy rámpaszöge is, sőt, van külön sárra, hóra és homokra tervezett menetprogram is. Ilyenkor a kerekek kipörgését és a nyomatékot szabályozza különböző módon az autó. Ez amúgy remekül hangzik, mindaddig, amíg azt nem árulom el, hogy az Avenger még csak első kerék meghajtással kapható. De ne csüggedjünk, elvileg jövőre lesz négykerék meghajtású - persze drágábban.
Kis kalappal is lehet nagyot köszönni
Viszont az Avenger kompakt mérete és ereje miatt inkább városi környezetben brillírozik, a parkolást a könnyen behatárolható, lecsapott forma mellett radarok és éles felbontású tolatókamera teszi gyerekjátékká. Feszes rugózása miatt azonban inkább a vidéki, kanyargós utakon érzi jól magát, kívánja az élesebb kanyarokat, de ezek ellenére sem kellemetlen benne minden úthiba.
A három terepmódon kívül a szokásos eco-normal-sport trió is választható, amelyek között van érezhető különbség. Eco módban kimondottan takarékos az autó, klímával együtt 13 kWh /100 km-re tudtam levinni a fogyasztást, de ez további pár tizeddel még biztosan javítható. Cserébe ilyenkor az Avenger magához képest lomha. Sport módban a gázpedál legapróbb érintésére is ugrik az autó, ami manőverezhetőségével együtt meglepően élvezhetővé teszi a vezetést. Persze, ilyenkor a fogyasztása elérheti 16-17 kWh/100km-t is. A normal mód a két véglet arany középútja, fogyasztásban, teljesítményben, élményben egyaránt.
Az Avengert a városból is bátran ki lehet vinni, egy Budapest-Esztergom oda-vissza utat egy kis M0-zással együtt 15 kWh/100km-rel zártam vegyes vezetési stílussal.
WLTP-hatótávja 400 kilométer, ez meleg időben, csaknem állandó klímahasználattal inkább 370 km környékinek tűnt. Viszont ez a hatótáv bőven elég annak, aki városon belül mozog az autóval és a hétvégére még egy kisebb kirándulást is betervezne. 54 kWh-s akkumulátora akár 100 kW-os teljesítménnyel is tölthető, így elvileg 20 százalékról a 80 százalékos töltöttséget 24 perc alatt éri el.
A partitrükkök
A Jeep szeret jópofa részleteket, "easter eggeket" elrejteni modelljeiben, ezalól az Avenger sem kivétel. A Compassen például egy gekkót találhatunk, a Renegade-en egy pókot, a Cherokee-n pedig T-Rexet. Az Avenger esetében én összesen nyolc ilyen apró részletet találtam, köztük a tetején levő katicát, a szélvédő jobb alsó sarkában az eget kémlelő gyereket vagy a csomagtartóajtón található jelmagyarázatot (katt értük az alábbi képekre).
Az autógyártók szeretnek azzal a kijelentéssel dobálózni, hogy az adott modellt „a fiatalokra tervezték”, de eddig egyik autónál sem éreztem, hogy ez tényleg nekem lenne tervezve. Az Avenger kivétel, a belterére ugyanis nemigen tudok találóbb kifejezést mondani, minthogy funky. Modern, egyszerű, tele-tele műanyaggal (ez takaríthatóság szempontjából nagyon jó, kinézetre visszás). Viszont sehol egy ujjlenyomat- vagy karcmágnes bevonat, a műszerfal színe megegyezik az autó fényezésével, aminek két végén hangulatvilágítás van. Ennek egyvelege pedig energetikus, tényleg fiatalos látványt nyújt – tehát funky.
Tárolóhelyeiből nemcsak sok van, de nagyok is, szinte bárminek megtalálhatjuk a helyét. Felszereltségtől függően indukciósan is lehet telefont tölteni. Ezen kívül elöl van egy USB-A, egy USB-C és egy 12V-os csaltakozó, hátul pedig egy USB-C.
Csomagtartója 355 literes, ami az autó méretéhez képest elegendő. Mivel első csomagtartója nincs, így a töltőkábeleket a hátsó csomagtartóba, az álpadló alá tudjuk tenni. Ezt ha felnyitjuk, nem tartja a helyén semmi, amitől kissé kényelmetlen a töltőkábelt kivenni-betenni.
Többször írtam, hogy kis mérete ellenére tágas az autó és még a csomagtere is teljesen vállalható, viszont mindez a hátsó sor kárára ment. Csonkolás nélkül is be lehet ültetni ide két felnőttet, de az itt tartózkodás csak rövidtávon tűrhető. Legalább fejtér bőséggel van.
A 10,25 colos infotainment rendszer gyors, képe éles, az Apple CarPlayt és az Android Autót kábel nélkül is lehet csatlakoztatni. A szintén 10,25 colos műszeregység kijelzőjére is igazak az előbbi állítások , szabadon beállítható, hogy milyen adatot mutasson és hol, ami mindig egy üdvözlendő lehetőség.
Viszont az autó egyik legalapabb funkciója megérdemel egy külön bekezdést, mégpedig az index/vészvillogó hangja. Ugyanis a Jeep Avenger indexe nem kattogással vagy csillingeléssel jelzi működését, hanem beatboxol. Tényleg, hallgassátok meg:
Ez mindenkiből kivált valamilyen – inkább pozitív – reakciót, amikor először meghallja, és bármennyire furán hangzik, egy nagyon jó párbeszédindító. Van, aki egyből gyűlölte, van, aki imádta, én meg bíztam benne, hogy hosszú távon nem lesz zavaró. És nem volt zavaró sőt, elkezdett hiányozni, és nemcsak nekem, de egy ismerősömnek is.
Az Év Autója cím nyomában
Szerintem már sokan tudják, hogy a 2023-as Év Autója fölényesen, 328 ponttal a Jeep Avenger lett. Olyan modelleket előzött meg, mint a Kia Niro, Nissan Ariya vagy aVW ID.Buzz. Amikor olvastam az eredményt, szerintem rajtam kívül sokan vakarták a fejüket, hogy az Avenger mennyire érdemelte meg ezt a címet. A tesztidőszak végére beláttam, hogy jogosan lett az Év Autója, bár fölényes győzelme nem minden esetben kiérdemelt.
Az Avenger igazi sármját az adja, hogy egy kompromisszummentes villanyautó lett, a többi gyártó példát vehetne róla. A modell úgy lett optimális hatótávval rendelkező villanyautó, hogy csaknem 1600 kg, autó formájú, vezetési élménye nem fullad ki a jó gyorsulásnál és minden olyan modern technológiával, biztonsági rendszerrel rendelkezik, amit elvárunk egy új autótól – egyedül az ára lehet a visszatartó erő, ugyanis 15 990 000 forintról indul hazánkban.
Külföldön 35 ezer euró az ár, amit már Gajdán Miki is megjegyzett korábban, hogy átszámolva 14 millió forint (bár jelenleg 13,4 millió), ami már sokkal barátibbnak hangzik. Viszont az Avengernek hamarosan új kihívója akadhat, ami hasonló mérettel, picit nagyobb hatótávval, valamint alacsonyabb árral érkezik jövőre.
Ezek a közeljövő Volvói, és ezt le sem tagadhatnák
Élőben is megtekinthettük a Volvó két új elektromos autóját, amivel betekintést nyerhettünk, hogy a svéd gyártó miként látja a jövőt.
Függetlenül a Volvótól, a Jeep Avenger elérte, hogy a villanyautózás kompromisszummentes legyen, ezzel bebizonyítva a többi gyártó számára, hogy nem a technológiában van a hiba, hanem bennük. Emiatt pedig én is megadnám neki az Év Autója címet.

Az oldalról ajánljuk
- Olajdoktor
Olaj kéne a Volvóba, de Zambiában nem lehet kapni (itt élek)
Afrikában egyáltalán nem árulnak olyan olajat, ami nekem kéne. Ilyenkor mi van?
- Hírek
Vészintézkedések bevezetéséről döntött a hátbadöfött szövetséges
Próbálja levegőhöz juttatni megszorongatott autómárkáit a dél-koreai kormány.
- Hírek
Újra készülhet manuális váltós Ferrari, de ha csak kicsit vagy gazdag, nem kapsz belőle
Gianmaria Fulgenzi termékfejlesztési vezető utalt rá, hogy ez nem elképzelhetetlen a jövőben.
- Hírek
Megvadult a sofőr: direkt a szembesávba kormányozta az Ignist
A Suzuki vezetőjét kérdőre vonták az eset után.
- Hírek
Bezuhant az olaj, sokkal olcsóbbak lehetnek az üzemanyagok?
Trump veri a mellét a csökkenő olajárat látva, pedig nem kéne.
- Hírek
A hibridek vs villanyautók: 65:51
Kevésbé vonzóak a tisztán elektromosok az amerikai vevők számára.
- Hírek
Videó: Így lesz egy laza torlódásból baleset az autópályán
Csak egy kis figyelmetlenség és rossz helyzetfelismerés kell, és máris összecsattan több autó.
- Tesztek
Presztízskérdés a létezéseBemutató: Audi A6 Avant
Mégsem csak az elektromos Audi modellek kaphatnak mostantól páros modell megjelölést. Vezettük a benzines A6-okat!
- Hírek
Trump vámjai jelenthetik az utolsó szöget az Alfa Romeo és a Maserati koporsójában
A Stellantis egyre kevésbé teheti meg, hogy életben tartja a küszködő márkáit.
- Hírek
Május 21-én újra találkozik a hazai autóipar krémje Budapesten, a MOL Campuson!
A konferencia idén a globális trendek hazai hatásaira fókuszál, különös tekintettel azokra a változásokra, amelyek már itt kopogtatnak az ajtón.
- Hírek
A világ legnagyobb akkumulátorgyártójáé lehet a Nio a akkucserélő hálózata
A CATL úgyis erről álmodozik.
- Hírek
Vadiúj pickupot visz az USA-ba a Kia
Nem a tavaly ősszel bemutatott Tasmant viszik Amerikába: egy teljesen új, tisztán elektromos modell készül.
- Közélet
Ennyit költünk a TC flottára egy évben
Kiszámoltuk, egy év alatt mennyit fordítunk a saját autóink fenntartására. Az összeg ijesztő is lehet, pedig az üzemanyagot kivettük a képletből.
- Hírek
A Tesla megjavította a Cybertruckot – rosszabb lett
Csálén álló elem, karcok és égésnyom is maradt a visszahívásban javított Cybertruckon.
- Hírek
Még idén piacra dobja első modelljét a BYD prémium márkája Európában
Év végére akár két modell is elérhető lesz.
- Hírek
A Xiaomi SUV-ja is megkaphatja a forradalmi üvegtetőt
Egy teszt során 12 fokot vert a Tesla Model 3-ra.
- Hírek
Blokád alá kerül az Erzsébet híd kedd délutántól (és parkolni is szívás lesz)
Ha jót akarsz, kedd délutántól szerda hajnalig ne akarj átmenni Budáról Pestre vagy fordítva!
- Hírek
India enyhíthet import vámjain, de ezt az ipara nem akarja
Az európai autógyártók nagyot nyernének ezzel, a Tata és a Mahindra viszont csak vesztene.
- Hírek
Összetört egy Corvette, egy papucs a gyanúsított
Felugratott egy padkára, aztán egy ház oldalába fúrodott egy nő egy Corvette-tel.
- Hírek
Felveszi a kesztyűt a rendőrség: az összes elérhető traffipaxot bevetik
A ROADPOL egész Európát érintő sebesség ellenőrzési kampányhoz kapcsolódva 24 órás Speedmarathon is lesz.
- Hírek
Fogadjunk, hogy te is egy ilyen autós játszótérre vágysz!
Ha szeretnél látni élőben egy Mercedes 540K-t, egy 60-as évekbeli versenyautót, vagy akár csak egy Pagoda SL-t, akkor ne hagyd ki ezt az élményt.
- Hírek
Az Audi is leállította átmenetileg az USA-ba irányuló exportot
Várnak, helyzetet értékelnek.
- Hírek
2027-ig tizenöt tisztán elektromos modell lehet a Toyota palettáján
Ráfekszenek a villanyautózásra, de az eredeti tervhez képes óvatosabban.

