Már itt, a teszt legelején megelőlegezem a végső konklúziót: nem lehet kihasználni, kidobott pénz, a nyugati világ elkényelmesedésének tömör kifejeződése. Egyszer nekem is kell majd egy ilyen!
Az Aereo 5000 CF-et élmény vezetni. Hatméteres hossza és 2800 kg-os tömege ellenére kezelhetősége megfelel a forgalmiban is rögzített "személygépkocsi" besorolásnak. A 2800 köbcentis (1 kiló-1 köbcenti 8-) direktbefecskendezéses turbódízel olaszosan keményen jár, karakteresen kerreg, de 127 ló erejét (3600 1/min.nél) és 300 Nm nyomatékot (ezt viszont már 1800-as fordulattól) szolgáltatva biztosítja a forgalommal való lépéstartás képességét.
A 90-100 km/h sebesség országúton kényelmesen tartható. Ekkor a kasztni imbolygása sem veszélyes, a széllökések hatására sem akarunk árokba fordulni. Autópályán, ahol szélesek a sávok és kevés a sodrós kanyar, már a százharmincas tempó is megkockáztatható; a tesztjószág Hollandiából hazafelé tartva szépen, fennakadások, melegedés nélkül tudta tartani a tempót.
Persze ilyenkor gyakrabban kell megállni tankolni; míg 80-100-zal haladva a fogyasztás könnyedén 10 liter alatt marad, erőltetett menetben a motor a nagy homlokfelület miatt a 13 litert is könnyedén benyakalja a 80 literes tankból. A billegések mérséklésére a terheléstől függően beállítandó lég-segédrugó szolgál, a feltöltőszelep a vezetőülés alatt kapott helyet.
Parkolni, manőverezgetni, kapukon betolatni, udvarokon megfordulni már közel sem olyan természetes, mint az országút bajnokának lenni. A normál Ducato-nál jóval szélesebb és magasabb felépítménnyel az ember egyfelől letarolja az addig háborítatlan faágakat, másfelől a hátsó sarkokkal (főleg kihúzott kerékpártartóval) kerítéseket, kerti hintaágyakat tesz a földdel egyenlővé, ha nem vigyáz.
Szépen, finoman Benimart bejátszogatni a kiszemelt pozícióba tehát időigényes, de fizikailag nem megterhelő mulatság. A könnyen járó szervokormány és a vajpuha, szintén rásegítéses kuplung - no meg a nagy dízel bőséges alapjárati nyomatéka szinte magától igazgatja be az autót a helyére. Jó segítség a két hatalmas külső tükör a kiegészítő kis járdaszegély-figyelőkkel.
Hiába személyautó könyv szerint, a vezetőfülke sajnos egy parlagi Ducato-é maradt. 16 millió forintért (ennyiből jön ki az autó, magánimportban) az ember már elvárna egy kis figyelmességet - nem csak a nyaralás idejére, hanem a nyaralás helyszínére való eljutás kényelmesebbé, kellemesebbé tételére is. Szó se róla: ergonómiailag alapvetően minden megfelelő, az ülés az összes dimenzióban tág határok közt állítható, a jó fogású kormányon akár aludni is lehet menet közben, külön légkondi látja el a két elöl ülőt, a kezelőszervek könnyedén, mégis határozottan működnek, tárolórekesz mindenütt akad.
Gusztustalanul sorjás az A-oszlop takaróeleme, csúnyán szól a gyári hangszóró, minden burkolóanyag kopogós, olcsó, kellemetlen tapintású, erős a motorzaj, a gördülési zaj, a szélzaj. Teherautónak nem rossz, de egy teherautó munkahely, egy lakóautó ellenben luxuscikk, örömforrás kellene, hogy legyen. A minőségi hiányérzet kvintesszenciája az ablakmozgatás: elektromos ablakemelő nincs, a kurbli több mint hetet fordul végállástól végállásig.
Na de sebaj, ha a tulajdonos már kellően letargiába esett a silány vezetőfülkétől, elég, ha belenéz a belső tükörbe és elárasztja a jóleső érzés: otthon vagyok! Hátul, a lakrészben minden annyira tökéletes, amennyire ilyen kis helyen és ennyire komplex elvárások mellett csak lehet. Már útközben is: a hátul utazók kényelmesen, fehér asztal mellett üldögélve falhatják a kilométereket és a nasit - a KRESZ-nek eleget téve, biztonsági övvel rögzítve a plüsskárpitos lócához.
Az átjutás a vezetőfülkéből a lakrészbe forgó első ülésekkel jobb lenne, de így sem kényelmetlen. Ha kívülről kapaszkodunk a felépítménybe, motoros mozgatású lépcső siet a segítségünkre. (A lépcső elindulás esetén magától visszakúszik a helyére.) Szintén motoros és távirányítású a két hátsó kitámasztókar, ami megakadályozza a jármű billegését szélben - vagy szenvedélyes éjszakákon.
A lakórész kialakításában látványosan a praktikum, a helytakarékosság és a felhasznált anyagok minimális súlya, törékenysége, ugyanakkor nagyon jó minősége dominál. Már az ajtónál vigyázni kell, hová nyúlunk: ha a szúnyogháló fogantyújával próbáljuk becsapni, kezdhetjük keresgélni a pillanatragasztót. A lakóautó minden ablaka, és több mint 20 kisebb-nagyobb szekrényének ajtaja többszörös biztosítások feloldása után nyitható, elkerülendő a menet közbeni csattogást, csomaghullást. A szekrényajtók fogantyúja művészien finom kidolgozású, szemben a nyílászárók gagyi műanyagkallantyúival. Az ablakok előtt csinos függönykék libegnek; ezek szépek, de teljesen feleslegesek: minden plexivel fedett nyílás árnyékolható integrált kis rolókkal is.
Az Aereo 5000-ben minden benne van, amivel el lehet venni egy nomád nyaralás ízét: zuhanyfülke, vegyi vécé forgatható kagylóval (panorámaszékelés?), teljes TV-előkészítés, háromrózsás gáztűzhely szagelszívóval, 90 literes hűtőszekrény, ami gázról, hálózatról és 12 voltról egyaránt üzemel, mosogató, légkondicionáló és fűtőrendszer. Hogy a kiegészítők minél tovább üzemelhessenek, a 90 amperórás kiszolgáló akkumulátort a generátor mellett napcellák töltik. A vízrendszer 50/125 literes frissvíz-tartályokból és 100 literes szennyvíztartályból áll. A szennyvíz egy elektromos működtetésű szeleppel bármikor kiengedhető - persze a csatornafedél fölött való csurgatás az ildomos.
Aludni 2 X 2 felállásban (illetve lefekvésben) lehet, ehhez egy 115X195 cm-es és egy alapértelmezésben 100X195 centis, de 130X195-ösre bővíthető ágy áll (illetve fekszik) rendelkezésre. Az ágyak a nappali ülőalkalmatosságok átalakításával alakíthatók ki: a művelet egyszerű, ágyanként kevesebb, mint egy percet vesz igénybe, ha egyedül csinálom.
A lakóautó külsején nyolc kisebb-nagyobb ajtócska található - a motorháztetőt és a személyi közlekedésre szolgáló ajtókat nem számítva. A fedelek az alábbiakat takarják: elektromos csatlakozó, gázcsatlakozó a grillezőhöz barbecue-partikhoz, külső zuhanyozó, WC-tartály, gázpalackok (két darab tizenhárom kilós), egy nagy külső csomagtér-szerelőakna a légkondik kondenzvizével, egy szerszámdoboz és a vízbetöltő nyílás fedele. Ezek nagy többsége kulccsal zárható, egy-egy elindulás alkalmával szép rituálé az ellenőrzés: mindent bezártam?
Hátul létrán juthatunk fel a tetőre napelemet pucolni, vagy parabolaantennát beállítani. Sokáig szemeztem az alumíniumtákolmánnyal, de nem mertem megkockáztatni, hogy alattam szakadjon le a Benimar hátulja - persze nem akarom az autó hitelét rontani, nem vitatom, hogy kibírná a kilencven kilómat.
Bár hosszasan kerestem a kérdésre a választ, mitől jobb, vagy rosszabb a tesztelt típus a kategória más példányainál, nem tudok egyértelműen állást foglalni. Ami talán egy fontos döntési szempont: a Benimar Aereónál nem kell létrázni az ágyhoz, és felső fekhelyek nélkül a belmagasság is kellemesen tág érzetet kelt.
Értékelés: Szigorúan kategóriájában (tehát négyszemélyes lakóautó) körültekintve a lakrész igényes, átgondolt kidolgozása alapján 5, a vezetőfülke slampossága és általában a vezetési kényelem alacsony foka szerint 2, motorikusan, menetteljesítményekben 4. Átlagban - nyilván a lakhatóságra súlyozva - legyen tehát 4. |
|