Ennyiből 199 ezer szövegkiemelőt veszel

Teszt: Skoda Enyaq Coupe RS iV - 2023.

2024.06.30. 13:14

A Porsche Hungaria parkolójában nem volt nehéz megtalálni a tesztautót. A többnyire sötétebb színű autók rengetegében erős kontrasztot alkot az Enyaq Coupe RS Mamba Zöld színben. Nem meglepő, hogy kevés autó kapható hasonló élénk színben, ilyen feltűnésre kevesen vágynak hosszútávon. Engem ennek ellenére a látvány megvett kilóra, főleg, hogy meglepően jól áll neki.

Parkoló Parádén is kitűnt az akkor szerkesztőségnél levő tesztautók közül.
Parkoló Parádén is kitűnt az akkor szerkesztőségnél levő tesztautók közül.
Fotó: Jakusovszky Kristóf / Totalcar.hu

Viszont a szín ellenére a visszafogottan sportos megjelenés jellemző az Enyaq Coupe RS-re. Elülső légterelői mások, a króm kereteket fényes fekete váltja, a világító hűtőmaszk pedig az alapfelszereltség része. Ennél több is ráfért volna, de akkor 23 év RS-hagyománnyal menne szembe. Ha feltűnés kell, be kell érni a szövegkiemelő színnel, ha pedig az sem elég, rossz márkánál kopogtatsz.

Van, amiben jó...

A feltűnő fényezés varázsa több nap után is kitart, mégis a beltér, ami igazán rabul ejtett. Itt már csak a varratok, az ülés és a vaskosabb kormány emlékeztet, hogy ez az Enyaq RS. A szelíden sportos dizájn alatt pedig egy praktikus, kényelmes családi autó lapul, amely gyorsan megszeretteti magát.

Egyik bája, hogy az arculatot belül sem vitték túlzásba, csak annyira látványos, hogy ne terelje el figyelmünk és ne menjen a praktikum rovására. A cseheket a villanyautókra jellemző futurisztikus és/vagy minimalista fősodor sem tudta ebből kilendíteni, egyedül a központi kijelző kapott nagyobb szerepet, mivel többi között a fizikai gombos klímapanelt és a módválasztót is egy gombba sűrítették.

Az ezzel hagyott űrt egy feleslegesen mély, indukciós töltős telefontartóval és egy hatalmas tárolórekesszel töltötték ki. Hasonló bűn az apró, csak lényegi információkat közlő műszeregység, amit egy head-up kijelző tesz teljessé. A beltérrel kapcsolatos panaszaim sora ezzel kifulladt.

Rengeteg tárolót kapunk a két első ülés közé, az ajtózsebek nagyok, a kártya- és aprótartó még mindig hasznos, a kormány tele van fizikai gombokkal és még az ülése is kényelmes hosszútávon. 

Az ilyesféle előnyök a második sorban és a csomagtartóban sem vesznek el. A hátsó üléssor fejtere a csapott tető ellenére nem csorbult, a lábtér pedig 2765 mm-es tengelytáv miatt fejedelmi, még úgy is, hogy a sportülések sok helyet elvesznek. Klíma és telefontölő ide is jutott, ahogy a napellenző és kihajtható kartámasz is sokat segít a komforton. Ekkora hely mögé egy kampókkal, oldalzsebbekkel beépített 570 literes csomagtartó is befért, ami az üléseket lehajtva tovább bővíthető. Így egy lapra szerelt 1,7 méteres cipőszekrény simán belefér.

Kupé vagy nem kupé, az itt a kérdés:

A kupé kivitel annyival teljesít rosszabbul a sima Enyaqhoz képest, hogy csomagtere 15 literrel kisebb, viszont egyik kivitel esetében sem beszélhetünk első csomagtartó méretről, mivel nincs nekik. A kupé az első tengely előtt négy milliméterrel hosszabb, ami minimális méretkülönbség, de ez városban még negatívum is lehet. Viszont a kupé légellenállási együtthatója 0,023-ddel jobb, 0,234. Ez plusz 15 km hatótávot jelent, viszont csaknem 800 ezer forinttal drágább.

A Skoda Enyaq Coupe beltere könnyedén elfeledteti, hogy ez az RS variáns, ahogy az is alig érezhető, hogy kevesebb benne a hely az ülések mérete, vagy a kialakítása miatt. RS ide, RS oda, ez egy Skoda, amiben a praktikum és kényelem prioritás.

Van, amiben átlagos...

Az Enyaq Coupe RS első és hátsó tengelyét is egy-egy elektromotor hajtja, ami miatt az autó nehezebb, ha pedig valami nehezebb, akkor többet fogyaszt – ilyen ez a fizika. A városban átlagosan 18 kWh/100km-es fogyasztással zsonglőrködtem téli gumikon április végén, ami átlagos érték, de ha beletanulunk, akkor a 15-ös fogyasztás sem elképzelhtetlen.

A tesztidőszak alatt viszont egy tartósabb autópályázást is bevállaltam, ami egy Budapest - Zalaegerszeg - Budapest távot jelentett. Az 500 kilométeres túrának 100 százalékos töltöttséggel indultam neki, de az út alatt kétszer megálltam és mindkét esetben 80 százalék környékééig töltöttem. 130 km/h-ás tempóval a fogyasztás odafele 20,3-ra jött ki, visszafele ez az érték már 19,8 volt. Vagyis sztrádán közel 380 kilométerre jött ki a hatótáv. 135 kW-os maximum töltési teljesítményre gyakorlatban is képes.

És van amiben rossz

Mivel RS, ezért sportautós mivoltáról is kell beszélni, vagyis annak hiányáról. 299 lóerő és 460 Nm elsőre elegendőnek és sportautó-territóriumnak hangzik, viszont a jelenleg kapható pár sportos villanyautóhoz képest már harmatgyenge az Enyaq RS.

Modell  Lóerő  Csúcsnyomaték  0-100 km/h gyorsulás  WLTP hatótáv 
 Kia EV6 GT 585 LE  740 Nm  3,5 mp  424 km 
 Skoda Enyaq Coupe RS 299 LE  460 Nm   6,5 mp 548 km
 Hyundai Ioniq 5 N 650 LE  740 Nm  3,4 mp  448 km 
 Tesla Model Y Performance  534 LE 660 Nm  3,8 mp 514 km
M-B EQE SUV AMG 53 4MATIC+ 625 LE 1000 Nm 3,5 mp 470 km
BMW iX M60 619 LE 1100 Nm 3,8 mp 566 km

A fenti pár példából látszik, hogy a Skoda a hatótávot leszámítva jelentősen alulmarad riválisaival szemben. Ezt egyedül az enyhíti, hogy a 2024-es verziók már 340 lóerősek és 679 Nm max. nyomatékot tudnak. A 0-100-as sprint viszont még így is 5,5 másodperc, ami sok. (A tesztautó egy 2023-as, gyengébb típus volt).

Megváltás lehetne, hogy ha már papírforma szerint gyenge, akkor legalább jól irányítható és élmény vezetni de ez sem igaz rá. Összkerékhajtás ellenére az Enyaq RS orrnehéz, ami egy tempósabb kanyarvételnél hamar megtapasztalható. Ezzel még annyira nem lenne gond, de 2,3 tonna az autó, vagyis az alulkormányozottság könnyen átcsaphat sodródásba.

A sportfutóműve ugyan sokat segíthet, de jelen esetben ez inkább csak elvesz, mintsem ad. Legalább extraként van adaptív, állítható lengéscsillapító, de ez csak az 1,4 millió forintos Max RS csomag részeként kapható.

Kormányzása komfort módban nagyon könnyed, légies, míg sport módban sokkal nehezebb, de így is szintetikus. További élményvesztő hatással bír a magas az üléspozíció, amitől a sebességet kevésbé érezni.

Az Enyaq Coupe RS-nek igyekeztek mindent megadni, amitől sportosnak kéne lennie, de így is a nyugodtabb vezetési stílust igényli.

Ennyiből 199 ezer szövegkiemelőt veszel

A Skodák ár-érték arányban még mindig kiemelkedők, viszont az Enyaq Coupénál valami elcsúszott, az RS esetében pedig pláne – az utóbbi 30 millió forinttól kezdődik. A tesztautó pedig 32 millió forintos árcédulával fenyeget.

Az előbb említett autókhoz hasonlítva az árcédula mégis csak kicsivel magasabb az átlagnál, de csak azért, mert a Mercedes és BMW már prémium szegmens. Ennél (jóval) olcsóbban csak Model Y Performance-t (22,4 millió forint), valamint Ioniq 5 N-t (29 millió forint) vehetünk – viszont az utóbbiból tényleg venni egyet már sokkal nehezebb a hatalmas kereslet miatt.

Nehéz érveket felhozni az Enyaq Coupe RS mellett. A Skoda megpróbálta sportosra szabni az Enyaq Coupét, de nem sikerült. Helyette kaptunk egy remek családi autót, az alap változatnál picit jobb teljesítménnyel, amiből pont az hiányzik, ami miatt megtervezték, azt is drágán.

Az oldalról ajánljuk

Itt vannak az első képek az új Alfa Romeo Stelvióról
  • Hírek

Itt vannak az első képek az új Alfa Romeo Stelvióról

Épp a hóban nyüstölik.

március 22., 08:45
Egy exeddel találkozni mindig nehéz
  • Technika

Egy exeddel találkozni mindig nehézMűhelyPRN: Toyota Avensis T25 1,8 – 2006.

Ez a Toyota a használtpiac egyik biztosnak mondott választása, most kiderül, mennyire az ennyi év után.

március 22., 06:03
Az Audi már tervezi a következő sportautóját
  • Hírek

Az Audi már tervezi a következő sportautóját

Erről Gernot Döllner CEO beszélt a gyártó egy financiális rendezvényén.

március 22., 06:04
Kamasuka még mindig őrzi a kincset
  • Tesztek

Kamasuka még mindig őrzi a kincset

Ez a Mitsubishi nem a Renault-tól, hanem egyenesen Japánból jön, és modern plug-in hibrid hajtásával van is keresnivalója a piacon.

március 21., 15:57
Laikus sztárvendég az Égéstérben!
  • Égéstér

Laikus sztárvendég az Égéstérben!

Marosi Viktor hangját sokan ismerhetetitek a rádióból és a Laikus című YouTube-csatornájáról, de mi is meglepődtünk, amikor megtudtuk, egy kabrió E36-ost pátyolgat otthon. Ezúttal nem a Rádió Caféban, hanem az Égéstér stúdiójában beszélgetünk.

március 21., 15:58
Ez nem utcai autó, gyerekek...
  • Belsőség

Ez nem utcai autó, gyerekek...

Volt szerencsém egy csak 250 példányban létező autót kipróbálni.

március 21., 17:27
Eggyel bővült a felejthető Alfák sora
  • Tesztek

Eggyel bővült a felejthető Alfák soraTeszt: Alfa Romeo Junior Ibrida Speciale - 2025.

Van, aki vágyik Alfasudra, és biztos egy Arnát is őriznek valahol féltve. A Junior hibrid is lehet még valaki szerelme.

március 22., 06:04
Emberszerű robotok melóznak a Mercedes egyik gyárában
  • Hírek

Emberszerű robotok melóznak a Mercedes egyik gyárában

Egyelőre úgy néz ki, hogy nem veszik el az emberek munkáját.

március 22., 06:04
Kaliforniában már jóval könnyebb áramot tankolni, mint benzint
  • Hírek

Kaliforniában már jóval könnyebb áramot tankolni, mint benzint

A 700 ezer otthoni töltőhelyet nem számolva.

2 órája
Döbbenetes és szomorú, hogy még mindig milyen sokan nem kötik be magukat a magyar utakon
  • Hírek

Döbbenetes és szomorú, hogy még mindig milyen sokan nem kötik be magukat a magyar utakon

Nagyszabású közlekedésbiztonsági ellenőrzést tartott a rendőrség, csatlakozva a ROADPOL által hirdetett akcióhoz.

március 21., 06:10
Tavaly minden harmadik új autót Kínában vásároltak meg
  • Hírek

Tavaly minden harmadik új autót Kínában vásároltak meg

2024-ben világszerete összesen 74,6 millió autót gyártottak, ebből 23 milliót Kínában értékesítettek.

március 21., 14:31
Teljesen új külsőt kap az új MG4
  • Hírek

Teljesen új külsőt kap az új MG4

A második generáció külsőre egy teljesen új modell lett.

március 21., 07:51
Leállt egy kínai márka applikációja, a digitális kulcsosok nem jutottak be az autóikba
  • Hírek

Leállt egy kínai márka applikációja, a digitális kulcsosok nem jutottak be az autóikba

Ezért legyen nálad mindig a kocsikulcs.

március 22., 13:15
Nem találok méretben megfelelő gumit a Hyundai-ra, eltérhetek a gyári mérettől?
  • Gumidoktor

Nem találok méretben megfelelő gumit a Hyundai-ra, eltérhetek a gyári mérettől?

A ritka Hyundai Velosterre ritka méretű gumi kell. Mehet rá keskenyebb vagy szélesebb is, vagy ragaszkodjak a gyári mérethez?

március 22., 12:14
Annyira rossz volt a Haas Ausztráliában, hogy a csapatfőnök azt hitte, elromlott az autó
  • Hírek

Annyira rossz volt a Haas Ausztráliában, hogy a csapatfőnök azt hitte, elromlott az autó

A csapat a szezonnyitó Ausztrál Nagydíjon egyértelműen a leglassabbnak bizonyult.

március 21., 06:10
Videó: vonuló mentővel ütközött egy autó Budapesten
  • Hírek

Videó: vonuló mentővel ütközött egy autó Budapesten

A mentő használta a megkülönböztető jelzést.

március 22., 11:28
Alig hisszük, hogy vezetés közben mivel múlatta az időt egy toyotás az autópályán
  • Hírek

Alig hisszük, hogy vezetés közben mivel múlatta az időt egy toyotás az autópályán

A rendőrök is meredeknek gondolták a produkciót, és félre is állították a sofőrt.

március 21., 13:39
Mennyivel kell menni egy félmilliós bírsághoz?
  • Hírek

Mennyivel kell menni egy félmilliós bírsághoz?

Jelentősen túllépte a megengedett sebességet.

március 22., 10:28
Veszélyes lehet az összes Tesla Cybertruck, mindet visszahívják
  • Hírek

Veszélyes lehet az összes Tesla Cybertruck, mindet visszahívják

Az egyik rozsdamentes acélpanel lerepülhet, ami életveszélyes sérüléseket okozhat.

március 21., 09:12
Még a BMW-t is meglepte, mekkora a kereslet a kombi M5-ös iránt
  • Hírek

Még a BMW-t is meglepte, mekkora a kereslet a kombi M5-ös iránt

Erről Sylvia Neubauer, a BMW ügyfelekért, brandért és eladásokért felelős elnökhelyettese beszélt.

március 21., 12:32
Teslákat rongáltak, 20 év börtön járhat érte
  • Hírek

Teslákat rongáltak, 20 év börtön járhat érte

Terroristáknak minősítették a három elkövetőt, akik Molotov-koktéllal dobálóztak.

március 21., 09:45
Még idén megérkezik Európába a BYD legolcsóbb villanyautója
  • Hírek

Még idén megérkezik Európába a BYD legolcsóbb villanyautója

Elég valószínű, hogy tízmillió forint alatt lesz.

március 21., 11:51
Jajj nekünk: üzemanyag-drágulást hoz a hétvége
  • Hírek

Jajj nekünk: üzemanyag-drágulást hoz a hétvége

Csak a szoki.

március 21., 11:07
Audi RS3 FL
  • Hírek

Audi RS3 FL

március 21., 14:43
Mitsubishi Outlander PHEV – 2025.
  • Tesztek

Mitsubishi Outlander PHEV – 2025.

március 21., 13:01
Alfa Romeo Junior
  • Tesztek

Alfa Romeo Junior

március 21., 11:25
Mercedes humanoid robotok
  • Hírek

Mercedes humanoid robotok

március 21., 10:08
álcázott Alfa Romeo Stelvio
  • Hírek

álcázott Alfa Romeo Stelvio

március 21., 11:17