- Tesztek
- Használt autó
- mazda
- mazda6
- kombi
- sportkombi
- japán autó
- sportos
- családi
- használtteszt
- használt autó
Kívánnivaló precíz japán kombi
Használtautó: Mazda6 2.0 Jubileum, 2011 (GH)
Kettőt pislogtunk, és ez a Mazda6 tizenhárom évet öregedett, de még ma sem tűnik réginek. A modern szedánok és kombik egyik legcsábítóbb modellje a sportos japán, amivel talán bármelyikünk szívesen közlekedne.

Talán sosem szaladt el ennyire gyorsan tizenhárom év. Legalábbis én még emlékszem, amikor a második generációs Mazda6 piacra lépett és kicsit kijózanító, hogy a rekord sokáig kínálatban tartott harmadik is kifutott már. Hogy miért érzem ennyire gyorsnak ezt az időt nem igazán tudom meghatározni, de biztosan köze van ahhoz, hogy a GH jelölésű 6-os generáció formája ma is teljesen egyértelműen friss.

Ízlésről lehet vitatkozni, de rosszat még nem hallottam róla senkitől, maximum semlegeset, de az mindenképp igaz, hogy általánosan jó ránézni egy Mazda6-ra. A Kodo dizájn itt még nem volt, a Zoom Zoom meg inkább az első 6-oshoz csatlakozik, így erre a generációra nehéz rámondani egyértelműen, melyik érába tartozik. Egy biztos, messze nem gondolnánk annyira öregnek, mint amilyen valójában, pedig alaposan eljárt felette az idő, még ha ez nem is látszik rajta elsőre.

Tizenévesen is csábító
Élesen emlékszem, hogy a 90-es évek végén családinak beszerzett éppen tizenhárom éves E Kadett milyen állapotban volt. Használható, de teljes felújításra szorult, amit meg is kapott akkor, ha most ránézek erre a Mazda6-ra, nem ez jut eszembe. Nem véletlenül öregszik az autópark Magyarországon, amikor a bőven tíz év feletti autók olyanok, mint ez a 6-os, még ha nem óvták még a széltől is. Kifejtem majd hosszabban, de a lényeg, hogy több mint vállalható, így ne csodálkozzunk, hogy sokkal később váltják le őket, mint a 90-es évek autóit.

Több szempontból is vonzó autó egy ilyen kombi 6-os, az üzleti szedánok között mindig a sportos, jobban vezethető és izgalmasabbnak nevezhető modellt jelentette. Nincs egy szinten az Octaviával vagy Insigniával, amik az üzleti vagy családos kombi téma mellett ennél sokkal többet nem képesek nyújtani, míg egy Mazda6-ban mindig ott van a jó autózás ígérete.

A pontosan és rövid úton kapcsolható kézi váltó érzetében bőven visszaköszön az MX-5 szerű karcosság és fémes közvetlenség, ahogy a kormányzásban is az élesség. Bőven ott a fiatalos feszesség még mindkettőben így, közelítve a 170 000 kilométerhez is. Igazi művészet, amit a keresztmotoros Mazdák váltórudazatával művelnek, sokáig nem is gondolunk bele, hogy itt nem egyből a váltóban turkálunk a karral, mégis nagyon hasonlóan közvetlen az érzet.

Hogy ezt 13 év után is tudja, rendesen jól esik, pedig épp csak egy próbakörre került hozzám ez a kombi. Ahogy a filigrán volánnal terelgetem a hosszú testet, végig azon gondolkozom, hogy a mindennapi japán precizitást teszi a kezem alá. Ha olyan kombit keresnék, ami él, zsizseg, bizsereg és minden mozzanatával közöl velem valamit, egyáltalán nem unalmas vezetni, biztos, hogy ebben az irányban keresgélnék.

Sportosba hajlik
Teljesen észrevétlenül dolgozik a 2,0 literes négyhengeres szívómotor, amíg nincs elég hosszú szakasz ahhoz, hogy kiforgathassam. Tényleg annyira csendes, hogy sokáig el sem képzelem róla igazán, hogy tudhat bármit, ami passzol a kormányzás és a váltó érzetéhez, amik, vele ellentétben, már az első méteren bemutatkoztak.
Aztán csak kerítettünk lehetőséget arra, hogy a 155 lóerős négyhengerest átmozgassam kicsit és a rikítóan piros tűt átbillentsem a számlap másik oldalára. Már 5000-nél olyan szépen szól, hogy rendesen megkívánom, és a teljesítménycsúcs 6500-as plafonján kicsit túl is billen a tiltásig. Micsoda hang! Pedig ez csak a kisebbik motor, a 2,5-es ennél még harcosabb, de ezzel én már meglennék, ha időnként megszólalhatna.

Húz is, mondjuk igazán nagyot nem tudott mutatni a próbakörön, de a 184 Nm nyomatéktól és 155 lóerőtől olyan túl sokat nem is várok el, csakhogy egészségesen mozgassa az egyébként nem túl nehéz, üresen 1,3 tonnás karosszériát. Milyen szép is ez, amikor még egy ilyen 5 centi híján 4,8 méteres kombi is lehetett könnyű, ma egy elektromos Corsa ennél 200 kilóval nehezebb, csak hogy értsétek a különbségeket.
2,7 méteres tengelytávjával ez tényleg egy testes autó, sportosságát is inkább az érzetében érdemes keresni, mintsem a valódi képességeiben. Sofőrként jól esik vezetni, és aki ezt képes díjazni, az tudja igazán jól érezni magát a 6-os kormánya mögött, miközben a komplett családot viszi magával és az 519 literes puttonyt is megtömték.

Változatosan öregszik
Ennél az autónál is feltűnhet, hogy a kézifék jobb oldalon figyel, sajnos, ahogy az MX-5-nél, itt sem foglalkozott annyit vele a Mazda, hogy európai középkonzolt kapjon, pedig úgy lenne rendjén, ha a kormány és váltó közé kerül. Ez csak apróság, de jóleső figyelmesség lehetett volna a részükről. Ezen túl minden részletében a 2000-es évek elejét hozza a GH széria belülről a nagy műanyag idomokba illesztett gombokkal és gyári rádióval a középkonzolon.
Még nem használtak kijelzőket, csak monokróm megjelenítőket, azt is ízlésesen, csak egy egészen vékony info panel került felülre, ezen pörgethetjük a hasznos adatokat. Ez a sárgás pirosas fény volt akkor a jellemző, a kerek fészkek mélyén ülő műszereknek is retro hangulatuk van, mondjuk én ezeket tudom élvezni.

Alapvetően nagyon jó állapotban maradt fenn a Mazda6 utastér, az üléseinek tömése újszerű és a bőr-szövet kárpit is szinte teljesen hibátlan mindkét sorban. Főként a kezelőszerveken látszik a használat és sajnos elég jelentősen. A kormány és a váltógomb bőrözése teljesen elhasználódott, és ilyet már láttam, annyira vékony és puha lehet a bőr, hogy egyszerűen elkopik.
A műszerfal talán érdekesebb, mert ebben valamitől kifehéredett a puhított részeken, de ültem már olyanban is, ahol középen függőlegesen egyszerűen elrepedt. Mindkettő elég különös eset és lehet, hogy egyediek, de ahogy látszik, előfordul. A használatba nyilván nem szólnak bele, de lehet zavaró annak, akinek a megjelenés fontos.

Holttérfigyelővel okosított
A vezetéstámogató rendszerek hajnalán járunk, a 2000-es évek elején még tényleg csak a csúcsmodellekre voltak jellemzők a vezetéstámogató és biztonsági felszerelések, de 2008-ban a Mazda is bele kezdett a holttérfigyelővel, amit először az amerikai CX-9-be, aztán a 3-asba és a 6-osba is szereltek. Ennek is a Volvo volt az úttörője 2003-ban, de a japánok között a Mazda volt az első, aki forgalomba is hozta.

Ezen túl a tolatóradar már nem volt friss megoldás és a tempomat is jellemző volt, egy ilyen magasabb felszereltségű, egyébként Jubileum kiadású 6-oson persze mindegyik szerepel és működik is a kétzónás klímával és ülésfűtésekkel együtt.
V6-os volt a csúcs, nálunk a 2,5 literes
A Forddal közös alapokra épült első generáció után a GH jelölésű második 6-osnál sem szakadtak el túlságosan, ami azt illeti, a CD3 padlólemez maradt, de jelentősen átdolgozták. Karosszéria változatai is ugyanúgy néztek ki, mint korábban, vagyis volt négy- és ötajtós, valamint a kombi, motorkínálata viszont változott valamelyest.

1,8-as, 2,0 literes és 2,5 literes négyhengeres benzinesek jelentették a kínálatot a 2,0 literes és 2,2-es dízel mellett. 120-185 lóerő közötti teljesítmény szintekből lehetett választani, és nem a benzines, hanem a dízel volt a legerősebb. Amerikának jutott a 3,7 literes 272 lóerős szintén Ford eredetű Duratec V6-osból is, aki viszont nálunk erős benzinest szeretett volna, a 2,5 literes 170 lóerős GTA modellekből tudott választani.
Tesztautónk az erős középút 2,0 literes 155 lóerős motorjával, ami 9,8 literes gyárilag ígért városi fogyasztásával nem túl takarékos, de vegyesben a Spritmonitor szerint 8,2 literrel beéri, ami a vezethetősége mellett egészen elfogadható érték egy ilyen teljesítményű motortól.

Megbízhatóság szempontjából több mint tíz éves autókról beszélünk, ezért ne legyünk meglepődve, ha változatos gondokkal hív majd fel a szerelő. Elöregedő gumicsöveket, tömítéseket és hasonlókat ne írjunk egy használt autó jelentős gondjai közé. Ilyen szempontból a 6-os 2,0 literes és 2,5 literes benzines motorjai elég megbízhatónak számítanak, láncos vezérlésükben a feszítők időszakos cseréjére kell csak figyelni.

Néhány visszahívásban viszont érintett volt a modell, beragadhat a pillangószelep a benzinmotoroknál, amitől leáll vagy nem indul el az autó, és mindkét első légzsákkal kapcsolatban is érdemes a szervizekben érdeklődni alvázszám alapján, mert azokkal is lehet gond.
Dízelmotorjaitól ne várjuk a csodát, a részecskeszűrő ebben a korban már mindben eltömődik és összeomlik - ha még benne van -, de elkopik a turbó tengelye, engedik az olajat a tömítéseik és a porlasztókkal is lehetnek gondok.
Hogy a rozsdáról is beszéljünk, az első 6-os alaposan megtépázta a Mazda hírnevét, a második GH szériára a karosszériát érintő korrózió már kevésbé volt jellemző, de előfordul. 2009 és 2010-es autókra visszahívást is hirdetett a Mazda azokban az országokban és államokban, ahol jellemző a sózás télen, az egyik futómű alkatrésznél lett túl vékony a festékréteg, amitől törésig rozsdásodhat az alkatrész, igaz, ilyen esetet állítólag nem rögzítettek még, de előfordulhat.
Míg az első 6-os annyira hajlamos volt a rozsdára, hogy garanciában lakatolták is, addig ezen a GH-n jóval később jelentkeztek a gondok az ajtók aljainál és a csomagtérajtónál, minden szempontból jobban sikerült, de érdemes észben tartani a korát, tizenévesen már nem ritka, hogy egy ilyen autó rozsdásodik. Ez egy 2011-es autó és minden szögből elég tiszta, külső rozsdát egyáltalán nem látni rajta és a futómű elemek is tiszták, vélhetően a gyártás végére a legtöbb ilyen gondot kiküszöbölték, így ilyen autót is lehet találni.

Kívülről is jól látható jellemző gond azonban a fényszórók búrájának mattulása, amit egyszer-kétszer még lehet polírozással orvosolni, de mindent nem fog elbírni a vékony plexi, sokszor csak a csere a megoldás új alkatrészre. Ez viszont fontos elem, műszaki vizsgán is kritizálhatják a nem megfelelően áttetsző lámpatestet.
Bosszantó és költséges hibákat tud produkálni a gyári beépített rádió és a Bose hangrendszer is. A tapasztalatok alapján a mélynyomó megy először tönkre a csomagtérben, aztán a többi hangszóróval is lehet gond.
Vezetni jó, megbízható, nem is túl drága
Elég sok az eladó GH sorozatú Mazda6, így árban is nagy a szórás. Egymilliótól indul és jelenleg 3,4 millió forintot kérnek a legdrágábbért, a kettő között 2,3-2,5 millió forint körüli példányok már elég szépek. Főként miután elég változatos kopásokat tapasztaltam ilyen autókon biztosra mondhatom, hogy érdemes sokat megnézni és megkeresni a legszebbet, és érdemes észben tartani azt is, hogy attól, mert nem jellemző rá annyira a rozsda, mint elődjére, még nem jelenti azt, hogy nem futhatunk bele korrodált példányba.

Mindent összevetve viszont jelenleg egészen elérhető árra csúszott le a modell. Lehet jó állapotban tartani, amit kiváló, sőt, inkább kiemelkedő vezetési élménnyel és vezethetőséggel viszonoz. Alaposan át kell nézni, mielőtt hazavisszük, kicsit talán jobban, mint bármilyen németet, de, ha sikerül egy hasonlóan jót kifogni belőle, mint ez az autó, egészen más élményekkel tud szolgálni.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában
Videó is készült az egyik ilyen, durván túlpakolt kamionról, ami egyszerre nagyjából 60 tonnányi autót szállít épp.
- Hírek
Szélesített, emelt hasmagasságú VW Golf R-t tesztelnek a Nürburgringen
Ez mi lehet?
- Hírek
Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták
A főváros hivatásos tűzoltói áramtalanították a járművet.
- Események
Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-reAMTS 2025 – Nulladik nap
Skyline GT-R-t, S1-es Audi Quattrót, 100 éves veteránt vagy egyedi Legót keresel? Az AMTS-en mindet megtalálod!
- Hírek
Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi
Elismserték, hogy az A3 méretosztályában tervez piacra dobni egy új elektromos autót.
- Hírek
Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió
A marketingigazgató szerint ez csak növeli a népszerűségét.
- Hírek
Az év lúzere: kétszáz méter után a falban végezte a Mustang
Az egyik kezével a telefonját fogva videót vesz fel, a másikkal pedig úgy fogja a kormányt, hogy egy vezetéstechnikai oktató azonnal sírva fakadna.
- Hírek
Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!
A gyártó szerint a probléma megoldhatatlan!
- Hírek
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.
- Közélet
Egy újabb eredetvizsgás kalamajkaMotorcserés autót adnál el? Erre is készülj!
Motorszám-motorkód: A jogalkotó egyszerűsíteni próbál, de a jogalkalmazók ezt is túlbonyolítják néha. Az autósok így könnyen elvesznek a részletekben.
- Hírek
Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke
Még ő is poénkodik azzal, hogy ilyen őrült világot élünk, hogy neki kell Teslát vennie.
- Hírek
Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”
Támadhatatlan logikát támadtak meg a rendőrök Tapolcán.
- Hírek
Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota
Újfajta üzemet nyit a Toyota az Egyesült Királyságban.
- Hírek
Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más
Majdnem minden kontinensen mással készülnek.
- Technika
A szőlőtőke mellől szedtük kiMűhelyPRN: Renault 5 1,6D – 1988.
Van, aki 50 ezer forintos autóval akar elindulni a Budapest-Bamako futamon, most kiderítjük, mennyit kell még költeni rá ahhoz, hogy rajtkész legyen.
- Belsőség
Hullára tört moslék 30+ millióért
Oda kell menni, meg kell nézni. Roadmovie 38.
- Események
Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!
Május elején az európai büszkeségektől dagadó mellkasunk mellé új programokkal is készülünk!
- Hírek
Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk
Drágult a benzin és a gázolaj is.
- Hírek
Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t
A videóban láthatsz még sok más idiótát, akiket nem érdekelnek se a szabályok, se a többiek.
- Hírek
Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán
A lángoló kamion miatt a Budapest felé vezető oldalon egy sávon halad a forgalom.
- Hírek
Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub
A szakembereiknek a Trabanttól a Tesláig mindenhez érteniük kell. Erről beszélt a MAK elnöke.
- Hírek
Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok
Forintban milliós drágulás vár az autókra az USA-ban Trump vámjai miatt.
- Tesztek
Hű maradt terepes múltjához az első elektromos VitaraBemutató: Suzuki e Vitara – 2025.
Hamarosan kapható lesz a Suzuki első villanyautója, az Indiában készülő e Vitara, ami összkerékhajtással tűnik ki a kategóriából.
- Hírek
Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont
Az F1 újonca nem sokáig húzta a Red Bullnál. Mondjuk ez az eredményei alapján érthető is.
- Hírek
Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek
A legtöbb jegytípus ára emelkedni fog, de van itt egy közepesen jó és egy nagyszerű hír is.
- Égéstér
Klasszikusok a TC flottában
Két klasszikus, szinte már közhelyes autóval bővült a Totalcar flottája, Pásztor Csabi egy korai, BMW-féle Minire cserélte a Honda Accordját, Sturcz Berci viszont nem egy retróautót, hanem egy igazi veteránt, egy 1974-es Volkswagen Bogarat fogott be napi használatra a Peugeot 1007-ese helyett. A két autóvásárlás okai és indokai mellett az új Renault Rafale előnyei és hátrányai is szóba kerülnek.
