Púder kompakt

Teszt: BMW 325 ti Compact

2001.09.19. 10:31

Számtalan sajtófotót fanyalogtam már sorra a Compact félresikerült külseje miatt. A feneke Lexus IS 200, az oldala semmilyen, az orra pedig simán csak csúnya, szoktam volt mondani. A BMW rúgja ki a sminkeseit: az autó élőben egész jó. Minden szögből gonosz kis izmos állat, de a még a szalonképes fajtából.

 
   
   

Többen megfigyeltük már, hogy a Winkler szemében furcsa tűz lobban, ha a BMW kerül szóba. Többen hallották már önkívületi állapotban azt mormolni maga elé, hogy "istenem, egy Bömbi mégiscsak Bömbi". E gyengeséget megbocsátjuk, de az objektivitás szellemében a 325 ti-t most nem ő kapta.

 
   
 

Hanem én. Én, aki nyáron már teszteltem egy 316i-t, amitől - érdemeinek elismerése mellett - szívfájdalom nélkül búcsúztam. Most pedig itt van ez a kishármas, ez a Compact, született Béemvé Golf. Kisebb, erősebb, sportosabb, direkt a szám ízére fűszerezve, hogy végre boldog sóhajjal aléljak oda, ahova a 316 után is kellett volna.

 
   
   

Hogy alélás lesz-e, legyen még titok. A modell célközönségét alkotó tehetős hajtós fiatalok nyugodtan nyomjanak egy ctrl-page down-t, és megtudják hamar, aztán iszkoljanak a legközelebbi márkakereskedőhöz. A többiek olvassanak tovább.





 
   
 

Belül is majdnem minden ilyen vidám. A legnagyobb motorhoz sportülés jár, ami már szemre is vérforraló. Még az ülőlap hossza is állítható, nemhogy a magassága meg a dőlésszöge. Annyi minden, hogy jó két napba telt, mire végre megtaláltam a nem kényelmetlen pózt. A hiba azonban bennem van, az ülés jó.

 
   
   

A műszerfal pont olyan, mint az elmúlt néhány évtized bármelyik Bömbijében, és ez így rendben is van. Minden kapcsoló minden kis kattanásán érezni, hogy egy darabka igényes technológiát utasítgatunk éppen. Az általános minőségérzet bosszantóan tökéletes, nem afféle kedveskedős, kényeztetős, hanem gáncstalan, makulátlan. Német.

 
   
 

Minden anyag az, aminek látszik, a bőr bőr, a szövet szövet, az alumínium alumínium. Ez utóbbit ugyan valamiért egy polírkoronggal félköríves karistokkal rakták tele, ami érthetetlen merénylet, de az anyag maga szép. Zömében minden drágának és elegánsnak tűnik, ami egy kvázi Ford Focus nagyságú 10 milliós autóval szemben talán nem is túlzott elvárás. Hogy miért nem lehet egyetlen gombnyomásra felhúzni az utasoldali ablakot, és miért nem juthatott egy könyöklő az amúgy is inkább kétszemélyes hátsó traktus üléstámlájára, azt én nem tudom.

 
   
   

Cserébe viszont jutott félretolható rolóval takart kivilágított sminktükör mindkét napellenzőre, automata légkondi, CD-s rádió, könyöklő az első ülések közé, mindent fényárban úsztató, szépen halványuló belső világítás és fényre sötétedő okos visszapillantó tükör. Meg 6 légzsák, elektronikus menetsabilitás-őr ASC (kikapcsolható), ABS, vészfék-asszisztens, elektronikus fékerő-elosztó, és talán még néhány hárombetűs, amiket most terjedelmi korlátok okán kihagynék.

 
   
 

Engem viszont most nem ez érdekelt, hanem az, hogy sikerült-e a kicsit nagypapás 316 után egy igazi élményautót összehozni. És íme a verdikt: sikerült.

A 325ti-t vezetni nagyon jó. A soros hathengeres motor méltó a hírnevéhez, selyemsima, rezzenetlen, gyönyörű a hangja és harap. A gázpedál lenyomására nagyon megindul, és csak a hihetetlenül sima teljesítményleadás miatt nem érezni igazán, hogy az ülésbe lapít. 192 lóerő és 245 Nm nyomaték még másfél tonnához sem éppen kevés, nulláról százra elég is 7,1 másodperc. A váltó újfent hibátlan, félreismerhetetlenül BMW.

 
   
   

A fékek elképesztően jók, nehezebb tárgyak és idősebb rokonok okvetlenül stabilan rögzítendők padlófék előtt, különben menthetetlenül átütik a szélvédőt. Olyan bizalmat adnak a felelőtlen közlekedéshez, hogy a büntetőpontok egy részét érdemes rájuk íratni.




 
   
 

A Compactot határozottan sportosra vették. Erről szólnak az ülések, a mord külső, az erős motor és a feszes futómű is. Dobálásról persze nincs szó, de itt most nem próbáltak légpárnát gyűrni az autó alá. Meg is van az eredménye, a kis Bömbi nem szívesen ereszti el az aszfaltot.




 
   
   

Annyira nem, hogy az már fáj. Adott ugyanis egy nagyszerű, erős motorral felszerelt, sportos hangulatú, klasszikus hátsókerékhajtású autó. Ehhez képest sikerült olyan közömbösen jóindulatú, alulkormányzott, félénken orrtologató futóművet alátenni, hogy személyiségzavar állt be. Ez a BMW nem fog esőben véletlenül gonoszul keresztbeállni, még kikapcsolt menetstabilizáló elektronikával sem. De nem nagyon fog direkt se keresztbe fordulni senkinek. A tőzsdét még a végső rolólehúzás előtt elérni szándékozó száguldó brókerek nem fognak vigyorogva kilinccsel előre kanyarodni. Mindez zömmel az elektronika műve: a fondorlatos kétlépcsős elektronika-kikapcsolás után vidáman riszál, mint egy labdázó vizsla.

 
   
 

Nem gázelvevő, elpörgő kereket lefékező ASC, inkább csak egy önzáró differenciálmű kéne hátra, és kész lenne a makulátlan élményautó. Némelyik nagy testvérbe jutott is, a Compactnak azonban látszólag nem ez a fő profilja. Vezetni viszont így is zseniális, sőt, kikapcsolt hárombetűsökkel, esőben-hóban már-már túl lelkes is a keresztbefordulási hajlam.

A Compact szép, erős, hihetetlenül össze van rakva, és ízig-vérig BMW. Ezzel a motorral az ára sem irreális: 10 millió forint rengeteg pénz egy ekkora autóért, de nem kirívóan sok, ha a 200 lóerő körüli teljesítményt is beleszámoljuk. A rendes méretű 325i-nél majdnem pont egymillióval olcsóbb, cserébe 20 centivel rövidebb, ennyivel szűkebb hátul, és - valljuk be - rútabb.

Ájulás nem környékez, de mály meghajlás kijár: nagyon jó autó született.


 
 
 
  Tesztautóink külső-belső pucoválását a Lackó autószerviz kozmetikai részlege végzi.
1047 Bp. Tinódi u.18. Tel.:390-0125

Az oldalról ajánljuk

Bezuhant az olaj, sokkal olcsóbbak lehetnek az üzemanyagok?
  • Hírek

Bezuhant az olaj, sokkal olcsóbbak lehetnek az üzemanyagok?

Trump veri a mellét a csökkenő olajárat látva, pedig nem kéne.

április 9., 12:27
Erős támogatást kapott a 30-as sebességkorlátozás
  • Hírek

Erős támogatást kapott a 30-as sebességkorlátozás

Az érvelés egyértelmű.

április 9., 08:36
Vészintézkedések bevezetéséről döntött a hátbadöfött szövetséges
  • Hírek

Vészintézkedések bevezetéséről döntött a hátbadöfött szövetséges

Próbálja levegőhöz juttatni megszorongatott autómárkáit a dél-koreai kormány.

április 9., 12:21
Volkswagen: itt a feltámadás?
  • Hírek

Volkswagen: itt a feltámadás?

Viszik a cég villanyautóit, mint a cukrot.

április 9., 08:06
Videó: Így lesz egy laza torlódásból baleset az autópályán
  • Hírek

Videó: Így lesz egy laza torlódásból baleset az autópályán

Csak egy kis figyelmetlenség és rossz helyzetfelismerés kell, és máris összecsattan több autó.

április 9., 05:59
Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik
  • Hírek

Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik

Történésekben nem volt hiány a szezon negyedik versenyén, de Oscar Piastrit senki sem tudta zavarba hozni.

3 órája
Megvadult a sofőr: direkt a szembesávba kormányozta az Ignist
  • Hírek

Megvadult a sofőr: direkt a szembesávba kormányozta az Ignist

A Suzuki vezetőjét kérdőre vonták az eset után.

április 9., 06:00
A hibridek vs villanyautók: 65:51
  • Hírek

A hibridek vs villanyautók: 65:51

Kevésbé vonzóak a tisztán elektromosok az amerikai vevők számára.

április 9., 11:19
Áldozattá válhat a Tesla
  • Hírek

Áldozattá válhat a Tesla

Az egyik teslás elemző tart a kínai válaszcsapástól.

április 9., 09:40
Újra készülhet manuális váltós Ferrari, de ha csak kicsit vagy gazdag, nem kapsz belőle
  • Hírek

Újra készülhet manuális váltós Ferrari, de ha csak kicsit vagy gazdag, nem kapsz belőle

Gianmaria Fulgenzi termékfejlesztési vezető utalt rá, hogy ez nem elképzelhetetlen a jövőben.

április 9., 13:48
A Xiaomi SUV-ja is megkaphatja a forradalmi üvegtetőt
  • Hírek

A Xiaomi SUV-ja is megkaphatja a forradalmi üvegtetőt

Egy teszt során 12 fokot vert a Tesla Model 3-ra.

április 8., 06:03
Ennyit költünk a TC flottára egy évben
  • Közélet

Ennyit költünk a TC flottára egy évben

Kiszámoltuk, egy év alatt mennyit fordítunk a saját autóink fenntartására. Az összeg ijesztő is lehet, pedig az üzemanyagot kivettük a képletből.

április 9., 15:39
Május 21-én újra találkozik a hazai autóipar krémje Budapesten, a MOL Campuson!
  • Hírek

Május 21-én újra találkozik a hazai autóipar krémje Budapesten, a MOL Campuson!

A konferencia idén a globális trendek hazai hatásaira fókuszál, különös tekintettel azokra a változásokra, amelyek már itt kopogtatnak az ajtón.

április 8., 08:29
A világ legnagyobb akkumulátorgyártójáé lehet a Nio a akkucserélő hálózata
  • Hírek

A világ legnagyobb akkumulátorgyártójáé lehet a Nio a akkucserélő hálózata

A CATL úgyis erről álmodozik.

április 8., 16:42
Vadiúj pickupot visz az USA-ba a Kia
  • Hírek

Vadiúj pickupot visz az USA-ba a Kia

Nem a tavaly ősszel bemutatott Tasmant viszik Amerikába: egy teljesen új, tisztán elektromos modell készül.

április 9., 14:47
A Tesla megjavította a Cybertruckot – rosszabb lett
  • Hírek

A Tesla megjavította a Cybertruckot – rosszabb lett

Csálén álló elem, karcok és égésnyom is maradt a visszahívásban javított Cybertruckon.

április 8., 07:10
Presztízskérdés a létezése
  • Tesztek

Presztízskérdés a létezéseBemutató: Audi A6 Avant

Mégsem csak az elektromos Audi modellek kaphatnak mostantól páros modell megjelölést. Vezettük a benzines A6-okat!

április 9., 05:59
Trump vámjai jelenthetik az utolsó szöget az Alfa Romeo és a Maserati koporsójában
  • Hírek

Trump vámjai jelenthetik az utolsó szöget az Alfa Romeo és a Maserati koporsójában

A Stellantis egyre kevésbé teheti meg, hogy életben tartja a küszködő márkáit.

április 9., 16:54
Még idén piacra dobja első modelljét a BYD prémium márkája Európában
  • Hírek

Még idén piacra dobja első modelljét a BYD prémium márkája Európában

Év végére akár két modell is elérhető lesz.

április 8., 17:34
Felveszi a kesztyűt a rendőrség: az összes elérhető traffipaxot bevetik
  • Hírek

Felveszi a kesztyűt a rendőrség: az összes elérhető traffipaxot bevetik

A ROADPOL egész Európát érintő sebesség ellenőrzési kampányhoz kapcsolódva 24 órás Speedmarathon is lesz.

április 8., 11:13
India enyhíthet import vámjain, de ezt az ipara nem akarja
  • Hírek

India enyhíthet import vámjain, de ezt az ipara nem akarja

Az európai autógyártók nagyot nyernének ezzel, a Tata és a Mahindra viszont csak vesztene.

április 8., 15:37
Összetört egy Corvette, egy papucs a gyanúsított
  • Hírek

Összetört egy Corvette, egy papucs a gyanúsított

Felugratott egy padkára, aztán egy ház oldalába fúrodott egy nő egy Corvette-tel.

április 8., 13:31
Fogadjunk, hogy te is egy ilyen autós játszótérre vágysz!
  • Hírek

Fogadjunk, hogy te is egy ilyen autós játszótérre vágysz!

Ha szeretnél látni élőben egy Mercedes 540K-t, egy 60-as évekbeli versenyautót, vagy akár csak egy Pagoda SL-t, akkor ne hagyd ki ezt az élményt.

április 8., 14:31
Az Audi is leállította átmenetileg az USA-ba irányuló exportot
  • Hírek

Az Audi is leállította átmenetileg az USA-ba irányuló exportot

Várnak, helyzetet értékelnek.

április 8., 09:23
2027-ig tizenöt tisztán elektromos modell lehet a Toyota palettáján
  • Hírek

2027-ig tizenöt tisztán elektromos modell lehet a Toyota palettáján

Ráfekszenek a villanyautózásra, de az eredeti tervhez képes óvatosabban.

április 8., 12:38
Blokád alá kerül az Erzsébet híd kedd délutántól (és parkolni is szívás lesz)
  • Hírek

Blokád alá kerül az Erzsébet híd kedd délutántól (és parkolni is szívás lesz)

Ha jót akarsz, kedd délutántól szerda hajnalig ne akarj átmenni Budáról Pestre vagy fordítva!

április 8., 09:42
Nagyhódos határátkelő
  • Hírek

Nagyhódos határátkelő

április 9., 16:35
Kia EV6 e228 RWD GT-Line – 2025.
  • Tesztek

Kia EV6 e228 RWD GT-Line – 2025.

április 8., 14:54
Pappas Auto 2025 Hunyadi út
  • Magazin

Pappas Auto 2025 Hunyadi út

április 8., 13:52