A fene se gondolta, hogy ennyire nehéz összkerekes autót venni. A drágaautó-szalon nem olyan, mint a piaci hentesbolt: "Ott az a szép darab karaj, levágna belőle nekem egy kicsit?" Mert ugye hathengeres dízeleket senki sem árul leszeletelve, összkerekes limuzinban. Illetve mostantól igen: a BMW.
Igaz, a BMW-nél ez könnyebben is megy, mert ott a sorhatos háromliteres dízel, csak el kell hagyni az elejéről két hengert, és kész. Egyébként hasonlóan aránylik a teljesítmény és a nyomaték is a háromlitereséhez. És már a két literből kiszedett 350 newtonméter is elégnek tűnik ahhoz, hogy egy közepes limuzint elvigyen xDrive-val. A három liter a túladagoláshoz kell, hogy Pistánk elájuljon tőle , a kettő viszont a realitás. És ez a realitás egyáltalán nem kiábrándító.
Összesen négy hasonló típus van azóta, amióta megjelent a 320xd. Hihetetlen, nem? Van a 150 lovas dízel Legacy, kapható még Passat fórmósön 140 lóerős TDI-vel, továbbá az Audi A4 quattro (140 és 170 LE) és mostantól ez a kis BMW, amely a legnagyobb teljesítményű mind közül: 177 lóerős. Ha a teljesítményt is nézzük, a valódi konkurensek száma egyre szűkül: a 170 lovas Audira. Meg amúgy is.
Ami a nem említett márkákat illeti, a Mercedes nem méri három liter alatt a 4Maticot, a Volvo pedig csak benzinmotorral ad összkerékhajtást a limuzinjaiba. A Saab árlistáján pedig még mindig nem tűnt fel dízel 9-3 AWD verzió. Esetleg a Volvo V70 van még, de az 2,4 literes, vagyis túl a lélektani, regadó- és KGFB-határon. Mert a gazdagok szeretnek a legjobban spórolni.
Most, hogy picit megfészliftelték a 3-ast, végre új az iDrive is. Régi ellenszenv a miénk, arra a napra datálódik, amikor az előző 7-es széria megjelent, és az egyik sajtórendezvényen egy oktató VHS-t nyomtak a kezembe. Lényegében azzal az üzenettel, hogy nem az iDrive rossz, hanem én vagyok tudatlan. Persze meg lehet tanulni a kezelését, pláne a egyszerűbb BMW-sorozatokon, de soha nem tudtam megszeretni. Irritált, hogy vezetés közben egy menü mélyén kellett turkálni, olyan rendkívüli dolgokhoz, mint egy rádiófrekvencia megkeresése.
iDrive: gyűlöltem – eddig
Az egygombos autókezelés és köztem feszülő ellentétet lényegében teljesen feloldották, aminek több oka is van. Például: ha beindítom a kocsit, az új iDrive onnan folytatja, ahol leállításkor abbahagytam. Vagyis, ha állandóan a rádiót használnám vagy a navit, akkor nem kell minden egyes alkalommal a legfelső menüszintről lelépdelni. Továbbá, megjelentek a tekerentyű körül a gyorsgombok is, amelyek eleve leegyszerűsítik a lépkedést. És még egy apróság: nincs olyan menüelrendezés, hogy más irányba kell nyomni-tekerni, mint amerre valójában a képernyőn lépni készülünk. Mert régen ilyen is volt. A képernyők most lélegzetelállítóan szép grafikát kaptak, lényegesen nagyobb felbontású kijelzővel. Szóval, tényleg jó lett!
Persze kukacoskodhatnék, például azon, hogy a kézi rádióhangolás menüpontja miért került az állomáslistába, de ez olyan apróság, ami eltörpül a forradalmi változások mellett. Amin viszont jót röhögtem, az a navigáció utcalistája. Ráakadtam néhány utcanévre, amit fordítva adtak be. Így a Deák Ferenc utcát az F betűhöz sorolták, "Ferenc utca; Deák" néven, egy kupacban Mórával, Erkellel, Kazinczyval, Kölcseyvel és nemzetünk más nagyjaival; továbbá néhány köz a K betűhöz sorolódott. (Egyébként, ha kiválasztjuk, a rendszer már jól veszi be a nevet, tehát Deák Ferenc utcaként.) A következő fejlesztés a magyar nyelvű menürendszer lehetne, amit például a Volvo már rég megcsinált. A tesztautó Professional navigációs rendszere 676 ezer forintba kerül – ez a drágábbik verzió, nagyobb képernyővel.
Létezik, hogy az xDrive nem eszi meg a motor erejét? Lapozzon!