Valakinek középszerűnek is kell lennie

Teszt: Ford Focus ST-Line X Kombi 1.5 Ecoblue

2024.09.01. 07:06

A kombikínálat ritkul, ennek ellenére szűkösnek nem nevezhető, jó pár márkának még számít az elérhető árú puttonyosok piaca, akik között évtizedek óta ott van a Ford is. A Focus kombi pedig büszkén erősíti a kategória közepét, amin az sem segített, hogy valószínűleg ez az utolsó.

Úgy néz ki, számomra az idei év a búcsúké. Én teszteltem az Range Rover Evoque most kifutó generációját, én róttam le tiszteletem az Audi S5 Cabriolet előtt, most pedig nagy valószínűséggel az utolsó Focus kombit vittem el egy gyászkörre. Nem új hír, de aki nem tudná: a Ford Focusnak befellegzett. A márka jövőre leállítja a gyártását, vagyis amit magunk előtt látunk, igen nagy eséllyel az utolsó Focus kombi, a 27 éves mese vége – bár ki tudja, lehet 20 év múlva visszatér SUV-ként, ahogy a Caprival tették.

Az RS és ST Focusok kivételével nehezen tudom elképzelni, hogy valaki érzelmi alapon válasszon Focust, főleg kombit, főleg 1,5 literes dízellel. Ebben jelentősen közrejátszik a megjelenése, és ezt annak ellenére mondom, hogy szerintem ez a legszebb Focus kombi, amit eddig gyártottak, főleg az ST-Line kiegészítőkkel.

Kövezzetek meg, de szerintem a Focus kombik esetében arra törekedtek a mérnökök, hogy az összkép unalmasabb legyen, mint a sima ötajtós Focusé, pedig a puttonyon kívül csaknem mindenben megegyeznek egymással. A kombi formavilága jól illik a negyedik generációs Focus dizájnjához, az összkép mégis ingerszegény, kissé sportos jegyeivel együtt beleolvad a szürkeségbe, amelyet a Moondust Silver fényezés csak tovább halmoz.

Majdnem első

Viszont itt nem a dizájn, hanem a praktikum, ami igazán számít, a Focus kombi pedig prominens ezen a területen. Azt is mondhatnám, hogy csoportelső, de pont nem az – de erről egy kicsit később. 

A kabinban dominálnak a különböző minőségű fekete műanyagok, amit az ST-line piros varratokkal és szénszál hatású betétekkel egészít ki. 13,2 colos központi kijelzője nem zavar be a látótérbe, cserébe szélessége miatt a távoli sarkait kényelmetlen elérni. Van indukciós töltő, de az előszeretettel túlmelegíti a telefont. A klímapanel eltűnt, helyére pár gomb, egy hangerő tekerő és az indítógomb került – ez talán frissített Focus legnagyobb hibája, főleg, hogy az új panel úgy néz ki, mintha félkész, hiányos lenne. Vagyis a Fordra jellemző kellemetlenségek itt is jelen vannak – ugyanezeket tapasztaltam a Kugában és a Pumában is, vagyis nincs új a nap alatt.

Ez viszont azt is jelenti, hogy a Fordra jellemző jó tulajdonságok is visszaköszönnek. A kormány továbbra is vaskos, fogása kellemes, a rajta levő gombok elhelyezése intuitív, hasznos. Az ülések kényelmesek, jól tartanak, valamint a Focusban egészen alacsonyan lehet ülni. Előnyös a rengeteg tároló, pohártartó, így mindennek megtalálhatjuk a nekünk tetsző helyét.

Hátul rengeteg a lábtér, hála a 2,7 méteres tengelytávnak, a kombi kialakítás miatt pedig fejtérben is bővelkedünk. Két felnőtt vagy három gyermek könnyedén elfér itt, hosszabb utazásokra is megfelel.

A lényeg viszont az utasok mögött van, a 635 literes csomagtartó, ami a hátsó utasokat likvidálva 1653 literes is lehet. Nehéz elképzelni, hogy ez mindennapos élethelyzetekben mikor nem lenne elég, főleg, hogy a csomagtér szélessége és hosszúsága is meghaladja az egy métert, a magasság pedig csaknem 900 mm. Üdvözlendő, hogy a csomagtartó mélysége ellenére könnyen elérhető helyre tették az ülések lehajtó karjait, amik mellé egy-egy szatyortartó is került.

Kényelem > élmény

A Focus vezetési élménye pontosan annyira izgalmas, mint amennyire egy 1,5 dízel izgalmas lehet egy picivel több mint másfél tonnás kombiban. Dinamikát maximum a 60 km/h-ig terjedő tartományban találunk, ugyanis az a 115 lóerő és 250 Nm nyomaték, ami benne van, csak erre elég. Viszont ehhez képest a gázreakció meglepően gyors, hirtelen padlózásnál a nyolcsebességes automata sem tétovázik.

De! A dinamika hiányát nem róhatjuk fel negatívumnak, hiszen ebben a formában az autó profilja nem erről szól, hanem a gazdaságos, hosszútávú A-ból B-be jutásról. Ez a teljesítmény(hiány) maximum előzésnél okozhat problémát.

Balatoni nyár, 6 literrel

A teszthét során bő ezer kilométert tettünk az autóba. Ez idő alatt több Budapest-Balaton etapot tett meg, sztrádázással, a 8-as úton 90-110 km/h-s sebességgel, valamint városokon, településeken belüli szakaszokkal. Ezekben a menetekben 6-6,1 litert kért az autó. Városi utaknál ennél magasabb, de a 6,5-7 liternél jó eséllyel ott sem kellett neki több nafta.

A spritmonitor.de szerint a korszerű Adblue-s Ford-dízelmotorok átlagfogyasztása 4,67 és 6,56 liter között szóródik, 5,6 literes átlaggal.

Ugyanakkor persze a gyárilag megadott 5,1 literes adat szokás szerint visszafogottnak tűnik. A tényleges fogyasztási adatok nem kiugróan jók, de barátságosak.

Az elöl MacPherson, hátul Multilink felfüggesztésű futómű felülmúlta az elvárásaimat, ugyanis a belvárosi utak rossz minőségét alig érezni benne, de eközben nem dülöngél, nem túl feszes.

Ezek egyvelege pedig egy nyugodt vezetési stílust ösztönző utazóautó, ami városban és sztrádán egyaránt kényelmes. Van nála kényelmesebb? Persze. Van nála izgalmasabb? Hogyne. Kell ennél több egy családi nyaralásra vagy a szürke hétköznapokra? Nem biztos. 

Fókuszáljunk a riválisokra

Akkor van igazán könnyű dolgunk a Focus melletti érveléssel, ha szeretjük a márkát és/vagy a modellt, hiszen akkor egyértelmű a válasz, hogy milyen kombit vegyen az ember. Viszont ha racionálisan állunk a kérdéshez, akkor már jelentősen más a helyzet. 

A dízel Ford Focus kombi ár- és méretkategóriájában jelenleg 5 riválisa van a piacon, legalábbis itthon. Ha a motort és meghajtást nézzük, hasonló konfigurációban az Astra és a 308 kapható, viszont mindkettő picivel erősebb. A többi riválist a kétliteres TDI élteti, amik ugyanúgy erősebbek, de csak hétfokozatú DSG jár hozzájuk (a Golf ebben kivétel, ott van hatgangos manuális, ez így csak 115 LE, de 11,7 millióba kerül).

Modell: Ford Focus Estate Skoda Octavia Combi Peugeot 308 SW Opel Astra Sports Tourer Seat Leon Sportstourer VW Golf Variant
Hossz: 4,67 m 4,7 m 4,64 m 4,64 m 4,64 m 4,63 m
Csomagtartó kapacitás lehajtott ülésekkel 1653 l 1700 l 1634 l 1634 l 1600 l 1624 l
Csomagtartó kapacitás 635 l 640 l 608 l 597 l 620 l 611 l
Motor: 1.5 EcoBlue 2.0 TDI BlueHDi 130 D 15 DTH S/S 2.0 TDI 2.0 TDI
Teljesítmény: 115 LE 150 LE 130 LE 130 LE 150 LE 150 LE
Váltó: Automata, 8 sebességes DSG, 7 fokozatú Automata, EAT8 Automata, 8 sebességes DSG, 7 fokozatú DSG, 7 fokozatú
Listaár (millió Ft) 12,24 11,1 12,51 11,52 13,07 12,87

A táblázatból láthatjuk, hogy a Focus sem méreteivel, sem az árával nem kiemelkedő, inkább a kategória közepét erősíti, amelynek a tetején az Octavia áll. De autót nem csak ezen szempontok alapján vásárol az ember, az extrák, a felszereltségek közti különbségek, a különböző kedvezmények és a meghajtás segíthet dűlőre jutni. Igazán rossz választás nincs a hat dízelkombi között. 

Kapcsolódó
Valakinek biztosra is kell mennie

Valakinek biztosra is kell mennie

A flottavásárlók kedvence nem volt rászorulva a frissítésre, mégis találtak rajta változtatni valót. Tényleg érdemes volt hozzányúlni?

Hova tartozik a Focus a magyar piacon?

A Focus a Datahouse forgatókönyve szerint a "C" kategórián belül az alsó középkategóriás táborba tartozik, ahol nagy a tolongás. Ebben a ligában az idén - januártól júliusig - közel 14 ezer új autót helyeztek forgalomba, ami a teljes újautó-piac több mint 19 százalékát fedi le. Azaz minden ötödik új autó ebből a kategóriából kerül ki. A Focus azonban csak nyolcadik helyen áll 376 darabbal. Az első három helyen az Octavia, a Ceed és a Corolla áll, sorrendben 3542, 1927 és 1861 darabbal. A Focus előtt van még a Golf, az Hyundai i30, a Skoda Scala és az Astra, utóbbiakból 407-1401 új autóra került rendszám.

Egy határozott kézfogás

Van az az állapot, amikor már leteszünk a legek hajkurászásáról, és elég az, ha valami csak szimplán jó abban, amire tervezték. A Ford Focus kombi lehet, hogy nem a legnagyobb, a leggyorsabb vagy a legolcsóbb, de őszintén vállalja a középszerűséget, ami bőven elég volt ahhoz, hogy 27 éven keresztül gyártsák és vásárolják.

Ez lehetne a könnyes búcsú helye, de azt majd megteszik a fanatikusok. Részemről a Focus egy határozott kézfogást érdemel, hiszen a végére sem lett több vagy kevesebb annál, mint ami kezdetben volt. Egy őszinte kombi, ami nem látszódik se többnek, se kevesebbnek, mint ami valójában. Azért az RS és ST Focus hiányozni fog.

Az oldalról ajánljuk

Indul az autóháború
  • Hírek

Indul az autóháború

Trump fejszével esett neki a piacnak.

március 27., 07:29
Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek
  • Hírek

Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek

A legtöbb jegytípus ára emelkedni fog, de van itt egy közepesen jó és egy nagyszerű hír is.

március 27., 11:00
Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont
  • Hírek

Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont

Az F1 újonca nem sokáig húzta a Red Bullnál. Mondjuk ez az eredményei alapján érthető is.

március 27., 14:40
Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok
  • Hírek

Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok

Forintban milliós drágulás vár az autókra az USA-ban Trump vámjai miatt.

március 27., 10:26
Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub
  • Hírek

Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub

A szakembereiknek a Trabanttól a Tesláig mindenhez érteniük kell. Erről beszélt a MAK elnöke.

március 27., 12:36
Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán
  • Hírek

Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán

A lángoló kamion miatt a Budapest felé vezető oldalon egy sávon halad a forgalom.

március 27., 11:36
Hű maradt terepes múltjához az első elektromos Vitara
  • Tesztek

Hű maradt terepes múltjához az első elektromos VitaraBemutató: Suzuki e Vitara – 2025.

Hamarosan kapható lesz a Suzuki első villanyautója, az Indiában készülő e Vitara, ami összkerékhajtással tűnik ki a kategóriából.

március 27., 16:10
900 köbcentis Fiatot vennék, szabad?
  • Nepperűző

900 köbcentis Fiatot vennék, szabad?

Nem írnak rosszakat róla, de a különösebben jókat sem.

tegnap, 17:28
Klasszikusok a TC flottában
  • Égéstér

Klasszikusok a TC flottában

Két klasszikus, szinte már közhelyes autóval bővült a Totalcar flottája, Pásztor Csabi egy korai, BMW-féle Minire cserélte a Honda Accordját, Sturcz Berci viszont nem egy retróautót, hanem egy igazi veteránt, egy 1974-es Volkswagen Bogarat fogott be napi használatra a Peugeot 1007-ese helyett. A két autóvásárlás okai és indokai mellett az új Renault Rafale előnyei és hátrányai is szóba kerülnek.

március 27., 14:11
Egy újabb eredetvizsgás kalamajka
  • Közélet

Egy újabb eredetvizsgás kalamajkaMotorcserés autót adnál el? Erre is készülj!

Motorszám-motorkód: A jogalkotó egyszerűsíteni próbál, de a jogalkalmazók ezt is túlbonyolítják néha. Az autósok így könnyen elvesznek a részletekben.

március 28., 06:00
Még idén nyáron visszatérhetnek a V8-as Hemi motorok
  • Hírek

Még idén nyáron visszatérhetnek a V8-as Hemi motorok

Egy szivárogtatás szerint három különböző méretben kezdik meg a híres V8-as motorok gyártását.

március 26., 06:01
10 millióért cuki fapad
  • Tesztek

10 millióért cuki fapadTeszt: Hyundai Inster Launch Edition (42 kWh)

A legolcsóbb villanyautók közé érkezett az Inster, egyelőre nincs sok ellenfele.

március 27., 05:55
Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t
  • Hírek

Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t

A videóban láthatsz még sok más idiótát, akiket nem érdekelnek se a szabályok, se a többiek.

március 27., 17:12
Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk
  • Hírek

Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk

Drágult a benzin és a gázolaj is.

március 27., 17:47
Ha a Teslának Gigafactoryja van, akkor ez mi?
  • Hírek

Ha a Teslának Gigafactoryja van, akkor ez mi?

Óriási gyártóbázis épít a BYD. Már most 60 ezren dolgoznak, élnek ott, de 200 ezerre növelhetik majd a létszámot.

március 26., 06:01
Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota
  • Hírek

Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota

Újfajta üzemet nyit a Toyota az Egyesült Királyságban.

március 27., 05:55
Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más
  • Hírek

Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más

Majdnem minden kontinensen mással készülnek.

március 27., 05:55
Döbbenet! Úgy tűnik, tényleg kirúgja két futam után a szenvedő újonc versenyzőjét a Red Bull!
  • Hírek

Döbbenet! Úgy tűnik, tényleg kirúgja két futam után a szenvedő újonc versenyzőjét a Red Bull!

A Japán Nagydíjon így már Yuki Tsunoda lehet Max Verstappen csapattársa.

március 26., 07:48
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
  • Hírek

Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók

Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.

március 28., 06:00
Bréking: Itt a legújabb Nissan Leaf!
  • Hírek

Bréking: Itt a legújabb Nissan Leaf!

A harmadik generáció jelentősen más lesz, mint eddig.

március 26., 15:03
Mi történik, ha 23 ezer liter tej ömlik az útra? Büdös lesz
  • Hírek

Mi történik, ha 23 ezer liter tej ömlik az útra? Büdös lesz

Egy tartálykocsit vontató kamion felborult Baltimore közelében.

március 26., 14:40
Kerekszemű furcsaság az új Nissan Micra
  • Hírek

Kerekszemű furcsaság az új Nissan Micra

Az új Micra a Renault 5 alapjaira épül, de ez nem biztos, hogy baj.

március 26., 15:59
Olcsó villanyautóból durva versenygép? Jön a Hyundai Insteroid
  • Hírek

Olcsó villanyautóból durva versenygép? Jön a Hyundai Insteroid

Egy Inster alapú versenyautóról mutatott néhány kedvcsináló képet a Hyundai.

március 26., 09:21
Olaszország kedvence volt az öreg Ypsilon, az újjal durván bezuhantak az eladások
  • Hírek

Olaszország kedvence volt az öreg Ypsilon, az újjal durván bezuhantak az eladások

A rendkívül gyenge eladásokat valószínűleg több tényező összjátéka okozza.

március 26., 12:32
A Hyundai ráönt egy csomó pénzt az amerikai piacra
  • Hírek

A Hyundai ráönt egy csomó pénzt az amerikai piacra

A Hyundai és a Kia azt tervezi, hogy a jelenlegi 700 ezer darabos autógyártó kapacitást 1,2 milliósra növeli.

március 26., 13:40
Kaliforniában már jóval könnyebb áramot tankolni, mint benzint
  • Hírek

Kaliforniában már jóval könnyebb áramot tankolni, mint benzint

A 700 ezer otthoni töltőhelyet nem számolva.

március 26., 17:34
Suzuki e Vitara - 2025.
  • Tanácsok

Suzuki e Vitara - 2025.

március 27., 12:53
Nissan bejelentések
  • Hírek

Nissan bejelentések

március 26., 14:58