Szalagkorláton innen, rázókövön túl

2007.06.11. 07:28

Adatlap Peugeot 207 Féline - 2007

  • 1598 cm3-es,soros 4 hengeres benzines
  • 150 LE @ 5800 rpm
  • 240 Nm @ 1400 rpm
  • 5 seb. kézi
  • Gyorsulás 0-100 km/h-ra:
    8.1 másodperc
  • Végsebesség:
    210 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    7.0 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    9.3 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    5.6 l/100km
  • 4 671 000 Ft

Az első néhány elindulásom keserves volt. Gázt adtam, kicsit soknak tűnt, visszavettem, erre alapjáratig ejtette a fordulatot, ekkor megint gáz, megint sok, és a legrosszabb esetben harmadszorra is. Hangutánzó műszavakkal: vrömm ... ööö ...wrömm ... öö ... wrömmmmm. Megszokható az elektromos gázpedál, de azért azt hozzáteszem, általában nem lehet észrevenni, itt pedig odafigyelni és tanulni kell.

Aztán belejöttem, és élveztem a döbbenetesen alacsonyan érkező nagy nyomatékot (240 Nm - 1400-tól!), a pörgéskészségét, és hogy alapjárattól leszabályozásig (kb. 6500) mindenhol él. A prospektus szerint 8,1 másodperc alatt eléri a százat, és 210 km/h a maximális sebessége. Utóbbit elhiszem, 200-ig volt szívem pörgetni, akkor úgy éreztem, nagyon konyult már a nyomatékgörbe. A gyorsulása viszont szerényebb, saját kilométerórája szerinti százhoz 8,7 kellett. A különbséget meg tudom magyarázni: a kis és közepes fordulaton készséges váltó 5-6000 körül bármire hajlandó lenne, csak ne kelljen a következő fokozatot vennie. Fogcsikorgatás, vad erő, és csak bemegy, de élvezhetetlen lesz tőle a sportolás. Talán a 12 ezer megelőző kilométer sofőrjei az oka, és az is elképzelhető, gyárilag így sikerült.

Más oka is lenne, amiért a váltócserét forszíroznám. Nyomatékos turbómotor, de jó, hogy nincs fölösleges hat fokozat, gondoltam, ahogy megláttam. Igen ám, csak olyan rövid az ötödik, hogy a 150-es autópályás tempó már soknak tűnik a 4200-4300-as fordulat mellett. Megy persze gyorsabban is, de elkezd bőgni, és kínosan sokat mutat a pillanatnyi fogyasztás-indikátor. Kár, hogy nem kímélőbb a legfelső fokozat, akkor biztosan szívesebben ajánlanám ingázásra, vidéken maradt szülők rendszeres látogatására. Így viszont túlkíméltem, ötvennél ötödikben csorogtam, és leadtam 8,6 literes átlagfogyasztással.

Mértem még nyomaték-rugalmasságot, 80-120 között negyedikben 6,9, 100-140 között ötödikben 9,2 másodperc kell. Ezek jó adatok, mondhatom, imponálók, ha pl. a 220 lóerős Volvo C70-eshez hasonlítom, azt mindkétszer másfél másodperccel veri. Mégsem voltam teljesen elégedett. Miért? Nehéz, 12,5 mázsás a 207-es, és kikapcsolt kipörgésgátlóval is csak egyesben nyikkantja meg jobban a kereket. 70-nél magától aktiválódik az ESP, és hiába lassulunk vissza, úgy marad. Emiatt kelletlennek mutatja magát, nincs benne az a mámoros erő, mint az előtte próbált Corsa OPC-ben, amelyik hármasban is boldogan füstölte le a futófelületet az abroncsról. Persze az Opel 192 lóerős, és az ESP sem szórakozik velünk, ha az offra pöccintettünk, azt parancsnak veszi, nem megfontolandó tanácsnak.

Itt az ideje a konkurenciához hasonlítani a 207 Féline-t. Készítettünk egy táblázatot, amiben a kategóriatársak legerősebb változatait soroljuk fel.

  típus   max.
LE
  max.
Nm
  0-100 km/h,
s
  max.
sebesség
  ár,
millió Ft
Mini Cooper S 1,6T 175 240 7,1 225 6,47
Opel Corsa OPC 1,6T 192 230 7,2 225 5,599
Seat Ibiza 1,8 20VT 180 235 7,3 230 6,222
Renault Clio Sport 2,0 16V 200 215 6,9 215 5,55
VW Polo Turbo 1,8 GTI Cup 180 235 7,5 225 ?
Mitsubishi Colt CZT 1,5T 150 210 8,0 210 4,427
Peugeot 207 Féline 1,6T 150 240 8,1 210 4,608
Ford Fiesta ST 2,0 150 190 8,4 208 4,583
Suzuki Swift Sport 1,6 125 148 8,9 200 3,97

Kiderül, hogy 150 lóerővel, 210-es végsebességgel ebben a mezőnyben legfeljebb a feltöltés nélkülieket lehet megverni. Az viszont megint ténykérdés, hogy a vadabb adatokat 1-2 millióval drágábban mérik, tehát van keresnivalója a Peugeot-nak is, csak nem valamelyik ringen vagy a gyorsulási versenyen, hanem a sietős mindennapokon.

További tényező, hogy a leírás szerint speciális futómű nem jár a csúcsmodellel, tehát esetünkben a jó tapadást és a rossz utakon a brutális rázkódást a 17-es felni és a peres gumi (205/45) okozta. Azért kételkedem kicsit, tényleg jól lehetett vele kanyarodni, és valóban hatvannal pattogtam a hepehupás másod-harmadrendű utakon. A fékkel sem volt gondom, igaz, fel sem merült bennem, hogy versenypályán gyötörjem. A kormánymű sem akadálya az ügyes vezetésnek, kivéve a furán nagy kormányt a kezemben.

Peugeot 207 Féline 1,6 turbo - 2007

Nincs szerencséje velem a 207-esnek. Pedig tulajdonképpen szerettem, végig jó érzéssel szálltam be és vezettem. De nem fájt, amikor ott kellett hagyni. Talán ha nem a Corsa OPC után tesztelem. Vagy nem emlékszem még ilyen élénken az Octavia RS-re, a nagy dögre, ami mindig rohanni akart. Netán nem egy turbós Volvo következik utána. Túl sok a ha, és túl jó a versenytársak kínálata. Kicsit határozottabban kell leülni a tárgyalóasztalhoz a BMW illetékeseivel, kinek milyen változatban szabad kihozni a közös motort.

Totalcar értékelés - Peugeot 207 Féline - 2007

Mindennapi városi használatra remek, keveset fogyaszt, rugalmas, tetszik az embereknek. Ennél többhöz viszont erõsebb motor kell. Az ár (ami így is sok, de az erõsebbek drágábbak) menti meg.