Mégsem végzik ki a technikai analfabétékat!

2009.01.13. 04:23

Adatlap BMW 7 730d - 2009

  • 2993 cm3-es,soros 6 hengeres dízel
  • 245 LE @ 4000 rpm
  • 540 Nm @ 1750 rpm
  • 6 seb. automata
  • Gyorsulás 0-100 km/h-ra:
    7.2 másodperc
  • Végsebesség:
    245 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    7.2 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    9.5 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    5.9 l/100km
  • 22 499 000 Ft

Versenytársak


Tesztautónk a legkisebb, háromliteres motorú 7-es, ráadásul dízel. Szerkesztőségünkben kifejezetten dízelrajongó tudtommal nincs, van viszont számos fundamentalista dízelellenes. Én a közepes benzinpártiak közé tartozom, nem kéne dízel, inkább fogyasszon sokat, járjon szépen, ne legyen turbó. Elbizonytalanodni általában BMW-knél szoktam. A legutóbbi fakír, az új 318d megdöbbentett kis fogyasztásával, de akkor se vennék olyat – csúnyán szólt és kész, bánom is én a városi 6,2-es fogyasztást. Inkább a jó kis X3-as bizonytalanított el a háromliteres sd -vel – egyszerűen nem fájt a dízel, csak élveztem, ahogy ment, és nem fájt, ahogy szólt.

Ja, hát egy borzalom, persze. A nagy BMW a legkisebb motorral, muhaha, 7,2 másodperc alatt van százon. A 7,2 az egy nagyon sportos szám. Ilyenkor, mínusz 9 fokban persze reménytelen, mert a kipörgésgátló állandóan elveszi a gázt, én meg nem érzem magam akkora Fittipaldinak, hogy ne féljek a hülye helyzettől, melyben én vagyok a főszereplő, amint egy árokba borult új 7-es mellett várom az autómentőt. Szóval a 730d mindenféle szituációban nagyon hasít, 100 felett is nagyokat lép.

A háromliteres, soros hathengeres dízel teljesen új, és nem egy evolúciós csökevény, ahogy az ember esetleg elsőre gondolná. A BMW-nek van már egy háromliteres dízele 218 lóval és 500 newtonméterrel, ami erősen felhúzva a 3.0 sd-ben 286 lovat és 580 newtonmétert tud. Az új 3.0d negyven lóval kevesebb (245), de ezt már négyezres fordulaton tudja.

Az (alumínium) szelepfedél is új fejlesztés, elsősorban zajcsökkentésre faragták – hogy milyen arányban felelős a 730d kívülről sem kellemetlen orgánumáért, nem tudhatom, de szépen szól. Ha már itt tartunk, a nagy dízelt megtúrta a BMW Efficient Dynamics-kommandó, így ebben is olyan fogyasztáscsökkentő extrák vannak, mint a motorfék-energiával töltött akkumulátor vagy a gyorsításkor a motorról lekapcsolódó generátor, amitől jobb lesz a gyorsulás, kisebb a fogyasztás és az emisszió – ha nem is észrevehető mértékben. De az ilyen apróságok sora kell ahhoz, hogy az 1940 kg saját tömegű, 244 lóerős limuzin városi fogyasztása kemény mínuszokban is 9,1 liter legyen, a 9,5-ös katalógusadathoz képest.

A hatfokozatú automata nyugisan kapcsolgat, de ha kickdownt érez, akár négyet is visszakapcsol egyszerre. Ha magunk felé húzzuk a modern szobrot, pörgősebben kapcsolgat, de magunk is visszaválthatunk, hogy elálmélkodjunk, milyen szépen elforog a dízel ötezerig, és még ez se fáj.

Hogy milyen az új 7-es a jelenlegi Mercedes S-osztályhoz és az Audi A8-hoz képest, nem tudhatom, mert csak az előző 7-est mértük össze a jelenlegi S-Mercivel és A8-assal , és akkor hárman hoztuk ki győztesnek az Audit és harmadiknak a BMW-t.

A futómű teljesen új, és más is, mint volt. Elöl a MacPherson felfüggesztés helyett végre kettős keresztlengőkar lett, ami a legigényesebb megoldás arra az esetre, ha szeretnénk minél jobban érezni az autót. Ezt most nem ünnepelném annyira, inkább az a kérdés, eddig hogyan lehetett kommersz MacPherson egy sportos prémiumlimuzinban. Hátul pedig az "Integral V hátsó felfüggesztés innovatív futómű- és kormányzási segédrendszerek alkalmazását is lehetővé teszi", blablabla blablabla, a lényeg, hogy az új 7-es BMW hasonló hátsókerék-kormányzást kapott, mint a múlt századi Honda Prelude.

Nagyon finoman fut, comfort állásban is igen jól kanyarodik, és sport állásban se ráz vészesen – igen kellemes, úgy, ahogy van. Viszont mégiscsak egy marha nagy autó: 5,072 méter hosszú, több mint 1,90 széles. Az ember nehezen érti, mi vesz rá bárkit, hogy ekkora autóval járkáljon. Otthon még csak-csak megoldjuk a parkolást, hisz' ugye nagy a garázs. De Európát nem a 7-es BMW-knek találták ki. Szűkek neki a mellékutcák, a többsávos utakon is önkéntelenül összehúzza magát az ember, és nagyon kell figyelni, hogy precízen tartsuk a sávot. A 9 centi, amivel szélesebb a 7-es, mint a 3-as, pont annyi, amennyi lehetővé teszi, hogy ne menjünk szögegyenesen, csak ahogy egy normális vezető, enyhe, alig észrevehető kacsázással.

A jelenlegi 3-as sorozat igen kényelmes, tökéletesen elférni benne. Utazni is jó benne, hátul is van hely, a csomagtartó is nagy, egyszerűen nem tudom elképzelni, mire jó egy 7-es. Már ha nem arra, hogy egyfolytában azt szuggerálja belém, "komoly ember vagyok, komoly ember vagyok", így mire a tárgyalásra érek, talán magam is elhiszem. (Az 5-ös BMW nekem egyáltalán nem tetszik, úgyhogy azzal most itt nem számoltam.)

Igen, ez most egy harmonikus autó, úgy, ahogy van. Nem hiányzik belőle egyik erősebb biturbó benzines sem, ezer ördög és pokol, a benzinesség nem hiányzik belőle, de egyáltalán.

Alapár: 19 millió, plusz még...

Integrál aktív kormányzás - 444 900 Ft
Metálfényezés - 274 600 Ft
Magasfényű kőrisfa díszbetétek - 119 500 Ft
Bőrborítású műszerfal - 343 200 Ft
Aktív ülés a vezető és az első utas számára - 195 800
Üveg tolótető - 378 800 Ft
Négyzónás automata klíma - 208 500 Ft
Automata csomagtértető-nyitás - 142 000 Ft
Komfort bejutás - 241 500 Ft
Soft close ajtózáró automatika - 162 700 Ft
Tolatókamera - 106 800 Ft
Beszédvezérlő rendszer - 104 200 Ft
Forgalmi sáv elhagyás-figyelmeztetés - 132 200 Ft
Sávváltásra figyelmeztető jelzés - 157 600 Ft
Aktív sebességtartó automatika - 477 900 Ft
Holttérfigyelő rendszer - 106 800 Ft
Tévé funkció - 419 500 Ft
Szélvédőkijelző (HUD) - 340 700 Ft
6 lemezes DVD -váltó - 150 000 Ft
Mobiltelefon-előkészítés bluetooth csatlakozással - 170 300 Ft
Akusztikus biztonsági öv figyelmeztetés (bimbammolás) - 3300 Ft
Navigáció - 625 400 Ft
Kormányfűtés - 50 800 Ft
Gombbal működtethető hátsó és oldalsó árnyékoló - 307 600
Összesen tehát tesztautónk 19 milliójához még 5 664 600 forintot kell adni.

Totalcar értékelés - BMW 7 730d - 2009

Az érdekes villanyextrákkal bárkit elkápráztathatunk, a lényeg viszont az, hogy a nagy darab fémek, a futómű és a motor fantasztikusak. Igen könnyű megkedvelni.