Sokért nem adnám

Teszt: BMW 316i Bavaria

2001.08.02. 10:11

A 316-os nem a dinamikájával nyűgöz le. Istenverte balszerencséje, hogy BMW-nek született, különben a gyenge közepes 105 lóerős teljesítményt nem olvasnánk ilyen mordul a fejére. De sajnos a név kötelez(ne), így jogos a kritika. Továbbá még csak nem is arról van szó, hogy 1600 köbcentiből még ráolvasással se lehetne vérmesebb motort faragni, elég sokaknak sikerült. Ha pusztán a lóerőszámot nézzük, szinte mindenkinek. De ne csak a lóerőszámot nézzük.

 
   
   

A mentségek sorát a civilizáltság nyitja. A motor szinte rezzenetlen, pont BMW-be való. Ügyes hangmérnöki munkával sikerült elérni, hogy pörgetve belülről az akusztikai élmény is a soros hathengeresekre emlékeztet, bár csak annyira, amennyire a napszúrásos tuareget a délibáb emlékezteti az oázisra. Ezt ellensúlyozandó kívülről kehes hörgésnek hangzik, de szerencsére van légkondi, így sose kell leengedett ablakkal közlekedni.

A viselkedése is olyasmi, mint amit a korábbi kétliteres 12 szelepes soros hathengeresektől megszoktunk az 5-ös sorozat nehéz testében. Úgy gyorsul, ahogy egy aerobiksztár egykezes fekvőtámaszt csinál: mosolyog, de titokban alaposan össze kell szorítania a záróizmát.

 
   
 

Mindegy, egy autó nem pusztán a gyorsulásról szól, és a 316-os azért messze nem annyira borzasztó, amennyire könnyű prédája az iróniának. Vezetni igazából meglehetősen jó. Váltogatni érdemes, na nem mintha attól szárnyra kapna, de magas fordulaton tényleg szép a hangja, és a váltó hamisítatlan BMW.

A futómű a lustaság tökéletes partnere, a motorhoz illően lágy, de azzal ellentétben tetemes tartalékai vannak. Ha a sofőr balszerencséjére nagyon hosszú, nagyon meredek lejtő alján baktat elé a rénszarvas, bátran ki lehet kerülni. Emellett kényelmes és halk. Az útkarbantartók a 316-os tulajdonosok miatt nyugodtan elmehetnének munkanélküli segélyre, fel sem tűnne. Egy 330 Ci-ből sikoltva kidobná az ember, de itt pont nagyon jó, a mániákusoknak meg amúgy is rendelhető hozzá sportfutómű 85 400 Ft-ért.

 
   
   

A BMW reklámjaiban egykerekű bicikliként igyekezett beállítani a mostanra domináns többségbe került elsőkerékhajtású autókat, ami jó sok szemet szúr erősen. Szerintük meghajtott kereket kormányozni kiforratlan gondolkodásra vall. Erről most itt nem beszélgetünk, de a BMW-k vezetési élménye erős érv az igazuk mellett. Keresztbe rakni a 316-ost csak szadista provokációval lehet, és akkor is csak futó pillanatokra (és célszerűen kikapcsolt menetstabilitás-elektronikával), de ez amúgy is olyasmi, mint Spéter Erzsébetet megkérni, hogy néhány lépcsőt másszon meg nekünk kézállásban. Nem fair.

 
   
 

Erzsébet ilyen kérést sosem teljesítene, ha mégis megpróbálná, bízna benne, hogy a lépcsőház aljában ugyanúgy hat légzsák várja, mint a BMW-ben. Lefelé gurultában talán a négy tárcsafék és az ABS utáni vágy is halk sóhajt csalna ajkaira. Biztonsági felszereltségben nincs panasz a Hármasra. Az NCAP nem tesztelte, csak az elődjét, az csúnyán ripityomra tört . A jelenlegi modell biztosan jobban teljesítene. Az új Ötöst már tesztelték , az biztonságosnak találtatott. Persze autót nem törni vesz az ember, hanem vezetni. Legtöbbször.

 
   
   

A vezetés általánosságban kellemes, nyugodt, eseménytelen, mint a csendespihenő egy elegáns mediterrán nyugdíjasotthonban, halk salsa mellett. Jó futómű, jó kormányzás, jó váltó, minden rendben. A fogyasztás inkább 10 liter alatt mint felett, ez örömteli, bár ebben a kategóriában nem a legfontosabb. A specifikált végsebesség 200 km/h, ez lehet igaz, de idehaza nem találtunk elég hosszú egyenest, hogy kipróbáljuk. Ó, és persze nem is szabályos.

 
   
 

A térkínálat elöl normális, hátul szűkös, de elmegy. A belső igényes, gusztusos és nem túl érdekes. Nincs ölelő kényeztetés vagy fellengzős fényűzés, normális funkcionalitás van. Német autó, presztízsmárka, alapmodell.

Az alapmodellség némileg sántít: a 316i az opcionális Bavaria csomaggal érkezett hozzánk. Eszerint 99 000 forintért van benne ködlámpa, business-nek keresztelt rádió, fedélzeti computer, automata klíma, és könnyűfém kerekeken gurul. Normális esetben ez az extralista 572 000 forintba kerülne, a megtakarítás tehát tetemes.

 
   
   

Van itt azonban egy másik megközelítés is. Az ember 6 504 000 forintért kap egy az átlagosnál jóval magasabb presztízsű, jó minőségű, elegáns, kellemesen vezethető, gyenge autót. A Bavaria csomaggal már a felszereltséggel sincs olyan nagy baj. A csomag nélkül azonban bizony meglehetősen fapados. Ezzel szemben azért a 6,6 millió forintért, amennyibe Bavariástul kerül, 2,5-ös V6-os Ghia Ford Mondeot vagy kétliteres Citroen C5-öt lehet kapni néhány kategóriával feljebb. Esetleg kétliteres turbó Saab 9-3-mat, közeli vetélytársként, másfélszer több lóerővel, légkondi nélkül. Persze egyik sem BMW.

 
   
 

A BMW-k kultusza mindenekelőtt a rendszerint tényleg nyakszirtborzolóan jó vezetési élménynek köszönhető. Ehhez a 316-os gyenge. A 318-as valamivel jobb, de majd' kétmillió forinttal drágább. 320-tól fölfelé a legenda jogos, de az indulóár verdesi a 10 milliót.

A 316-os így azoknak való, akiknek a presztízs sokat jelent, imádják a BMW-t, nagyon tehetősek, és soha nem sietnek sehova. Az autó szép, tulajdonképpen jó is, csak a valóban nagyon jó testvérek árnyékában kicsit csenevésznek hat. Kezdő yuppie-k és nyugdíjközeli német üzemorvosok ideális választása. Ajándékba kapni jó, a saját pénzét meg mindenki költse, amire akarja.

Az oldalról ajánljuk

A motorra állított pezsgőspoharak a múlté, a tetőn álló kung fu mester most a divat
  • Hírek

A motorra állított pezsgőspoharak a múlté, a tetőn álló kung fu mester most a divat

Az autó vagy a Wing Tsun mester ügyesebb?

április 1., 12:43
Macskamentás üléssel rukkolt elő a Honda, hogy jól érezze magát házi kedvencünk
  • Hírek

Macskamentás üléssel rukkolt elő a Honda, hogy jól érezze magát házi kedvencünk

Ha sikeres lesz, jön a kaparófaként szolgáló váltókar.

április 1., 15:38
Az év lúzere: kétszáz méter után a falban végezte a Mustang
  • Hírek

Az év lúzere: kétszáz méter után a falban végezte a Mustang

Az egyik kezével a telefonját fogva videót vesz fel, a másikkal pedig úgy fogja a kormányt, hogy egy vezetéstechnikai oktató azonnal sírva fakadna.

április 1., 09:22
Budapestre jön Izrael miniszterelnöke, kismillió lezárásra kell számítani szerdától vasárnapig
  • Hírek

Budapestre jön Izrael miniszterelnöke, kismillió lezárásra kell számítani szerdától vasárnapig

Érdemes megnézni mikor, hol lesz korlátozás.

április 1., 10:12
A tárgyiasult modern burzsoázia
  • Tesztek

A tárgyiasult modern burzsoáziaTeszt: Renault Rafale 300 - 2024.

Az autóipar a megszokásokról és a trendekről szól, amelybe a Renault Rafale beleillik, de egy picit mégis más.

4 órája
Nagyon pórul járhat a Stellantis
  • Hírek

Nagyon pórul járhat a Stellantis

Ez a cég lehet a legnagyobb vesztese az amerikai vámbombázásnak.

április 1., 14:38
Sebesség limitert építhetnek a gyorshajtók autóiba egy amerikai államban
  • Hírek

Sebesség limitert építhetnek a gyorshajtók autóiba egy amerikai államban

Bár az ötlet érdekesnek hangzik, több probléma is akad vele. Ennek ellenére sokan támogatják.

április 1., 13:41
Így néz ki a rendőrautó, amit felkapott a tornádó
  • Hírek

Így néz ki a rendőrautó, amit felkapott a tornádó

A két tonnás Explorert játszi könnyedséggel hajította el a forgószél.

március 31., 06:05
Drasztikus áresés a magyar villanyautóknál
  • Közélet

Drasztikus áresés a magyar villanyautóknál

Mennyi idősek a Használtautó.hu-n hirdetett autók? Mennyibe kerülnek? Hány forint egy benzines? És egy dízel? Vagy a hibrid? Netán az elekromos?

március 31., 06:41
Keressük Magyarország legrosszabb útszakaszát!
  • Közélet

Keressük Magyarország legrosszabb útszakaszát!

Tavaly a legrosszabb körforgalmat, idén pedig a legrosszabb útszakaszt keressük

április 1., 06:02
Az Isuzu elhozta a legízlésesebb pickup restomodot
  • Hírek

Az Isuzu elhozta a legízlésesebb pickup restomodot

A Délkelet-Ázsiára jellemző mindenes puttonyost gondolták újra.

március 31., 06:05
A magyar realitás teteje: a szívóbenzin
  • Tesztek

A magyar realitás teteje: a szívóbenzinTeszt: Hyundai i30 1.5 DPI

A válasz természetesen a használt autó, de az újak között egy átlagos családnak ennél többre nincs szüksége – pénze pláne.

április 1., 06:02
Musk terrorizmusnak nevezte a Rómában történt tűzesetet
  • Hírek

Musk terrorizmusnak nevezte a Rómában történt tűzesetet

Hétfőn nem csak Rómában, hanem Svédországban is megrongáltak két Tesla kereskedést.

április 1., 16:39
Itt az Insteroid, a Hyundai „modern álomautója”
  • Hírek

Itt az Insteroid, a Hyundai „modern álomautója”

A tanulmány kívülről egy retró versenyautó és egy modern WRC raliautó szerelemgyerekének tűnik.

április 1., 17:14
Egységnyi pénzért rengeteg autót ad a legek Daciája
  • Tesztek

Egységnyi pénzért rengeteg autót ad a legek DaciájaBemutató: Dacia Bigster hybrid 155

700 literes csomagtartó, 1,8-as motor, ütős formaterv és 10 millió forintos ár. Hol itt az átverés?

április 2., 05:40
Újra napirenden az alkoholzár
  • Hírek

Újra napirenden az alkoholzár

Változik a helyzet a hollandoknál?

március 31., 09:13
A legenyhébb jóslat, hogy eljött a világvége
  • Hírek

A legenyhébb jóslat, hogy eljött a világvége

Trump ráolvasással akadályozná meg az autók drágulását a vámemelések miatt.

március 31., 13:42
Unod már a kínai autókat? Erről ne maradj le!
  • Tesztek

Unod már a kínai autókat? Erről ne maradj le!Bemutató: Jaecoo 7 PHEV - 2025.

A gánti bauxitos talajon, természetes terepen nyúztuk a kínai Range Rovert, a plug-in hibridként is kapható Jaecoo 7-et.

március 31., 12:02
Közel 700 forintos benzin? Ez lett belőle
  • Hírek

Közel 700 forintos benzin? Ez lett belőle

Latin-Amerika fityiszt mutat elektromos autózásban Kelet-Közép-Európának.

március 31., 10:55
Tűz ütött ki egy római Tesla kereskedésnél, 17 autó teljesen kiégett
  • Hírek

Tűz ütött ki egy római Tesla kereskedésnél, 17 autó teljesen kiégett

A tűz okát még kutatják.

március 31., 15:10
Berlin büszke: itt az új Tesla Model Y 2025 Juniper
  • Tesztek

Berlin büszke: itt az új Tesla Model Y 2025 Juniper

Ez most végre kész van.

március 31., 19:56
Baleset az M86-oson: nyerges vontató és személygépkocsi ütközött
  • Hírek

Baleset az M86-oson: nyerges vontató és személygépkocsi ütközött

A baleset a Szombathely felé vezető oldalon, a 133-134-es kilométer között történt.

március 31., 14:20
Visszatér a Volvo előző vezére
  • Hírek

Visszatér a Volvo előző vezére

Régi-új arc a Volvo élén.

március 31., 19:30
Űridővel döntött rekordot az Aston Martin Valkyrie a Top Gear pályáján
  • Hírek

Űridővel döntött rekordot az Aston Martin Valkyrie a Top Gear pályáján

Az 1156 lóerős szörnyeteg 1 perc 9,6 másodperces időt futott.

március 31., 16:53
macskamentás ülés
  • Hírek

macskamentás ülés

április 1., 12:38
Bemutató: Dacia Bigster – 2025.
  • Tesztek

Bemutató: Dacia Bigster – 2025.

április 1., 15:49
Hyundai Insteroid
  • Hírek

Hyundai Insteroid

április 1., 16:11
XX. Oldtimer Show!
  • Infó

XX. Oldtimer Show!

április 1., 00:02