Elcsépelt Napóleon, hogy ”Hagyjuk Kínát aludni, mert ha egyszer felébred, megremeg a világ.” Hajnali 2023-kor az ébresztőt kinyomta, csipáját szűk szemzugából kitörölgette, reggeli teáját fujdogálva bőrfotelből nézi Európát: remeg.
Márkákat, almárkákat, al-almárkákat és egyenmodellek százait ömleszti a világra Kína. Attól nem kell félni, hogy ezek egytől egyig lassan beszivárognak hozzánk és észrevétlenül leváltják a jelenlegi kínálatot Abarth-tól Volvóig, mert javarészt az odahazai igények kielégítésére készülnek, de arra azért érdemes felkészülni, hogy néhányuk azért meg fog kapaszkodni nyugaton, ahogy azt előbb a japánok, aztán a koreaiak tették.
Miért nyitotta meg Kína a piacát? Ki fog ebből profitálni?
Kína autóipari történetének áttekintése közben megpróbáljuk kitalálni, ki uralja le a világot a januári intézkedések után.
Gyanús, hogy az elektromos paradigmaváltás, a kínai keresleten felduzzadt óriási méret és az akkumulátorgyártáson érlelt know-how miatt fórral induló BYD egy lesz közülük. Jelenidőben: már nem egy Norvégiában felderengő délibáb, a BYD itt van, sokadik európai országként már Magyarországon is forgalmazza három exportra szánt elektromos típusát, a Dolphint, a Sealt és az Atto 3-at. Egy kompakt, egy szedán és egy SUV: robusztus, egyszerű paletta, nem is kell ezt elaprózni GT-kkel, aktív túrerekkel, meg kigörcsölt álkupékkal.
Egyelőre nem túl közismert, hogy – mivel a szállítás, engedélyeztetés, vámolás és forgalmazás is leveszi a maga sápját – messzi piacokra érve apránként elvásik a kínai modellek árelőnye. Úgy tűnik azonban, hogy van azért mozgástér, árban a BYD-nek kevés konkurenciája akad. Hogy ez mennyire fontos sarokkő, pláne nálunk, az is mutatja, hogy a bemutató megfelelő diájáig sokszorosan őrzött titok volt a hazai árazás, alább látjátok a közrebocsátott számokat:
Dolphin | Seal | Atto 3 | |
Akkumulátor kapacitás | 44,9-60,4 kWh | 82,5 kWh | 60,4 kWh |
Hatótáv | 310-427 km | 520-570 km | 420 km |
Teljesítmény | 70-150 kW | 230-390 kW | 150 kW |
Töltési teljesítmény | 60-88 kW | 150 kW | 150 kW |
Súly | 1506-1658 kg | 2055-2185 kg | 1750 kg |
Ár | 10,9-13,4 millió Ft | 18,1-19,2 millió Ft | 13,9-14,8 millió Ft |
Nem csak ár-érték arányban erős mindez, mert noha néhány műanyagelemben és a bizonytalan eredetű röcögésekben még ott kísért a korai kínai áruházak 100 forintos miliője, az összeszerelés, pláne a megbúvó technológia láttán talajt veszít a fölényeskedő vihogás. Más kínai márkáknál azon még lehet mosolyogni, hogy minden eladott autó százezres-milliós nagyságrendű veszteséget termel, és az állami anyakoca csecse tartja csak életben a vállalatot, a BYD viszont nyereséges. Villanyautógyártásból pénzt csinálni pedig továbbra is mutatvány, a nyugati véneknek se nagyon megy.
Azt se felejtsük persze, hogy az állami támogatás a BYD-nél is jelentős, a cég nyereségével vetekedő mennyiségű pénzzel tolják odafentről, de ezt mind kutatás-fejlesztésre fordítják, aminek hosszabb távon lesz igazán látszatja. Sőt, már most is van, hisz a BYD Motorst 2003-ban alapították, alig 20 év alatt értek el a komolyan vehetőségig, oda, hogy a Teslával sem ördögtől való az összevetése.

A technikán és az e-Platform 3.0-n osztoznak a modellek: a saját fejlesztésű Blade (azaz Wesley Snipes penge) cellák a CTP (cell to pack) struktúrában 50 százalékkal jobb volumetrikus energiasűrűséget biztosítanak a hagyományosaknál; a hajtáslánc és az irányítóelektronikák 8 eleme egyetlen egységet képez; emellett hőszivattyú is növeli a hatékonyságot. A töltési teljesítmény egyik modellnél sem kiemelkedő (60-150 kW), de a kiegyenlített töltési görbék miatt nem sokkal maradnak el a nagyobb kilowattokra képes konkurensek töltési idejétől (20-80% ~ 30-40 perc).
A különbségeket főleg az LFP akkumulátorok kapacitása és a motorok jelentik. Nem időzök sokat az autókon, a típusonként 20 perces tesztvezetést egyébként is inkább ízelítőnek szánták, részletesen majd a hamarosan érkező tesztekben írunk róluk. Nyilván nem tökéletesek: a vezetéstechnikai rendszeren bőven van mit csiszolni, a szedán Seal veszélyesnek ítélte egyenesen haladni a megtévesztően egyenes úton, határozottan indult inkább a megnyugtató rekettyés felé, a Dolphinban pedig az adaptív tempomat volt kajla, egy darabig hadakoztam vele, aztán hagytam, visszatérünk rá.
Természetesen mindháromból a csúcsfelszereltséget hozták a bemutatóra – pedig a Dolphinból leginkább a 10,9 milliós mezítlábasra lennénk kíváncsiak. Az összkerekes Sealt pszichológiai alkalmasságihoz kellene kötni, mert az önmérsékletet aljasul képes korrumpálni a szenzoros élménykeresés ösztönszerű felhabzása: 580 lóerő és 2,2 tonna mellett a vezetni tudás már nem feltétlenül elég, a felelős döntéshozást meg még nem kötötték tanfolyamhoz. Ilyen adottságok mellett a bizonytalankodás nem nagyon fér bele, az összes létező tengelyen megtekert S-kanyarban a Seal sem volt ott egészen fejben, az intelligens nyomatékvezérlésre (iTAC) gyanakszom, de megpróbáljuk majd reprodukálni a tétovázást, ha lesz tesztautó.
Bőrfotelben ül előttünk Kína, az egyik tenyerében ott van ez a korrekt, borzasztóan erős, nyomatékvektorált sportszedán, a másikban egy versenyképes kisautó bájosan bumburnyák formában jó áron. A harmadikban meg az Atto 3, ami SUV-mivolta miatt így is úgy is siker lesz. Mindegyik pirula piros, rajtuk felirat, hogy Build Your Dreams, a tudatos európai meg remeg, mert úgy érzi, a sinofób kockázatok és mellékhatások tekintetében egyiket se igazán kéne bevenni. Vagy be kéne. Fene tudja.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Brutál strapabírónak ígérik a legkeményebb Ford Rangert
Az eddigi legfickósabb Ranger 4,5 tonnát vontathat, nagy a gázlómélysége és több ponton masszívabb, mint a sima tesói.
- Hírek
Nem adnak üzemanyagot a 15 évesnél idősebb járműveknek a világ legszennyezettebb városában
Európához hasonlóan ott is kitűzték a 2035-ös céldátumot.
- Hírek
Őrült zsenik megalkották a világ legnagyobb Ladáját
A Garage 54 ismét szürreális projekttel jelentkezett.
- Események
Van egy király európai autód, amit megmutatnál másoknak? Gyere autóztatni a Parkoló Parádéra!
- Hírek
F1 kibeszélő: Tsunoda nem tett csodát, beszari a McLaren?
A Japán Nagydíj végül többnyire unalmas vonatozásba fulladt, de ennek ellenére is bőven akad izgalmas beszédtéma a Forma-1 háza táján!
- Hírek
A Nissan 2028-ra ígéri saját szilárdtest-akkumulátorának sorozatgyártását
Az ígéret szép szó...
- Hírek
A Tesla megjavította a Cybertruckot – rosszabb lett
Csálén álló elem, karcok és égésnyom is maradt a visszahívásban javított Cybertruckon.
- Hírek
400 lóerő nem elég? És 510?
Az Abt azt csinálta, amihez a legjobban ért: erősből mégerősebbet csinált.
- Hírek
Cseszegeted a Teslát? Vigyázz, vesz a kamera!
A Teslák beépített kamerái azonnal bizonyítékot gyűjtenek.
- Tesztek
Bérelt helye van a konditerem előttTeszt: Mercedes-AMG E 53 HYBRID 4MATIC+ Edition 1
Úgy ki van gyúrva, mint a srác, aki nem csak díszből veszi meg az éves kondibérletet.
- Hírek
Leégett egy villanyautó Kajászón, vitte magával a házat is
Kigyulladt egy parkoló Hyundai Ioniq, a tűz pedig átterjedt a közeli lakóházra is.
- Hírek
A Xiaomi SUV-ja is megkaphatja a forradalmi üvegtetőt
Egy teszt során 12 fokot vert a Tesla Model 3-ra.
- Szerelem
A Forma 1-es boxkiállások elképesztő története
A Forma-1 hajnalán körülbelül két percig tartott egy boxkiállás. Hosszú út vezetett innen a mai 1 másodpercig.
- Hírek
Újra előveszi a cápaorrot a BMW? Kémfotókon a következő X5
A negatív dőlésű orrkialakítás a 90-es években eltűnt, de a legújabb modellekhez újra elővennék.
- Hírek
Verstappen magabiztosan győzött, két McLaren a Japán Nagydíj dobogóján!
Norris és Verstappen között alig van pontkülönbség három futam után.
- Hírek
A Jaguar Land Rover felfüggeszti amerikai szállításait a vámok miatt
Közben az USA az egyik legfontosabb piaca a Defendernek és a Range Rover Sportnak.
- Hírek
Modernebb külsővel, komfortosabb belsővel frissül a Renault Austral
Az Austral alig három éve kapható a piacon.
- Közélet
Itt mindenki normális?! Racionális autókat néztünk 2,5 millióért - Murvaélet #5
- Tesztek
Nem hiányzott, de örülünk neki!Teszt: Cupra Terramar 1.5 TSI DSG mHEV - 2024.
Újabb típussal bővült a Magyarországon gyártott autók sora. Vajon alapmodellként is ütős a Győrből érkező Cupra Terramar?
- Hírek
Ilyen lehet a Honda új elektromos autójának végleges formája
A japán Red Bull Showrunon mentek vele egy kört.
- Közélet
Kereskedőnek adta el az autóját, mégis vele fizettetnék a későbbi javításokat
Nem mindegy, hogy ki szerepel vevőként az adásvételin. A bizomány és a közvetítés szavak hallatán érdemes lehet másik telepet keresni az eladáshoz.

