A 316-os nem a dinamikájával nyűgöz le. Istenverte balszerencséje, hogy BMW-nek született, különben a gyenge közepes 105 lóerős teljesítményt nem olvasnánk ilyen mordul a fejére. De sajnos a név kötelez(ne), így jogos a kritika. Továbbá még csak nem is arról van szó, hogy 1600 köbcentiből még ráolvasással se lehetne vérmesebb motort faragni, elég sokaknak sikerült. Ha pusztán a lóerőszámot nézzük, szinte mindenkinek. De ne csak a lóerőszámot nézzük.
A mentségek sorát a civilizáltság nyitja. A
motor szinte rezzenetlen, pont BMW-be való.
Ügyes hangmérnöki munkával sikerült elérni, hogy pörgetve
belülről az akusztikai élmény is a soros hathengeresekre
emlékeztet, bár csak annyira, amennyire a napszúrásos tuareget a
délibáb emlékezteti az oázisra. Ezt ellensúlyozandó kívülről kehes
hörgésnek hangzik, de szerencsére van légkondi, így sose kell
leengedett ablakkal közlekedni.
A viselkedése is olyasmi, mint amit a korábbi kétliteres 12 szelepes soros hathengeresektől megszoktunk az 5-ös sorozat nehéz testében. Úgy gyorsul, ahogy egy aerobiksztár egykezes fekvőtámaszt csinál: mosolyog, de titokban alaposan össze kell szorítania a záróizmát.
Mindegy, egy autó nem pusztán a gyorsulásról
szól, és a 316-os
azért messze nem annyira borzasztó, amennyire könnyű prédája
az iróniának. Vezetni igazából meglehetősen jó. Váltogatni érdemes,
na nem mintha attól szárnyra kapna, de magas fordulaton tényleg
szép a hangja, és a váltó hamisítatlan BMW.
A futómű a lustaság tökéletes partnere, a motorhoz illően lágy, de azzal ellentétben tetemes tartalékai vannak. Ha a sofőr balszerencséjére nagyon hosszú, nagyon meredek lejtő alján baktat elé a rénszarvas, bátran ki lehet kerülni. Emellett kényelmes és halk. Az útkarbantartók a 316-os tulajdonosok miatt nyugodtan elmehetnének munkanélküli segélyre, fel sem tűnne. Egy 330 Ci-ből sikoltva kidobná az ember, de itt pont nagyon jó, a mániákusoknak meg amúgy is rendelhető hozzá sportfutómű 85 400 Ft-ért.
A BMW reklámjaiban egykerekű bicikliként
igyekezett beállítani a mostanra domináns többségbe került
elsőkerékhajtású autókat, ami jó sok szemet szúr erősen. Szerintük
meghajtott kereket kormányozni kiforratlan gondolkodásra vall.
Erről most itt nem beszélgetünk, de a BMW-k vezetési élménye erős
érv az igazuk mellett.
Keresztbe rakni a 316-ost csak szadista provokációval lehet,
és akkor is csak futó pillanatokra (és célszerűen kikapcsolt
menetstabilitás-elektronikával), de ez amúgy is olyasmi, mint
Spéter Erzsébetet megkérni, hogy néhány lépcsőt másszon meg nekünk
kézállásban. Nem fair.
Erzsébet ilyen kérést sosem teljesítene, ha
mégis megpróbálná, bízna benne, hogy a lépcsőház aljában ugyanúgy
hat légzsák várja, mint a BMW-ben. Lefelé gurultában talán a négy
tárcsafék és az ABS utáni vágy is halk sóhajt csalna ajkaira.
Biztonsági felszereltségben nincs panasz a Hármasra. Az NCAP
nem tesztelte, csak az elődjét,
az csúnyán ripityomra tört . A jelenlegi modell biztosan jobban teljesítene. Az
új Ötöst már tesztelték , az biztonságosnak találtatott. Persze autót nem
törni vesz az ember, hanem vezetni. Legtöbbször.
A vezetés általánosságban kellemes, nyugodt,
eseménytelen, mint a csendespihenő egy elegáns mediterrán
nyugdíjasotthonban, halk salsa mellett. Jó futómű, jó kormányzás,
jó váltó, minden rendben. A fogyasztás inkább 10 liter alatt mint
felett, ez örömteli, bár ebben a kategóriában nem a legfontosabb. A
specifikált végsebesség 200 km/h, ez lehet igaz, de
idehaza nem találtunk elég hosszú egyenest, hogy
kipróbáljuk. Ó, és persze nem is szabályos.
A térkínálat
elöl normális, hátul szűkös, de elmegy. A belső igényes,
gusztusos és nem túl érdekes. Nincs ölelő kényeztetés vagy
fellengzős fényűzés, normális funkcionalitás van. Német autó,
presztízsmárka, alapmodell.
Az alapmodellség némileg sántít: a 316i az opcionális Bavaria csomaggal érkezett hozzánk. Eszerint 99 000 forintért van benne ködlámpa, business-nek keresztelt rádió, fedélzeti computer, automata klíma, és könnyűfém kerekeken gurul. Normális esetben ez az extralista 572 000 forintba kerülne, a megtakarítás tehát tetemes.
Van itt azonban egy másik megközelítés is. Az
ember 6 504 000 forintért kap egy az átlagosnál jóval
magasabb presztízsű, jó minőségű, elegáns, kellemesen vezethető,
gyenge autót. A Bavaria csomaggal már a felszereltséggel sincs
olyan nagy baj. A csomag nélkül azonban bizony meglehetősen
fapados. Ezzel szemben azért a 6,6 millió forintért, amennyibe
Bavariástul kerül, 2,5-ös V6-os Ghia Ford Mondeot vagy kétliteres
Citroen C5-öt lehet kapni néhány kategóriával feljebb. Esetleg
kétliteres turbó Saab 9-3-mat, közeli vetélytársként, másfélszer
több lóerővel, légkondi nélkül. Persze egyik sem BMW.
A BMW-k kultusza mindenekelőtt a rendszerint
tényleg nyakszirtborzolóan jó vezetési élménynek köszönhető. Ehhez
a 316-os gyenge. A 318-as valamivel jobb, de majd' kétmillió
forinttal drágább. 320-tól fölfelé a legenda jogos, de az indulóár
verdesi a 10 milliót.
A 316-os így azoknak való, akiknek a presztízs sokat jelent, imádják a BMW-t, nagyon tehetősek, és soha nem sietnek sehova. Az autó szép, tulajdonképpen jó is, csak a valóban nagyon jó testvérek árnyékában kicsit csenevésznek hat. Kezdő yuppie-k és nyugdíjközeli német üzemorvosok ideális választása. Ajándékba kapni jó, a saját pénzét meg mindenki költse, amire akarja.