Maradt benne dalia

Használtteszt: Volvo S80 2.4D Geartronic Momentum – 2008.

2024.12.09. 16:24

Néha meglehetősen furcsa helyzetek adnak ki egy-egy használttesztet. Épp a Decathlonból gurítottam ki egy automata váltós e-bike-ot, egy ott dolgozó srác, Tibi segített beszenvedni a 27 kilós monstrumot az Astra csomagtartójába. Beszélgettünk, kiderült róla, hogy autós csávó, régóta követi a Totalcart, és amúgy van egy guszta Volvo S80-asa. Érdekelt, hogy milyen a tizenhat éves, öthengeres dízel Volvo, de akkor nem volt időm kipróbálni, ezért megbeszéltük, hogy később odaadja, én pedig írok belőle egy használttesztet.

Szimpatizálok a Volvókkal: egyedi hangulatú, különutas tárgyak, az otthonos, északi minimalizmus autóipari manifesztációi. Pont ezen gondolkodtam, ahogy közeledtem Tibi második generációs S80-asa felé: tudom, hogy tele van Forddal, mégis nagyon svédnek, nagyon másnak tűnik. Nagyszerű, barátságos kisugárzású autó, állás közben párolog belőle a nyugalom.

A dizájn sokat változott az elődhöz képest: a második S80-nál dobták az addig használt, kissé már retrónak érződő formanyelvet és egy letisztultabbra cserélték. A karcos arcélű első generációshoz képest a kettes S80 gömbölydedebb, puhább vonalú autó lett. Szerencsére megtartották a Volvók jellemző részleteit: a géptető hangsúlyos domborítása, a pici maszk, az alacsonyan elhelyezett fényszórók alakja és a szűkülő hátsó rész egyértelműen volvós vonások. A 2006-ban bemutatott S80 kevésbé markáns jelenlétű darab, mint az elődje, de megtartotta a rokonszenves karakterét.

Kapcsolódó
Oszt’ meg-e tud ez mozdúni?

Oszt’ meg-e tud ez mozdúni?

Ilyen kevés gázolajjal ennyi kilót mozgatni művészet. Ilyen kevés lóerővel ennyi kilót szintén az.

Mennyire Ford az S80?

A Volvo S80-ból összesen két generáció készült, ez már a második, 2006-ban bemutatott modell, ami a Ford EUCD – Volvóéknál P3-nak nevezték – platformjára épült. A második generációs S80 tehát a harmadik generációs Mondeo rokona, a két autó nagyjából az alkatrészeik felén osztozik. Utóbbiból az következik, hogy bár a két autó alapjai azonosak, kicsi az átfedés a két modell között, tehát aki azt gondolja, hogy az S80 simán csak egy átlemezelt Mondeo, az hatalmasat téved.

Tibi S80-asa egy 2008-as, facelift előtti darab, a széria elejéről. Bár már bő tizenhat éves autó, kegyesen bánt vele a kor, a korábbi tulajok is vigyáztak rá, még mindig peckes kiállású cucc. A mélybordó metál, a világos belső és szép felnik kombója miatt különösen gusztusos, öröm olyan autót látni, ami nem szürkül bele a forgalomba. A fényezés egységes, illesztési hézagok rendben, látszólag még sose törték bucira, hogy aztán egy ügyes lakatos visszahozza az élők sorába. Közelebbről megnézve azért látszik rajta a kor: egy kisebb karc itt, egy nagyobb ott, apró húzás a hátsó sárvédőíven. Semmi komoly, úgynevezett korának megfelelő állapotú, használós autó.

Használt Ikea bútor

Párhuzamot érzek a kétezres évek Volvóinak beltere és az Ikeában kapható bútorok között. A Volvók bele és a lapraszerelt, skandináv bútorok is esztétikusak és egyszerűek, kedvesek a szemnek, miközben a minőséggel és a tartóssággal olykor előfordulnak problémák. Ahogy a filléres Lack asztal oldaláról is néhány év használat után leválik a borítás, úgy az S80-ban is akadnak fáradtabb elemek.

Első ránézésre szinte újszerűnek tűnik a beltér, egyedül az első ülések ráncai, a kormány megkopott bőre és néhány használatból eredő karc és kopás emlékeztet az S80 korára. Ezzel fölényesen túlteljesítette a kortársai nagy részét, a hasonló korú autók ennél általában elnyűttebbnek szoktak látszani. A probléma máshol van: a műanyagok recsegnek, nyöszörögnek, minden pillanatban az utasok tudtára adják a fájdalmukat.

Végül semmi nem maradt a kezemben, sőt, a beltér semelyik részéhez nem fájt hozzáérni, de az összeszerelési minőség nem az igazi, amit a műanyagok sírása is megerősít. Pozitív, hogy ebben az autóban szinte minden funkció tökéletesen üzemelt. A tulaj szerint egyedül az ablakok működnek olykor esetlegesen, a kapcsolókkal lehet gond.

Előbbi azért is nagy kár, mert egyébként a beltér hangulata fenomenális. Imádtam terpeszkedni a húsos, masszív bőrfotelekben, szerettem nézni az egyszerű, világos műszerfalat. Még az általában bénának látszó, sötét fabetétek is tökéletesen illettek az összképbe. A hosszú, 2,84 méteres tengelytáv miatt a hátul is hatalmas a tér, ráadásul az ablakokat se húzták szűkre, ez pedig közvetve hozzájárul a térérzethez. A tágas belsőhöz a kategóriában aprónak számító, 422 literes csomagtartó jár, amibe pakolni se könnyű a szűk nyíláson keresztül.

Fölényes hajó, fura bukéval

Az S80 pontosan úgy viselkedik az úton, ahogy azt a legtöbben várnak tőle: egy nagy, kényelmesen hömpölygő hajó hosszú rugóutakkal és komfortra hangolt lengéscsillapítókkal. Bár semmilyen sportosságot nem érdemes benne keresni, azt se gondolja senki, hogy a kényelem a magabiztosság rovására ment. A futóműve csodásan vasalja a kihívásokkal küszködő magyar utakat, miközben stabilan, feszesen tartja az úton a bő 1,6 tonnás – vagyis váratlanul könnyű – kasznit. Maga a hardver is rendben van, semmilyen gyanús hang nem hallatszott vagy érződött a futómű felől.

A 2,4 literes, sorötös dízel fantasztikus karakterű motor: bár a 163 lóerő és a 340 Nm nem tűnik soknak egy ekkora testben, mégis dinamikusan meglódul, ha kell. Az öt henger csodás hangja csak bónusz. Általában nem akarsz vele gyorsan menni, nem olyan karakterű autó, de jó tudni, hogy tisztességesen húz, ha a helyzet úgy kívánja.

A kettőnégyes dízel egyébként megbízható technika, nincsenek dívás allűrjei, csak működik és kész. A motor ebben az autóban 250 ezer kilométeren túl is nagyszerű formában van: Tibi közel két év alatt 28 ezret tekert bele, és eddig csak egy szett izzítógyertyát kért. Hozzátette, hogy az előző tulajok is rendszeresen szervizeltették az S80-at, a számlákat is adták az autóhoz. Komoly problémája az elmúlt tizenhat évben eddig még nem volt. Most azonban a kipufogógáz csípős szaga alapján úgy tűnt, hogy a részecskeszűrőre nem árt ránézni.

Kapcsolódó
Totalcar - Magazin - Mi kerül egy részecskeszűrőn félmillióba?!

Totalcar - Magazin - Mi kerül egy részecskeszűrőn félmillióba?!

Például a cseréje. De aki belehúz, annak lehet 1,8 millió is. Hiába vigyázol rá, egyszer vége lesz, még jó, hogy vannak alternatív megoldások.

A hatsebességes, Geartronic automata váltó a legtöbb szituációban hibátlanul üzemelt, szépen, puhán kapcsolata a fokozatokat, ott váltott, ahol kellett. Sajnos akadt néhány egyelőre alig észrevehető, de annál aggasztóbb jel, ami arra utalt, hogy a váltót érdemes lesz hamarosan megnézetni szervizben. Néhány hirtelen gázelvételnél apró ütést éreztem, illetve több, tempós visszaváltás is darabosabbnak tűnt a kelleténél. Ezekre vásárlásnál is figyelni kell, hiszen egy automata felújítása mindig költséges művelet.

Matek

A fogyasztás az autó méretéhez képest barátságos: Tibinél 7,2 és 7,7 liter között eszik úgy, hogy főleg Budapest és a környező települések között használja, sokszor csúcsforgalomban. A kopó-fogyó alkatrészek ára általában vállalható, de arra érdemes készülni, hogy drágábbak, mint egy hasonló korú, egyszerűbb autó esetén. Pozitívum, hogy gumizni olcsó: az elterjedt, 235/45R17-es gumik darabja 30-40 ezer forint között alakul márkától függően, ami manapság kedvezőnek számít.

Volvo S80 2.4D alkatrészárak   
Alkatrész típusa Alkatrész márkája Kiszerelés Ár
Első lengéscsillapító Bilstein 1 db 58 699
Hátsó lengéscsillapító Bilstein 1 db 28 830
Első féktárcsa Textar 1 db 40 980
Első fékbetét készlet Bosch Készlet 30 582
Vezérműszíj készlet vízpumpával SKF Készlet 80 399
Kuplung szett Luk Készlet 216 989
Nyári gumi (235/45R17) Hankook 1 db 29 962
Légszűrő Valeo 1 db 11 319
Olajszűrő Valeo 1 db 3 483
Motorolaj Motul 5 liter 20 500

Ennél az autónál a részecskeszűrő cseréje, illetve a Geartronic automata esetleges javítása dobhatja meg a költségeket. Egy ilyen, öregedő dízelnél mindig elmondjuk, hogy bár a 2,4 literes dízel megbízható motornak számít, már benne van a korban. Negyedmillió kilométer – különösen ennél a motornál – és tizenhat év nem a világ vége, de aki ehhez a Volvóhoz hasonló autót vesz, érdemes belekalkulálnia a költségvetésbe, hogy a tartóssága ellenére is adódhatnak problémák. Egy modern, közös nyomócsöves turbódízelnél egy nagyobb hibát soha nem olcsó javítani.

A kettőnégyes dízellel szerelt S80-asok közül a hervadtabbakat már odaadják másfél milláért, de egy értelmesebb példányért ennél jóval messzebb kell nyújtózni. Az eladó, dízel S80-asok többsége már bőven túl van a 300 ezer kilométeren, sok már a 400 ezren is, kevés az ilyen korai, de keveset futott példány. A 300 ezer fölötti futású, öregebb, de képen vállalhatónak látszó darabokat 2,5 millió körül kínálják. A kiemelkedően szép, 200 ezer kilométert futott S80-ak felára magas: azokat inkább 4 millió környékén találjuk.

Tehát

Megértek mindenkit, aki vallásosan rajong a Volvókért, én is imádtam a pompás, bordó S80 hangulatát. Bármikor hajókáznék még vele, a puha fotelekbe süppedve, ezen a zseniálisan kényelmes futóművön ringatózva, miközben hallgatom a sorötös dízel morgását. Több pontján érződik, hogy már tizenhat éves, persze: nyiszog ez-az, esztétikai sérülés is akad, sőt, aggasztóbb problémák szele is fújdogál körülötte. De egyben van, érződik, hogy az eddigi gazdái szerették, szóval bőven van még benne élet. Remélem sokáig friss műszakit látok majd a rendszáma mellett a JSZP-ben.

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk

Súgd meg a rendőrségnek, hogy hol traffizzanak áprilisban
  • Hírek

Súgd meg a rendőrségnek, hogy hol traffizzanak áprilisban

Az elmúlt pár évben volt már ilyenre példa.

március 23., 16:00
A McLaren stabilan behúzta a Kínai Nagydíjat
  • Hírek

A McLaren stabilan behúzta a Kínai Nagydíjat

A harmadik hely a Mercedesé lett.

március 23., 10:07
Hamarosan bemutatják az AUDI első elektromos autóját
  • Hírek

Hamarosan bemutatják az AUDI első elektromos autóját

Ez az AUDI nem az a márka, mint az általunk ismert Audi.

március 23., 12:03
Most ingyen kipróbálhatod a lengyel kókányolós autószerelő szimulátort
  • Hírek

Most ingyen kipróbálhatod a lengyel kókányolós autószerelő szimulátort

A teljes verzió szeptemberben jelenik majd meg.

március 23., 15:00
Ilyen autók cirkáltak a 70-es években Magyarországon. Felismered mindet?
  • Belsőség

Ilyen autók cirkáltak a 70-es években Magyarországon. Felismered mindet?Kvíz: Ismerd fel a 70-es évek autóit!

Lada, Trabant, Wartburg, meg ami még: ebben a kvízben bizonyíthatod, hogy minden autót ismersz, ami a 70-es években népszerű volt Magyarországon.

március 23., 17:01
Három versenyzőt is kizártak utólag a Kínai Nagydíjról
  • Hírek

Három versenyzőt is kizártak utólag a Kínai Nagydíjról

A súlyhatár és a túlzott kopás volt a probléma.

március 23., 12:51
Használt plug-int vennék tízmillióból, mit érdemes?
  • Nepperűző

Használt plug-int vennék tízmillióból, mit érdemes?

Skodákat, Peugeot-t és Volvót néztem, de azt olvastam, egyik rosszabb, mint a másik.

március 23., 11:03
Vágó úr, én itt beszállnék!
  • Szerelem

Vágó úr, én itt beszállnék!Mercedes-Benz E 63 AMG (W211) - 2007.

Ezzel a becsülettel gondozott és karbantartott sportlimuzinnal gondolatban visszautaztunk a gyártási évébe, és ott is ragadtunk egy kicsit.

március 23., 13:47
Kaliforniában már jóval könnyebb áramot tankolni, mint benzint
  • Hírek

Kaliforniában már jóval könnyebb áramot tankolni, mint benzint

A 700 ezer otthoni töltőhelyet nem számolva.

tegnap, 17:34
A Seat marad a hibrid és belső égésű motorok fejlesztésénél
  • Hírek

A Seat marad a hibrid és belső égésű motorok fejlesztésénél

A piaci helyzetük ezt követeli.

március 24., 06:05
A Toyota Rav4 egy Wankel-motorral is unalmas?
  • Hírek

A Toyota Rav4 egy Wankel-motorral is unalmas?

Ráadásul átépítették hátsókerék-hajtásúra.

március 23., 06:27
Az Audi már tervezi a következő sportautóját
  • Hírek

Az Audi már tervezi a következő sportautóját

Erről Gernot Döllner CEO beszélt a gyártó egy financiális rendezvényén.

március 22., 06:04
Ittasan rollereztek, a jogsijuk ment a levesbe
  • Hírek

Ittasan rollereztek, a jogsijuk ment a levesbe

Két zalaegerszegi férfit is pénzbírsággal, illetve több hónapos eltiltással jutalmaztak az ittas rollerezésért.

március 24., 07:48
Logikus: elvették jogsiját, ezért felgyújtotta barátnője autóját
  • Hírek

Logikus: elvették jogsiját, ezért felgyújtotta barátnője autóját

Az ok-okozati összefüggést még mi is keressük.

március 23., 08:49
A legtoyotább Toyota
  • Tesztek

A legtoyotább ToyotaTeszt: Toyota Camry - 2025.

A korábbi generációknál nem ritka az egymillió fölötti futásteljesítmény, kérdés, hogy sportos hibridként is tudja-e majd.

március 24., 06:05
Eggyel bővült a felejthető Alfák sora
  • Tesztek

Eggyel bővült a felejthető Alfák soraTeszt: Alfa Romeo Junior Ibrida Speciale - 2025.

Van, aki vágyik Alfasudra, és biztos egy Arnát is őriznek valahol féltve. A Junior hibrid is lehet még valaki szerelme.

március 22., 06:04
Kétmillióért vonzó taposóaknát, vagy sokat futott biztonságot? Esetleg kis-Volvót? – Murvaélet #4
  • Közélet

Kétmillióért vonzó taposóaknát, vagy sokat futott biztonságot? Esetleg kis-Volvót? – Murvaélet #4

Kétmillióval a zsebben kerestük a tökéletes használt autót, de nem volt minden darab kegyes hozzánk.

március 23., 06:26
Az év üzlete: ha megveszed ezt a hat Porschét, kapsz hozzá egy kamiont, amire felfér az összes
  • Hírek

Az év üzlete: ha megveszed ezt a hat Porschét, kapsz hozzá egy kamiont, amire felfér az összes

Kizárólag egy tételben lehet megvásárolni.

március 24., 06:05
Emberszerű robotok melóznak a Mercedes egyik gyárában
  • Hírek

Emberszerű robotok melóznak a Mercedes egyik gyárában

Egyelőre úgy néz ki, hogy nem veszik el az emberek munkáját.

március 22., 06:04
Mélymerülés a legkirályabb Nissan Skyline-ok tengerében
  • Szerelem

Mélymerülés a legkirályabb Nissan Skyline-ok tengerébenNagyon menő Skyline-ok – Első rész

A 700 millióstól kezdve, a világverőn át, egészen a legritkább rendszámos darabig. Szuperérdekes Skyline-ok következnek.

március 22., 16:03
Videó: vonuló mentővel ütközött egy autó Budapesten
  • Hírek

Videó: vonuló mentővel ütközött egy autó Budapesten

A mentő használta a megkülönböztető jelzést.

március 22., 11:28
Európába is eljön az 588 lóerős Smart, ami akkora, mint egy Tesla Model Y
  • Hírek

Európába is eljön az 588 lóerős Smart, ami akkora, mint egy Tesla Model Y

A legnagyobb Smart hatalmas akkumulátorral, nagy hatótávval érkezik, és Európában is kapható lesz.

március 22., 16:04
Nem találok méretben megfelelő gumit a Hyundai-ra, eltérhetek a gyári mérettől?
  • Gumidoktor

Nem találok méretben megfelelő gumit a Hyundai-ra, eltérhetek a gyári mérettől?

A ritka Hyundai Velosterre ritka méretű gumi kell. Mehet rá keskenyebb vagy szélesebb is, vagy ragaszkodjak a gyári mérethez?

március 22., 12:14
Mennyivel kell menni egy félmilliós bírsághoz?
  • Hírek

Mennyivel kell menni egy félmilliós bírsághoz?

Jelentősen túllépte a megengedett sebességet.

március 22., 10:28
Itt vannak az első képek az új Alfa Romeo Stelvióról
  • Hírek

Itt vannak az első képek az új Alfa Romeo Stelvióról

Épp a hóban nyüstölik.

március 22., 08:45
Piastrié a pole Kínában, a sprintfutamot Hamilton nyerte
  • Hírek

Piastrié a pole Kínában, a sprintfutamot Hamilton nyerte

Hamiltonnak megvan az első győzelme a Ferrarival, és Piastri is behúzta az F1-es karrierje első pole-pozícióját.

március 22., 14:23
Leállt egy kínai márka applikációja, a digitális kulcsosok nem jutottak be az autóikba
  • Hírek

Leállt egy kínai márka applikációja, a digitális kulcsosok nem jutottak be az autóikba

Ezért legyen nálad mindig a kocsikulcs.

március 22., 13:15
Honda NSX (Ferrari 360 Replika)
  • Hírek

Honda NSX (Ferrari 360 Replika)

március 24., 09:04
Smart #5 - Európa
  • Hírek

Smart #5 - Európa

március 22., 15:59