A Toyota 2022-ben mutatta be első tisztán elektromos autóját, a bZ4X európai karrierje azonban lassan indult be, a nekünk szánt kontingenst döntően az északi országokban értékesítették.
Idén a Subaruval közösen fejlesztett típusból nagyobb darabszámot hoz Európába a cég, így itt volt az ideje egy hazai bemutatónak, ahol elsősorban az összkerékhajtású kivitel tudását próbálhattuk ki.
A japánok kifejezetten a villanyautók számára fejlesztett e-TNGA padlólemezére épülő szabadidő-autó 16 990 000 Ft-tól rendelhető, de cégeknek, állami támogatással már 12 990 000 Ft-tól elérhető.
A nehezen megjegyezhető nevű szabadidő-autó hosszabb, de alacsonyabb a RAV4-nél, nagyobb tengelytávja kategóriaelső lábteret kínál, csomagtartója 452, összkerékhajtás esetén 441 literes.
Az alapmodell első tengelyét egy 204 lóerős villanymotor hajtja, az összkerékhajtású első és hátsó tengelyére egy-egy 109 lóerős kerül. Az FWD nyomatéka 265, az AWD-é 336 Nm.
A 150 kW-tal is tölthető akkumulátor mindkét változatban egyformán 71,4 kWh kapacitású, az FWD hatótávja a WLTP szerint 436-516, az AWD-é 411-470 kilométer, a valóságban 340 és 315 kilométerrel érdemes számolni.
A LED Mátrix fényszóró a pörölycápa ihlette dizájn fontos része. A karosszéria színére fújt elem miatt úgy tűnik, mintha bukólámpás lenne, valójában inkább szemhéjat imitál.
A villanymotor és a perifériák kitöltik az egész motorteret, nincs első csomagtartó (frunk). Az összkerekes bZ4X 7,5 helyett 6,9 másodperc alatt gyorsul 0-ról 100 km/órára, a végsebesség egységesen 160 km/óra.
A váltókonzol alatti tároló váltja ki a hiányzó kesztyűtartót. Sajnos a széles műanyagelem szűkíti a teret, magasabbak lábának is útban lehet, ettől függetlenül eltalált, kényelmes az üléspozíció.
Minden fontos funkciónak van fizikai gombja, egyebek között egypedálos üzemmód is van. Az irányváltót lenyomva és eltekerve választhatjuk ki a kívánt fokozatot.
Félig átlátszó fedél alatt rejtették el a vezetéknélküli telefontöltőt és az USB csatlakozót.
A dinamikusan vezethető SUV a jó útfekvése mellett kényelmes rugózást kínál, és építetlen úton is komfortosan lehet vele autózni, pedig a legkönnyebb 1895, a legnehezebb 2065 kiló!
A bZ4X számára berendezett tereppálya nem volt ijesztő, mégis olyan helyzeteket teremtett, amelyekbe magunktól valószínűleg nem vittük volna bele az autót.
Ügyesen dolgozik az elektronika. A japánok hisznek benne, hogy szükség van a Subaru Solterra testvérmodell révén elérhető, a műfajban kiemelkedő terepképességekre.
Ami az akkukapacitást illeti, a Toyota 240 000 kilométeres futásig garantálja, hogy tíz év után is 90 százalékos marad, de ennél intenzívebb használat esetén sem csökken 70 százalék alá.
Nem kisebb, mint 50 centis gázlómélységre képes a konstrukció! Ezzel a vizesárokkal egyébként távolról sem feszegettük a határait.
A két felső és az alsó légterelő együttműködik a levegő megfelelő terelésében. Az ideális légellenállás elérését az ablak dőlésszöge is segítette.
Ilyen esetben derül ki, mennyire hasznos az orrkamera. Parkolásnál és úttalan utakon az autót átlátszó felülnézeti képpel ábrázoló 360 fokos rendszer is jó ötlet.