A kombikínálat ritkul, ennek ellenére szűkösnek nem nevezhető, jó pár márkának még számít az elérhető árú puttonyosok piaca, akik között évtizedek óta ott van a Ford is. A Focus kombi pedig büszkén erősíti a kategória közepét, amin az sem segített, hogy valószínűleg ez az utolsó.
Úgy néz ki, számomra az idei év a búcsúké. Én teszteltem az Range Rover Evoque most kifutó generációját, én róttam le tiszteletem az Audi S5 Cabriolet előtt, most pedig nagy valószínűséggel az utolsó Focus kombit vittem el egy gyászkörre. Nem új hír, de aki nem tudná: a Ford Focusnak befellegzett. A márka jövőre leállítja a gyártását, vagyis amit magunk előtt látunk, igen nagy eséllyel az utolsó Focus kombi, a 27 éves mese vége – bár ki tudja, lehet 20 év múlva visszatér SUV-ként, ahogy a Caprival tették.
Az RS és ST Focusok kivételével nehezen tudom elképzelni, hogy valaki érzelmi alapon válasszon Focust, főleg kombit, főleg 1,5 literes dízellel. Ebben jelentősen közrejátszik a megjelenése, és ezt annak ellenére mondom, hogy szerintem ez a legszebb Focus kombi, amit eddig gyártottak, főleg az ST-Line kiegészítőkkel.
Kövezzetek meg, de szerintem a Focus kombik esetében arra törekedtek a mérnökök, hogy az összkép unalmasabb legyen, mint a sima ötajtós Focusé, pedig a puttonyon kívül csaknem mindenben megegyeznek egymással. A kombi formavilága jól illik a negyedik generációs Focus dizájnjához, az összkép mégis ingerszegény, kissé sportos jegyeivel együtt beleolvad a szürkeségbe, amelyet a Moondust Silver fényezés csak tovább halmoz.
Majdnem első
Viszont itt nem a dizájn, hanem a praktikum, ami igazán számít, a Focus kombi pedig prominens ezen a területen. Azt is mondhatnám, hogy csoportelső, de pont nem az – de erről egy kicsit később.
A kabinban dominálnak a különböző minőségű fekete műanyagok, amit az ST-line piros varratokkal és szénszál hatású betétekkel egészít ki. 13,2 colos központi kijelzője nem zavar be a látótérbe, cserébe szélessége miatt a távoli sarkait kényelmetlen elérni. Van indukciós töltő, de az előszeretettel túlmelegíti a telefont. A klímapanel eltűnt, helyére pár gomb, egy hangerő tekerő és az indítógomb került – ez talán frissített Focus legnagyobb hibája, főleg, hogy az új panel úgy néz ki, mintha félkész, hiányos lenne. Vagyis a Fordra jellemző kellemetlenségek itt is jelen vannak – ugyanezeket tapasztaltam a Kugában és a Pumában is, vagyis nincs új a nap alatt.
Ez viszont azt is jelenti, hogy a Fordra jellemző jó tulajdonságok is visszaköszönnek. A kormány továbbra is vaskos, fogása kellemes, a rajta levő gombok elhelyezése intuitív, hasznos. Az ülések kényelmesek, jól tartanak, valamint a Focusban egészen alacsonyan lehet ülni. Előnyös a rengeteg tároló, pohártartó, így mindennek megtalálhatjuk a nekünk tetsző helyét.
Hátul rengeteg a lábtér, hála a 2,7 méteres tengelytávnak, a kombi kialakítás miatt pedig fejtérben is bővelkedünk. Két felnőtt vagy három gyermek könnyedén elfér itt, hosszabb utazásokra is megfelel.
A lényeg viszont az utasok mögött van, a 635 literes csomagtartó, ami a hátsó utasokat likvidálva 1653 literes is lehet. Nehéz elképzelni, hogy ez mindennapos élethelyzetekben mikor nem lenne elég, főleg, hogy a csomagtér szélessége és hosszúsága is meghaladja az egy métert, a magasság pedig csaknem 900 mm. Üdvözlendő, hogy a csomagtartó mélysége ellenére könnyen elérhető helyre tették az ülések lehajtó karjait, amik mellé egy-egy szatyortartó is került.
Kényelem > élmény
A Focus vezetési élménye pontosan annyira izgalmas, mint amennyire egy 1,5 dízel izgalmas lehet egy picivel több mint másfél tonnás kombiban. Dinamikát maximum a 60 km/h-ig terjedő tartományban találunk, ugyanis az a 115 lóerő és 250 Nm nyomaték, ami benne van, csak erre elég. Viszont ehhez képest a gázreakció meglepően gyors, hirtelen padlózásnál a nyolcsebességes automata sem tétovázik.
De! A dinamika hiányát nem róhatjuk fel negatívumnak, hiszen ebben a formában az autó profilja nem erről szól, hanem a gazdaságos, hosszútávú A-ból B-be jutásról. Ez a teljesítmény(hiány) maximum előzésnél okozhat problémát.
Balatoni nyár, 6 literrel
A teszthét során bő ezer kilométert tettünk az autóba. Ez idő alatt több Budapest-Balaton etapot tett meg, sztrádázással, a 8-as úton 90-110 km/h-s sebességgel, valamint városokon, településeken belüli szakaszokkal. Ezekben a menetekben 6-6,1 litert kért az autó. Városi utaknál ennél magasabb, de a 6,5-7 liternél jó eséllyel ott sem kellett neki több nafta.
A spritmonitor.de szerint a korszerű Adblue-s Ford-dízelmotorok átlagfogyasztása 4,67 és 6,56 liter között szóródik, 5,6 literes átlaggal.
Ugyanakkor persze a gyárilag megadott 5,1 literes adat szokás szerint visszafogottnak tűnik. A tényleges fogyasztási adatok nem kiugróan jók, de barátságosak.
Az elöl MacPherson, hátul Multilink felfüggesztésű futómű felülmúlta az elvárásaimat, ugyanis a belvárosi utak rossz minőségét alig érezni benne, de eközben nem dülöngél, nem túl feszes.
Ezek egyvelege pedig egy nyugodt vezetési stílust ösztönző utazóautó, ami városban és sztrádán egyaránt kényelmes. Van nála kényelmesebb? Persze. Van nála izgalmasabb? Hogyne. Kell ennél több egy családi nyaralásra vagy a szürke hétköznapokra? Nem biztos.
Fókuszáljunk a riválisokra
Akkor van igazán könnyű dolgunk a Focus melletti érveléssel, ha szeretjük a márkát és/vagy a modellt, hiszen akkor egyértelmű a válasz, hogy milyen kombit vegyen az ember. Viszont ha racionálisan állunk a kérdéshez, akkor már jelentősen más a helyzet.
A dízel Ford Focus kombi ár- és méretkategóriájában jelenleg 5 riválisa van a piacon, legalábbis itthon. Ha a motort és meghajtást nézzük, hasonló konfigurációban az Astra és a 308 kapható, viszont mindkettő picivel erősebb. A többi riválist a kétliteres TDI élteti, amik ugyanúgy erősebbek, de csak hétfokozatú DSG jár hozzájuk (a Golf ebben kivétel, ott van hatgangos manuális, ez így csak 115 LE, de 11,7 millióba kerül).
Modell: | Ford Focus Estate | Skoda Octavia Combi | Peugeot 308 SW | Opel Astra Sports Tourer | Seat Leon Sportstourer | VW Golf Variant |
Hossz: | 4,67 m | 4,7 m | 4,64 m | 4,64 m | 4,64 m | 4,63 m |
Csomagtartó kapacitás lehajtott ülésekkel | 1653 l | 1700 l | 1634 l | 1634 l | 1600 l | 1624 l |
Csomagtartó kapacitás | 635 l | 640 l | 608 l | 597 l | 620 l | 611 l |
Motor: | 1.5 EcoBlue | 2.0 TDI | BlueHDi 130 | D 15 DTH S/S | 2.0 TDI | 2.0 TDI |
Teljesítmény: | 115 LE | 150 LE | 130 LE | 130 LE | 150 LE | 150 LE |
Váltó: | Automata, 8 sebességes | DSG, 7 fokozatú | Automata, EAT8 | Automata, 8 sebességes | DSG, 7 fokozatú | DSG, 7 fokozatú |
Listaár (millió Ft) | 12,24 | 11,1 | 12,51 | 11,52 | 13,07 | 12,87 |
A táblázatból láthatjuk, hogy a Focus sem méreteivel, sem az árával nem kiemelkedő, inkább a kategória közepét erősíti, amelynek a tetején az Octavia áll. De autót nem csak ezen szempontok alapján vásárol az ember, az extrák, a felszereltségek közti különbségek, a különböző kedvezmények és a meghajtás segíthet dűlőre jutni. Igazán rossz választás nincs a hat dízelkombi között.
Hova tartozik a Focus a magyar piacon?
A Focus a Datahouse forgatókönyve szerint a "C" kategórián belül az alsó középkategóriás táborba tartozik, ahol nagy a tolongás. Ebben a ligában az idén - januártól júliusig - közel 14 ezer új autót helyeztek forgalomba, ami a teljes újautó-piac több mint 19 százalékát fedi le. Azaz minden ötödik új autó ebből a kategóriából kerül ki. A Focus azonban csak nyolcadik helyen áll 376 darabbal. Az első három helyen az Octavia, a Ceed és a Corolla áll, sorrendben 3542, 1927 és 1861 darabbal. A Focus előtt van még a Golf, az Hyundai i30, a Skoda Scala és az Astra, utóbbiakból 407-1401 új autóra került rendszám.
Egy határozott kézfogás
Van az az állapot, amikor már leteszünk a legek hajkurászásáról, és elég az, ha valami csak szimplán jó abban, amire tervezték. A Ford Focus kombi lehet, hogy nem a legnagyobb, a leggyorsabb vagy a legolcsóbb, de őszintén vállalja a középszerűséget, ami bőven elég volt ahhoz, hogy 27 éven keresztül gyártsák és vásárolják.
Ez lehetne a könnyes búcsú helye, de azt majd megteszik a fanatikusok. Részemről a Focus egy határozott kézfogást érdemel, hiszen a végére sem lett több vagy kevesebb annál, mint ami kezdetben volt. Egy őszinte kombi, ami nem látszódik se többnek, se kevesebbnek, mint ami valójában. Azért az RS és ST Focus hiányozni fog.