A Kia a szokásos minimalista, ám újrahasznosított és így környezetbarát anyagokkal teli utastérrel ugrik a luxusvillanyautós világba. Akár hétülésesen, akár kétfajta hatüléses konfigurációval egy 5015 milliméteres hosszúságú SUV-vel. A Kia Hungary elnökének saját céges EV9-ével mentem egy kört, tesztre viszont majd egy másik AWD lesz nálunk, méghozzá egy olyan forgatható második üléssoros Lounge-csomaggal, melyért 350 ezer forintot kér a Kia.
Az első generációs, vagyis 2014-es Kia Soul EV-ből 25 darab kelt el itthon - tudhattam meg az EV9 hazai bemutatóján Szentendre mellett. A 2024-es csúcsmodellből várhatóan jóval többet sikerül majd értékesíteni, bár a 30 milliós indulóár és az összkerékhajtású 33 650 000 forintos belépője nyilván nem teszi majd a legnépszerűbb villanyautóvá. Hogy pontosan megértsük, a Kia prezentációja szerint ez az autó azoknak szól, „akik öt méteren keresnek elektromos SUV-t.”
Most bizony megtalálták.
Az EV6 és az EV5 után ez a harmadik modell az E-GMP (Electric Global Modular) platformon, az ügyesen arányosított magas küszöb mögött pedig ott van a hatalmas, 99,8 kWh kapacitású akkumulátor, mivel Magyarországra nem jön az Amerikában elérhető 76,1 kWh-s alapverzió.
Ennyi lítium-ionos cellával a sík padló alatt 563 kilométeres az ígért hatótáv az egymotoros, hátsókerékhajtású, 203 lóerővel és 350 Nm nyomatékkal dolgozó e203 RWD esetében. Ha inkább a kétmotoros, 384 lóerőt és 700 Nm-t a pedál mögött tudó e384 AWD-t választjuk, ez a szám 505 km-re csökken. Ugyanígy az első csomagtartó is 90 literes az RWD-ben az AWD 52 literes ajánlatával szemben, míg hátul mindkét Kia EV9 elnyel alapból 312 liternyi csomagot, vagy az üléseket ledöntve a hétszemélyes esetén 2318, a hatszemélyes konfigurációkkal pedig 2393 liternyi bármit.
A dimenziókról és tömegekről még annyit, hogy tükrökkel együtt 2262 milliméteres szélességgel érdemes számolni, míg a tömeg 2664 kiló környékén táncol úgy, hogy két és fél tonna a vontatási limit. Igen, a szerelvény majdnem 5200 kg lehet.
Ha a bő ötméteres hosszról és a három személlyel már háromtonnás tömegről elsőre nem a hatékonyság jut eszünkbe, a Kia 0,28-as légellenállási együtthatóval, zárt stílusú felnikkel, háromdimenziós alvázburkolattal, aktív hűtőlamellákkal, valamint a bőr helyett használt, egyébként kukoricából készülő bio-poliuretán felületekkel nyugtat. Természetesen akad elhagyott halászhálókból és a sűrűn a vízfelszínen úszó PET-palackokból újrahasznosított fonal, háló és kárpit is.
Fűtött és ventillált, valamint opcionálisan 180 fokban forgatható fotelek a második sorosban. AI-alapú tempomat, telefonos nyitás, fizikális nyomógombok a tripla, 12,3+5,3+12,3 colos panoráma érintőképernyő alatt. A Hyundai komoly sportautókat csinál villanymotorokkal is, prémiumnak ott van a cégnél a Genesis, a Kia pedig szintén simán behozhat Európába egy full-size SUV-t, immár tisztán elektromos hajtással. Dél-Korea nem lassít.
A terv egymillió BEV értékesítése 2026-ig, 15 új elektromos modell bemutatása 2027-ig, majd a 2030-as céldátumig a 37 százalékos részarány elérése 1,6 millió villanyautó eladásával. Magyarországon azért nehéz elképzelni, hogy az EV9 hirtelen rekordokat dönt az SUV-k között, de egyedi kombináció, az egyszer szent.
Parkolja a rosszseb, bár a távirányítós automata beállást elvileg már halszálkás alakzatban is tudja. Amennyiben pedig nem kell sem a hét ülés, sem a hátraforgatható üléssor, a szintén 350 ezer forintba kerülő Relax-csomag ülései szinte bármeddig dönthetőek a teljes kényelem érdekében. A metál fényezések is 265 ezerbe kerülnek, kivéve, ha jellegük prémium, mely esetben 365 ezret kér még a Kia.
Mindez azt jelenti, hogy a legdrágább, hatüléses és összkerékhajtású EV9 SUV Magyarországon 34 millió 365 ezer forintba fog kerülni. Árnyalja a képet, hogy ehhez minden EV9 mellé jár durván félmillió forintnyi ingyenes töltés, négy évnyi bónusz időszakos karbantartás, a dedikált 11 kW-s otthoni töltő és az EV9 forródrót is, melyet sűrűn tárcsázva várhatóan minden kérdésünkre kielégítő választ kapunk majd.
Elöl a digitális tigrisarc, hátul a csillagkép LED lámpák, hisz muszáj hasonlítani valamihez. A Kia szerint az EV9 összetéveszthetetlenül SUV. A 21 colos téli kerekekkel és ilyen profillal valóban nehéz lenne másnak hinni, bár az utastérben vannak egyterűekre jellemző megoldások is.
Szerencse, hogy valóban hétüléses is tud lenni, hisz máskülönben nehéz megindokolni az egyértelműen Amerikára méretezett karosszériát. Más kérdés, hogy 99,8 kWh-nyi akkumulátor sem fér el akármiben.
A 800 voltos platformmal a Kia akár 249 kilométeres hatótávot ígér negyedórás gyorstöltéssel. Az akkumulátor energiasűrűsége 8,5 százalékkal magasabb (670 Wh/L és 295 Wh/kg), mint az EV6-ban. Új generációs pakk, és jön hozzá az EV9-et is automatikusan felismerő Plug&Charge szolgáltatás is.
A hatalmas SUV-t mérete ellenére megnyugtató vezetni. Ugyan a futómű képes nagyot ütni, az utasteret mesterien hangszigetelték, a brit Meridian Audio pedig direkt az elektromos hajtás frekvenciáit semlegesítő hangrendszert fejlesztett az EV9-be. A kabin puritán, a kezelőszervek egyértelműek és könnyen kezelhetőek, a műanyagokon érezhető természetbarát eredetük, így minden a jelenleg tomboló öko-trendeknek megfelelő.
700 Nm nyomatékkal és 384 lóerővel a négy kereket forgatva a gyorsulásra sem lehet panasz, bár minél intenzívebb a tempó, annál inkább érdemes figyelni az autó szélességére is. A regeneratív fékezés négy fokozatban állítható a kormány mögötti fülekkel, bő 2700 kilót pedig érdemes sűrűn inkább a motorokkal fékezni.
Nagy Norbert Kia Hungary elnök céges EV9-ét egy darabban, a fogyasztási átlagból valamennyit faragva szolgáltattam vissza. 2024-et a Kia újdonságával kezdjük, és hamar nyilvánvalóvá vált, hogy az egész szerkesztőséget érdekli a hatszemélyes villanynappali. Én közben arra vagyok kíváncsi, hogy rakjuk majd le a mélygarázsba.