Megrágta az élet, de nem adja fel

Használtteszt: Ford Focus 1.4 - 2001

2024.02.24. 06:57

A kettes Ford Focus árnyékában rendesen eltűnt, pedig egy korszakalkotó és korrekt autó volt a maga kategóriájában. Ma már jó részük csak a belét húzza, ám megállni nem igazán akarnak. Egy korrekt állapotú példány remek társ lehet ha szűk a kereted, csak a dízeleket kerüld, ha lehet.

Meglett a jogosítvány és kellett egy autó. A keret egy felső-középkategóriás okostelefon ára, de nem volt a lehetetlen küldetés. Nem is mentek messze, Krisztián barátom a környéken vette meg élete első autóját. Átírással együtt 400 ezer forintért jutott hozzá az 1,4-es Ford Focushoz 2018-ban, és csak kisebb bajokkal kellett megküzdenie az évek során. Kiszolgálta, ment vele mindenfelé, ma pedig csak egy omladozó igásló a féltett kincs mellett. A Focus mégsem adja fel, napokat is vár a gazdájára a vasútállomás parkolójában és ha kicsit nehezen is, de mindig beindul. Nem akar meghalni.

Így áll jelenleg Krisztiánnál a 2001-es Ford Focus, egyszerűen csak nála ragadt. Ő már rég túllépett rajta, két éve vásárolt egy nagyon jó állapotú Hyundai Coupe GK FL2-t, amit féltve őriz. Emiatt a Focust használja arra, hogy autózzon napi kétszer 2,5-3 kilométert a vasútállomásig és vissza, ha Budapesten van dolga. Arra rányithatják az ajtót a P+R-ben – persze nem üti-vágja, vigyáz rá, amennyire lehet, de az évekkel nem lehet mit kezdeni.

Kapcsolódó
Többet tud, mint amennyit mutat

Többet tud, mint amennyit mutat

Talán fel sem tűnik a forgalomban, pedig ez a Hyundai szerethető autó egy olyan motorral, amely még tuningolva sem hullik szét egyhamar. Nézzük, mit tud gyári állapotban!

Nyomot hagyott rajta az élet (és a rozsda)

A Focuson ma már rengeteg a sérülés, kisebb karcok és az egykor szép kék fenyezésnek is vége. Itt-ott már a nyers műanyagot látni a felrepedezett festék alatt, néhol pedig a lakkot oldotta fel a tűző napsütés. Van ahol próbálták javítani, de mindhiába, a Focuson már nem rentábilis rendbeszedni a külsőt, hiszen a működést nem befolyásolja és a műanyag elemek a helyükön vannak.

Messziről viszont még mindig egy jó formájú autó, nekem kifejezetten tetszik ez a gömbölyded sziluett. Nagy lépés volt ez a Ford részéről '98-ban, amikor az Escortot leváltották az első Focus generációval. Alapjaiban definiálták újra azt, amit kompakt kategóriában nyújtottak a vásárlóknak, ehhez pedig minden téren modernizálni kellett.

A gömbölyded karosszéria alatt modern technika és egy jól megtervezett passzív biztonsági rendszer van. A Focus négy csillagot kapott az EuroNCAP törésteszten 1999-ben, ami akkoriban jónak számított, a gyalogosok védelmére viszont csak két csillag jutott a négyből. A másik izgalmas újítás a Controll Blade nevezetű hátsó futómű volt, ami a hagyományos csatolt lengőkar helyett egy igényes Multilinket jelentett. Ezt a mérnökök a korabeli Mondeo alól vették át, majd kicsit leegyszerűsítették, hogy olcsóbb legyen gyártani. Ez akkoriban nagy dobás volt, ma már ennek megvan a hátulütője is.

Az ajtók alja, sárvédők és küszöbök mellett ugyanis a futómű, ami kényes pont rozsda szempontjából. A karosszériaelemeknél klasszikusan megáll a sár az üregekben és elkezdik enni a fémet, a futómű viszont folyamatosan kapja az ívet, nem csoda ha a bölcsőn megindul a korrózió. Emiatt különösen alattomos lehet a hátsó futómű, hiszen annak az alsó lengőkarjait két excenteres csavar fogja a bölcsőhöz. Azért excenteresek, mert ezzel állítható a kerékdőlés, ám ha berohadnak, akkor onnantól mese habbal az állítás lehetősége, jön a flex és a teljes felújítás.

Az első segédkeretnél egyszerűen csak megáll a víz és azért eszi meg a rozsda. Többek közt erről mesélt nekem Saáry Zoltán, az ESS Motor Ford szerviz vezetője, akit a típusról kérdeztem. Elmondta, hogy ilyen korban ezen egyáltalán nem kell meglepődni, ám olyan vastagon nem eszi át a típust, inkább a bekötési pontok korrodálnak. Egy-egy szilent cseréje egyenesen tortúra lehet ilyen korban, hiszen a legfiatalabb Focus is szűk 20 éves.

A benzinmotorok elég jók

Kérdeztem az 1,4 literes Sigma benzinmotor hibáiról is, de elég rövid a lista. Hibás gyertya miatt a gyújtótrafó ilyen korban már könnyedén elhalálozik és az olajfogyasztás sem lehetetlen. Krisztián autójából is felszáll néha egy-egy lila böffenet, de lassan 300 ezer kilométer van egy kismotoros kompaktban, csodálkozni nem érdemes. Ebben a motorcsaládban van az 1,6 literes Sigma motor is, ezeket Zetec SE néven ismerhetik sokan. Ugyanilyen név alatt futottak az 1,8 és 2,0 literes motorok is, melyek már a Zeta családhoz tartoznak, szintén megbízható darabok. A szerelő csak annyit mondott, hogy ezeknél a katalizátor elég nehézkes helyen van és nem csak pótolni, de cserélni sem olcsó.

A kipróbált autó 75 lóerővel és 123 Nm nyomatékkal tényleg nem csapja szét az 1163 kilós autót, de a fokozatkiosztás egész ügyes. Ötödikben olyan 2200-2400-as percenkénti fordulatnál megy 90-nel és egyáltalán nem zajos. Persze klímával és néhány utassal még hervadtabb lesz az élmény, de ezt inkább városba, elővárosba tervezték, túrázni ott vannak a nagyobb motorok vagy a dízelek.

A dízelt jobb lehet kerülni

Zoli elmondta, hogy a ráncfelvarrás előtti 1,8 literes TDDI jelölésű motorok adagolója ilyen korban a rosszabb minőségű üzemanyagok és a kopás miatt hajlamosak elhalálozni és javítani nem olyan olcsó, cserélni meg pláne. A később érkezett ugyanekkora TDCI motorokat pedig a korai Common Rail rendszer teszi nemkívánatossá, nagyon sok probléma lehet velük a szerelő szerint. Ennél a típusnál még nem jöttek be a francia eredetű HDI motorok, amik sokkal megbízhatóbbak.

Ugyanígy darázsfészek lehet a sportváltozat kétliteres Duratec benzinmotorja is. Izgalmas 170 lóerő és 195 Nm nyomaték, meg azért az a 8 másodperc körüli 0-100 is vonzó, de ezekből az elmúlt 20 évben már többnyire kitaposták a lelket. Előfordulhat fokozott motorkopás és hajlamos letapadni a változó szívócsőhossz rendszere is. Ha vigyáztak rá korábban, akkor nem egy problémás technika, az RS pedig szinte már kuriózum, de nincs is belőle minden sarkon.

 Alkatrész árak      
 Féktárcsák (db) első/hátsó  14 000/12 000 Ft   
 Fékbetétek (db) 10 000 Ft   
 Féltengelycsukló (db) 22 000 Ft   
 Első lengéscsillapító (db) 22 000 Ft   
 Kuplung (szett)  44 000 Ft   
 Vezérműszíj készlet/vízpumpával 33 000/66 000 Ft   
 Olajszűrő 3 000 Ft   
 Olaj (5 l, 5w-30, Ford-Motocraft) 24 000 Ft   
 Légszűrő 5 000 Ft   
 Lengőkar - első/hátsó (db) 40 000/30 000 Ft   
 Gyújtótrafó 17 000 Ft   

Lóg a gatyája, de még így is stabil

Krisztián autója furcsán indul, hidegen percenként 2000 felett pörög alapjáraton, ami lassan 1500-ra, majd végül leesik egészséges 800-ra. A motornak különösen erős rezonanciája van és menet közben váltáskor nem esik le azonnal a fordulat, csak másodpercek múltán. A tulaj tud a hibáról, volt már vele szerelőnél, a két lambdaszonda cseréje elvileg megoldja majd a dolgot. Menet közben azonban nincs nagy probléma, a kis 1,4-es húz, ahogy csak tud. Tényleg nem versenyautó, de városban a rövid 5 gangos váltóval lelkes az alapmotoros Focus.

Ezen túl pedig kárpótol a Control Blade hátsó futómű, és az előre épített hagyományos McPherson is jó. Ügyesen veszi az úthibákat, ám ilyen korban már mocorognak a műanyagok, itt-ott zörög a beltér. A kormány közvetlen és nem szól bele sokat a szervó, miután elindultunk, a váltó pedig meglepően rövid úton jár, igazán pontos. Egy fickósabb motorral biztosan szórakoztató eszköz még egy alap egyes Focus is, hát még az ST a hatos váltójával – amit csak abba szereltek. Családi szórakozás gyanánt abból egyébként kombi is létezett, amihez alapból járt a szintszabályzós hátsó felfüggesztés, bár ilyen korban annak is lehet extra fenntartási költsége.

Egy kis extra és egyszerű elektronika

Az autó belülről nekem kifejezetten tetszik, látni rajta, hogy próbáltak a Ford mérnökei valami kreativitást vinni a dizájnba, nem csak egymásra pakolták a funkciókat. Ez nem ment az ergonómia kárára, minden kézre esik. Mindkét üléssorban sokat mentem ezzel a konkrét példányban, sosem éreztem büntetésnek az utazást, legfeljebb ha hárman ültünk hátul. A tágas utastér mögött egyébként még 350 liter csomagtartó is elfért, ami így rálicitál a kortárs Golfra is, pedig ennek bonyolultabb a futóműve – kivéve, ha a Golf 4Motion összkerékhajtású.

A szerelő szerint ennek az autónak még egészen egyszerű az elektromos rendszere, a hibakeresés sem akkora probléma. Krisztián autóján főleg a központi zár vacakol, de az sem segített, hogy az egyik télen megfagyott és eltört a bal hátsó kilincs mechanikája. A váltóban elhelyezett sebességjeladó is hajlamos megadni magát, ilyenkor lehasal a kilométeróra, vagy csak ki-be kapcsolgat, mintha kontakthibás lenne. Ezen túl a legsúlyosabb probléma Krisztián autójában az a generátor fém tartókonzolján tátongó vaskos repedés, ami idővel töréssé avanzsál majd.

Innen talán már csak a temetőbe megy

A kipróbált Ford Focus már a végét járja és ezt nem rossz indulatból mondom. Sok ponton eszi erőteljesen a rozsda és a futóműben is lenne mit állítgatni. A menettulajdonságai egészségesek, de a néha feltűnő lila köd arról árulkodik, hogy a motor elkopott. Körülötte is van néhány hardver, ami az utolsókat rúgja, így pedig már csak az a kérdés, hogy meddig bírja a rendszer. Krisztián addig tervez vele, amíg nem történik valami nagyon drágán javítható, akkor az autó mehet isten hírével.

Sok hasonló társával együtt egyébként, hiszen ezeknek a Focusoknak csak egy kis része maradt meg épen és egészségesen. Sokkal több szakadékot látni az utcán, amikhez képest Krisztián autója újszerű. De ez lesz általában a lenézett tömegmodellekkel, ez az F Astra effektus, csak a Ford háza táján és pár év csúszással.

Nem tartom lehetetlennek egy egészséges Focus megvásárlását olyan félmillió környékén, sőt, még választék is van, de én ajánlanék egy nagyobb benzinmotort, úgy némi bugi is lesz benne. Ha igazán megmentenél egy szép példányt, akkor ugorj rá az ST-re, mert az szerintem olcsóbb már nem lesz, de klasszikus talán még igen.

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk

Hű maradt terepes múltjához az első elektromos Vitara
  • Tesztek

Hű maradt terepes múltjához az első elektromos VitaraBemutató: Suzuki e Vitara – 2025.

Hamarosan kapható lesz a Suzuki első villanyautója, az Indiában készülő e Vitara, ami összkerékhajtással tűnik ki a kategóriából.

március 27., 16:10
900 köbcentis Fiatot vennék, szabad?
  • Nepperűző

900 köbcentis Fiatot vennék, szabad?

Nem írnak rosszakat róla, de a különösebben jókat sem.

tegnap, 17:28
Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok
  • Hírek

Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok

Forintban milliós drágulás vár az autókra az USA-ban Trump vámjai miatt.

március 27., 10:26
Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek
  • Hírek

Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek

A legtöbb jegytípus ára emelkedni fog, de van itt egy közepesen jó és egy nagyszerű hír is.

március 27., 11:00
Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán
  • Hírek

Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán

A lángoló kamion miatt a Budapest felé vezető oldalon egy sávon halad a forgalom.

március 27., 11:36
Indul az autóháború
  • Hírek

Indul az autóháború

Trump fejszével esett neki a piacnak.

március 27., 07:29
Klasszikusok a TC flottában
  • Égéstér

Klasszikusok a TC flottában

Két klasszikus, szinte már közhelyes autóval bővült a Totalcar flottája, Pásztor Csabi egy korai, BMW-féle Minire cserélte a Honda Accordját, Sturcz Berci viszont nem egy retróautót, hanem egy igazi veteránt, egy 1974-es Volkswagen Bogarat fogott be napi használatra a Peugeot 1007-ese helyett. A két autóvásárlás okai és indokai mellett az új Renault Rafale előnyei és hátrányai is szóba kerülnek.

március 27., 14:11
Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub
  • Hírek

Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub

A szakembereiknek a Trabanttól a Tesláig mindenhez érteniük kell. Erről beszélt a MAK elnöke.

március 27., 12:36
Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont
  • Hírek

Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont

Az F1 újonca nem sokáig húzta a Red Bullnál. Mondjuk ez az eredményei alapján érthető is.

március 27., 14:40
Ha a Teslának Gigafactoryja van, akkor ez mi?
  • Hírek

Ha a Teslának Gigafactoryja van, akkor ez mi?

Óriási gyártóbázis épít a BYD. Már most 60 ezren dolgoznak, élnek ott, de 200 ezerre növelhetik majd a létszámot.

március 26., 06:01
Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota
  • Hírek

Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota

Újfajta üzemet nyit a Toyota az Egyesült Királyságban.

március 27., 05:55
Egy újabb eredetvizsgás kalamajka
  • Közélet

Egy újabb eredetvizsgás kalamajkaMotorcserés autót adnál el? Erre is készülj!

Motorszám-motorkód: A jogalkotó egyszerűsíteni próbál, de a jogalkalmazók ezt is túlbonyolítják néha. Az autósok így könnyen elvesznek a részletekben.

március 28., 06:00
Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk
  • Hírek

Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk

Drágult a benzin és a gázolaj is.

március 27., 17:47
Döbbenet! Úgy tűnik, tényleg kirúgja két futam után a szenvedő újonc versenyzőjét a Red Bull!
  • Hírek

Döbbenet! Úgy tűnik, tényleg kirúgja két futam után a szenvedő újonc versenyzőjét a Red Bull!

A Japán Nagydíjon így már Yuki Tsunoda lehet Max Verstappen csapattársa.

március 26., 07:48
Még idén nyáron visszatérhetnek a V8-as Hemi motorok
  • Hírek

Még idén nyáron visszatérhetnek a V8-as Hemi motorok

Egy szivárogtatás szerint három különböző méretben kezdik meg a híres V8-as motorok gyártását.

március 26., 06:01
Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más
  • Hírek

Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más

Majdnem minden kontinensen mással készülnek.

március 27., 05:55
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
  • Hírek

Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók

Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.

március 28., 06:00
Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t
  • Hírek

Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t

A videóban láthatsz még sok más idiótát, akiket nem érdekelnek se a szabályok, se a többiek.

március 27., 17:12
10 millióért cuki fapad
  • Tesztek

10 millióért cuki fapadTeszt: Hyundai Inster Launch Edition (42 kWh)

A legolcsóbb villanyautók közé érkezett az Inster, egyelőre nincs sok ellenfele.

március 27., 05:55
A Hyundai ráönt egy csomó pénzt az amerikai piacra
  • Hírek

A Hyundai ráönt egy csomó pénzt az amerikai piacra

A Hyundai és a Kia azt tervezi, hogy a jelenlegi 700 ezer darabos autógyártó kapacitást 1,2 milliósra növeli.

március 26., 13:40
Olcsó villanyautóból durva versenygép? Jön a Hyundai Insteroid
  • Hírek

Olcsó villanyautóból durva versenygép? Jön a Hyundai Insteroid

Egy Inster alapú versenyautóról mutatott néhány kedvcsináló képet a Hyundai.

március 26., 09:21
Bréking: Itt a legújabb Nissan Leaf!
  • Hírek

Bréking: Itt a legújabb Nissan Leaf!

A harmadik generáció jelentősen más lesz, mint eddig.

március 26., 15:03
Mi történik, ha 23 ezer liter tej ömlik az útra? Büdös lesz
  • Hírek

Mi történik, ha 23 ezer liter tej ömlik az útra? Büdös lesz

Egy tartálykocsit vontató kamion felborult Baltimore közelében.

március 26., 14:40
Kerekszemű furcsaság az új Nissan Micra
  • Hírek

Kerekszemű furcsaság az új Nissan Micra

Az új Micra a Renault 5 alapjaira épül, de ez nem biztos, hogy baj.

március 26., 15:59
Olaszország kedvence volt az öreg Ypsilon, az újjal durván bezuhantak az eladások
  • Hírek

Olaszország kedvence volt az öreg Ypsilon, az újjal durván bezuhantak az eladások

A rendkívül gyenge eladásokat valószínűleg több tényező összjátéka okozza.

március 26., 12:32
Kaliforniában már jóval könnyebb áramot tankolni, mint benzint
  • Hírek

Kaliforniában már jóval könnyebb áramot tankolni, mint benzint

A 700 ezer otthoni töltőhelyet nem számolva.

március 26., 17:34
Suzuki e Vitara - 2025.
  • Tanácsok

Suzuki e Vitara - 2025.

március 27., 12:53
Nissan bejelentések
  • Hírek

Nissan bejelentések

március 26., 14:58