Ennyiből 199 ezer szövegkiemelőt veszel

Teszt: Skoda Enyaq Coupe RS iV - 2023.

2024.06.30. 13:14

Az RS modellek híresek arról, hogy egyszerre remekelnek a családi- és sportautó kategóriában, valamelyest megfizethető áron. Az Enyaq Coupe RS ezt tovább fokozná tisztán elektromos hajtásával és pofátlanul feltűnő színével. Az elképzelés jó, a végeredmény nem.

A Porsche Hungaria parkolójában nem volt nehéz megtalálni a tesztautót. A többnyire sötétebb színű autók rengetegében erős kontrasztot alkot az Enyaq Coupe RS Mamba Zöld színben. Nem meglepő, hogy kevés autó kapható hasonló élénk színben, ilyen feltűnésre kevesen vágynak hosszútávon. Engem ennek ellenére a látvány megvett kilóra, főleg, hogy meglepően jól áll neki.

Parkoló Parádén is kitűnt az akkor szerkesztőségnél levő tesztautók közül.
Parkoló Parádén is kitűnt az akkor szerkesztőségnél levő tesztautók közül.
Fotó: Jakusovszky Kristóf / Totalcar.hu

Viszont a szín ellenére a visszafogottan sportos megjelenés jellemző az Enyaq Coupe RS-re. Elülső légterelői mások, a króm kereteket fényes fekete váltja, a világító hűtőmaszk pedig az alapfelszereltség része. Ennél több is ráfért volna, de akkor 23 év RS-hagyománnyal menne szembe. Ha feltűnés kell, be kell érni a szövegkiemelő színnel, ha pedig az sem elég, rossz márkánál kopogtatsz.

Van, amiben jó...

A feltűnő fényezés varázsa több nap után is kitart, mégis a beltér, ami igazán rabul ejtett. Itt már csak a varratok, az ülés és a vaskosabb kormány emlékeztet, hogy ez az Enyaq RS. A szelíden sportos dizájn alatt pedig egy praktikus, kényelmes családi autó lapul, amely gyorsan megszeretteti magát.

Egyik bája, hogy az arculatot belül sem vitték túlzásba, csak annyira látványos, hogy ne terelje el figyelmünk és ne menjen a praktikum rovására. A cseheket a villanyautókra jellemző futurisztikus és/vagy minimalista fősodor sem tudta ebből kilendíteni, egyedül a központi kijelző kapott nagyobb szerepet, mivel többi között a fizikai gombos klímapanelt és a módválasztót is egy gombba sűrítették.

Az ezzel hagyott űrt egy feleslegesen mély, indukciós töltős telefontartóval és egy hatalmas tárolórekesszel töltötték ki. Hasonló bűn az apró, csak lényegi információkat közlő műszeregység, amit egy head-up kijelző tesz teljessé. A beltérrel kapcsolatos panaszaim sora ezzel kifulladt.

Rengeteg tárolót kapunk a két első ülés közé, az ajtózsebek nagyok, a kártya- és aprótartó még mindig hasznos, a kormány tele van fizikai gombokkal és még az ülése is kényelmes hosszútávon. 

Az ilyesféle előnyök a második sorban és a csomagtartóban sem vesznek el. A hátsó üléssor fejtere a csapott tető ellenére nem csorbult, a lábtér pedig 2765 mm-es tengelytáv miatt fejedelmi, még úgy is, hogy a sportülések sok helyet elvesznek. Klíma és telefontölő ide is jutott, ahogy a napellenző és kihajtható kartámasz is sokat segít a komforton. Ekkora hely mögé egy kampókkal, oldalzsebbekkel beépített 570 literes csomagtartó is befért, ami az üléseket lehajtva tovább bővíthető. Így egy lapra szerelt 1,7 méteres cipőszekrény simán belefér.

Kupé vagy nem kupé, az itt a kérdés:

A kupé kivitel annyival teljesít rosszabbul a sima Enyaqhoz képest, hogy csomagtere 15 literrel kisebb, viszont egyik kivitel esetében sem beszélhetünk első csomagtartó méretről, mivel nincs nekik. A kupé az első tengely előtt négy milliméterrel hosszabb, ami minimális méretkülönbség, de ez városban még negatívum is lehet. Viszont a kupé légellenállási együtthatója 0,023-ddel jobb, 0,234. Ez plusz 15 km hatótávot jelent, viszont csaknem 800 ezer forinttal drágább.

A Skoda Enyaq Coupe beltere könnyedén elfeledteti, hogy ez az RS variáns, ahogy az is alig érezhető, hogy kevesebb benne a hely az ülések mérete, vagy a kialakítása miatt. RS ide, RS oda, ez egy Skoda, amiben a praktikum és kényelem prioritás.

Van, amiben átlagos...

Az Enyaq Coupe RS első és hátsó tengelyét is egy-egy elektromotor hajtja, ami miatt az autó nehezebb, ha pedig valami nehezebb, akkor többet fogyaszt – ilyen ez a fizika. A városban átlagosan 18 kWh/100km-es fogyasztással zsonglőrködtem téli gumikon április végén, ami átlagos érték, de ha beletanulunk, akkor a 15-ös fogyasztás sem elképzelhtetlen.

A tesztidőszak alatt viszont egy tartósabb autópályázást is bevállaltam, ami egy Budapest - Zalaegerszeg - Budapest távot jelentett. Az 500 kilométeres túrának 100 százalékos töltöttséggel indultam neki, de az út alatt kétszer megálltam és mindkét esetben 80 százalék környékééig töltöttem. 130 km/h-ás tempóval a fogyasztás odafele 20,3-ra jött ki, visszafele ez az érték már 19,8 volt. Vagyis sztrádán közel 380 kilométerre jött ki a hatótáv. 135 kW-os maximum töltési teljesítményre gyakorlatban is képes.

És van amiben rossz

Mivel RS, ezért sportautós mivoltáról is kell beszélni, vagyis annak hiányáról. 299 lóerő és 460 Nm elsőre elegendőnek és sportautó-territóriumnak hangzik, viszont a jelenleg kapható pár sportos villanyautóhoz képest már harmatgyenge az Enyaq RS.

Modell  Lóerő  Csúcsnyomaték  0-100 km/h gyorsulás  WLTP hatótáv 
 Kia EV6 GT 585 LE  740 Nm  3,5 mp  424 km 
 Skoda Enyaq Coupe RS 299 LE  460 Nm   6,5 mp 548 km
 Hyundai Ioniq 5 N 650 LE  740 Nm  3,4 mp  448 km 
 Tesla Model Y Performance  534 LE 660 Nm  3,8 mp 514 km
M-B EQE SUV AMG 53 4MATIC+ 625 LE 1000 Nm 3,5 mp 470 km
BMW iX M60 619 LE 1100 Nm 3,8 mp 566 km

A fenti pár példából látszik, hogy a Skoda a hatótávot leszámítva jelentősen alulmarad riválisaival szemben. Ezt egyedül az enyhíti, hogy a 2024-es verziók már 340 lóerősek és 679 Nm max. nyomatékot tudnak. A 0-100-as sprint viszont még így is 5,5 másodperc, ami sok. (A tesztautó egy 2023-as, gyengébb típus volt).

Megváltás lehetne, hogy ha már papírforma szerint gyenge, akkor legalább jól irányítható és élmény vezetni de ez sem igaz rá. Összkerékhajtás ellenére az Enyaq RS orrnehéz, ami egy tempósabb kanyarvételnél hamar megtapasztalható. Ezzel még annyira nem lenne gond, de 2,3 tonna az autó, vagyis az alulkormányozottság könnyen átcsaphat sodródásba.

A sportfutóműve ugyan sokat segíthet, de jelen esetben ez inkább csak elvesz, mintsem ad. Legalább extraként van adaptív, állítható lengéscsillapító, de ez csak az 1,4 millió forintos Max RS csomag részeként kapható.

Kormányzása komfort módban nagyon könnyed, légies, míg sport módban sokkal nehezebb, de így is szintetikus. További élményvesztő hatással bír a magas az üléspozíció, amitől a sebességet kevésbé érezni.

Az Enyaq Coupe RS-nek igyekeztek mindent megadni, amitől sportosnak kéne lennie, de így is a nyugodtabb vezetési stílust igényli.

Ennyiből 199 ezer szövegkiemelőt veszel

A Skodák ár-érték arányban még mindig kiemelkedők, viszont az Enyaq Coupénál valami elcsúszott, az RS esetében pedig pláne – az utóbbi 30 millió forinttól kezdődik. A tesztautó pedig 32 millió forintos árcédulával fenyeget.

Az előbb említett autókhoz hasonlítva az árcédula mégis csak kicsivel magasabb az átlagnál, de csak azért, mert a Mercedes és BMW már prémium szegmens. Ennél (jóval) olcsóbban csak Model Y Performance-t (22,4 millió forint), valamint Ioniq 5 N-t (29 millió forint) vehetünk – viszont az utóbbiból tényleg venni egyet már sokkal nehezebb a hatalmas kereslet miatt.

Nehéz érveket felhozni az Enyaq Coupe RS mellett. A Skoda megpróbálta sportosra szabni az Enyaq Coupét, de nem sikerült. Helyette kaptunk egy remek családi autót, az alap változatnál picit jobb teljesítménnyel, amiből pont az hiányzik, ami miatt megtervezték, azt is drágán.