2004.03.12. 11:35

Amelyik futómű biztonságos, az élvezetesebben vezethető autót is jelent. Az A-Merciből sose néztem volna ki, hogy ennyire jó vele kanyarodni. A külső szemlélő akár már borulást is vizionál, ha megrángatjuk a kormányt balra-jobbra, belül ugyanaz jóval kevésbé tűnik veszedelmesnek, főleg ha nem először csináljuk. Ami csúszik, az nem borul, az ESP tehát önmagában talán még ront is a helyzeten, hiszen elsősorban a csúszkálást gátolná, az eredmény mégis meglepően jó. Kicserélték a gumikat, és a futóművön is sokat dolgoztak, az ültetésen kívül is. A változtatásoknak köszönhetően az átdolgozott A osztály játszva teljesítette a jávorszarvas-tesztet, sőt, egy vezetésbiztonsági tréningen a svédek 63 km/órája helyett jó 80-as tempóban szlalomoztunk, borulásmentesen.

Kívülről nézni egy szlalomozó A osztályt sokkal félelmetesebb, mint benne ülni - odabent érezzük, hogy valójában sokkal alacsonyabb a súlypontunk, mint amilyennek kívülről tűnik, plusz jó a futómű meg a kormány, és a szélsőségesebb manőverekkel teszteljük a rendszert, az ESP menetbiztonsági elektronika is megnyugtatóan dolgozik. Mindez még biztonságosabb érzés az A osztály hosszabb tengelytávú változatában.

Viszont addig sakkoztak a futóművel, míg az útfekvés a fordulékonyság rovására nem ment. A rendes Mercedesekben fontos minőségi inger, hogy ha álló helyzetben a két végállás között tekergetjük a kormányt, az autó orra kicsit emelkedik-süllyed,, mert a kerekek nem csak fordulnak, de buknak is. Ez a megoldás, akárcsak a motorháztetőn belülről látható stuttgarti csillag, hiányzik az A osztályról, melynek fordulóköre nagyon közel van a C osztályéhoz.

A futómű meg a szendvicsszerkezet mellett azért ne feledkezzünk el a motorról sem. A (Smartokat nem számítva) legkisebb Mercedes-motor az A-osztály alapváltozatában, az A 140-ben látható. Már amennyire látható, mert ugyan felnyithatjuk a gépháztetőt, és odabent kétséget kizáróan egy motor van, a ferde elhelyezés miatt nehéz megtalálni a szokásos elemeket, például a szelepfedelet.

82 lóerős nyolcszelepes - erősebb, mint a Suzuki 1.3-as nyolcszelepese (68), de gyengébb, mint ugyanaz a Suzuki 16 szeleppel (93). Ha fogadni kéne az életben bármire, és biztosra akarnék menni, arra nyugodtan fogadnék, hogy 1.4-es A-Mercivel senki nem fog sportosan közlekedni. Én is csak a kötelező szakmai alaposság jegyében tettem, meg is lepett, milyen szépen szól a legkisebb Mercedes motor. Tehát bárkinek merem ajánlani, hogy vegye ezt, lehet vele tisztességgel közlekedni, nem lesz sorsa folyamatos, csüggesztő csoszogás. Mert a motor se vész, a dinamikus közlekedésben viszont még annál is fontosabb egy jó futómű, olyanja meg van az A-Mercinek.

4 251 000 forintról indul, mert árát nagyjából a Golf fölé lőtték. Az első üléseken legalább annyival jobb is, mint a Golf, sőt, inkább minimum egy kategóriával jobb. A hátsó üléseken viszont, bármennyit ködösítsenek is szendvicsszerkezettel meg helykínálattal, lényegesen szőkösebb, mint a Golf, különös tekintettel a legfrissebb Golfra.

Mercedes A osztály

Annak idején forradalmi volt ez a koncepció, időközben azonban a japánok is meglépték a maguk nagykisautó-forradalmát, Honda Jazz néven. Nekem az belül jobban tetszik, de az szubjektív. Objektíve nagyobb a hátsó helykínálata, az ülések hajtogathatósága és a motorja - jobban megy és szebben szól. A Mercedes tankosabb élményt nyújt, és jobb a futóműve; érzésre a Jazz fog hamarabb felborulni. Az áruk nagyjából hasonló, ízlés szerint lehet választani, és szerencsére egyiket se fogja senki megbánni.

 
  Műszaki adatok
 
  hengerűrtartalom: 1397 ccm, soros négyhengeres benzines
teljesítmény: 82 LE@5000
nyomaték: 130 Nm@3750
hosszúság: 3606 mm
szélesség: 1719 mm
magasság: 1575 mm
fordulókör: 10,75 m
csomagtartó: 325- 1675 l
gyorsulás (0-100 km/h): 12.9