Fapad deluxe

2008.10.24. 08:36

Adatlap BMW 5 520d - 2004

  • 1995 cm3-es,soros 4 hengeres dízel
  • 177 LE @ 4000 rpm
  • 350 Nm @ 2000 rpm
  • 6 seb. kézi
  • Gyorsulás 0-100 km/h-ra:
    8.3 másodperc
  • Végsebesség:
    231 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    5.1 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    6.5 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    4.3 l/100km
  • 9 990 000 Ft

Végre egy olyan modell, ami magyar szemmel is érdekes lehet, egy Ötös BMW, amelynek alapára kevesebb mint tízmillió forint. A kvázi fapados limuzin persze minden volt, csak éppen spártai nem.

Csikós panaszkodott egy sort nem is olyan régen, milyen nehéz az autós újságíró élete. Hiába próbál szegény hiteles képet adni egy autóról, ha a nép egyszerű gyermekei általában a fapados vagy ahhoz közeli változatot veszik, ő viszont szinte minden esetben extrákkal teli, túlmotorizált gépet kap a kezébe, ami köszönő viszonyban sincs az alapváltozattal.

Imája nyilvánvalóan meghallgattatott, mi másért kaptuk volna meg pár nappal később ezt az 520d-t, amely a népautótól ugyan messze van, bimmernek azonban fapados: 9,99 milliós árával büszkén – vagy éppen szerényen – viseli a „legolcsóbb Ötös” titulust a sok 15 meg 20 milliós rém között. Nem minden autónál ilyen nagyok a különbségek, az ötös széria egyike azon extrém példáknak, ahol a fapados modellnek tényleg semmi köze a csúcsváltozathoz, nevezetesen az M5-öshöz, amelyért több mint két és félszer annyit, 26,5 milliót kell fizetni.

De míg a csúcs-Ötös úri huncutság csupán, tesztünk alanya igazi hús-vér autó, és talán nem túlzás azt állítani, hogy reális közelségből integet azoknak, akik eddig Mondeót vagy effélét hajtottak, de valami elegánsabbra vágynak, és nem mellesleg megengedhetik maguknak, hogy bő 30 százalékkal több pénzt áldozzanak új autóra. (A 2,2-es, 175 lovas dízel Mondeo legolcsóbb változata 7,5 millió forintba kerül.)

Az 520d kétliteres dízelmotorja 177 lóerős, alapváltozathoz képest több mint meggyőző – az 520i mindössze néhány tízezerrel drágább, viszont sokkal többet fogyaszt, picit gyengébb és jóval nyomatékszegényebb a motorja, ennek megfelelően valamivel rosszabb a gyorsulása is. De vajon elég-e ekkora teljesítmény ahhoz, hogy az 1,6 tonnás limuzin ne érződjön lomhának? A kérdést sokféleképpen megválaszolhatnánk, elég azonban egyetlen árva adat, hogy mindenki világosan lásson: 350 Nm. Ekkora nyomaték mellett szinte mindegy is, 7 vagy 9 másodperc kell az autónak, hogy százra gyorsuljon – esetünkben a bűvös szám 8,3 –, érzésre biztosan nem lesz gyenge. Nagyon erős sem, ahhoz kéne még vagy ötven lóerő, inkább nevezzük magabiztosnak. Akár városban, akár városon kívül használjuk, a dízel kellemes társ az autózásban. És nemcsak melegen, hidegen is csöndes, ami nagy szó; a motortér szigetelése nagyon jó.

Egyetlen kivetnivalót találtam az autóban: a hatfokozatú váltó kissé hosszú utakon jár, és ami nagyobb baj, kicsit akadozik. Valahogy eleve nem illik a kézi váltó egy Ötösbe – beszéltem olyan emberrel, aki egyszerűen nem hitte el, hogy egyáltalán létezik nem automata váltós kivitel –, olyan, mint a csíkos nadrág meg a kockás ing esete. Sajnos az automata 570 ezerbe kerül, érthető hát, ha valaki mégis a kézi váltó mellett dönt, annyira rossz nem lesz, hogy meg kelljen bánni a választást, de ez a kocsi, és főleg ez a motor jobbat érdemelt volna.

A váltót leszámítva az 520d maga a tökéletes limuzin. A hely elöl-hátul, hosszában-széltében óriási, a motor nagyon csendes és pont elég erős, az ülések kényelmesek, ahogy a futómű is. Járt nálam az 530xd, elképesztő, micsoda különbség van a két autó menetkomfortja között. Mindössze egyetlen apró hüvelyk a felnigarnitúrák átmérőjében, és persze jóval kevesebb rugózatlan tömeg, és az 520d mintha egy másik autó lenne. Pedig az 520d alapáron 16-os felniken gurul ki a szalonból, a tesztautón meg 17-es garnitúra volt – ennyit a fapados tesztautókról! –, de így is tökéletesen csillapította még a legkeményebb ütéseket is.

A kétliteres dízelmotor már a BMW EfficientDynamics programjának keretein belül készült – hogy pontosan mi az EfficientDynamics, és miért isznak kevesebbet ezek a motorok, azt ezen a linken olvashatja el –, a gyár szerint 6,5 liter gázolajat fogyaszt városban, 5,1-et vegyes ciklusban. Nekünk a komputer 9,6 litert mutatott, ami a gyári adatokhoz képest kiábrándítónak tűnhet, de ekkora tömeg és teljesítmény mellett városban egyáltalán nem sok.

Az oldalról ajánljuk

Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok
  • Hírek

Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok

Forintban milliós drágulás vár az autókra az USA-ban Trump vámjai miatt.

március 27., 10:26
Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek
  • Hírek

Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek

A legtöbb jegytípus ára emelkedni fog, de van itt egy közepesen jó és egy nagyszerű hír is.

március 27., 11:00
Hű maradt terepes múltjához az első elektromos Vitara
  • Tesztek

Hű maradt terepes múltjához az első elektromos VitaraBemutató: Suzuki e Vitara – 2025.

Hamarosan kapható lesz a Suzuki első villanyautója, az Indiában készülő e Vitara, ami összkerékhajtással tűnik ki a kategóriából.

március 27., 16:10
Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub
  • Hírek

Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub

A szakembereiknek a Trabanttól a Tesláig mindenhez érteniük kell. Erről beszélt a MAK elnöke.

március 27., 12:36
Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán
  • Hírek

Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán

A lángoló kamion miatt a Budapest felé vezető oldalon egy sávon halad a forgalom.

március 27., 11:36
Klasszikusok a TC flottában
  • Égéstér

Klasszikusok a TC flottában

Két klasszikus, szinte már közhelyes autóval bővült a Totalcar flottája, Pásztor Csabi egy korai, BMW-féle Minire cserélte a Honda Accordját, Sturcz Berci viszont nem egy retróautót, hanem egy igazi veteránt, egy 1974-es Volkswagen Bogarat fogott be napi használatra a Peugeot 1007-ese helyett. A két autóvásárlás okai és indokai mellett az új Renault Rafale előnyei és hátrányai is szóba kerülnek.

március 27., 14:11
Berlin büszke: itt az új Tesla Model Y 2025 Juniper
  • Tesztek

Berlin büszke: itt az új Tesla Model Y 2025 Juniper

Ez most végre kész van.

2 órája
Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont
  • Hírek

Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont

Az F1 újonca nem sokáig húzta a Red Bullnál. Mondjuk ez az eredményei alapján érthető is.

március 27., 14:40
Indul az autóháború
  • Hírek

Indul az autóháború

Trump fejszével esett neki a piacnak.

március 27., 07:29
10 millióért cuki fapad
  • Tesztek

10 millióért cuki fapadTeszt: Hyundai Inster Launch Edition (42 kWh)

A legolcsóbb villanyautók közé érkezett az Inster, egyelőre nincs sok ellenfele.

március 27., 05:55
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
  • Hírek

Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók

Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.

március 28., 06:00
Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk
  • Hírek

Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk

Drágult a benzin és a gázolaj is.

március 27., 17:47
Döbbenet! Úgy tűnik, tényleg kirúgja két futam után a szenvedő újonc versenyzőjét a Red Bull!
  • Hírek

Döbbenet! Úgy tűnik, tényleg kirúgja két futam után a szenvedő újonc versenyzőjét a Red Bull!

A Japán Nagydíjon így már Yuki Tsunoda lehet Max Verstappen csapattársa.

március 26., 07:48
Egy újabb eredetvizsgás kalamajka
  • Közélet

Egy újabb eredetvizsgás kalamajkaMotorcserés autót adnál el? Erre is készülj!

Motorszám-motorkód: A jogalkotó egyszerűsíteni próbál, de a jogalkalmazók ezt is túlbonyolítják néha. Az autósok így könnyen elvesznek a részletekben.

március 28., 06:00
Még idén nyáron visszatérhetnek a V8-as Hemi motorok
  • Hírek

Még idén nyáron visszatérhetnek a V8-as Hemi motorok

Egy szivárogtatás szerint három különböző méretben kezdik meg a híres V8-as motorok gyártását.

március 26., 06:01
Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t
  • Hírek

Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t

A videóban láthatsz még sok más idiótát, akiket nem érdekelnek se a szabályok, se a többiek.

március 27., 17:12
Ha a Teslának Gigafactoryja van, akkor ez mi?
  • Hírek

Ha a Teslának Gigafactoryja van, akkor ez mi?

Óriási gyártóbázis épít a BYD. Már most 60 ezren dolgoznak, élnek ott, de 200 ezerre növelhetik majd a létszámot.

március 26., 06:01
Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota
  • Hírek

Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota

Újfajta üzemet nyit a Toyota az Egyesült Királyságban.

március 27., 05:55
Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más
  • Hírek

Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más

Majdnem minden kontinensen mással készülnek.

március 27., 05:55
Kaliforniában már jóval könnyebb áramot tankolni, mint benzint
  • Hírek

Kaliforniában már jóval könnyebb áramot tankolni, mint benzint

A 700 ezer otthoni töltőhelyet nem számolva.

március 26., 17:34
Mi történik, ha 23 ezer liter tej ömlik az útra? Büdös lesz
  • Hírek

Mi történik, ha 23 ezer liter tej ömlik az útra? Büdös lesz

Egy tartálykocsit vontató kamion felborult Baltimore közelében.

március 26., 14:40
Olaszország kedvence volt az öreg Ypsilon, az újjal durván bezuhantak az eladások
  • Hírek

Olaszország kedvence volt az öreg Ypsilon, az újjal durván bezuhantak az eladások

A rendkívül gyenge eladásokat valószínűleg több tényező összjátéka okozza.

március 26., 12:32
Olcsó villanyautóból durva versenygép? Jön a Hyundai Insteroid
  • Hírek

Olcsó villanyautóból durva versenygép? Jön a Hyundai Insteroid

Egy Inster alapú versenyautóról mutatott néhány kedvcsináló képet a Hyundai.

március 26., 09:21
Bréking: Itt a legújabb Nissan Leaf!
  • Hírek

Bréking: Itt a legújabb Nissan Leaf!

A harmadik generáció jelentősen más lesz, mint eddig.

március 26., 15:03
Kerekszemű furcsaság az új Nissan Micra
  • Hírek

Kerekszemű furcsaság az új Nissan Micra

Az új Micra a Renault 5 alapjaira épül, de ez nem biztos, hogy baj.

március 26., 15:59
A Hyundai ráönt egy csomó pénzt az amerikai piacra
  • Hírek

A Hyundai ráönt egy csomó pénzt az amerikai piacra

A Hyundai és a Kia azt tervezi, hogy a jelenlegi 700 ezer darabos autógyártó kapacitást 1,2 milliósra növeli.

március 26., 13:40
Suzuki e Vitara - 2025.
  • Tanácsok

Suzuki e Vitara - 2025.

március 27., 12:53
Nissan bejelentések
  • Hírek

Nissan bejelentések

március 26., 14:58