A kis bajor

Teszt: BMW 316i

2002.07.01. 10:50

A BMW nimbuszát, "A vezetés élményé"-t nyújtó presztízsautó imázsát minden modelljének, a legkisebbnek is tükröznie kell - de tükrözi-e? Hát - részben igen.

A Totalcar a forgalmi szerint 1595, a bmw.hu szerint 1596, a bmw.de szerint pedig 1796 köbcentis motorral szerelt változatát tesztelte. A magyar nyelvű kezelési leírásban egyáltalán nem szerepel 316i.

 
   
   

Kívülről tökéletes. Ha BMW-s sales account executive (autóvigéc) lennék, nap mint nap hálát adnék a gyár designereinek, amiért levették vállamról a munka nagy részét. A kisbömcsi külsejével saját maga hódit meg férfit-nőt egyaránt. A finoman agresszív vonalvezetés, az ikerfényszórók, a nem-is-tudom-melyik-szebb front és far, közöttük pedig az áramvonalas ragadozóidomok olyan autót képeznek, amit nem lehet elegendő ideig csodálni. Hab a tortán, hogy a kipróbált példány ezüstszínben tündökölt, ennél elegánsabb és fotogénebb autó még nemigen volt a kezem alatt.

 
   
 

Hónaljig föl kellene tűrnöm viszont ingujjamat, ha az 1,6-os eladási statisztikáinak javítását bíznák rám. Ez egy BMW-be - még a legkisebbe is - nagyon kevés. A Cobra 11, Derrick, vagy Rex felügyelő felháborodva utasítaná vissza, mint szolgálati járművet. Ezzel üldözni?!

Szó se róla, a katalógus szép számokkal nyugtatja a csöpp BMW vásárlásának gondolatával kacérkodót: a hengerenként négyszelepes, négyhengeres 115 lóereje és 150 Nm-es nyomatéka, a 11,3 másodperces gyorsulás 100-ra, a 11,1/6,1/7,9 literes 100 kilométerenkénti fogyasztás és a 206 km/h-ra ígért végsebesség olyan autót körvonalaz, amely könnyedén megfutja egy alsó közép-középkategóriás átlagos "egyhatos" szintjét.

 
   
   

Amikor beülünk és elindulunk, két dolog miatt kezdünk bosszankodni. Az egyik az 1390 kg-os saját tömeg és a csak magas fordulatszám-tartományban erőre kapó motor párosításából adódik. Indulásnál, városi gyorsítgatásoknál a kis BMW enyhén szólva is alulmotorizáltnak mutatkozik. Ennyi ló mellé sokkal nagyobb nyomaték kellene, nagyon remélem, hogy megfigyelhetem egyszer a 265 NM-t szolgáltató 318d viselkedését is Budapest idegtépő forgalmi viszonyai közepette.

 
   
 

A másik kellemetlen érzés a "béemvé" szó és a "mérnemmegyez"-érzés disszonanciája. A "Vezetés élménye" ennél több kellene, hogy legyen. A motor nagyon pörgős, 3500-ig alig van ereje, a váltó ennek megfelelően rövid, de nagyon rövid: másodikban 85 km/h-nál már elérjük a 6500-as leszabályzási fordulatszámot. Az elégedetlenkedő fejcsóválás az autópályán aztán békülő hümmögéssé, később csendes mosollyá szelídül: amint kiderül, hogy a 150-160 kilométeres utazósebesség gond nélkül, kényelmesen tartható, sőt, rendőr- és veszélymentes szakaszokon az autó tényleg képes 200 fölé is szaladni.

 
   
   

Közben rájövünk, hogy a menettulajdonságok a gyenge motoron kívül tökéletesen méltók a kék-fehér propellerhez: az elöl McPherson, hátul többlengőkaros, hihetetlenül kifinomult futómű teremtette hangulat tökéletes esszenciája a sportosan finom útfekvés élvezetének, legalábbis a sofőr részére. Női utasaink többsége hányással fenyegetett és nem látta be, miért jópofa, ha az eddig 80-nal vett kanyarokat most 100 felett abszolválom.

A kipörgés- és kitörésgátló tesztelgetése (sajnos a motor erőtlensége miatt csak nagyon erős kanyarokban, indulásnál, vagy murván) sem váltott ki mindig egyöntetű örömet. A veszekedéseket nem zavarta motor, szél, vagy futómű hangja: a néha felhördülő légkondin kívül zaj nemigen keletkezik a BMW működése közben.

 
   
 

A kis BMW utasterének kialakításban összesen négy hibát fedeztem fel, úgymint: nincs gravírozott krómküszöb, kemény, rugalmatlan a kapaszkodók mechanikája, a külső tükrök kapcsolóján nincs üres állás, rossz az ülések oldaltartása. Ezeken kívül minden tökéletes: a fabetét, a felül-sötét-alul-világos műszerfal eleganciája, a klasszikus BMW-műszerek és a németesen logikus, rendezetten szétpakolt gombok-karok-bigyók.

 
   
   

Sokan nem szeretik, számomra azonban ebben az autóban a legegyértelműbb az ülésállítás módja: a fotelek szélén egymás mögött elvágólag elhelyezett három fogantyúval szépen sorban csúsztathatok, emelhetek-süllyeszthetek és billenthetek. Bár a támla dőlésszögének japános, fokozatmentes állítását jobbára balesetveszélyesnek ítéli a sajtó, én sokkal többször élvezhettem azt az élményt, hogy idegtépő csavargatás helyett egy mozdulattal megtalálom a helyes pozíciót, mint azt, hogy előzés közben hanyattestem volna.

 
   
 

Nagyon érdekes a belső tükör éjszakai sötétítése: egy kis piros gomb elforgatásával billenthető a visszapillantó, mely piros bigyó zárás után a riasztó jelzőfényeként szolgál.

Az automata klíma, a tesztautó Business nevezetű rádiómagnója, a boardcomputer külön-külön kijelzőket kaptak - fene tudja miért, de nekem ez rokonszenvesebb, mint a manapság megszokott nagy központi LCD-k. A gyönyörűen formázott kormány első beüléskor vékonykának tűnt, használat közben azonban megszerettette magát, a fa váltóbotba azonban első pillantásra beleszerettem.

 
   
   

Ezeket a jószágokat a nézegetésen túl használni is élvezet: a klíma lefagyaszt akár egy fél tehenet is, a zene szépen szól (igaz könnyű neki: nincs zaj, ami elnyomja), a computer beszámol, amiről be kell, de ami igazán fontos: a kormánymű és a váltó működése mintaszerű. A szervo rásegítése parkoláshoz elég, sztrádán nem zavaró, ráadásul a fordulókör barátian szűk; ha egyszer megtanultuk a kuplung igen magasan elhelyezett fogáspontját, akkor a váltó kapcsolgatása olyan élvezetet okoz, hogy akár a törvény is tilthatná. A fék is beszáll a motor gyengeségeit feledtetni kívánó kényeztetés-hadjáratba: a négy tárcsa az ABS segítségével határozottan, nyomtartóan és gyorsan emészti fel a mozgási energiát.

 
   
 

A 4471 mm hosszú kasztniban sok minden, de nem sok mindenki fér el. Négy ember számára egy müncheni zarándokút sem okozna gondot egyhuzamban, a fejtér-lábtér hátul is bőségesen elegendő. A 440 literes csomagtér nem nagy, de jól pakolható, kis rekeszkék fogják meg benne a vándorlásra hajlamos cuccokat. A klasszikus szedánoknál megszokott módon a hátsó ülések fixek, szörfözni csak tetőcsomagtartóval induljunk!

 
   
   

Megállni sem kell gyakran, a 63 literes tank a teszt során produkált 9,4-9,8 literes átlagfogyasztással sokáig elég. Ezt az értéket klímahasználattal, jobbára országúti, 100-140 km/h sebességgel kocogva értük el, egy ilyen nehéz, ennyi biztonsági és kényelmi ketyerét üzemeltető gép esetében benzines kategóriában elfogadható. A lélektani terhet azért ránk rakja a BMW, a fedélzeti számítógép fogyasztásmérője mellett a megszokott analóg műszer is ott figyel a fordulatszámmérő alján és minden nagyobb gázadást a 20 l/100 km érték fölött való kiakadással nyugtáz.

Egyre vigyázzunk: ötödik személyt csak büntetésből vigyünk magunkkal. Az autónál valóban funkcionális kardánalagút is jelzi hátul középen: csak módjával! Szegény ötödiknek csak medenceöv jutna, fejtámla pedig semmilyen sem.

Az autó ára 6.590.000 Ft. Mielőtt háborogni kezd a kedves olvasó (mert ugye Vectra 1.6 5.061.000 Ft, de az 1.8 is 5.765.500, VW Bora 1.6 3.865.000, de az Audi A4 is már 5.967.000 Ft-tól elvihető), kérem fussa át az alábbi felsorolást (a gyári verzióból kivettem az olyan banalitásokat, mint kerék, ablak, tető). Ha ez megtörtént, húzza ki bátran a 3-as BMW-t abból a mentális németautó-listából, melyben az alapáron-fullfapad skatulyába helyezett típusokat tartja!

 
  Felszereltség
 
 Külső:

Elektromosan állítható külső tükrök
Fűthető hátsó szélvédő
195/65 R 15 méretű gumik
Kétfokozatú ablaktörlő intervallumkapcsolóval
Színezett hővédő üvegezés
Színre fényezett lökhárítók, ajtóküszöbök és külső tükrök
Belső: Belső levegőkeringtetés
Belsőtér-világítás fokozatmentes elsötétedéssel
BMW Reverse RDS rádiómagnó 6 hangszóróval, hátsó szélvédőbe integrált antennával
Check Control
Csomagtér-világítás
Elektromos ablakemelők elöl, komfort funkcióval
Felülről megvilágított középkonzol
Fényszórómagasság-állítás
Klímaberendezés
Mikrofilter
Szabályozható erősségű műszerfal-világítás
Teleszkópos motorház- és csomagtér-fedél kitámasztás
Velúr lábtér-burkolat
Vezető- és első utasülés mechanikus magasságállítással
Zárható kesztyűtartó világítással
Biztonság: ABS
ASC + T elektronikus kipörgésgátló
Belső hűtésű tárcsafékek elöl, hátul
Biztonsági övek:
- magasságállítható, pirotechnikai övek elöl övfeszítővel és överő-határolóval
- három pontos biztonsági övek hátul, középső öv medenceöv
Cornering Brake Control (elektronikus kanyarstabilizátor)
Dinamikus kódú indításgátló
Első fejlégzsákok (ITS)
Első oldallégzsákok
Gyermekzár a hátsó ajtókon
Harmadik féklámpa
ISOFIX gyermekülés-rögzítés
Kormányoszlop mechanikus magasság- és axiális állítással
Ködlámpák hátul
Központi zár rádiófrekvenciás távirányítással (a központi zár a csomagtartót és az üzemanyag-beöntő fedelét is zárja)
Normál méretű pótkerék
On-board Diagnose
Riasztóberendezés rádiófrekvenciás távirányítással, törésérzékelővel
Szervókormány
Teleszkópos biztonsági lökhárítók
Vezető- és utasoldali légzsák

Olvasói észrevétel

"A Totalcar a forgalmi szerint 1595, a bmw.hu szerint 1596, a bmw.de szerint pedig 1796 köbcentis motorral szerelt változatát tesztelte. "

Németországban a kocsit 1800-as motorral szerelik - és 316- nak árulják, pl a régebbi 323-as is 2500-as motort kapott, stb- , mert kicsi az 1.6-os nyomatéka. Magyarországon a régi 1.6-os motort szerelik alapmotornak, mert az 1.8-as kb másfél millióval lenne drágább, köszönhetően az 1600 cm3-nél váltó adónak, úgy meg senkinek sem kellene.Ezért a kinti 316-os sokkal nyomatékosabb, ergo jobban megvan a béemvé-érzés.

üdv: yerico

 
 

Az oldalról ajánljuk

A számháború folytatódik: 2000 lóerővel érkezhet az elektromos Lamborghini
  • Hírek

A számháború folytatódik: 2000 lóerővel érkezhet az elektromos Lamborghini

Az egyelőre névtelen autó a tervek szerint 2030-ban érkezik.

március 13., 11:48
Instant klasszikus a Morgan legújabb modellje
  • Hírek

Instant klasszikus a Morgan legújabb modellje

A bevált recepten csak fejlesztettek.

március 13., 15:49
Tankok készülhetnek a Volkswagen bezárt gyáraiban
  • Hírek

Tankok készülhetnek a Volkswagen bezárt gyáraiban

Erről Armin Papperger, a fegyvergyártó Rheinmetall vállalat CEO-ja beszélt.

március 13., 10:15
Durván altathat a McLaren, Helmut Marko szerint akár körönként 1 másodperc előnyük is lehet
  • Hírek

Durván altathat a McLaren, Helmut Marko szerint akár körönként 1 másodperc előnyük is lehet

Az osztrák szakember úgy látja, a világbajnoki címvédő csapat rejtegette a valós tempóját az előszezoni teszten.

március 13., 14:59
Csődbe ment a svéd Northvolt, Európa legígéretesebb akkumulátorgyártója
  • Hírek

Csődbe ment a svéd Northvolt, Európa legígéretesebb akkumulátorgyártója

A vállalat vezetője szerint minden lehetőséget megvizsgáltak, de nem maradt más reális út.

március 13., 12:06
Videó: parkoló autó mentette meg a gyalogos életét
  • Hírek

Videó: parkoló autó mentette meg a gyalogos életét

Ilyen szerencse csak a filmekben van. Több térfigyelő kamera is rögzítette a balesetet.

március 13., 13:45
Nehéz zsebek: 100 ezer forintot lopott autómosókból egy fiatal
  • Hírek

Nehéz zsebek: 100 ezer forintot lopott autómosókból egy fiatal

24 órán belül elfogtak.

március 12., 07:26
Bemutakozott az elektromos Toyota C-HR+
  • Hírek

Bemutakozott az elektromos Toyota C-HR+2025 Kenshiki Fórum

Az autó elvileg a hagyományos C-HR testvére, de belül teljesen mások.

március 12., 05:59
11 óra alatt 1,3 millió forint bírságot szórtak ki a rendőrök ittas vezetés miatt
  • Hírek

11 óra alatt 1,3 millió forint bírságot szórtak ki a rendőrök ittas vezetés miatt

Nagyszabású közlekedésbiztonsági ellenőrzést tartottak a rendőrök Budapesten és környékén.

március 13., 08:58
Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...
  • Gumidoktor

Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...

Típusonként elérhetnek a valós méretek. Hogy lehetne kideríteni, hogy melyik mekkora igazából?

március 13., 16:45
Ilyen használt autóra vágynak a munkáshitelesek
  • Hírek

Ilyen használt autóra vágynak a munkáshitelesek

Nem a BMW a legfontosabb.

március 14., 06:04
A követési távolságról
  • Közélet

A követési távolságról

Jobb lesz az autósoknak, ha másodpercben mérik a rendőrök a követési távolságot. Elvileg igen, a gyakorlat meg majd kialakul.

március 14., 06:04
Így lövi lábon magát Trump az acél és alumínium vámokkal
  • Hírek

Így lövi lábon magát Trump az acél és alumínium vámokkal

Maga az elnök is elismerte, hogy az intézkedések valóban megemelhetik az inflációt, de szerinte ez hosszú távon nem lesz probléma.

március 13., 06:06
Trump terroristáknak bélyegezné a Teslát támadókat, Musk szerint Soros
  • Hírek

Trump terroristáknak bélyegezné a Teslát támadókat, Musk szerint Soros

Aki nincs velük, az ellenük van.

március 12., 08:11
Rendőrautó előtt, iskola mellett nem átengedni egy gyereket a zebrán – hiba
  • Hírek

Rendőrautó előtt, iskola mellett nem átengedni egy gyereket a zebrán – hiba

Két sofőr már tudja: meglepően súlyos büntetés is járhat azért, ha nem állsz meg a zebránál

március 12., 10:58
A német Ford szakszervezete csődszéli állapotokról beszélt
  • Hírek

A német Ford szakszervezete csődszéli állapotokról beszélt

Elmondásuk szerint az anyacég segítsége nélkül éveken belül lehúzhatják a rolót.

március 13., 06:06
Vannak dolgok, amiket sosem szabadna vegyíteni!
  • Közélet

Vannak dolgok, amiket sosem szabadna vegyíteni!

A gyorshajtás és az elsőbbségadás elmulasztása önmagukban is vezető baleseti okok. Hát még akkor, ha vegyülnek egymással!

március 13., 06:05
Csütörtökön lélektani határ alá csökkenhet a 95-ös benzin átlagára
  • Hírek

Csütörtökön lélektani határ alá csökkenhet a 95-ös benzin átlagára

Az autósok nagy örömére 2025 kezdete óta folyamatosan csökken az üzemanyagok átlagára.

március 12., 13:57
Idén is autómentes lesz a pesti rakpart a hétvégéken
  • Hírek

Idén is autómentes lesz a pesti rakpart a hétvégéken

A március 15-16-i lesz az első hétvége, amikor lezárják a rakpartot.

március 12., 16:00
Ki venné meg a Teslát, ha csődbe menne?
  • Közélet

Ki venné meg a Teslát, ha csődbe menne?

Vad találgatások kezdődtek a gyártó lejtmenete után.

március 12., 17:01
Gyorsabb töltéssel, áramvonalasabb külsővel és új beltérrel támad a frissített Toyota bZ4X
  • Hírek

Gyorsabb töltéssel, áramvonalasabb külsővel és új beltérrel támad a frissített Toyota bZ4X2025 Kenshiki Fórum

Bár csak 2022-ben jelent meg a bZ4X, a Toyota máris frissítette.

március 12., 09:27
Visszatért a Toyota Urban Cruiser, és félig egy Suzuki
  • Hírek

Visszatért a Toyota Urban Cruiser, és félig egy Suzuki2025 Kenshiki Fórum

A Suzuki és a Toyota közös munkájából született az új Urban Cruiser.

március 12., 11:26
Frissült a Toyota Corolla Európában
  • Hírek

Frissült a Toyota Corolla Európában

A modell külseje és belseje is megújult kissé.

március 12., 14:43
Pöttöm mopedautót mutatott a Toyota, ebben látják a városi mikromobilitás jövőjét
  • Hírek

Pöttöm mopedautót mutatott a Toyota, ebben látják a városi mikromobilitás jövőjét2025 Kenshiki Fórum

Lényegében terveztek egy elektromos mopedautót, aminek a formája elég különc.

március 12., 12:43
Új, hétszemélyes Skoda
  • Hírek

Új, hétszemélyes Skoda

március 13., 13:38
Morgan Supersport
  • Hírek

Morgan Supersport

március 13., 11:25
Dacia Duster (gáz) – 2025.
  • Tesztek

Dacia Duster (gáz) – 2025.

március 13., 09:26
Autók, amikben felnőttünk II.
  • Technika

Autók, amikben felnőttünk II.

március 14., 00:06
Top Gear Bentley Turbo R
  • Hírek

Top Gear Bentley Turbo R

március 13., 07:31