Nem eszik olyan forrón a ferdehátút

Teszt: MG4 XPower – 2024.

2024.10.28. 16:03

Egy halott márkát nem elég megvenni, fel is kell támasztani, és ha pénzre akarják váltani az egykori népszerűségét, meg kell őrizni valamit a múltjából. Az MG olyan komolyan vette sportos örökségét, hogy elment a falig, és 435 lóerőt préselt ki a kompakt 4-esből. A legjobb ár/teljesítmény arány az övé, de vajon a piac figyelmének felkeltésén kívül többre is képes?

Reklámcélú felhasználás

A modern villanyosok esetében a legtöbb gyártó szeretné elkerülni, hogy valami csigalassú szerencsétlenségnek gondolják az autóját, ezért a legtöbben a szükségesnél jóval több erőt csomagolnak a drága akkupakk mellé, aminek az említett nagy és nehéz alkatrész miatt van is létjogosultsága. Ha általában nem is a legerősebb változat a legracionálisabb választás, az elektromos autók népszerűsítésének az egyik legkézenfekvőbb módja a belső égésű riválisokat teljesítményben és gyorsulásban is megalázni képes csúcsmodellek piacra dobása.

A brit kapcsolatait megőrző, lényegileg mégis a kínai SAIC Motorhoz tartozó MG-nek eggyel több oka van az izmozásra. Az eredendően sportos márka a kétezres években a még létező Rover gyárilag tuningolt alteregója volt, ami a roadster mellett a hot hatch vonal felélesztését is logikus lépéssé teszi. Ráadásul erre a célra van is egy bevethető, klasszikus ferdehátú. A 2022-ben bevezetett MG4 a kompakt méreteivel, arányaival és visszafogott tömegével talán a legjobb választás volt erre a célra, mert egy baráti árral akár a hot hatch-ek új generációját is elindíthatja.

Kapcsolódó
Kínai villanyautó, ami leigázza a piacot?

Kínai villanyautó, ami leigázza a piacot?

Az MG4 random jókívánságokkal üvölti utasterébe, hogy élni akar. Tudja, hogy nem tökéletes, de hibái ellenére mégis szerethető.

Fenntartható izomautó

A csúcs MG4 úgy született, ahogy a klasszikus izomautók, egy átlagos konstrukciót húztak fel ijesztően erősre. Ehhez a kínálaton belül a közepes, 61,7 kWh kapacitású, NCM katódot használó lítium-ion akkuval készülő Comfort kivitelt vették alapul, ezzel is érzékeltetve, hogy ez az autó nem a hatótáv, hanem a teljesítmény kimaxolásáról szól. Tuning gyanánt az elektromos autók esetében legkézenfekvőbb megoldást választották, és a hátsó kerekeket hajtó 204 lóerős mellé az első tengelyre is beépítettek egy villanymotort 231 lóerővel.

Az eredeti, 250 Nm nyomatékot így további 350-nel toldották meg, a rendszerteljesítmény a matek szakkörösök megnyugtatására 435 lóerő és a rendszernyomaték is 600 Nm. Az extra első motor és más perifériák ugyan 1651-ről 1803 kilóra növelték a 75 kilós vezetővel együtt megadott tömeget, a 0-100-as gyorsulása így is parádés. 3,8 másodperc, ami a belső égésű autóknál a durvább sportlimuzinok ligája, és a villanyautók között is a felsőbb kategóriákban jellemző. A nyolcvanas években még Porsche 959-re volt szükség ahhoz, amit ma egy kínai kompakt tud!

Felkészülni, vigyázz...

Szintén villanyautós előny, hogy a két motor automatikusan összkerékhajtást is jelent, ezen kívül az XPowerben elektronikus diffizár is javítja a kezelhetőséget. A sportmodell egyedi extrája még a spéci, 18 colos felni és a mögötte látható narancssárga féknyereg a nagyobb, de azért nem perforált féktárcsákkal. Hátra is egy ilyen párosítás került, így a gyártó bátran ígérhet 33,9 méteres fékutat 100 km/h-ról lassítva. Az már az alap MG4 előnye, hogy elvileg futómű is van mindehhez, hátul ugyanis egy független, ötlengőkaros rendszer dolgozik. Nem rossz, mi?

Vagy mégis? Akkor kezdtem gyanakodni, amikor megláttam, hogy milyen gumival kerül a vevőkhöz a kipattintott MG. Örültem, hogy a Dongfeng T5 Evóra kerülő Batman helyett a Bridgestone-nal szerződtek le, de a döntés, hogy a Potenza helyett a Turanzát kapta az XPower, sejteti, hogy a SAIC-nál tisztában voltak vele, hogy nem vehetik fel a versenyt az olyan riválisokkal, mint a műfaj koronázatlan királya, a Hyundai Ioniq 5 N. Ráadásul a túl sok erő egy villanyautóban akkor is gumigyilkos, ha nem feltétlenül az elsőket érik a legnagyobb erőhatások...

Ne vállald túl magad!

Az azonnali nyomatékkal járó hátbarúgás miatt nehéz az érzékeinkre hagyatkozva belőni a tudását, de talán mindegy is, hogy tényleg lehívható-e az a 435 lóerő, mert az MG4 olyan vehemenciával indul meg padlózásra, hogy azért garantáltan senki sem fog reklamálni a kereskedőnél. Már csak azért sem, mert forgalomtól elzárt helyen is csak 95 százalékosan sikerült kiaknázni a teljesítményét a fedélzeti komputer szerint, több hely egyszerűen nem volt a félelmetes gyorsításra. Lehet találgatni, hogy közúton meddig pörgött fel nálam a számláló!

25 százalékig tudtam feszíteni a határokat, ennyi volt nyugodt szívvel vállalható. Sajnos nem is sikerült vezetés közben meggyőznie arról, hogy biztonságos lenne ennél jobban taposni a pedálját. Nem a fékerővel van a gond, az emberes satuzásra olyan hevesen reagált, hogy a fejem is megfájdult a lassulástól, szóval én méricskélés nélkül mindent elhiszek neki. Viszont a futómű papíron jól hangzó erényei ellenére sem abban a ligában játszik, amit a 435 lóerő indokolna. Lehet, hogy nem esik le az útról, de a bizonytalanság megöli az élményt.

Lehet vitatkozni, hogy a vezetőt biztonságérzetbe ringató vagy inkább óvatosságra intő autó az előnyösebb, vevőként viszont akkor leszünk elégedettek, ha érezzük, hogy még jóval tovább is feszíthetnénk a húrt. Az XPowerben legfeljebb a gyorsulásban marad tartalék örömautózás közben, mert minden tudására szükség van, hogy az íven maradjon. Ebben az esetek többségében nincs is hiba, de sem az összkerékhajtás, sem a Multilink felfüggesztés nem elég jól hangolt. Vizes aszfalton a hátulja hajlamos csúszkálni, amiért a gumik is felelősek.

Irányíthatósága nem kiemelkedő, igaz, őszintén haragudni sem lehet rá. A kormányzás elég direkt és megfelelő az áttételezése, viszont hervasztóan szintetikus. A rugózásban van némi feszesség, de még így is a kényelmesebbek közé tartozik, aminek bármikor máskor örülnék, amikor nem egy elvileg kihegyezett sportmodellt vezetek. A fékhatásba nem lehet belekötni, a rekuperáció is egészen jól közreműködik a lassításban. Ha kitúrjuk a menüből, állíthatunk az érzékenységén, sőt, egypedálos üzemmódot is választhatunk, ami nem tűnt elég határozottnak.

Nincs mit szégyellnie

A vezetőtámogató asszisztensek sem a legacélosabbak az MG-ben, de ezt a legtöbb itthon kapható kínai gyártmányról el lehet mondani. Visszatérve az XPower vezethetőségére, nem szabad rá sportautóként tekinteni, és akkor a csalódás is kisebb. Már csak azért sem, mert tényleg sikerült olyan olcsó árat kalkulálni, amivel verhetetlen az ár/lóerő aránya. Ez a kivitel ugyan most nem rendelhető, de 17,6 millió forintnak megfelelő 36 495 fontos brit árát alapul véve így is két-három millióval olcsóbb hasonló riválisainál, például a Volvo EX30 Twin Motor Performance-nél.

Ha úgy tekintünk rá, mint egy kicsit erősebb polgári kivitelre, elégedettek lehetünk a formás külsejével, amit az exkluzív, matt Hunter zöld fényezéssel dobtak fel, a tágas és meggyőző összeszerelési minőségű utasterével, és az általános komfortszintjével. Mivel a hétköznapok során ezeket a tulajdonságait fogjuk megtapasztalni, tulajdonképpen nincs okunk panaszra. Az egyetlen zavaró jelenség a nagyobb gázadásnál a motorok és a futómű felől érkező erős rezonancia. Részterhelésen, pusztán hátsókerekesként vezetve nem tapasztaltam hasonlót.

Ennyi Volt most elég lesz

Bár alkalmas rá, pályanapokra módjával vinném, mert a gumik mellett a töltöttséget is gyorsan fogyasztja, taposva könnyen 20 kWh/100 km fölé kúszik a számláló. A két motor miatt utcán sem a legtakarékosabb, 17,3 kWh-s átlagot mértem. Ennyivel ma nagyobb testű villanyautók is eljárnak, pláne úgy, hogy normál tempójú autózás közben képességeinek jellemzően a 10 százalékát használjuk ki... Ezért leginkább a nagy tömeg hibáztatható, ami az XPower egyik velejárója. Azért rossznak sem nevezném ezt a fogyasztást, városban 15 kWh-val is elketyeg.

Az alacsony építését egyébként az tette lehetővé, hogy az akkumulátor celláit fektetve építették be. Ez a légellenállásnak is jót tesz. A 400 V-os rendszer 11 (AC) vagy 140 (DC) kW-tal tölthető, ebben semmi különbség nincs a Comforthoz képest. Az átlagosnál lassabb a folyamat, cserébe 1500-2000 ciklusra méretezték. 50 kW-os töltőn stabil teljesítményt nyújt, 150 kW-oson 54 százalékig folyamatosan emelkedik egészen 142 kW-ig, majd 65-nél 75 kW alá esik. 10-ről 80 százalékra a lassabb oszloppal 55, a gyorsabbal 24 perc alatt lehet eljutni.

Maga az arany középút

Formaterve látványos, egészen ízléses is, bár némelyik megoldásban ott a túlzás veszélye. Az összkép mindenképpen arról árulkodik, hogy az MG-nél tudják, mit akarnak, és tudásuk is van hozzá, más típusokra is csak annyira hasonlít, amennyire az autók egy adott korban szoktak. Ehhez képest a belsejét egyértelműen a Tesláké inspirálta, annyira minimalista és kijelzőközpontú. A komoly összhatást az Alcantara kárpitok erősítik, a gyengébb minőségű anyagok lerontják. Semmi sem recseg-ropog és vannak ötletes megoldások, mégis van egy olcsó hangulata.

Az igényes irányváltó kapcsoló mellett gagyi a kijelző alatti gombsor, van motoros ülés, de a gombjai akadnak, és így tovább. Nekem már túl kevés a fizikai gomb, szinte mindenért a menübe kell kirándulni. A rekuperáció mértékét vagy mondjuk a hátsó ködlámpát inkább a kezem ügyében látnám szívesen. Mindezzel együtt praktikus és életképes villanyautó ez, jó a helykínálata, változatlanul 350 literes a csomagtartója, tágasságát is a fekete tetőkárpit rontja optikailag. Ezt persze az MG4 12,7 milliós Comfort kivitele is tudja, annak tesztjével hamarosan jövünk!

Az oldalról ajánljuk

Kerekszemű furcsaság az új Nissan Micra
  • Hírek

Kerekszemű furcsaság az új Nissan Micra

Az új Micra a Renault 5 alapjaira épül, de ez nem biztos, hogy baj.

1 órája
Emberszerű robotok melóznak a Mercedes egyik gyárában
  • Hírek

Emberszerű robotok melóznak a Mercedes egyik gyárában

Egyelőre úgy néz ki, hogy nem veszik el az emberek munkáját.

március 22., 06:04
Ez nem utcai autó, gyerekek...
  • Belsőség

Ez nem utcai autó, gyerekek...

Volt szerencsém egy csak 250 példányban létező autót kipróbálni.

március 21., 17:27
Itt vannak az első képek az új Alfa Romeo Stelvióról
  • Hírek

Itt vannak az első képek az új Alfa Romeo Stelvióról

Épp a hóban nyüstölik.

március 22., 08:45
Eggyel bővült a felejthető Alfák sora
  • Tesztek

Eggyel bővült a felejthető Alfák soraTeszt: Alfa Romeo Junior Ibrida Speciale - 2025.

Van, aki vágyik Alfasudra, és biztos egy Arnát is őriznek valahol féltve. A Junior hibrid is lehet még valaki szerelme.

március 22., 06:04
Kamasuka még mindig őrzi a kincset
  • Tesztek

Kamasuka még mindig őrzi a kincset

Ez a Mitsubishi nem a Renault-tól, hanem egyenesen Japánból jön, és modern plug-in hibrid hajtásával van is keresnivalója a piacon.

március 21., 15:57
Laikus sztárvendég az Égéstérben!
  • Égéstér

Laikus sztárvendég az Égéstérben!

Marosi Viktor hangját sokan ismerhetetitek a rádióból és a Laikus című YouTube-csatornájáról, de mi is meglepődtünk, amikor megtudtuk, egy kabrió E36-ost pátyolgat otthon. Ezúttal nem a Rádió Caféban, hanem az Égéstér stúdiójában beszélgetünk.

március 21., 15:58
Egy exeddel találkozni mindig nehéz
  • Technika

Egy exeddel találkozni mindig nehézMűhelyPRN: Toyota Avensis T25 1,8 – 2006.

Ez a Toyota a használtpiac egyik biztosnak mondott választása, most kiderül, mennyire az ennyi év után.

március 22., 06:03
Az Audi már tervezi a következő sportautóját
  • Hírek

Az Audi már tervezi a következő sportautóját

Erről Gernot Döllner CEO beszélt a gyártó egy financiális rendezvényén.

március 22., 06:04
Nem találok méretben megfelelő gumit a Hyundai-ra, eltérhetek a gyári mérettől?
  • Gumidoktor

Nem találok méretben megfelelő gumit a Hyundai-ra, eltérhetek a gyári mérettől?

A ritka Hyundai Velosterre ritka méretű gumi kell. Mehet rá keskenyebb vagy szélesebb is, vagy ragaszkodjak a gyári mérethez?

március 22., 12:14
Teljesen új külsőt kap az új MG4
  • Hírek

Teljesen új külsőt kap az új MG4

A második generáció külsőre egy teljesen új modell lett.

március 21., 07:51
Leállt egy kínai márka applikációja, a digitális kulcsosok nem jutottak be az autóikba
  • Hírek

Leállt egy kínai márka applikációja, a digitális kulcsosok nem jutottak be az autóikba

Ezért legyen nálad mindig a kocsikulcs.

március 22., 13:15
Annyira rossz volt a Haas Ausztráliában, hogy a csapatfőnök azt hitte, elromlott az autó
  • Hírek

Annyira rossz volt a Haas Ausztráliában, hogy a csapatfőnök azt hitte, elromlott az autó

A csapat a szezonnyitó Ausztrál Nagydíjon egyértelműen a leglassabbnak bizonyult.

március 21., 06:10
Alig hisszük, hogy vezetés közben mivel múlatta az időt egy toyotás az autópályán
  • Hírek

Alig hisszük, hogy vezetés közben mivel múlatta az időt egy toyotás az autópályán

A rendőrök is meredeknek gondolták a produkciót, és félre is állították a sofőrt.

március 21., 13:39
Döbbenetes és szomorú, hogy még mindig milyen sokan nem kötik be magukat a magyar utakon
  • Hírek

Döbbenetes és szomorú, hogy még mindig milyen sokan nem kötik be magukat a magyar utakon

Nagyszabású közlekedésbiztonsági ellenőrzést tartott a rendőrség, csatlakozva a ROADPOL által hirdetett akcióhoz.

március 21., 06:10
Mennyivel kell menni egy félmilliós bírsághoz?
  • Hírek

Mennyivel kell menni egy félmilliós bírsághoz?

Jelentősen túllépte a megengedett sebességet.

március 22., 10:28
Tavaly minden harmadik új autót Kínában vásároltak meg
  • Hírek

Tavaly minden harmadik új autót Kínában vásároltak meg

2024-ben világszerete összesen 74,6 millió autót gyártottak, ebből 23 milliót Kínában értékesítettek.

március 21., 14:31
Videó: vonuló mentővel ütközött egy autó Budapesten
  • Hírek

Videó: vonuló mentővel ütközött egy autó Budapesten

A mentő használta a megkülönböztető jelzést.

március 22., 11:28
Jajj nekünk: üzemanyag-drágulást hoz a hétvége
  • Hírek

Jajj nekünk: üzemanyag-drágulást hoz a hétvége

Csak a szoki.

március 21., 11:07
Még idén megérkezik Európába a BYD legolcsóbb villanyautója
  • Hírek

Még idén megérkezik Európába a BYD legolcsóbb villanyautója

Elég valószínű, hogy tízmillió forint alatt lesz.

március 21., 11:51
Még a BMW-t is meglepte, mekkora a kereslet a kombi M5-ös iránt
  • Hírek

Még a BMW-t is meglepte, mekkora a kereslet a kombi M5-ös iránt

Erről Sylvia Neubauer, a BMW ügyfelekért, brandért és eladásokért felelős elnökhelyettese beszélt.

március 21., 12:32
Veszélyes lehet az összes Tesla Cybertruck, mindet visszahívják
  • Hírek

Veszélyes lehet az összes Tesla Cybertruck, mindet visszahívják

Az egyik rozsdamentes acélpanel lerepülhet, ami életveszélyes sérüléseket okozhat.

március 21., 09:12
Teslákat rongáltak, 20 év börtön járhat érte
  • Hírek

Teslákat rongáltak, 20 év börtön járhat érte

Terroristáknak minősítették a három elkövetőt, akik Molotov-koktéllal dobálóztak.

március 21., 09:45
Audi RS3 FL
  • Hírek

Audi RS3 FL

március 21., 14:43
Mitsubishi Outlander PHEV – 2025.
  • Tesztek

Mitsubishi Outlander PHEV – 2025.

március 21., 13:01
álcázott Alfa Romeo Stelvio
  • Hírek

álcázott Alfa Romeo Stelvio

március 21., 11:17
Mercedes humanoid robotok
  • Hírek

Mercedes humanoid robotok

március 21., 10:08
Alfa Romeo Junior
  • Tesztek

Alfa Romeo Junior

március 21., 11:25