A japán autók azzal robbantak be a köztudatba, hogy kicsik és keveset fogyasztanak, ami az 1973-as olajválság után az amerikaiaknak is fontos szemponttá vált. Ráadásul megbízhatóak is voltak, ami a sokáig lenézett típusokat az egész világon sikerre ítélte. A Lexus viszont azzal robbant be, hogy nagy és erős, ami miatt a gyártó úgy érzi, magyarázkodnia kell az LBX méretei és teljesítménye miatt, pedig csak a régi receptet követték.
Mer kicsi lenni
A lefelé bővítés nem újdonság a prémium márkáknál, az európaiak negyedszázada vállalják a kockázatát, hogy leértékelik a brandjüket nem kevés plusz eladásért cserébe. Bejött nekik, a kis Audik, BMW-k és Mercedesek jól fogynak az egész világon, főleg ott, ahol az autó mérete önmagában nem presztízs. Ehhez képest a Lexus sokáig arra koncentrált, hogy olyan kategóriákban versenyezzen, amiben hagyományosan az amerikaiak és a németek erősek. Bár voltak már kompakt méretű autóik, sem a CT200h, sem a most szintén frissült UX nem tartozott a legjobbjaik közé.
Ilyen kicsi autóval még nem próbálkoztak, de nem lennék meglepve, ha ezzel elérnék a várt áttörést, ha már a neve is Lexus Breakthrough X-over, vagyis áttörést hozó crossover. Főleg az európai és a japán piacra szánták, és hiába ez a második három betűvel jelzett típusuk, ezúttal nem terveznek bukni rajta, mint az LFA-n. A műszaki alapokat maguktól, vagyis a Toyotától vették kölcsön, a Yaris Cross testvéreként a TNGA GA-B platformra épül. A fejlesztést vezető mérnök, Kunihiko Endo nem vette félvállról a dolgot, és megígérte, hogy egy igazi Lexust ad ki a kezéből.
Kitettek magukért
Két centivel megtoldották a tengelytávot, és egy kevéssel a nyomtávokat is kiszélesítették, ami csak jót jelenthet a praktikum és a vezethetőség szempontjából. Nem spóroltak az önálló formaterven sem, ezt személy szerint díjazom, azt már kevésbé, hogy sajnos nem sikerült elég karakteresre az a formaterv. Több riválisára konkrétan hasonlít, és ahogy az egyébként sok mai dizájn esetében megáll, szinte bármelyik márka logóját elbírná. Bár a jelenleg használt stílusjegyek rajta vannak, most az orsóalakú maszkot is félbevágták, így tényleg nehéz kapásból beazonosítani.
A vevőknek persze mindegy, nézzen ki cukin és tűnjön drágának, ha lehet. Azt hiszem ezen nem múlik majd a sikere. A merészen kidomborított sárvédők, főleg a hátsók hatásosak, azt is értékelem, hogy visszafogott a díszítés, és matt krómokat használtak. Mondjuk én még az oldalsó csíkot is lehagytam volna, mert egyszerűen nem jön ki a vonala az alsó, fekete ívvel. Értékelem, hogy mertek színeket kikeverni hozzá, majd meglátjuk mennyire lesznek kelendők. A hazai bemutatón kipróbált LBX Amalfi sárgája alapáron jár, akár fekete tetővel együtt, de van Rubinvörös, Azúrkék és Rozébarna is.
A vagy B menü?
Nagy választék ugyan nincs hajtásláncokból, de ebben is többet nyújt a Yaris Crossnál. Az 1,5 literes, háromhengeres benzines mellé 84 helyett 94 lóerős villanymotort kapcsoltak, ami 130 helyett 136 lóerős rendszerteljesítményt jelent 185 Nm rendszernyomaték mellett. Hogy még frappánsabb legyen, bipoláris nikkel-metál-hidrid akkumulátort kapott, ami előnyösebb a teljesítményleadás szempontjából. Ebből is van összkerekes változat egy hátsó tengelyre épített, hat lóerő és 52 Nm nyomaték leadására képes villanymotorral, de változatlanul 136 lóerős összteljesítménnyel.
A különbség a viselkedésében és néhány műszaki adatában vehető észre. Alapmodellként 1280 kilót nyom az LBX, amivel pehelysúlyúnak számít, simán elbírja még azt a 85 kilót, és a WLTP szerint 4,4-4,7 literes átlag helyett sem egetrengető a 4WD kivitel 4,6-5,0 litere 100 kilométerenként, de a 329 helyett 253 literes csomagtartó már sokaknak zavaró lehet. Őket meggyőzheti, hogy ilyenkor hátra csatolt helyett igényesebb, kettős keresztlengőkaros futómű kerül. Fontosnak tartották, hogy a Lexus vevői jobb hangszigetelést kapjanak, ami a Yaris Crosst ismerve jogos felvetés.
Hangos társ
Az Etyek környékén vezetett első kilométerek során nem sikerült meggyőznie arról, hogy a testvérénél halkabb lenne, igaz, a frissített Toyotát még csak Ákos vezette, azt is Mallorcán, de mivel csendesnek nyugodt szívvel nem nevezném, hamarosan összehasonlítjuk a két új crossovert, és egy zajszintmérővel igazságot teszünk. Elismerem, hogy az utastér sokkal igényesebb, még akkor is, ha a Lexusban is maradtak olcsóbb műanyagok, de az igyekezet itt látványosabb eredményhez vezetett. Ráadásul a felszereltségi szintek is több különböző hangulatot képviselnek eltérő anyagokkal.
A 12,3 colos digitális műszeregység a középkonzolba integrált, nem tabletként felerősített, 9,8 colos érintőképernyővel együtt állandó. A Head Up Display feláras, vezetőtámogató asszisztensekkel együtt, csomagban érhető el. Az összesen öt csomagban még rengeteg extra van, szóval méretei ellenére tényleg prémium autónak tekinthető az LBX. Egyébként a méretei miatt sem érdemes lenézni, mert nagy szükség van ilyen vállaltan kicsi autókra a városi mindennapokban. Kérdés, hogy hajlandóak vagyunk-e az erősebbik Yaris Crossnál 1 450 000 Ft-tal többet fizetni érte?
Alapára 12 290 000 Ft, a fancy változatok, az Emotion, a Relax és a Cool inkább 15 millióba kerülnek, az összkerékhajtás felára 600 ezer forint. Nem vitás, a Yaris Crossnál vagányabb, stílusosabb és anyaghasználatában is minőségibb kisautó felüdülés a tömbháznyi SUV-k között. Könnyen kezelhető, finoman működik, kissé feszes a rugózása, cserébe elég stabil, és a mai viszonylatban jó kilátás, na meg az alacsonyabb és sportosabb autókéhoz hasonló üléspozíció miatt kellemes vele autózni. Várjuk a tesztautót, hogy kiderítsük, hosszabb idő után is szimpatikus marad-e?