Megdöbbentő, hogy az Audi SQ6 mennyire ambivalens tárgy. Momentán ez az egyik legmodernebb Audi, bizonyos szögből mégis ódon, sportosnak mondják, de valójában egy kőtömb, a minősége pusztítóan németes, mégis akadnak érthetetlenül elfuserált részei. Abszurd összefüggés, de ezek alapján arra jutottam, hogy az SQ6-ot valójában Robert Louis Stevenson népszerű novellája alapján tervezték. Az tehát világos, hogy az SQ6 egyszerre Dr Jekyll és Mr Hyde, de a hasadt személyiség mögött vajon milyen autó?
Amúgy mi ez?
Ha valaki ma az Audi típusjelzéseit próbálja értelmezni, az felér egy mély családfakutatással. A legkeményebb agymunkát a nagy hobbiterepjárós vonal igényli: az egész az Audi e-tronnal kezdődött, a márka első tisztán elektromos autójával, amit később átneveztek Q8 e-tronnak. Az a csavar a dologban, hogy az elektromos Q8-nak továbbra sincs semmi köze a belső égésű motorokkal szerelt változathoz, a két típus valójában két különböző autó.

Aztán itt a Q6 e-tron, amit a felületes nézelődő első pillantásra lazán összekeverhet a Q8 e-tronnal, pedig előbbi egy vadiúj fejlesztés. A Q8 e-tron még a korábbi, MLB Evo platformra épült, a Q6 e-tront viszont már a friss, a Porschével közösen fejlesztett PPE – Premium Platform Electric – platformra legózták fel, akárcsak a Macan EV-t és az A6 e-tront. Gondolom az mindenkinek evidens, hogy utóbbinak sincs közös pontja a hagyományos A6-tal. Érted, ugye?
750 km-es hatótávval és győri villanymotorral jön az Audi A6 e-tron
Ötajtós és kombi karosszériával jön az Audi vadonatúj, felső-középkategóriás villanyautó családja.
Kamuflázsba csomagolták
Az Audinál vonalas gondolkodású figurák osztották az instrukciókat a Wacom táblák fölött görnyedő dizájnereknek. A lényeg valahogy így szólhatott: úgy kéne megrajzolni a legfrissebb, legmodernebb autónkat, hogy az utca embere azt hihesse, hogy egy évek óta gyártott modellt lát épp elhaladni. Egy vadiúj típusnál furcsa ez a konzervatív hozzáállás, hiszen pont itt lehetett volna valami merőben újszerűt gurítani, amire felfigyel az egyszeri tekintgető.

Miközben az újítási szándék hiányáért kár, a forma tökéletesen működik. A klasszikus arányaival és az audisan jéghideg, technokrata kisugárzásával a márka identitását is lézerpontosan képviseli az SQ6. Van itt valami, amit a mai napig az Audi tud a legjobban: az SQ6 olyan komikusan masszívnak látszik, hogy csak azért nehéz összekeverni a Maginot-vonal egyik betonbunkerével, mert ez kék, utóbbi meg nem kék.
Ez a csúcsmodell egyébként különösen teátrális jelenség: a monolit kasznira agresszív lökhárítókat rajzoltak, amiket hatalmas, pompás fazonú felnikkel egészítettek ki. Különösen jól állnak az SQ6-nak fenyegető nézést kölcsönző, szúrós szemet formázó fényszórók. A hátsó lámpa mai trendeknek megfelelően egy Sith nagyúr piros fénykardjára hasonlít. Látványos menőség, hogy a nagy Audi első és hátsó lámpái is OLED pixelekből épülnek fel, így csak a júzer kreativitásán múlik, hogy milyen formát rajzoltat ki velük.
Bent friss
A korábban említett, érdekesen kettős tervezési preferenciákra újabb bizonyíték, hogy a beltérnél nem finomkodtak: belül azonnal látszik, hogy az SQ6 egy modern, újonnan tervezett termék. Elengedték a korábban megszokott, távolságtartóan szögletes, hűvös dizájnt, és kissé puhítottak rajta. Így kétségtelenül frissebb az összkép, ugyanakkor a szememnek még szoknia kell: az új beltér ízléses, de kuszább és eklektikusabb az előző irányvonalnál.

A minőségi szórás minimum furcsa: miközben az anyagok és az általános összeszerelés minőség általánosságban príma, akad néhány béna részlet. Például az vezető előtti kijelző látványosan rosszabb minőségű, mint az infotainment kijelzője, ami azért különösen kellemetlen, mert a sofőr egyszerre nézi ezt a két, eltérő megjelenítőt. Faragtak az új, Android-alapú MMI-n: nekem ez a rendszer logikusabbnak és könnyebben kezelhetőnek tűnt, mint a korábbi, ezért jár a piros pont.
Kiosztok egy vaskos feketét is: az Audinak rendszeresen meggyűlt a baja a telefonommal, és volt, hogy csak az autó újraindítása után volt hajlandó életre kelni a CarPlay. Ez egyrészt egy lakás árába kerülő prémiumautónál nem fasza, másrészt sajnos nem is egyedi eset: Hamvas Tomi kollégám pont ugyanilyen problémákról számolt be. Őszintén remélem, hogy ezt a baromi idegesítő hibát egy frissítéssel minél előbb kigyomlálják.
Későn, mégis korán érkezett az Audi megváltója
Évekkel korábban kellett volna megérkeznie, mégis most egy elsietett házi feladatnak tűnik a legmodernebb Audi, ami a márka jövőjét hozta el nekünk.

Imádtam viszont a fantasztikus sportüléseket: az egyszerre kényelmes és feszesen tartó, testes ülésekben minden kilométer ünnepnek tűnt. Az öles, 2,89 méteres tengelytáv miatt a hátsó sorban is hatalmas a tér, és még a fejteret sem szűkíti lefelé ívelő tető, mint a Sportback változatnál. A csomagtér ugyan nem olyan gigászi, mint a legnagyobb, cuccolós kombiknál, de azért megjárja: alapból 526 literes, az ülések lehajtásával bő másfél köbméteresre bővíthető. Jó hír, hogy van egy kicsi, 64 literes első csomagtartó is, ahova a töltőkábel és néhány apróság találhat magának kényelmes helyet.
Erőddel sportolni
Amikor beültem az SQ6-ban, magamra húztam a tompán puffanó, páncélszekrényről leakasztott ajtót, rájöttem, hogy ez valójában egy tank. Egyértelmű, hogy az Audinál ahol csak tudtak, rá is játszottak, hogy a 4,71 méter hosszú, 2,35 tonnás autó minél tömörebbnek és masszívabbnak tűnjön. Úgy éreztem magam benne, mint egy olyan bunkerben, aminek két méter vastagok a falai és érzésre a világon semmi nem képes kárt tenni benne.

Éppen ezért nehezen tudtam elképzelni, hogy az SQ6 tényleg alkalmas a sportos közlekedésre. Azt viszont tudtam, hogy az Audinál rutinosan győzik le a fizika törvényeit, és ez ahogy sejtettem, ez most sincs másképp. Abban egy percig nem kételkedtem, hogy az SQ6 egyenes vonalon borzasztó gyors: a kétmotoros, 490 lóerős szekrény úgy lő ki álló helyzetből, mintha hirtelen ledobott volna egy tonnát. A nulla-százhoz elég 4,3 másodperc, aminél van gyorsabb, de azért az jusson eszedbe, hogy néhány évtizede ez még a szupersportautók ligája volt.

A légrugókkal alacsonyra ültetett, megfeszített Audi kanyarokban már nehezebben tagadja le a tömegét, mégis valahogy megoldották, hogy ördögi sebességgel forduljon. Ahogy korábban a könyörtelen RS Q8-nál, úgy az SQ6-nál is szűk, tempós fordulókban érződik, hogy a szuper kormányzással és relatíve légies mozgással se lehet elkenni egy ekkora test tehetetlenségét. Ezért aztán pontosan ugyanazt éreztem, mint a V8-as nagytesónál: értem, hogy képes rá, de kanyarokban egyszerűen nem akartam feszegetni a határokat, nem esett jól.
A terror gránittömbje
Az Audi RS Q8 irreálisan gyors, minden szempontból felesleges, horror drága, de azért nagyon adja.

Valójában az SQ6 pont akkor volt igazán nagyszerű, amikor nem akartam vele megőrülni. Komfort módban csodálatos, fejedelmi kényelmű utazóautóvá manifesztálódik az Audi: a kasznit magasabbra emelik a légrugók, a lengéscsillapítókat puhábbra hangolja az elektronika, a gázpedál és a kormány nyugodtabbá válik. Komfortba kapcsolva bármennyi kilométert örömmel ledarálnék az SQ6 zseniális üléseibe csomagolva. Érdekes, hogy pont akkor volt igazán király ez az autó, amikor nem vártam.
Fogyasztás és technika
A kimért külső mögött az Audi legmodernebb, legfrissebb technikáját találjuk. A csúcsmodell kizárólag Quattro-hajtással kapható, ami ebben az esetben azt jelenti, hogy előre és hátra is jutott egy-egy villanymotor, és minden kerék hajtott. 94,9 kilowattórás nettó kapacitású akkumulátor, az elektromos rendszer 800 voltos, az összes modell maximum 270 kilowattal tölthető egyenáramról. Utóbbi azt jelenti, hogy 20 százalékról 80 százalékra akár 30 perc alatt feltölthető az SQ6. Praktikus plusz, hogy az autó mindkét oldalára jutott töltőcsatlakozó.

Papírforma szerint a vegyes fogyasztás 17,5 és 18,6 kilowattóra között alakul, így a hatótáv 560-598 kilométer lehet. Szerintem senkit nem lep meg, hogy ez köszönőviszonyban sincs a valósággal: nálam a tesztidőszak alatt 30 kilowattóra fogyott száz kilométeren, ami 317 kilométeres elérhető hatótávot jelent. Néhány Discovery Channel-jellegű csapatástól eltekintve nagyrészt nyugodtan közlekedtem vele, főleg városban. Ahogy a Q6-nál Tomi is írta, ez a barátságtalan szám autópályán, 130 km/h-s tempónál 22 kilowattóra környékére szelídül, ami bő 400 kilométeres hatótávot jelent.
Matek
A Q6 e-tronok csúcsa zsebbe nyúlós: a 490 lóerős SQ6 e-tronért minimum 41,3 millió forintot kell fizetni. A Bang&Olufsen hifivel, 21 colos felnikkel, steppelt bőrrel, utaskijelzővel és még rengeteg más extrával teletömött tesztautó ára épp túllóg az 50 millán. Ennyiért a német prémium trió másik két tagjánál is bőven akad mozgástér.
A Mercinél ott a testesebb és tágasabb, de minőségi kihívásokkal küzdő EQE SUV, amiből a 476 lóerős, 90,5 kilowattórás akkuval szerelt EQE 43 AMG kivitel áll legközelebb az SQ6-hoz. Ezért minimum 43,1 milliót kérnek. A BMW kissé kakukktojás: az SQ6 leginkább az iX xDrive60-hoz hasonlít, ami erősebb és nagyobb, mint az Audi. Mégis érdemes összehasonlítani őket, hiszen a 109,1 kilowattos akkupakk és az 544 lóerős teljesítmény ellenére is a BMW a legolcsóbb a három közül: 39,8 millió az alapára. Az Audi tehát a méretével hátrányba kerül, a friss technika és a másik két autóhoz képest konzervatívabb külső viszont sokak számára lehet jó érv az SQ6 mellett.
Régen minden jobb volt
A Mercikben régen még vót' anyag. Bezzeg ma!
Tehát
Ügyesen megoldott feladat az Audi SQ6 e-tron, amiből a néhány furcsasága ellenére is jó szájízzel szálltam ki. Mindent tud, amitől nagyon Audinak tűnik: brutálisan masszívnak látszik és érződik, minőségi, fölényes, hűvös és lehengerlő. Sportos élményautónak erősen kompromisszumos, ugyanakkor kényelmes luxusautóként váratlanul meggyőző. A néhány apró, de ezen a szinten annál idegesítőbb problémáért viszont kár.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért
Továbbra is hatalmas siker a Hypercar széria.
- Hírek
Kamion és autó ütközött frontálisan az M0-son
A baleset Törökbálint közelében történt.
- Technika
Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-atMűhelyPRN: Tesla Model 3 Long Range – 2019.
A Model 3 a használt villanyautók egyik legjobb ár/érték arányú választása, hibái viszont lehetnek, amikre lehet költeni a pénzt. Guru az adásban!
- Hírek
Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton
Vagy a megengedett sebesség kétszeresét próbálta elérni.
- Nepperűző
Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?
Ezúttal is hosszú távra tervezünk, 4-4,5 millió forint a keret.
- Tesztek
Vagány, molett macskaMenetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.
Az elektromos Puma papíron baromi ígéretes tárgy, de tényleg ott van benne a Ford legendás fűszerezése?
- Hírek
Mesés off-roadert épített egy amerikai cég az első Lotus Elise-ből
Nyugodtan odatennénk a Porsche 911 Dakar vagy a Lamborghini Huracan Sterrato mellé.
- Hírek
Majdnem tömegszerencsétlenségbe torkollott egy idős ember rosszulléte
Csoda, hogy senki sem sérült meg.
- Hírek
Ez már az új Hyundai Ioniq modell lehet
Lehet, hogy az Ioniq 4, de lehet, hogy nem.
- Tesztek
Elém forró aszfaltot öntsetek!Teszt: Kia EV6 e228 RWD GT-Line - 2025.
Ha tetszik az EV6 új arca, és a megnövelt akkukapacitással is elégedett vagy, már csak egyvalamire fogsz vágyni: tükörsima utakra.
- Gumidoktor
Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?
Négy új gumi közül egyet rosszul szereltek fel, de mentem már vele párezer kilométert. Sérülhetett a gumi?
- Hírek
Kipróbálnák a távvezérelt közlekedési lámpákat és megemelnék a sebességhatárokat Floridában
Gyorsabban mehetnének az amerikai államban az autósok.
- Közélet
Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra
Ezt az autót ti kértétek, úgyhogy visszamentünk és leteszteltük.
- Tesztek
Becserkésztük az új KIA EV3-at!
Megérkezett egy újabb fontosnak vélt modell a pukkadásig duzzadt elektromos autó piacon. Külsőre is kellőképpen érdekes ahhoz a KIA EV3, hogy részletesebben is foglalkozzunk vele, mégis talán használat közben derül fény az igazi értékeire.
- Hírek
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.
- Belsőség
340 milliárd forint nyomában
A milliárdos kár is le van tojva, csak az ego ne sérüljön.
- Hírek
Menőbb külsővel és sok apró finomítással támad a 2025-ös Toyota GR Yaris
A mérnökök elsősorban az aerodinamikán és a vezethetőségen dolgoztak, de a váltót is finomhangolták.
- Hírek
Kihajítják a négyhengerest a C 63 AMG-ből
Egészen más hajtáslánc várható, de nem biztos, hogy olyan, amire a vevők vágynak.
- Hírek
Öt új helyszínre telepítenek traffiboxokat Budapesten
Az önkormányzat célja, hogy 2030-rafelére csökkentse a halálos közlekedési balesetek számát
- Hírek
A BYD lényegében megoldotta a villanyautózás utolsó problémáját
Öt perc alatt 400 kilométer elég lesz?
- Hírek
Egy férfi fűnyíróval, a másik pedig lovaskocsival ment az autópályára
A szomszédban is vannak furcsa sofőrök.
- Hírek
Három jármű ütközött az Üllői úton, az utat lezárták
A fővárosi hivatásos tűzoltók áramtalanítják a járműveket, aki teheti, kerüljön.

