A kettősség művészete

Teszt: Peugeot 2008 Allure 1.2 PureTech – 2024.

2024.01.08. 15:41

Még négy egész év se telt el a bemutató óta, máris itt a faceliftelt Peugeot 2008. Lett morcosabb, felnőttesebb külső, meg egy csomó apróság, a karaktere megmaradt, és továbbra is jól mutat. De a beltérről beszélnünk kell...

Az apró hobbiterepjárók és crossoverek piaca nagyon pörög, ezért szinte minden gyártónak van is ilyen modellje. Ezen a téren a Stellantis különösen jól áll, hiszen ugyanarra az alapra, vagyis a CMP és eCMP platformra annyi modellt húztak már fel, hogy összeszámolni se könnyű. Ott a Citroen C4 és C4 X, a DS 3 Crossback, a Jeep Avenger, az Opel Mokka, a Peugeot 2008, meg ami még.

Abból látszik igazán, hogy mennyire fontosak ezek a típusok, hogy a gyártók egy másodperce sem pihennek, tolják a fejlesztést, mintha nem lenne holnap. Jó példa erre a Peugeot 2008, amit 2019 végén mutattak be, kis túlzással meg se szoktuk igazán, de már idén nyáron, azaz három és fél év után rá is emeltek egy faceliftet.

Kapcsolódó
Máshol ezt nem kapod meg

Máshol ezt nem kapod meg

Aki erre a szerre vágyik, 2008-ast kell vennie, különben örökre kielégületlen marad. Egy kör a talán legkelendőbb új Peugeot-modellel.

Az új modellnél közepesen lazázták el a ráncfelvarrást: van egy csomó változás, ami frissnek és divatosnak mutatja a típust, de semmi olyasmi, ami meglepő lenne. Markánsan változott az arc: szélesebbre, aprólékosabbra rajzolták a díszrácsot, aminek a közepére már az új, pajzsba foglalt oroszlánfejes emblémát rakták.

Eliminálták a fényszórók három LED-csíkból álló menetfényeit, ezek az első lökhárító alsó széleire költöztek és hatalmasra nőttek. A karmolásokat formázó LED-ekkel és a szélesebb, agresszívabb ráccsal férfiasabb lett az orr, ráadásul szélesebbnek is látszik így az autó dacára annak, hogy a mérete nem változott. Hátul a függőleges fényeket dupla vízszintesek váltották. Az erre a változatra csavarozott, fura – elvileg aerodinamikailag optimalizált – felnik adnak egy bájos, franciásan kretén felütést.

Az új felni mellett lettek új színek is, ilyen ziccert manapság nem szokás kihagyni. Összességében a maga kategóriájába még mindig jóképű autó a 2008, ami főleg azért van, mert a méretéhez képest jók az arányai. A szögletes részletek és a sok él ad neki egy kusza összképet, azt már mindenki maga dönti el, hogy ez bejön neki vagy sem. Eközben az a helyzet, hogy ha tudjuk, hogy mit kell nézni, tényleg látványosnak tűnhet a változás, a júzerek ezt nem biztos, hogy észlelni fogják, annyira a régihez hasonló benyomást kelt a frissített 2008.

A külső tehát nem rossz, ezt résmentesen megugrották a dizájnerek. A belsőről ez már jóval kevésbé mondható el, és ez még csak nem is a facelift hibája. Kimondottan nem csípem a már régóta futó i-Cockpitot, mert az a benyomásom, hogy akik tervezték, nem láttak még embert autóban ülni. Értem én, hogy kellenek az újítások, hogy frissnek és trendinek tűnjön az autó, de az mégis túlzás, amikor a dizájn tevőlegesen elvesz a komfortból.

Akármennyit állítgattam a kormányt és az ülést, egy komplett hét után se lett meg az a pozíció, amikor nem fészkelődtem. A kormány apró sokszög, parkolásnál és nagyobb mozdulatoknál fura használni, és a háromszög-keresztmetszet se kellemes a kéznek. Mindezt tetézi, hogy baromi alacsonyra kell állítani – igazán magas állása nincs is –, ha látni akarjuk a műszereket. Furcsa érzés volt úgy vezetni, hogy a kormány túlzás nélkül az ölemben volt. Ismerek sok embert, aki szereti az i-Cockpitot, és nem érti, hogy mi bajom vele, én viszont képtelen vagyok megszokni. Az üléspozíció így nekem sehogy nem adta ki, pedig az ülések nem lennének rosszak: kényelmesek és tartanak, viszont egy hosszabb ülőlapot még megérdemelnének.

A több szinten hullámzó műszerfal és ajtókárpit dizájnja nem az én világom, a látványosan mű, gagyi karbonért pedig kimondottan kár. A Stellantis termékei között nekem leginkább az Astra tisztább vonalvezetésű, egyszerűbb beltere jön be, de ez itt már jóval inkább egyéni preferencia kérdése. Mindezek ellenére a beltér minősége remek: az anyaghasználat és az összeszerelési minőség is kiváló, pedig ez nem egy magasra pozícionált autó. Ezt azért fontos külön kiemelni, mert manapság sokszor már a drága autók minőségében sem bízhatunk, és akkor kontrasztként itt egy egyszerű Peugeot, ami nem prémium, mégis jól megcsinálták.

Az általános eklektika és a furcsa ergonómiai megoldások ellenére sem nyom össze a tér: a 2008 tágasnak érződik, pedig ez a legkisebb Peugeot hobbiterepjáró. A 4,3 méteres hossz és a 2,6 méteres tengelytáv abszolút értékben se kevés, és a helykínálatnak is jót tesz: akár hátra is befér egy felnőtt úgy, hogy nem kell oldalra billentenie a fejét, és kiszállás után se fogja úgy érezni magát, mint akit megvertek. A csomagtér alapesetben szintén pont jó méretű, 434 literes, de ha valakinek ez kevés, az ülések lehajtásával 1467 literesre bővíthető. Utóbbinál egy költözködős cuccolás kapcsán az a tapasztalatom, hogy a tér tényleg elég jó, de a nem síkba hajtható ülések nehezítik a pakolást.

A fedélzeti rendszerrel nem sikerült megbarátkoznom, ahogy a kijelzőről kezelhető klímával se lettünk barátok. A 10 colos központi kijelző minősége viszont jó, és a kamerák képe is váratlanul szép. Ebben az Allure változatban a digitális műszerfal nem 3D-s, mint a GT-ben, itt egy sima kijelzőt kapunk, aminek a középső kijelzőhöz hasonlóan remek a képminősége.

A vezetési élmény a beltérhez hasonlóan felemás. A régóta használt, 1,2 literes, háromhengeres, 130 lóerős, turbós benzinest kedvelem. A lehetőségekhez képest egészen tüzes karakterű motor, nagy fordulatszám-tartományban húz, szemben több modern, kis benzinessel, amik között sok érződik fájóan döglöttnek. Az egykettes mellé tökéletesen passzol a nyolcsebességes automata, amit évek óta nagyon szeretek, hiszen a finomságával túlmutat a kategóriáján. Programozással el lehet rontani, volt már szerencsém olyanhoz is, de ezúttal minden a helyén volt: mindig finoman váltott, jó helyre kapcsolt, okosan viselkedett. Ezt így kell. A fogyasztás vegyes használatban valahol 6 és 7 liter között alakul, ami igen szimpatikus érték, hiszen ezek a kis benzinesek sokszor meglepően szomjasak. Ez nem.

Eddig tehát minden remek, a kormányzás és a futómű azonban rontanak az összképen. A 2008 magabiztosan az úton marad, stabil, cserébe sokszor borzalmasan bután viselkedik a köztudottan kiváló magyar utakon. Szerencsétlen próbálja kirugózni az egyenetlenségeket, de ez olykor nem sikerül, és ilyenkor a testünk kellemetlen, kemény ütéseket kénytelen elviselni. Nem várom el egy átlagos közlekedésre tervezett eszköztől, hogy olyan legyen kormányozni, mint egy 911-est, valamennyi visszajelzést viszont adhatna. A 2008 kormányzása viszont olyan, mintha nem lenne mechanikai kapcsolat a kerekek és a kormány között.

Rengeteg konkurens akad: ott van például a Ford Puma, a Nissan Juke, vagy házon belül az Opel Mokka. A 4,3 méteres hosszú, 2,6 méteres tengelytávú 2008 alapára 100 lóerős benzinessel, manuális váltóval 8,4 millió, azonban ha a magasabb, Allure felszereltséggel, 130 lóerővel és automatával kérjük, már minimum 10,25 milliót kell érte fizetni.

A 4,19 méter hosszú, 2,59 méteres tengelytávú Puma egyliteres, 125 lóerős benzinessel, enyhe hibrid rendszerrel és hétsebességes automatával 10,86 milliónál indul. A 4,21 méter hosszú, 2,64 méteres tengelytávú Juke a Fordhoz hasonlóan ezres benzinessel, 114 lóerővel és automatával 10,51 milliós áron kezd, ami kedvezménnyel 9,11 millióig mérsékelhető. A Mokka bár közeli rokona a 2008-nak a 4,15 méteres hosszával és 2,56 méteres tengelytávjával valamivel kisebb nála. A Peugeot-éval megegyező, 130 lóerős, egykettes benzinessel, nyolcsebességes automatával 10,95 milliónál indulna, de ez most pont akciós, így 8,05 millióért kínálják. Ezek alapján a Peugeot árazása elég jó, hiszen ha az aktuális listaárakat nézzük, akkor az említett típusok közül a 2008 a legolcsóbb, miközben méretben is a legnagyobbak között van.

Nem lett a kedvencem a faceliftes Peugeot 2008. A formája adja, egy jó kiállású, klassz autó, ami tényleg nagyon karakteres, ráadásul a tudatosan feltűnő dizájn se hat bénának. Van benne értelmezhető mennyiségű tér, korrektül összerakták, ugyanakkor a beltér formai megoldásai és a hülye üléspozíció keserű szájízt hagynak maguk után. A motor és a váltó egyenesen kiváló, a futómű és a kormányzás már kevésbé. Semmiképp sem rossz autó, de nem is emlékezetes.

Az oldalról ajánljuk

Súgd meg a rendőrségnek, hogy hol traffizzanak áprilisban
  • Hírek

Súgd meg a rendőrségnek, hogy hol traffizzanak áprilisban

Az elmúlt pár évben volt már ilyenre példa.

március 23., 16:00
Vágó úr, én itt beszállnék!
  • Szerelem

Vágó úr, én itt beszállnék!Mercedes-Benz E 63 AMG (W211) - 2007.

Ezzel a becsülettel gondozott és karbantartott sportlimuzinnal gondolatban visszautaztunk a gyártási évébe, és ott is ragadtunk egy kicsit.

március 23., 13:47
Használt plug-int vennék tízmillióból, mit érdemes?
  • Nepperűző

Használt plug-int vennék tízmillióból, mit érdemes?

Skodákat, Peugeot-t és Volvót néztem, de azt olvastam, egyik rosszabb, mint a másik.

március 23., 11:03
Kaliforniában már jóval könnyebb áramot tankolni, mint benzint
  • Hírek

Kaliforniában már jóval könnyebb áramot tankolni, mint benzint

A 700 ezer otthoni töltőhelyet nem számolva.

tegnap, 17:34
A Seat marad a hibrid és belső égésű motorok fejlesztésénél
  • Hírek

A Seat marad a hibrid és belső égésű motorok fejlesztésénél

A piaci helyzetük ezt követeli.

március 24., 06:05
Hamarosan bemutatják az AUDI első elektromos autóját
  • Hírek

Hamarosan bemutatják az AUDI első elektromos autóját

Ez az AUDI nem az a márka, mint az általunk ismert Audi.

március 23., 12:03
Ilyen autók cirkáltak a 70-es években Magyarországon. Felismered mindet?
  • Belsőség

Ilyen autók cirkáltak a 70-es években Magyarországon. Felismered mindet?Kvíz: Ismerd fel a 70-es évek autóit!

Lada, Trabant, Wartburg, meg ami még: ebben a kvízben bizonyíthatod, hogy minden autót ismersz, ami a 70-es években népszerű volt Magyarországon.

március 23., 17:01
Három versenyzőt is kizártak utólag a Kínai Nagydíjról
  • Hírek

Három versenyzőt is kizártak utólag a Kínai Nagydíjról

A súlyhatár és a túlzott kopás volt a probléma.

március 23., 12:51
A McLaren stabilan behúzta a Kínai Nagydíjat
  • Hírek

A McLaren stabilan behúzta a Kínai Nagydíjat

A harmadik hely a Mercedesé lett.

március 23., 10:07
Most ingyen kipróbálhatod a lengyel kókányolós autószerelő szimulátort
  • Hírek

Most ingyen kipróbálhatod a lengyel kókányolós autószerelő szimulátort

A teljes verzió szeptemberben jelenik majd meg.

március 23., 15:00
A Toyota Rav4 egy Wankel-motorral is unalmas?
  • Hírek

A Toyota Rav4 egy Wankel-motorral is unalmas?

Ráadásul átépítették hátsókerék-hajtásúra.

március 23., 06:27
A legtoyotább Toyota
  • Tesztek

A legtoyotább ToyotaTeszt: Toyota Camry - 2025.

A korábbi generációknál nem ritka az egymillió fölötti futásteljesítmény, kérdés, hogy sportos hibridként is tudja-e majd.

március 24., 06:05
Az év üzlete: ha megveszed ezt a hat Porschét, kapsz hozzá egy kamiont, amire felfér az összes
  • Hírek

Az év üzlete: ha megveszed ezt a hat Porschét, kapsz hozzá egy kamiont, amire felfér az összes

Kizárólag egy tételben lehet megvásárolni.

március 24., 06:05
Az Audi már tervezi a következő sportautóját
  • Hírek

Az Audi már tervezi a következő sportautóját

Erről Gernot Döllner CEO beszélt a gyártó egy financiális rendezvényén.

március 22., 06:04
Logikus: elvették jogsiját, ezért felgyújtotta barátnője autóját
  • Hírek

Logikus: elvették jogsiját, ezért felgyújtotta barátnője autóját

Az ok-okozati összefüggést még mi is keressük.

március 23., 08:49
Kétmillióért vonzó taposóaknát, vagy sokat futott biztonságot? Esetleg kis-Volvót? – Murvaélet #4
  • Közélet

Kétmillióért vonzó taposóaknát, vagy sokat futott biztonságot? Esetleg kis-Volvót? – Murvaélet #4

Kétmillióval a zsebben kerestük a tökéletes használt autót, de nem volt minden darab kegyes hozzánk.

március 23., 06:26
Ittasan rollereztek, a jogsijuk ment a levesbe
  • Hírek

Ittasan rollereztek, a jogsijuk ment a levesbe

Két zalaegerszegi férfit is pénzbírsággal, illetve több hónapos eltiltással jutalmaztak az ittas rollerezésért.

március 24., 07:48
Emberszerű robotok melóznak a Mercedes egyik gyárában
  • Hírek

Emberszerű robotok melóznak a Mercedes egyik gyárában

Egyelőre úgy néz ki, hogy nem veszik el az emberek munkáját.

március 22., 06:04
Eggyel bővült a felejthető Alfák sora
  • Tesztek

Eggyel bővült a felejthető Alfák soraTeszt: Alfa Romeo Junior Ibrida Speciale - 2025.

Van, aki vágyik Alfasudra, és biztos egy Arnát is őriznek valahol féltve. A Junior hibrid is lehet még valaki szerelme.

március 22., 06:04
Európába is eljön az 588 lóerős Smart, ami akkora, mint egy Tesla Model Y
  • Hírek

Európába is eljön az 588 lóerős Smart, ami akkora, mint egy Tesla Model Y

A legnagyobb Smart hatalmas akkumulátorral, nagy hatótávval érkezik, és Európában is kapható lesz.

március 22., 16:04
Mélymerülés a legkirályabb Nissan Skyline-ok tengerében
  • Szerelem

Mélymerülés a legkirályabb Nissan Skyline-ok tengerébenNagyon menő Skyline-ok – Első rész

A 700 millióstól kezdve, a világverőn át, egészen a legritkább rendszámos darabig. Szuperérdekes Skyline-ok következnek.

március 22., 16:03
Leállt egy kínai márka applikációja, a digitális kulcsosok nem jutottak be az autóikba
  • Hírek

Leállt egy kínai márka applikációja, a digitális kulcsosok nem jutottak be az autóikba

Ezért legyen nálad mindig a kocsikulcs.

március 22., 13:15
Piastrié a pole Kínában, a sprintfutamot Hamilton nyerte
  • Hírek

Piastrié a pole Kínában, a sprintfutamot Hamilton nyerte

Hamiltonnak megvan az első győzelme a Ferrarival, és Piastri is behúzta az F1-es karrierje első pole-pozícióját.

március 22., 14:23
Itt vannak az első képek az új Alfa Romeo Stelvióról
  • Hírek

Itt vannak az első képek az új Alfa Romeo Stelvióról

Épp a hóban nyüstölik.

március 22., 08:45
Videó: vonuló mentővel ütközött egy autó Budapesten
  • Hírek

Videó: vonuló mentővel ütközött egy autó Budapesten

A mentő használta a megkülönböztető jelzést.

március 22., 11:28
Mennyivel kell menni egy félmilliós bírsághoz?
  • Hírek

Mennyivel kell menni egy félmilliós bírsághoz?

Jelentősen túllépte a megengedett sebességet.

március 22., 10:28
Nem találok méretben megfelelő gumit a Hyundai-ra, eltérhetek a gyári mérettől?
  • Gumidoktor

Nem találok méretben megfelelő gumit a Hyundai-ra, eltérhetek a gyári mérettől?

A ritka Hyundai Velosterre ritka méretű gumi kell. Mehet rá keskenyebb vagy szélesebb is, vagy ragaszkodjak a gyári mérethez?

március 22., 12:14
Honda NSX (Ferrari 360 Replika)
  • Hírek

Honda NSX (Ferrari 360 Replika)

március 24., 09:04
Smart #5 - Európa
  • Hírek

Smart #5 - Európa

március 22., 15:59